fbpx

Eurostar vraagt reizigers treinreis uit te stellen na sabotage Franse spoorlijnen

De Franse spoorwegen (SNCF) zijn naar eigen zeggen in de nacht van donderdag op vrijdag het doelwit geweest van sabotageacties. Hierdoor is het treinverkeer van en naar Parijs erg moeizaam. Langs drie hogesnelheidslijnen is brand gesticht, op een vierde lijn is een poging gedaan. Veel TGVs rijden niet of moeten over oudere spoorlijnen rijden en doen er daardoor aanzienlijk langer over.

Stel reizen uit

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF roept reizigers op hun reis uit te stellen in verband met de verstoringen op het spoor als gevolg van vermeende sabotages. Ook krijgen reizigers het advies niet naar de stations te komen.

Door schade aan het hogesnelheidsnetwerk rijden er veel minder treinen dan normaal. Treinen die wel rijden lopen een half tot twee uur vertraging op. Dat geldt ook voor treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs.

Eurostar roept reizigers net als de SNCF op om de treinreis indien mogelijk uit te stellen. De Eurostar-treinen kunnen niet via de hogesnelheidslijn rijden en moeten worden omgeleid via het normale spoor. Tussen Brussel en Parijs bedraagt de extra reistijd ongeveer 1,5 uur. Omdat de rit langer duurt, kan het voorkomen dat de treinen niet op tijd gereed zijn voor de terugrit, waardoor vertraging op kan lopen of er treinen kunnen uitvallen.

Medaillewinnaars

Een groep van meer dan vijftig Nederlandse goudenmedaillewinnaars ondervindt ook hinder van brandstichtingen langs het Franse spoor richting Parijs. De trein waarin ze reizen, wordt omgeleid via een andere route. Volgens een woordvoerster van sportkoepel NOC*NSF komen ze met ongeveer een uur vertraging aan in de hoofdstad van Frankrijk.

De goudenmedaillewinnaars vertrokken vrijdag rond 08.00 uur vanuit Rotterdam naar Parijs, waar vrijdag de Olympische Spelen met een openingsceremonie op de Seine beginnen. Zij waren de afgelopen 56 jaar succesvol: van de Spelen van 1968 in Mexico-Stad tot en met de laatste Spelen in Tokio. Zaterdag zijn ze eregast bij de feestelijke opening van het TeamNL Huis. Nederland won tot nu toe 149 gouden medailles op de Spelen.

800.000 getroffen reizigers

Volgens SNCF zijn 800.000 reizigers getroffen. De maatschappij maakte vrijdagochtend bekend het doelwit te zijn geworden van sabotageacties. “Branden werden gesticht om onze faciliteiten te beschadigen”, aldus SNCF in een verklaring. Het treinverkeer op de getroffen lijnen is “ernstig verstoord” en de situatie houdt naar verwachting het hele weekend aan terwijl de reparaties worden uitgevoerd.

De Franse veiligheidsdiensten zoeken naar de daders van de “criminele daden” op de hogesnelheidslijnen in het land, meldt demissionair premier Gabriel Attal. Hij schrijft op X dat de “sabotage-acties tegen de spoorwegen voorbereid en gecoördineerd waren”.

Bij de gemelde sabotageacties gericht tegen hogesnelheidslijnen van de Franse spoorwegen is op geen enkele manier sprake geweest van cyberaanvallen. Dit heeft het officiële Franse Nationaal Agentschap voor de Veiligheid van Informatiesystemen (ANSSI) beklemtoond tegenover nieuwszender BFMTV.

Niet drukker

Op de treinstations in Rotterdam en Amsterdam, waar de internationale treinen naar Frankrijk vertrekken, is het niet ongebruikelijk druk, meldt een woordvoerster van de NS. “De stations in Rotterdam en Amsterdam vertonen het gebruikelijke beeld”, aldus de zegsvrouw. Wel kan het door de zomervakantie wat drukker zijn op de stations.

(c) ANP / Treinreiziger.nl.

5 1 stem
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
4 maanden geleden

Saboteurs en terroristen willen weinig inspanning en maximaal resultaat. Het spoor leent zich helaas ideaal voor dit soort lui. Kijk hoe een saboteur een dag lang het TGV netwerk totaal gefrustreerd heeft. Het enige wat helpt is goed beveiligen en als je een saboteur opgepakt hebt zwaar straffen.

Sander
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Beveiligen is eigenlijk onmogelijk. Er liggen duizenden kilometers spoor, grotendeels in landelijk gebied.

Chris
4 maanden geleden

Laat ik allereerst zeggen dat ik geschrokken ben van dit nieuws vanochtend. Waar haal je het in je bolle hoofd vandaan om het spoor te saboteren, wanneer dan ook? Maar wat ik wel interessant vind om te weten: staan zulke acties Nederland ook te wachten? En eventueel België? Wordt daar door de veiligheidsdiensten ook op gelet? Ik hoop dan ook dat hier vragen over gesteld gaan worden op de juiste niveaus. Better safe than sorry.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Ja, daar zal het aan liggen. In Frankrijk zijn er geen vragen gesteld op het juiste niveau.

Mattheas
4 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Persoonlijk denk ik dat het in Nederland een stuk minder effect zal hebben. Nederland heeft één van de dichtste spoorwegnetwerken ter wereld. Wanneer er een verstoring is, dan worden treinen omgeleid of je moet via een andere route reizen. Je moet denk ik wel op heel veel plekken schade aanrichten om in Nederland echt effect te hebben. Het platleggen van de verkeersleiding of de stroomvoorziening is daarmee veel effectiever, zoals een tijd geleden is gebleken.
In Frankrijk is dat anders. Veel treinverkeer gaat via Parijs en er zijn veel hogesnelheidslijnen. Wanneer je één of meerdere hogesnelheidslijnen saboteert, dan zijn de alternatieven in Frankrijk bijzonder beperkt. Er was een groot deel van de dag bijvoorbeeld bijna geen treinverkeer naar het zuidwesten van Frankrijk. Je hebt dan wel de route via Vierzon en Limoges, maar die lijnen zijn niet berekend op veel langeafstandsverkeer.

Mattheas
4 maanden geleden

Ik bedoelde een sabotage aan de spoorlijnen zelf, zoals we nu in Frankrijk hebben gehad. Je hebt gelijk dat je inderdaad wellicht slechts drie verkeersleidingposten nodig hebt om het hele treinverkeer in Nederland te ontregelen.

Michiel
4 maanden geleden
Antwoord aan  Mattheas

Binnenlandse treinen worden in Nederland niet vaak omgeleid, maar reizigers kunnen hun weg vervolgen via een andere route. Op Zwolle en Sittard na kun je eigenlijk altijd wel via een andere kant je bestemming bereiken zonder uren om te reizen (doodlopende lijnen uitgezonderd).