Fietsersbond en Rover vinden NS-proef ‘fietsreserveren’ mislukt

De Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover roepen de NS op geen vervolg te geven aan de proef met “fietsreserveren” in de trein. Het verplicht reserveren van een fietsplek leverde volgens hen vooral veel problemen op voor reizigers “tijdens alle momenten van de reis”.

Fietsplek niet geleverd

De twee belangenorganisaties noemen de pilot “een digitale schijnoplossing voor een fysiek probleem: te weinig ruimte voor fietsen in de trein”. Het experiment met verplicht reserveren vond plaats van 10 juli tot en met 15 september. De NS wil de maatregel invoeren omdat het meenemen van fietsen in de top-5 klachten van treinreizigers staat. De twee consumentenorganisaties zijn al vanaf het begin tegen het plan.

Rover en de Fietsersbond ontvingen bijna tweehonderd klachten over de NS-pilot. Vooral dat een reservering geen garantie bood op een daadwerkelijke plek voor de fiets, leidde tot veel bezwaren. “Bij het plannen van de reis kwamen veel reizigers technische drempels en systeemfouten tegen. Reizigers die hun overstap niet haalden, waren niet zeker van een beschikbare plek in de volgende trein”, aldus de twee organisaties.

“De reiziger is verplicht te reserveren, maar NS is uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden”, aldus directeur Esther van Garderen van de Fietsersbond. “De fietsreservering blijkt dus niets waard en de pilot is wat ons betreft mislukt.”

Voorlopig geen nieuwe brief

De NS laat in een reactie weten dat alle ervaringen en binnengekomen klachten worden verzameld en geëvalueerd. “Er kwamen ook klachten binnen van treinreizigers die zelf geen fiets bij zich hadden”, aldus een woordvoerster. En reizigers die hun fiets mee wilden nemen in de trein konden er volgens haar soms niet terecht omdat er koffers in de weg stonden.

“We zijn blij dat Rover de reacties deelt”, aldus de NS-woordvoerster. “We gaan nu intern onderzoeken wat er wel werkt en wat niet bij de verplichte fietsreservering.” Volgens haar komt er in de tussentijd geen nieuwe proef met reserveren voor fietsen in de trein.

(c) ANP

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 22 oktober 2021 08:53

Bekijk reacties

  • Fiets reserveren was leuk geprobeerd omdat men in deze Coronatijd alles moest reserveren. Reserveren voor musea, attractiepark, .... Ik zie al dit gereserveer echt als een Corona maatregelen.

    Ik ben deze zomer ook niet echt weg geweest, omdat ik in deze toestanden geen enkele zin heb. Je moet dingen spontaan kunnen doen en niet met eerst aanmelden.

    Hopelijk wordt het fiets reserveren en het aanmelden van reizen bij de NS en reserveren voor een dagje uit zo uiterlijk aan de kant geschoven worden op het moment dat de Corona maatregelen voorbij zijn. Aangezien diverse zaken al tijdelijk zijn afgeschaft bedoel ik dan weer niet terug ingevoerd.

  • Leuk he deze bezigheidstherapie.

    OV blijft de beste zanger van Nederland, de oneindige polonaise, voor iedereen, van mopperkont tot fietsersbond, op losse groeven never died. Waarom niet Giel Montaigne tot directeur NS, of prorail, of Rover. Of André Hazel en Rachel Hazes.

    Beter ook dan Heel Holland bakt, want eindeloos bakplezier zonder CO2, wil toch wel minstens de innovatieprijs voor NS.

    Kom er maar in Dries, Annelies (denk maar even aan fietsers in de trein) en supporter van NOS Studio Fiets, Bert Sitters.

  • Het aardige is nu juist dat het reserveren niet nodig is voor het meenemen van een vouwfiets. En die mogen ook nog eens gratis mee in de trein. Probleem opgelost.

    Het echte probleem is gewoon dat er structureel veel te weinig ruimte is in treinstellen om überhaupt een fiets mee te kunnen nemen. Maar ook dat reizigers gewoon arrogant zijn door hun bagage op/aan hun fiets laten zitten, iets wat in strijd is mijn de voorwaarden van de NS inzake meenemen van fietsen in de trein.

    Hoe moet een gezin dan reizen met de trein als ze geen eigen vervoer hebben? Ouders en kinderen die elk hun eigen fiets gaan meenemen in de trein voor een gezellig dagje uit. Dat is vragen om moeilijkheden, ook buiten de spitstijden.
    Maar ook gewoon erg duur voor een standaard gezin met twee kinderen, 4x 8 euro alleen al voor de fietsen...

    • Een oplossing zou zijn om de fiets te parkeren bij het station en bij het eindpunt een ov-fiets te huren.

  • Suggestie: laat in een trein met losse delen een fiets-zitwagon meerijden. Ik heb gezien in de trein uit Berlijn daar liep ook zo’n wagon mee en werd goed gebruikt. In een trein zoals een sprinter of IC een fiets afdeling maken. De ontwerpers moeten wel een creatief vermogen hebben. Bij sprinters een tussenwagon tussen twee sprintertreinen met ook een soortgelijke zit-fietswagon. Ik denk dan aan een upgradede van een oude groene postwagen die ook vroeger mee rijden met IC treinen. Wie er nog mee ideeen heeft laat het horen.

  • “We gaan nu intern onderzoeken wat er wel werkt en wat niet bij de verplichte fietsreservering.”

    Het zou me bijzonder verbazen als die 'interne evaluatie' tot een andere conclusie leidt dan dat NS dit nog voor de volgende zomer permanent invoert. Er zijn de tijdens deze proef door alle rompslomp ongetwijfeld veel minder fietsen vervoerd dan in andere zomers, dus is voor NS het doel behaald.

    Wellicht krijgt het een vervolg in de vorm van een verplichte reservering voor alle reizen tijdens de spits, uiteraard zonder zit- of staplaatsgarantie

    • Kortom NS-taal voor: Wij zetten gewoon door, want het was een goed idee volgens onze maatstaven. De reiziger snapt er gewoon niets van.

      En over 2-3 jaar wordt er triomfantelijk georakeld dat door gebrek aan fietsen deze plaatsen omgebouwd worden naar zitplaatsen. Lekker voorspelbaar.

  • Hoop inderdaad dat het moeten reserveren niet meer terugkomt.
    Het eerste is dat ik gen smartphone heb, ook geen behoefte aan.
    Tweede punt, in een aantal gevallen is het geval dat je een aansluiting net wel of net niet haalt.
    Effe spannend dus, wil in dat geval zonder gedoe de volgende kunnen pakken.

    • Lijkt me een goed idee in ieder geval in de zomer. ik heb het langzamerhand wel gehad met de fietsen terreur.

      • Klopt helemaal. Prijs van het fietskaartje moet flink omhoog.
        Het is namelijk niets anders dan de wet van vraag en aanbod. Als er te veel vraag is, dan is het kaartje te goedkoop. Verhoog de prijs van het kaartje flink en het probleem wordt vanzelf kleiner. Met als voordeel voor degenen die toch nog hun fiets mee nemen dat het veel minder vaak vol zal zijn en een reserverings systeem wordt daarmee ook overbodig.

        • Ben je ook voorstander van een spitstoeslag op trajecten waar treinen relatief vol zijn? Net zo lang dat een deel van de reizigers afhaakt en de treinen niet te vol raken? Ik bedoel, dat is dan ook onderdeel van vraag- en aanbod, prijs op elkaar afstemmen.

        • Op dit punt vraag ik me af of het een vraag en aanbod verhaal is.

          Ik denk dat je moet kijken wat het hoofddoel is van de NS. In mijn ogen is dit het vervoeren van passagiers van a naar b en niet het vervoeren van goederen.

          Daarna kan je altijd verder kijken hoe je het reisgenot van de passagiers kan verbeteren. Voor sommige zal dit dus zijn dat je een fiets (onder bepaald voorwaarde zoals een kaartje voor de fiets en buiten de spits) mag meenemen en andere die zullen vinden dat zelfs een vouwfiets niet mee mag. Ik denk dat dit altijd wel een discussie zal blijven.

          Om deze reden denk ik dus dat een spitsheffing voor passagiers niet snel zou komen. Op extra service misschien wel.

        • @Wouter: wat is het doel van de NS, goede vraag inderdaad. Vroeger was het een nutsbedrijf, toen werd het verzelfstandigd, maar samen met ProRail ontvangt het veel overheidssteun om een bijdrage te leveren in het terugdringen van de automobiliteit. Steeds meer mensen geven aan dat de klimaatdoelstellingen (nuts-doelstelling) om niet te verenigingen zijn met zelfstandige rol die NS heeft. De NS hoeft niet alles op te lossen, maar we mogen wel met zijn allen vaststellen dat de auto voor recreatief verkeer de beste modaliteit blijft.

        • @Hildebrand
          Spitstoeslag, nee? Verminder eerst de "spitskorting". Daarmee bedoel ik dat de huidige situatie ronduit bizar is.

          Mensen die elke dag 2x in de spits reizen zijn degenen die relatief het minste betalen voor hun zit of staplaats in de spits. Met een jaartrajectabo betaal je voor ca 13 reisdagen per maand terwijl er 20, 21 of 22 werkdagen zijn. Dat is tot 40% korting op het normale tarief.
          De reeele korting is lager, want niemand reist ivm vakantie of deeltijd werk elke werkdag. Maar zelfs als je 4 dagen pw = ca 17 dagen per maand reist, is een abo nog steeds ruim goedkoper als reizen op saldo in de spits.

          Dus: ik ben niet zozeer voor een spitstoeslag maar wel voor het verkleinen van de korting die abo reizigers in de spits krijgen op het volle tarief voor een reis.

          Waarbij de NS dan ook deeltijdtrajectkaarten aan zou moeten bieden. Dat je bv een 3-daags abo kan kiezen dat op ma-di en do geldig is. Moet met de huidige techniek te realiseren zijn.
          Beter nog: Dat het met een dergelijke kaart mogelijk is op drie willekeurige weekdagen te reizen.

        • Ruud: als de de koe bij de horens vatten dan moeten we het wel helemaal goed doen. De OV-studentenkaart kunnen we wel afschaffen in de huidige vorm.

          De fundamentele vraag is of de NS primair als bedrijf ziet (zoals het sinds de jaren '90 is). Of dat het terug zou moeten keren naar een overheidsorganisatie die een nutsfunctie heeft. Een nutsfunctie is om forenzen in de trein te lokken om congestie en klimaatbelasting te verminderen. Maar je hebt helemaal gelijk: voor een bedrijf an sich zou dat bizar zijn.

  • Gewoon fietsen verbieden in de trein zolang er geen fietsrijtuigen zijn. Ook vouwfietsen. Weg ermee. Volk heeft altijd schijt aan de gewone reiziger. OV-fiets helft vd prijs en probleem zo goed als opgelost.

    • Niet iedereen past op een OV-fiets... En langer dan een paar kilometer wil je er sowieso niet op fietsen.

  • In België zijn extra fietsplaatsen gecreëerd in treinen op trajecten met veel aanbod aan fietsen. Blijkbaar lijkt het de NMBS/SNCB, dat toch bekend staat als stug staatsbedrijf, wel te lukken.
    Het is al jaren duidelijk dat de vraag om fietsen mee te nemen toeneemt. Vooral in de vakantie. Scholen en universiteiten zijn dicht. Er zijn geen congressen etc. Veel vast reizigers zijn weg op vakantie. Als er er behoefte is, dan moet je als vervoerder daarin voorzien en niet op de rem gan trappen. Er kunnen gemaakt meer fietsplaatsen gecreëerd worden, zonder dat fietsen andere reizigers in de weg staan.
    Geef veel duidelijker aan dat dit de fietsplaatsen zijn. Geef duidelijker op de deuren aan dat dit de fietsdeuren zijn. Zodat reizigers met een fiets weten waar ze in moeten stappen. In een VIRM4 zijn acht deuren. Slechts twee van deze deuren zijn fietsdeuren, maar het lijk wel of iedereen uitgerekend via deze deuren wil instappen. Als dit duidelijker staat aangegeven, zoals op Luxemburgse treinen of de S-Tog in groot-Kopenhagen, dan weten mensen die kreten uiten over fietstereur, dat zij bij deze deuren niet moeten in stappen. De volgende deur is slechts een paar meter verder.
    Mijn grote ergernis zijn de klapstoeltjesklevers, die ondanks de sticker fietsen voorrang weigeren van de fietsplaats af te gaan, terwijl er echte stoelen zat vrij zijn in de trein.
    Fiets en trein kunnen een dreamteam zijn.

    • Dat fietsplaatsen gecreeërd kunnen worden, zonder dat fietsen andere reizigers in de weg staan is natuurlijk onzin. Elke trein heeft een bruikbaar aantal vierkante meters. Die kan je inzetten voor verschillende doeleinden: toiletten, zitplaatsen, fietsplaatsen, bagagerekken, restauratie, etc. Maar het is dus altijd een keuze.

      Fiets en trein zijn een dreamteam, maar er kleven ook wat nadelen aan:
      1. In een lange trein kan het lastig zijn de fietsplek te vinden. Dan kan je of je fiets ergens inladen waar het eigenlijk niet mag, of zoeken waar de fietsplek is, waardoor de trein mogelijk vertraging oploopt.
      2. Er zullen altijd mensen zijn die op het perron gaan fietsen, hetgeen gevaarlijk is.
      3. Als je zuinig bent op je fiets is het meenemen van de fiets in de trein misschien niet zo'n goed idee. Er is altijd kans dat een fiets omvalt/omgestoten wordt.

      De vraag is in hoeverre fietsen in de trein gefaciliteerd moeten worden. Zeker gezien er ook gewoon een OV-fiets is.

      • Er zijn altijd mensen, die in een ander deel van Nederland op fietsvakantie gaan en nemen hun eigen fiets mee. Voor paar km fietsen op plek van bestemming neem je een OV fiets. OV fiets en fiets met trein dienen 2 verschillende doelgroepen. De mensen, die hun fiets met de trein vervoeren zijn vaak sportiever en maken langere fietstochten. OV fiets heb ik nooit gebruikt omdat ik afstanden van een paar kilometer gewoon makkelijk loop.

        Heb vroeger redelijk veel mijn fiets met de trein meegenomen. Afgelopen zomer heb ik nauwelijks een NS trein van binnen gezien. Weggaan is tegenwoordig niet meer leuk met allerlei beperkingen die thans gelden.

        • Er zijn ook mensen die vanuit de Randstad hun fiets meenemen in de trein naar bijvoorbeeld Maastricht, om van daaruit een langere fietstocht met overnachtingen te maken. Daarvoor is een OV-fiets absoluut ongeschikt. Zeker in de Limburgse heuvels en de Belgische Ardennen.
          Als je naar de cijfers kijkt, dan zitten fietsvakanties duidelijk in de lift. Dat moet NS ook zien

      • Beste Joost, niet zomaar meteen "onzin" roepen. In o.a. Duitsland en Belgie zie je het wel kan!
        Als er voldoende fietsplaatsen zijn hoef je nooit lang over het perron te rennen. Als je de fietsdeuren duidelijk herkenbaar maakt, zoals in Luxemburg weet je ook waar je in moeten stappen.
        Ik ben tegen fietsen op perrons, mogen van mij zware boetes voor worden uitgedeeld, maar er gebeuren meer gevaarlijke dingen op perrons.
        Een OV.-fiets is geschikt voor stadritjes, maar niet voor een lange afstand en zeker niet voor een fietsvakantie.

        • Ruimte kan je maar aan 1 functie tegelijkertijd toebedelen. Dat is nu eenmaal zo. Dus het is óf zitplaats óf fietsplaats. Dus ja, onzin.

        • Ik vraag me af of fietsen op het perron niet hetzelfde als fietsen op de stoep. In zo'n geval kan het al beboet worden.

        • Ik heb voor de coronaproblematiek toch vaak genoeg in overvolle treinen gezeten, ook 's-avonds, ook in weekenden. Laatst ook weer eens trouwens.

        • Kijk naar het Mehrzweckraum in Duitse regionale treinen of de M6-dubbeldekkers in België.
          Als een trein overvol zit, dan komt dat door het inzetten van onvoldoende capaciteit, of er is een calamiteit, of een trein uitgevallen. Dat komt niet door een paar fietsen. In een VIRM-4 zijn 393 echte stoelen plus 16 klapstoeltjes en 6 fietsplaatsen.

        • Als er meer fietsplekken moeten komen gaat dat toch ten koste van zitplaatsen. In het geval je in elk rijtuig een paar fietsplekken maakt, kan dat al gauw oplopen tot een reductie van 5% van het aantal zitplaatsen. Interessant om een goede afweging te kunnen maken is natuurlijk de huidige fietsplekken worden gebruikt.

        • @Joost2: het wordt "onzin" wordt vaak gebruikt om een discussie met behulp van woorden i.p.v. inhoud naar zich toe te trekken. Fietsvervoer vindt niet in de spits plaats, dus doen alsof treinen op hun maximale lengte zitten is misleidend. Het is zelfs onbeleefd om de standpunt van de opponent, in dit geval Bert Sitters, af te doen als onzin. Er valt natuurlijk veel over te zeggen maar ik ga nu specifiek in op het omstreden woord.

        • @Joost2
          Met 5% meer of minder zitplaatsen los je het probleem van overvolle treinen echt niet op.

        • @lezer
          Het woord onzin lijkt me hier redelijk op zij plaats omdat het een reactie was op de stelling dat meer fietsplaatsen kunnen worden gecreëerd zonder dat het overige reizigers in de weg zit. Dat is natuurlijk niet waar omdat er sprake is van schaarste. Het vloeroppervlak kan je maar aan één functie tegelijkertijd toebedelen.

          Natuurlijk kan je treinen verlengen, maar ook dat kost weer geld.

        • @Bert Sitters
          Alle beetjes helpen. En er zijn tal van verschillende doelgroepen. Een andere doelgroep wil een restauratierulijtuig, weer een andere extra toiletten en weer een andere gehandicaptenplaatsen. Allemaal invullingen van treinen waar wat voor te zeggen valt. Maar het kost wel zitplaatsen. Dus het zal altijd een discussie en afweging zijn in welke kwantiteit je deze minderheden faciliteert.

        • @Joost2: precies het kost geld. En zegt de NS dat vanwege de vrees dat een concurrent betere service gaat bieden dan de NS, of zegt de NS dat als (bijna)monopolist: die, als de overheid het niet verhoed, ongestraft de prijzen kan verhogen en de service kan verminderen?

          Wat een monopolist doet is 'zorgvuldig' de winst maximaliseren, als het niet kan via de prijzen (omdat de overheid dat reguleert) dan kan het door minder service te bieden.

    • Inzet van fietsvriendelijke treinen heeft er voor gezorgd dat er Desiro's rijden op Antwerpen-Oostende in plaats van de veel comfortabelere MS96 die eerder reden op Antwerpen-Oostende. Dat is een rit van 1 uur en 45 minuten met materieel wat niet heel erg comfortabel is. Liège-Luxemburg (2 uur en 41 minuten) wordt ook met Desiro's gereden, maar dat is omdat Desiro's één van het weinige NMBS-materieel is dat Luxemburg in mag en bovendien is Liège-Luxemburg een erg zwak lijntje. MS96 wil je liever op de echte IC-verbindingen inzetten en niet op Liège-Luxemburg.

      • Er zijn in België ook meer fietsplaatsen gecreëerd in meer comfortabele treinen dan de de desiro.

      • @Erno-Berk
        Het zijn niet de fietsen die zorgen dat Desiro's (de Belgische Sprinter) ook IC-diensten draaien. De instroom van de nieuwe M7 is vertraagd.

      • Luik-Luxemburg is inderdaad tot Troisvierges (het eerste Luxemburgse station) en zwak lijntje. Is feitelijk een boemel. Infrabel wil deze lijn opheffen, net als diverse andere lijnen in Wallonië. Dat geeft echter problemen in het sterk verdeelde land. Ook Luxemburg is fel tegen. Het land heeft de elektrificatie van het Belgische deel betaald.
        De dienstregeling is op werkdagen wel uitgebreid van een keer in de twee uur naar een keer per uur.
        In de zomermaanden kan de trein wel eens redelijk bezet zijn met scoutinggroepen op weg naar een kamp in de Ardennen.

  • In Fietsland NL mag van NS verwacht worden dat ze fietsvervoer faciliteren. Een aantal jaren terug deed NS dat ook door een dubbeldeksrijtuig met fietsruimte onderin mee te laten lopen in de IC's naar Zuid Limburg. Ook in de Berlijntrein rijdt standaard zo'n rijtuig mee. In Duitsland hebben veel regiotreinen royale fietsopstelplekken. En Arriva in friesland vervangt 's zomers, als het rustiger is, stoelen door fietsplaatsen in de treinen naar Harlingen haven, ten behoeve van Waddeneilandzoekers-met-rijwiel. Sowieso heeft Arriva meer fietsplek aan boord! Kortom, waar een wil is is een fatsoenlijke fietsruimte. Alleen NS doet er moeilijk over, terwijl die ook 's zomers - als het ook bij NS een stuk rustiger is! - een deel van hun materieel kunnen aanpassen. NS speelt nu reizigers tegen elkaar uit door de ieniemieniebalkons van klapbankjes én fietsplekken te voorzien, een garantie voor onderling gedoe, en door met een nietszeggende reserveringsplicht op de proppen te komen, wetend dat die niets voorstelt. Dus NS, volg een cursus stoelen eruit, klemmen erin, en als je niet weet hoe dat moet? Ga ff bij Arriva kijken!

    • Is te moeilijk. Moeten er een aantal treinen aangepast worden. Er moet een "speciale" omloop gecreeerd worden en dan moeten die speciale treinen ook nog in die omloop blijven. Nee, dat is veel te moeilijk voor een bedrijf als de NS.

        • Zelfs in de nieuwe serie TGV die voor de Olympische Spelen van Parijs in 2024 in de dienstregeling zijn, komen behalve de acht vaste fietsplaatsen per stel ook nog eens extra flexibele fietsplaatsen voor tijdens de zomermaanden.

Share

Recent Posts

Geen boete voor vertraagde levering ICNG

De vertraagde introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) levert NS geen boete op. Dat…

2 uur terug

Rail Away viert jubileum met nacht (veertien uitzendingen)

Het EO-programma ‘Rail Away’ bestaat dit jaar 25 jaar. Beelden van mooie landschappen, unieke spoorlijnen,…

1 dag terug

NMBS schrapt treinen vanwege personeelstekort

Vanaf maandag 6 december komen in België dagelijks 120 treinen te vervallen. Reden: de Belgische…

1 dag terug

Lancering nachttrein Amsterdam – Zürich (vooralsnog) niet uitgesteld

Ondanks de nieuwe coronabeperkingen staat de lancering van de nachttrein Amsterdam - Zürich nog altijd…

1 dag terug

Rotterdam introduceert gratis openbaar vervoer voor kinderen (t/m elf jaar)

Vanaf 1 januari 2022 start de gemeente Rotterdam met een proef. Alle kinderen die ingeschreven…

2 dagen terug

NS-dochter raakt deel Duitse treindiensten kwijt (incl. Arnhem – Düsseldorf)

Vanaf 1 februari verliest NS-dochter Abellio de treindienst Arnhem - Düsseldorf en enkele andere lijnen…

2 dagen terug