fbpx

Fietsersbond en Rover vinden NS-proef ‘fietsreserveren’ mislukt

19 okt 2021 12:33

De Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover roepen de NS op geen vervolg te geven aan de proef met “fietsreserveren” in de trein. Het verplicht reserveren van een fietsplek leverde volgens hen vooral veel problemen op voor reizigers “tijdens alle momenten van de reis”.

Fietsplek niet geleverd

De twee belangenorganisaties noemen de pilot “een digitale schijnoplossing voor een fysiek probleem: te weinig ruimte voor fietsen in de trein”. Het experiment met verplicht reserveren vond plaats van 10 juli tot en met 15 september. De NS wil de maatregel invoeren omdat het meenemen van fietsen in de top-5 klachten van treinreizigers staat. De twee consumentenorganisaties zijn al vanaf het begin tegen het plan.

Rover en de Fietsersbond ontvingen bijna tweehonderd klachten over de NS-pilot. Vooral dat een reservering geen garantie bood op een daadwerkelijke plek voor de fiets, leidde tot veel bezwaren. “Bij het plannen van de reis kwamen veel reizigers technische drempels en systeemfouten tegen. Reizigers die hun overstap niet haalden, waren niet zeker van een beschikbare plek in de volgende trein”, aldus de twee organisaties.

“De reiziger is verplicht te reserveren, maar NS is uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden”, aldus directeur Esther van Garderen van de Fietsersbond. “De fietsreservering blijkt dus niets waard en de pilot is wat ons betreft mislukt.”

Voorlopig geen nieuwe brief

De NS laat in een reactie weten dat alle ervaringen en binnengekomen klachten worden verzameld en geëvalueerd. “Er kwamen ook klachten binnen van treinreizigers die zelf geen fiets bij zich hadden”, aldus een woordvoerster. En reizigers die hun fiets mee wilden nemen in de trein konden er volgens haar soms niet terecht omdat er koffers in de weg stonden.

“We zijn blij dat Rover de reacties deelt”, aldus de NS-woordvoerster. “We gaan nu intern onderzoeken wat er wel werkt en wat niet bij de verplichte fietsreservering.” Volgens haar komt er in de tussentijd geen nieuwe proef met reserveren voor fietsen in de trein.

(c) ANP

Gerelateerde berichten

85 gedachten over “Fietsersbond en Rover vinden NS-proef ‘fietsreserveren’ mislukt”

  1. Baardstaart schreef:

    Fiets reserveren was leuk geprobeerd omdat men in deze Coronatijd alles moest reserveren. Reserveren voor musea, attractiepark, …. Ik zie al dit gereserveer echt als een Corona maatregelen.

    Ik ben deze zomer ook niet echt weg geweest, omdat ik in deze toestanden geen enkele zin heb. Je moet dingen spontaan kunnen doen en niet met eerst aanmelden.

    Hopelijk wordt het fiets reserveren en het aanmelden van reizen bij de NS en reserveren voor een dagje uit zo uiterlijk aan de kant geschoven worden op het moment dat de Corona maatregelen voorbij zijn. Aangezien diverse zaken al tijdelijk zijn afgeschaft bedoel ik dan weer niet terug ingevoerd.

  2. johan II schreef:

    Leuk he deze bezigheidstherapie.

    OV blijft de beste zanger van Nederland, de oneindige polonaise, voor iedereen, van mopperkont tot fietsersbond, op losse groeven never died. Waarom niet Giel Montaigne tot directeur NS, of prorail, of Rover. Of André Hazel en Rachel Hazes.

    Beter ook dan Heel Holland bakt, want eindeloos bakplezier zonder CO2, wil toch wel minstens de innovatieprijs voor NS.

    Kom er maar in Dries, Annelies (denk maar even aan fietsers in de trein) en supporter van NOS Studio Fiets, Bert Sitters.

  3. Stokbosveen schreef:

    Het aardige is nu juist dat het reserveren niet nodig is voor het meenemen van een vouwfiets. En die mogen ook nog eens gratis mee in de trein. Probleem opgelost.

    Het echte probleem is gewoon dat er structureel veel te weinig ruimte is in treinstellen om überhaupt een fiets mee te kunnen nemen. Maar ook dat reizigers gewoon arrogant zijn door hun bagage op/aan hun fiets laten zitten, iets wat in strijd is mijn de voorwaarden van de NS inzake meenemen van fietsen in de trein.

    Hoe moet een gezin dan reizen met de trein als ze geen eigen vervoer hebben? Ouders en kinderen die elk hun eigen fiets gaan meenemen in de trein voor een gezellig dagje uit. Dat is vragen om moeilijkheden, ook buiten de spitstijden.
    Maar ook gewoon erg duur voor een standaard gezin met twee kinderen, 4x 8 euro alleen al voor de fietsen…

    1. Treinman schreef:

      Een oplossing zou zijn om de fiets te parkeren bij het station en bij het eindpunt een ov-fiets te huren.

  4. JanN schreef:

    Suggestie: laat in een trein met losse delen een fiets-zitwagon meerijden. Ik heb gezien in de trein uit Berlijn daar liep ook zo’n wagon mee en werd goed gebruikt. In een trein zoals een sprinter of IC een fiets afdeling maken. De ontwerpers moeten wel een creatief vermogen hebben. Bij sprinters een tussenwagon tussen twee sprintertreinen met ook een soortgelijke zit-fietswagon. Ik denk dan aan een upgradede van een oude groene postwagen die ook vroeger mee rijden met IC treinen. Wie er nog mee ideeen heeft laat het horen.

  5. Johan schreef:

    “We gaan nu intern onderzoeken wat er wel werkt en wat niet bij de verplichte fietsreservering.”

    Het zou me bijzonder verbazen als die ‘interne evaluatie’ tot een andere conclusie leidt dan dat NS dit nog voor de volgende zomer permanent invoert. Er zijn de tijdens deze proef door alle rompslomp ongetwijfeld veel minder fietsen vervoerd dan in andere zomers, dus is voor NS het doel behaald.

    Wellicht krijgt het een vervolg in de vorm van een verplichte reservering voor alle reizen tijdens de spits, uiteraard zonder zit- of staplaatsgarantie

    1. Ab Normaal schreef:

      Kortom NS-taal voor: Wij zetten gewoon door, want het was een goed idee volgens onze maatstaven. De reiziger snapt er gewoon niets van.

      En over 2-3 jaar wordt er triomfantelijk georakeld dat door gebrek aan fietsen deze plaatsen omgebouwd worden naar zitplaatsen. Lekker voorspelbaar.

  6. Harold Koster schreef:

    Hoop inderdaad dat het moeten reserveren niet meer terugkomt.
    Het eerste is dat ik gen smartphone heb, ook geen behoefte aan.
    Tweede punt, in een aantal gevallen is het geval dat je een aansluiting net wel of net niet haalt.
    Effe spannend dus, wil in dat geval zonder gedoe de volgende kunnen pakken.

  7. Otto schreef:

    Verdubbel de prijs van het fietskaartje, dan is de fietsenoverlast in de trein snel voorbij

    1. Karel Geerts schreef:

      Lijkt me een goed idee in ieder geval in de zomer. ik heb het langzamerhand wel gehad met de fietsen terreur.

      1. Ruud schreef:

        Klopt helemaal. Prijs van het fietskaartje moet flink omhoog.
        Het is namelijk niets anders dan de wet van vraag en aanbod. Als er te veel vraag is, dan is het kaartje te goedkoop. Verhoog de prijs van het kaartje flink en het probleem wordt vanzelf kleiner. Met als voordeel voor degenen die toch nog hun fiets mee nemen dat het veel minder vaak vol zal zijn en een reserverings systeem wordt daarmee ook overbodig.

        1. M schreef:

          Luie Fat… zakken als jullie vinden het niet erg…. alleen zitten 24/7

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ben je ook voorstander van een spitstoeslag op trajecten waar treinen relatief vol zijn? Net zo lang dat een deel van de reizigers afhaakt en de treinen niet te vol raken? Ik bedoel, dat is dan ook onderdeel van vraag- en aanbod, prijs op elkaar afstemmen.

        3. Wouter schreef:

          Op dit punt vraag ik me af of het een vraag en aanbod verhaal is.

          Ik denk dat je moet kijken wat het hoofddoel is van de NS. In mijn ogen is dit het vervoeren van passagiers van a naar b en niet het vervoeren van goederen.

          Daarna kan je altijd verder kijken hoe je het reisgenot van de passagiers kan verbeteren. Voor sommige zal dit dus zijn dat je een fiets (onder bepaald voorwaarde zoals een kaartje voor de fiets en buiten de spits) mag meenemen en andere die zullen vinden dat zelfs een vouwfiets niet mee mag. Ik denk dat dit altijd wel een discussie zal blijven.

          Om deze reden denk ik dus dat een spitsheffing voor passagiers niet snel zou komen. Op extra service misschien wel.

        4. lezer schreef:

          @Wouter: wat is het doel van de NS, goede vraag inderdaad. Vroeger was het een nutsbedrijf, toen werd het verzelfstandigd, maar samen met ProRail ontvangt het veel overheidssteun om een bijdrage te leveren in het terugdringen van de automobiliteit. Steeds meer mensen geven aan dat de klimaatdoelstellingen (nuts-doelstelling) om niet te verenigingen zijn met zelfstandige rol die NS heeft. De NS hoeft niet alles op te lossen, maar we mogen wel met zijn allen vaststellen dat de auto voor recreatief verkeer de beste modaliteit blijft.

        5. Ruud schreef:

          @Hildebrand
          Spitstoeslag, nee? Verminder eerst de “spitskorting”. Daarmee bedoel ik dat de huidige situatie ronduit bizar is.

          Mensen die elke dag 2x in de spits reizen zijn degenen die relatief het minste betalen voor hun zit of staplaats in de spits. Met een jaartrajectabo betaal je voor ca 13 reisdagen per maand terwijl er 20, 21 of 22 werkdagen zijn. Dat is tot 40% korting op het normale tarief.
          De reeele korting is lager, want niemand reist ivm vakantie of deeltijd werk elke werkdag. Maar zelfs als je 4 dagen pw = ca 17 dagen per maand reist, is een abo nog steeds ruim goedkoper als reizen op saldo in de spits.

          Dus: ik ben niet zozeer voor een spitstoeslag maar wel voor het verkleinen van de korting die abo reizigers in de spits krijgen op het volle tarief voor een reis.

          Waarbij de NS dan ook deeltijdtrajectkaarten aan zou moeten bieden. Dat je bv een 3-daags abo kan kiezen dat op ma-di en do geldig is. Moet met de huidige techniek te realiseren zijn.
          Beter nog: Dat het met een dergelijke kaart mogelijk is op drie willekeurige weekdagen te reizen.

        6. lezer schreef:

          Ruud: als de de koe bij de horens vatten dan moeten we het wel helemaal goed doen. De OV-studentenkaart kunnen we wel afschaffen in de huidige vorm.

          De fundamentele vraag is of de NS primair als bedrijf ziet (zoals het sinds de jaren ’90 is). Of dat het terug zou moeten keren naar een overheidsorganisatie die een nutsfunctie heeft. Een nutsfunctie is om forenzen in de trein te lokken om congestie en klimaatbelasting te verminderen. Maar je hebt helemaal gelijk: voor een bedrijf an sich zou dat bizar zijn.

  8. Echt HEMA schreef:

    Gewoon fietsen verbieden in de trein zolang er geen fietsrijtuigen zijn. Ook vouwfietsen. Weg ermee. Volk heeft altijd schijt aan de gewone reiziger. OV-fiets helft vd prijs en probleem zo goed als opgelost.

    1. Anoniem schreef:

      Niet ieder station bied ov -fiets aan dus moet je wel je eigen fiets meenemen

    2. Mark schreef:

      Niet iedereen past op een OV-fiets… En langer dan een paar kilometer wil je er sowieso niet op fietsen.

  9. bert sitters schreef:

    In België zijn extra fietsplaatsen gecreëerd in treinen op trajecten met veel aanbod aan fietsen. Blijkbaar lijkt het de NMBS/SNCB, dat toch bekend staat als stug staatsbedrijf, wel te lukken.
    Het is al jaren duidelijk dat de vraag om fietsen mee te nemen toeneemt. Vooral in de vakantie. Scholen en universiteiten zijn dicht. Er zijn geen congressen etc. Veel vast reizigers zijn weg op vakantie. Als er er behoefte is, dan moet je als vervoerder daarin voorzien en niet op de rem gan trappen. Er kunnen gemaakt meer fietsplaatsen gecreëerd worden, zonder dat fietsen andere reizigers in de weg staan.
    Geef veel duidelijker aan dat dit de fietsplaatsen zijn. Geef duidelijker op de deuren aan dat dit de fietsdeuren zijn. Zodat reizigers met een fiets weten waar ze in moeten stappen. In een VIRM4 zijn acht deuren. Slechts twee van deze deuren zijn fietsdeuren, maar het lijk wel of iedereen uitgerekend via deze deuren wil instappen. Als dit duidelijker staat aangegeven, zoals op Luxemburgse treinen of de S-Tog in groot-Kopenhagen, dan weten mensen die kreten uiten over fietstereur, dat zij bij deze deuren niet moeten in stappen. De volgende deur is slechts een paar meter verder.
    Mijn grote ergernis zijn de klapstoeltjesklevers, die ondanks de sticker fietsen voorrang weigeren van de fietsplaats af te gaan, terwijl er echte stoelen zat vrij zijn in de trein.
    Fiets en trein kunnen een dreamteam zijn.

    1. Joost2 schreef:

      Dat fietsplaatsen gecreeërd kunnen worden, zonder dat fietsen andere reizigers in de weg staan is natuurlijk onzin. Elke trein heeft een bruikbaar aantal vierkante meters. Die kan je inzetten voor verschillende doeleinden: toiletten, zitplaatsen, fietsplaatsen, bagagerekken, restauratie, etc. Maar het is dus altijd een keuze.

      Fiets en trein zijn een dreamteam, maar er kleven ook wat nadelen aan:
      1. In een lange trein kan het lastig zijn de fietsplek te vinden. Dan kan je of je fiets ergens inladen waar het eigenlijk niet mag, of zoeken waar de fietsplek is, waardoor de trein mogelijk vertraging oploopt.
      2. Er zullen altijd mensen zijn die op het perron gaan fietsen, hetgeen gevaarlijk is.
      3. Als je zuinig bent op je fiets is het meenemen van de fiets in de trein misschien niet zo’n goed idee. Er is altijd kans dat een fiets omvalt/omgestoten wordt.

      De vraag is in hoeverre fietsen in de trein gefaciliteerd moeten worden. Zeker gezien er ook gewoon een OV-fiets is.

      1. Baardstaart schreef:

        Er zijn altijd mensen, die in een ander deel van Nederland op fietsvakantie gaan en nemen hun eigen fiets mee. Voor paar km fietsen op plek van bestemming neem je een OV fiets. OV fiets en fiets met trein dienen 2 verschillende doelgroepen. De mensen, die hun fiets met de trein vervoeren zijn vaak sportiever en maken langere fietstochten. OV fiets heb ik nooit gebruikt omdat ik afstanden van een paar kilometer gewoon makkelijk loop.

        Heb vroeger redelijk veel mijn fiets met de trein meegenomen. Afgelopen zomer heb ik nauwelijks een NS trein van binnen gezien. Weggaan is tegenwoordig niet meer leuk met allerlei beperkingen die thans gelden.

        1. bert sitters schreef:

          Er zijn ook mensen die vanuit de Randstad hun fiets meenemen in de trein naar bijvoorbeeld Maastricht, om van daaruit een langere fietstocht met overnachtingen te maken. Daarvoor is een OV-fiets absoluut ongeschikt. Zeker in de Limburgse heuvels en de Belgische Ardennen.
          Als je naar de cijfers kijkt, dan zitten fietsvakanties duidelijk in de lift. Dat moet NS ook zien

      2. bert sitters schreef:

        Beste Joost, niet zomaar meteen “onzin” roepen. In o.a. Duitsland en Belgie zie je het wel kan!
        Als er voldoende fietsplaatsen zijn hoef je nooit lang over het perron te rennen. Als je de fietsdeuren duidelijk herkenbaar maakt, zoals in Luxemburg weet je ook waar je in moeten stappen.
        Ik ben tegen fietsen op perrons, mogen van mij zware boetes voor worden uitgedeeld, maar er gebeuren meer gevaarlijke dingen op perrons.
        Een OV.-fiets is geschikt voor stadritjes, maar niet voor een lange afstand en zeker niet voor een fietsvakantie.

        1. bert sitters schreef:

          Joost,
          Arriva heeft riemen, waarmee je jouw fiets vastzet. Valt hij niet om.

        2. Joost2 schreef:

          Ruimte kan je maar aan 1 functie tegelijkertijd toebedelen. Dat is nu eenmaal zo. Dus het is óf zitplaats óf fietsplaats. Dus ja, onzin.

        3. Wouter schreef:

          Ik vraag me af of fietsen op het perron niet hetzelfde als fietsen op de stoep. In zo’n geval kan het al beboet worden.

        4. bert sitters schreef:

          @Joost
          Er is ruimte zat. Zeker in de zomer.

        5. Joost2 schreef:

          Ik heb voor de coronaproblematiek toch vaak genoeg in overvolle treinen gezeten, ook ‘s-avonds, ook in weekenden. Laatst ook weer eens trouwens.

        6. bert sitters schreef:

          Kijk naar het Mehrzweckraum in Duitse regionale treinen of de M6-dubbeldekkers in België.
          Als een trein overvol zit, dan komt dat door het inzetten van onvoldoende capaciteit, of er is een calamiteit, of een trein uitgevallen. Dat komt niet door een paar fietsen. In een VIRM-4 zijn 393 echte stoelen plus 16 klapstoeltjes en 6 fietsplaatsen.

        7. Joost2 schreef:

          Als er meer fietsplekken moeten komen gaat dat toch ten koste van zitplaatsen. In het geval je in elk rijtuig een paar fietsplekken maakt, kan dat al gauw oplopen tot een reductie van 5% van het aantal zitplaatsen. Interessant om een goede afweging te kunnen maken is natuurlijk de huidige fietsplekken worden gebruikt.

        8. lezer schreef:

          @Joost2: het wordt “onzin” wordt vaak gebruikt om een discussie met behulp van woorden i.p.v. inhoud naar zich toe te trekken. Fietsvervoer vindt niet in de spits plaats, dus doen alsof treinen op hun maximale lengte zitten is misleidend. Het is zelfs onbeleefd om de standpunt van de opponent, in dit geval Bert Sitters, af te doen als onzin. Er valt natuurlijk veel over te zeggen maar ik ga nu specifiek in op het omstreden woord.

        9. bert sitters schreef:

          @Joost2
          Met 5% meer of minder zitplaatsen los je het probleem van overvolle treinen echt niet op.

        10. Joost2 schreef:

          @lezer
          Het woord onzin lijkt me hier redelijk op zij plaats omdat het een reactie was op de stelling dat meer fietsplaatsen kunnen worden gecreëerd zonder dat het overige reizigers in de weg zit. Dat is natuurlijk niet waar omdat er sprake is van schaarste. Het vloeroppervlak kan je maar aan één functie tegelijkertijd toebedelen.

          Natuurlijk kan je treinen verlengen, maar ook dat kost weer geld.

        11. Joost2 schreef:

          @Bert Sitters
          Alle beetjes helpen. En er zijn tal van verschillende doelgroepen. Een andere doelgroep wil een restauratierulijtuig, weer een andere extra toiletten en weer een andere gehandicaptenplaatsen. Allemaal invullingen van treinen waar wat voor te zeggen valt. Maar het kost wel zitplaatsen. Dus het zal altijd een discussie en afweging zijn in welke kwantiteit je deze minderheden faciliteert.

        12. lezer schreef:

          @Joost2: precies het kost geld. En zegt de NS dat vanwege de vrees dat een concurrent betere service gaat bieden dan de NS, of zegt de NS dat als (bijna)monopolist: die, als de overheid het niet verhoed, ongestraft de prijzen kan verhogen en de service kan verminderen?

          Wat een monopolist doet is ‘zorgvuldig’ de winst maximaliseren, als het niet kan via de prijzen (omdat de overheid dat reguleert) dan kan het door minder service te bieden.

    2. Erno-Berk schreef:

      Inzet van fietsvriendelijke treinen heeft er voor gezorgd dat er Desiro’s rijden op Antwerpen-Oostende in plaats van de veel comfortabelere MS96 die eerder reden op Antwerpen-Oostende. Dat is een rit van 1 uur en 45 minuten met materieel wat niet heel erg comfortabel is. Liège-Luxemburg (2 uur en 41 minuten) wordt ook met Desiro’s gereden, maar dat is omdat Desiro’s één van het weinige NMBS-materieel is dat Luxemburg in mag en bovendien is Liège-Luxemburg een erg zwak lijntje. MS96 wil je liever op de echte IC-verbindingen inzetten en niet op Liège-Luxemburg.

      1. bert sitters schreef:

        Er zijn in België ook meer fietsplaatsen gecreëerd in meer comfortabele treinen dan de de desiro.

      2. bert sitters schreef:

        @Erno-Berk
        Het zijn niet de fietsen die zorgen dat Desiro’s (de Belgische Sprinter) ook IC-diensten draaien. De instroom van de nieuwe M7 is vertraagd.

      3. bert sitters schreef:

        Luik-Luxemburg is inderdaad tot Troisvierges (het eerste Luxemburgse station) en zwak lijntje. Is feitelijk een boemel. Infrabel wil deze lijn opheffen, net als diverse andere lijnen in Wallonië. Dat geeft echter problemen in het sterk verdeelde land. Ook Luxemburg is fel tegen. Het land heeft de elektrificatie van het Belgische deel betaald.
        De dienstregeling is op werkdagen wel uitgebreid van een keer in de twee uur naar een keer per uur.
        In de zomermaanden kan de trein wel eens redelijk bezet zijn met scoutinggroepen op weg naar een kamp in de Ardennen.

  10. K. van Sambeek schreef:

    In Fietsland NL mag van NS verwacht worden dat ze fietsvervoer faciliteren. Een aantal jaren terug deed NS dat ook door een dubbeldeksrijtuig met fietsruimte onderin mee te laten lopen in de IC’s naar Zuid Limburg. Ook in de Berlijntrein rijdt standaard zo’n rijtuig mee. In Duitsland hebben veel regiotreinen royale fietsopstelplekken. En Arriva in friesland vervangt ‘s zomers, als het rustiger is, stoelen door fietsplaatsen in de treinen naar Harlingen haven, ten behoeve van Waddeneilandzoekers-met-rijwiel. Sowieso heeft Arriva meer fietsplek aan boord! Kortom, waar een wil is is een fatsoenlijke fietsruimte. Alleen NS doet er moeilijk over, terwijl die ook ‘s zomers – als het ook bij NS een stuk rustiger is! – een deel van hun materieel kunnen aanpassen. NS speelt nu reizigers tegen elkaar uit door de ieniemieniebalkons van klapbankjes én fietsplekken te voorzien, een garantie voor onderling gedoe, en door met een nietszeggende reserveringsplicht op de proppen te komen, wetend dat die niets voorstelt. Dus NS, volg een cursus stoelen eruit, klemmen erin, en als je niet weet hoe dat moet? Ga ff bij Arriva kijken!

    1. Ab Normaal schreef:

      Is te moeilijk. Moeten er een aantal treinen aangepast worden. Er moet een “speciale” omloop gecreeerd worden en dan moeten die speciale treinen ook nog in die omloop blijven. Nee, dat is veel te moeilijk voor een bedrijf als de NS.

      1. bert sitters schreef:

        In Duitsland en nu ook België kan het wel.

        1. bert sitters schreef:

          Zelfs in de nieuwe serie TGV die voor de Olympische Spelen van Parijs in 2024 in de dienstregeling zijn, komen behalve de acht vaste fietsplaatsen per stel ook nog eens extra flexibele fietsplaatsen voor tijdens de zomermaanden.

  11. Henk de Klerk schreef:

    Zou het niet zo kunnen zijn dat de NS liever haar ov-fietsen promoot in plaats van je eigen fiets. Als ik ergens wil gaan fietsen, doe ik dat het liefst op mijn eigen karretje en niet op zo’n ov-fiets. Ik hoef niet herkenbaar te zijn.

    1. Joost2 schreef:

      Herkenbaar? Maak je geen zorgen. Ik heb vaak genoeg een OV-fiets gehuurd en heb nooit last gehad van hordes met handtekeningenjagers.

      1. bert sitters schreef:

        @Joost
        Ben je ook op een OV-fiets de Ardennen ingegaan?

        1. Joost2 schreef:

          Nee, als ik in de Ardennen fiets is reizen met de trein geen optie. Dan ga ik met de auto.

        2. bert sitters schreef:

          @Joost2
          Voor mij is de auto nu juist geen optie. Ik ben treinreiziger. Ik vind het argument dat je je in de trein niet kunt omkleden naar fietskleding een flut-argument.

        3. Joost2 schreef:

          Dat zal te maken hebben met een beperkt vermogen om je in anderen te verplaatsen.

          Ik ga met de racefiets vaak een dag weg in de ardennen. Ik wil geen kleding mee als bagage. Dat laat ik dus achter in de auto.

          Bovendien ga ik meestal op zondag en vertrek ik eerder dan de eerste trein gaat. En de reistijd met de trein is bijna het dubbele.

        4. Baardstaart schreef:

          @Joost2…

          Als je een auto hebt. Er zijn ook genoeg mensen, die een fietsvakantie willen houden, die geen auto hebben en dan zal de fiets toch met de trein mee moeten of een andere vorm van georganiseerd en betaalbaar fietsvervoer moeten zijn.

        5. Joost2 schreef:

          @Baardstaart

          Ik zeg ook nergens dat ik tegen fietsplekken ben. Het enige waar ik op wijs is dat het altijd een afweging is waar je de vierkante meters vloeroppervlak van een trein voor gebruikt. Daarin moet je een zorgvuldige keuze maken.

        6. lezer schreef:

          @Joost2: over het woord ‘zorgvuldig’. Dat verhult dat de DB, NMBS en zelfs de SNCF de tegenovergestelde kant aan het op bewegen zijn, dus ‘zorgvuldig’ is een mooi woord, maar het laat andere afwegingen die de NS kan hebben buiten beschouwing. En dan laat ik de talloze particuliere maatschappijen nog buiten beschouwing omdat het om dan om kortere afstanden gaat, hoewel wat een korte afstand is in Duitsland kan een intercity-afstand in Nederland zijn.

        7. Anoniem schreef:

          @ik kan mij uitstekend in anderen verplaatsen, maaar ik vind jouw argument om dan voor de auto te kiezen wel erg primitief.

        8. Joost2 schreef:

          @anoniem
          Ik denk dat u primitief verward met pragmatisch.

        9. Anoniem schreef:

          Joost2
          Absoluut niet.

      2. Joost2 schreef:

        Ik geef duidelijk de argumenten waarom trein voor mij niet handig is. Als u dan niet op die argumenten ingaat en alleen met de kwalificatie ‘primitief’ komt, interesseert het me geen fluit meer wat u vindt.

        1. Anoniem schreef:

          Even 600 – 700 km op een dag op en neer jakkeren in een auto en fossiele brandstof verstoken om een rondje te fietsen vind ik niet pragmatisch

        2. Joost2 schreef:

          Ga dan maar met een spandoek langs de route van de Amstel Gold Race toerversie staan. Daar zijn namelijk duizenden mensen die daarvoor een dagje op een neer gaan om dat doen. Ik ben daarin echt geen uitzondering.

          Ik geniet van zo’n dagje Ardennen en u gaat met uw preken mijn gedrag echt niet veranderen. Nog steeds bent u niet ingegaan op de argumenten.

          Ga andere mensen maar lekker de les lezen met uw morele superieuriteit, ik ben er klaar mee. Ik bezoek deze site niet om een preek te krijgen.

        3. Anoniem schreef:

          @Joost2
          Ik geef u een inhoudelijke reactie,maar u doet dit af als een preek.
          Overigens goed idee; met een spandoek langs de Amstel Gold Race.

        4. Joost2 schreef:

          En hoe zit het met uw reisgedrag? Wanneer heeft u voor het laatst gevlogen bijvoorbeeld?

        5. Anoniem schreef:

          Naar de Ardennen?

        6. Joost2 schreef:

          Nee, in zijn algemeenheid.

        7. Anoniem schreef:

          Ik ben afgelopen zomer naar Zwitserland geweest. Ik woon bijna bij Schiphol om de hoek en zou gemakkelijk, snel en goedkoop met een vlucht van een prijsstunter kunnen. Toch maar voor de trein gekozen.

        8. Joost2 schreef:

          Volgens mij was dat de vraag niet. Ik heb namelijk het gevoel dat u flink wat plekken af vliegt.

        9. Anoniem schreef:

          voelen is anders dan realiteit.

        10. Joost2 schreef:

          Opnieuw geen antwoord. Ik weet genoeg.

  12. Max schreef:

    Het lijkt erop dat de overheid weer eens moet ingrijpen, want het blijft voor de NS lastig om de klant op 1, 2, en 3 te zetten.

    1. Wouter schreef:

      Ik denk dat het nu een kwestie van een meningsverschil en niet op welke plek de NS de klant zet.

      Voor mij gaat het erom dat de NS mij als reiziger goed van a naar b vervoerd en dat ik een tas bagage mee kan nemen als ik op vakantie ga. Hier hoort een fiets voor mij niet bij terwijl dit voor een andere reiziger wel belangrijk kan zijn.

      1. lezer schreef:

        De NS zit de klant op de 1e, 2e en 3e plaats mits de klant niet in spits rijdt, mits die een lange afstand aflegt en geen korte ritten, en geen fiets bij zich heeft, ook moet de klant niet naar het toilet willen (voor zover het aan de NS zelf ligt) en niet zeurt over het uitvallen van het treinsysteem door sneeuwval die in buurlanden standaard is.

  13. RH&DR-fan schreef:

    In publicatieblad van de Europese Unie L 172 zie ik wel enige hoop dat NS zijn leven zal moeten beteren voor extra fietsplaatsen naar Maastricht en Leeuwarden in de zomer. Men overweegt bijvoorbeeld op blz 4: “Bij het bepalen van het toereikend aantal plaatsen voor fietsen in een treinsamenstelling moet rekening worden gehouden met de omvang van de treinsamenstelling, het soort dienst en de vraag naar vervoer van fietsen. Spoorwegondernemingen moeten na raadpleging van het publiek plannen met de concrete aantallen fietsplaatsen voor hun diensten kunnen opstellen”. Dit is maar een heel klein stukje, natuurlijk worden er ook allerlei voorbehouden genoemd, maar ik denk dat het een stap vooruit is om straks niet alleen meer afhankelijk te zijn van de goede wil van NS.

    1. Johan schreef:

      Een kwaadwillende vervoerder zou daar ook aan kunnen voldoen door het fietsvervoer met zo omslachtig te maken dat de vraag naar vervoer van fietsen ‘vanzelf’ afneemt tot onder het beschikbare aantal plaatsen. Laat NS daar nu net mee geëxperimenteerd hebben…

    2. Brabo schreef:

      Eenvoudig op te lossen door de prijs van een fietskaartje te verhogen tot €25.

      1. bert sitters schreef:

        Brabo,
        Je kunt ook de prijs voor alle andere kaartjes verhogen, maar dat wil toch niemand?

  14. Mark schreef:

    Ik ga alleen met de fiets in de trein als ik op fietsvakantie ga. En dan is reserveren niet eens zo’n gek idee, als je dan verzekerd bent van een plek. Zo werkt het in andere landen ook. Maar voor de NS is dit kennelijk te moelijk.

    En nee een OV-fiets is geen optie voor een fietsvakantie, grapjassen. Een auto heb ik niet en wil ik niet.

  15. bert sitters schreef:

    @Mark.
    Als ik met die reservering echt een genummerde plaats krijg voor mijn fiets, dan ga ik daar mee akkoord. En dan wil ik best 4 euro extra betalen boven de prijs voor het fietskaartje, zoals in Duitsland.
    Moet NS mij wel duidelijk aangeven waar in de trein mijn fietsplaats is en waar ik op het perron moet staan, zoals in Duitsland bij de IC, de EC en de ICE4.

  16. vissers schreef:

    In veel-bijna alle-DE lokale treinen is Fahrradmitnahme umsonst. De meesten hebben wel zo´n grossraum/mehrzweck teil.
    Wat op korte termijn zou kunnen in NL;
    DUIDELIJKE stickers-dat fietsen in dat kleine stukkie voorrang hebben-na uiteraard de gehandicapten. En dat men plek moet ruimen voor fietsen.
    Oostenrijk: hier zijn haken om je fahrrad te hangen-dus noodzakelijk alle gepäck eraf. Dat biedt nmm toch al meer plekkies als die 3 in NL nu. Maar of die NLer zich daartoe zal laten opvoeden??

    1. bert sitters schreef:

      Umsonst is “vrij”. Dat is inderdaad in sommige Duitse vervoersregio’s, maar niet overal. Nadeel in Duitsland is dat diverse regio’s verschillende fiets kaartjes en verschillende tarieven hebben. Er zijn regio’s met een spitsverbod voor fietsen in regionale treinen. Andere regio’s hebben dat niet.
      Je kunt ook bij de DB een Fahrradkarte (fietskaartje) dat in alle treinen in Duitsland geldt. Kost 8,- Euro. Reizigers met een Bahncard (kortingkaart) krijgen ook korting op een fietskaartje. Ter vergelijking: in Nederland kost en dagkaart voor de fiets 7,50 Euro, maar Duitsland is aanzienlijk groter dan Nederland.
      Wel was tijdens de proef met “reserveringsplicht” bij NS de prijs voor het fietskaartje tijdelijk verlaagd.

      In Frankrijk was het fietsvervoer in de TER(regionale trein) altijd gratis, maar op sommige lijnen in de buurt van de westkust met veel fietsenvervoer gold afgelopen zomer ook reservering voor de fiets. Je kreeg in tegenstelling tot de NS wel een plaats toegewezen voor de fiets.

      Voor mij hoeft deze dienst niet gratis. Als het maar kan. In meerdere landen zijn fietshaken in de trein. Zo wordt de ruimte efficiënt gebruikt.
      Zo zouden tegenover het toilet in de VIRM gemakkelijk fietshaken kunnen komen. Lijkt mij en minder aantrekkelijke plek om te zitten.

      1. bert sitters schreef:

        Toen NS nog naar Maastricht met getrokken treinen reed, werd daar in de zomermaanden een fietsenrijtuig aan gekoppeld.
        NS rijdt nu met de VIRM op Maastricht. In de VIRM-6’s die op Maastricht rijden kan gemakkelijk een van de onderste compartimenten worden ingericht als Mehrzweckraum. Zie als voorbeeld dit compartiment in de Belgische M6. Er kan een hellingbaan worden aangebracht naar het portaal met de fietsendeur. In de spits is er dan voldoende ruimte voor forenzen en buiten de spits en tijdens de vakantiemaanden voldoende ruimte voor fietsen.
        Ook in de Koploper-4 zijn mogelijkheden. Ik reis zelf eerste klas, maar zie het volgende: de eerste klas in de koploper is een heel rijtuig. Slechts een klein gedeelte is bezet. Als er controle is, dan worden ook nog de nodige reizigers met een tweede klas treinkaartje eruit geplukt. Er kan dus ook een deel van dit rijtuig worden ingericht als Mehrzweckraum volgens het Belgische model.

  17. RH&DR-fan schreef:

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het fietsvervoer bij de S-tog in Kopenhagen bevalt. Wat ik op internet zie is allesbehalve een ontmoedigingsbeleid. Voor zover ik het Deens goed begrijp zijn er aparte rijtuiggedeelten voor fietsers, met veel plaatsen (ik schat ongeveer 16 tot 32 fietsplaatsen per trein), geen spitsbeperking, en het meenemen van de fiets is gratis. Aan de andere kant is het strikt gereguleerd: zijn alle fietsplaatsen bezet? Dan wachten op de volgende trein. Het is streng verboden de fiets elders in de trein neer te zetten. Ik las ergens dat men bewust niet voor megastallingen op dure locaties kiest zoals in Nederland, waar de fietsen het grootste deel van de tijd nutteloos plaats innemen, maar in plaats daarvan het meenemen faciliteert zodat de stallingen kleiner kunnen blijven. Een bewuste keuze dus. Het is een druk netwerk, waar punctualiteit belangrijk is. Hoe doet men dat en kunnen we daarvan leren? Helaas ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om naar Kopenhagen te fietsen of te treinen.

    1. bert sitters schreef:

      Ik ben een aantal jaren geleden in Kopenhagen geweest. Destijds reed de CityNightLine nog. Ik heb ook kennis gemaakt met de S-Tog. Vergelijkbaar met de Duitse S-Bahn. Het fietsenmeeneembeleid is ongeveer 10 jaar geleden gestart als proef. Deze proef was snel een succes, zodat het steeds verder werd uitgebouwd. De fietsenrijtuigen zijn aan de voorzijde en de achterzijde van de trein. Er staat daar een groot en duidelijk fietspictogram op de trein. Het kan niet missen. Iedereen kan zien dat dit het fietsenrijtuig is. De instap is gelijkvloers en de deuren zijn breed. Het in- en uitstappen gaat soepel. Op de perron is een grote afbeelding van een fiets, zodat iedereen weet waar de fietsdeuren gekomen.
      Ik heb toen gevraagd aan iemand van de S-Tog: “Gaat dit niet ten koste van de capaciteit voor de overige reizigers?” De reactie was: “Wij zetten voldoende capaciteit in.”
      De S-Tog rijdt af en aan. De fietsen zorgen niet voor vertragingen.
      Destijds bestond het net van de S-Tog in groot-Kopenhagen uit 170 kilometer en kende 85 stations. Zes lijnen gaan via het Hovedbanegård: het Centraal Station tegenover Tivoli. De treinen op al deze lijnen rijden in een frequentie van 10 minuten. Dit houdt in dat 120 S-Togs tijdens de ochtendspits van 7 -9 uur het Hovedbanegård aan doen. Tijdens de spits rijden ook gekoppelde treinstellen met 32 fietsplaatsen. Voor het Centraal Station van Kopenhagen betekent dit in de ochtendspits een capaciteit bijna 3000 fietsen in de trein. Daarnaast is er nog een ringlijn met 48 treinen in dezelfde spitsuren.

      Destijds vervoerde de T-Tog 17.000 fietsen per dag
      Van de 99 miljoen reizigers die de jaarlijks in de S-Tog werden vervoerde nam 6,2% een fiets mee. Dit houdt in zo’n 6,4 miljoen fietsen per jaar en gemiddeld 17.000 per dag. Dit zijn dus fietsen die niet op de stations gestald worden.

      Intussen is de S-Tog verder gegaan met uitbreiding van de S-Tog en de faciliteiten voor fietsen. Helaas heb ik niet de nieuwste cijfers. Ik zou afgelopen voorjaar naar Kopenhagen gaan, maar door Corona is dat niet doorgegaan. Hopelijk komend voorjaar.

      De S-Tog is een onderdeel van de DSB: de Deense Spoorwegmaatschappij.

      1. bert sitters schreef:

        Veel Nederlandse forenzen hebben voor hun woon-werkverkeer twee fietsen. Een voor van hun woonadres naar een station en een voor een station naar hun werkadres.

  18. RH&DR-fan schreef:

    Gemiddeld 17.000 fietsen per dag die een rit maken in de S-Tog van Kopenhagen, dat is nogal wat. Kopenhagen laat zien dat er behoefte is aan het meenemen van de fiets, en dat dit ook op zeer drukke lijnen uitvoerbaar is. In heel Nederland zou de OV-fiets in 2019 uitkomen op ongeveer 5,2 miljoen ritten, dit is dan 14.300 ritten per dag in heel Nederland. Alleen lukt me de vergelijking niet: het is me niet duidelijk wat OV-fiets met ritten bedoelt, gaat het dan om aantal verhuringen, of tellen ze een verhuring als twee ritten (de ene naar de bestemming, de andere terug naar het inleverpunt) om de cijfers vergelijkbaar te maken met een stadsbusrit naar de bestemming en terug?

    1. bert sitters schreef:

      Dit zijn cijfers van een aantal jaren geleden. Oondertussen is nog meer ruimte gekomen voor fietsen in de S-Tog Het is dus heel goed mogelijk dat ook het aantal fietsen is toegenomen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.