fbpx
Vught tijdens de voorbereidende werkzaamheden van het tijdelijke spoor. Foto Stefan Verkerk

Flinke hinder treinverkeer door uitstel heropening spoor in Vught

20 okt 2025 9:25

Er zijn maandagochtend flinke problemen op het spoor door de uitlooop van werkzaamheden bij Vught. In de Brabantse plaats had vanochtend een nieuw spoor en tijdelijk station in gebruik genomen moeten worden, maar omdat dit niet lukt, is het treinverkeer de hele ochtend nog gestremd.

Er rijden momenteel geen treinen tussen Den Bosch en Geldermalsen. Ook rijden er geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel en Den Bosch en Tilburg. Er rijden amper vervangende bussen en NS raadt reizigers daarom aan de treinreis uit te stellen. Waarschijnlijk rijden de treinen pas na 14.15 uur weer.

Stremming sinds 4 oktober

Het treinverkeer door Vught (op de trajecten Den Bosch – Eindhoven en Den Bosch – Tilburg) ligt al sinds 4 oktober stil. Omdat er komende jaren een verdiepte spoorlijn gebouwd wordt, moet het treinverkeer voorlopig over een tijdelijke spoorlijn en langs een tijdelijk station door Vught.

Op maandagochtend 5 uur was de opening van het nieuwe spoor en station gepland maar spoorbeheerder ProRail kreeg in de nacht problemen met het onder spanning brengen van de bovenleiding. Hierdoor is het niet mogelijk treinen te rijden.

Meer trajecten gestremd

Vanwege de herfstvakantie zijn verschillende andere spoortrajecten in het land momenteel gestremd. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Driebergen-Zeist waardoor het niet mogelijk is om tussen Den Bosch en Utrecht om te reizen via Arnhem. De afgelopen twee weken reden er vervangende bussen langs de Brabantse spoortrajecten maar omdat het uitstel van de stremming onverwacht kwam, zijn er amper vervangende bussen te krijgen.

(c) Treinreiziger.nl

5 1 stem
Artikel waardering
48 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Passepartout
17 dagen geleden

Omdat het uitstel onverwacht kwam zijn er nauwelijks bussen beschikbaar… Dat kan toch beter zou je denken. Staan er werkelijk nergens bussen in de remise buiten de spits? Met een beetje samenwerking met de streekvervoerders hadden ze toch een aantal chauffeurs tegen vergoeding op standby kunnen houden voor het bepaald niet ondenkbare geval dát er uitloop zou zijn? Zo onverwacht is dat nu ook weer niet.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

In het zuiden is het deze week geen vakantie, dus er zijn weinig bussen beschikbaar, laat staan chauffeurs.

Ricardo
17 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Standby kost gewoon heel veel geld dat er niet is. En al zou het wel kunnen, voor een volle trein vervangen door bussen heb je een veelvoud aan bussen nodig voor 1 trein, dat is ook niet te doen.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Klopt maar je vraagt je wel af waarom werkzaamheden iedere keer zo gepland worden dat het uittesten van elektronica en software pas in de allerlaatste nacht voor de in dienstelling plaatsvindt. Zeker als als die elektronika en software keer op keer het zwakke punt blijken te zijn.

Daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Omdat het spoor buitendienststellen veel geld kost, wat er niet is. Dus wordt er zo strak/goedkoop mogelijk gepland.

Klachten moet je naar de vvd sturen die al tientallen jaren weigert prorails budget te corrigeren voor inflatie, én in 2017 de helft van hun stiksofruimte inpikte voor wegenbouw.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Misschien moet ProRail ook wat minder projecten doen nu zowel het reizigers- als het goederenvervoer weer daalt.

Daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

En nog sneller achter duitsland aan gaan hobbelen qua spoor/niet werkende weg infrastructuur?

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

In Duitsland gaat het om achterstallig onderhoud maar grote projecten als in Groningen en Vught betreffen geen onderhoud.

Daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Deze projecten zorgen voor het ontvlechten van 2 vervoersstromen, wat het spoor betrouwbaarder maakt.
Mag prorail.geen projecten meer doen die het spoor betrouwbaarder maken?

ab normaal
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Dat is allemaal het probleem van de NS en niet van de reiziger. Conform de concessievoorwaarden heeft de NS 90 minuten om vervangende bussen te regelen.

Mar
17 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Dat is dus wel het probleem van de reiziger.
Dus of uw gaat nog MEER betalen of dit je kunt niet beide hebben..

Ab Normaal
17 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Nee, de NS maakt er het probleem van de reiziger van. Als de NS niet kan leveren dan hadden ze niet bij het kruisje moeten tekenen. Wie zijn billen brand…….
Oh, ja, als ik met vliegtuig kon had ik dat ook niet gedaan 😉

Peter van Lieshout
17 dagen geleden

Er IS GEEN samenwerking tussen Prorail/NS enerzijds en de streekvervoerders anderzijds!
En dit is HET hoofdprobleem in het OV in Nederland!

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Dat heeft van beide kanten te maken met het beschermen van de eigen handel.

Passepartout
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ja en maakt dat het beter? Voor iemand?

ab normaal
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

De Reiziger is de handel.

Baardstaart
17 dagen geleden

Dit kan natuurlijk niet dat er maandag ochtend de treinen tussen Den Bosch en Eindhoven niet rijden en er ook nauwelijks busvervoer is. Dit laat duidelijk zien dat de trein een onbetrouwbaar vervoersmiddel is voor pendelaars, die vandaag niet fatsoenlijk op hun werk kunnen komen. Het is herfstvakantie en dit betekent dat alleen de studenten thuis blijven, maar het normale economische verkeer gaat gewoon door.
En dan maar zeggen dat mensen minder moeten rijden en met het OV naar hun werk moeten of in een overspannen woningmarkt dichterbij hun werk moeten gaan wonen.

Arjan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Herfstvakantie is in het zuiden weer voorbij. Die was afgelopen week. Deze week zijn midden en noorden van het land vrij.

Chris
17 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan

Bovendien kent de TU Eindhoven, wat in het zuiden een groot aandeel studenten dat met de trein pendelt is, helemaal geen herfstvakantie.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Avans Hogeschool ook niet.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is helemaal geen herfstvakantie in Brabant.

NS-fan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Deze reactie doet een beetje alsof dit elke dag het geval is op het Nederlandse spoor. In mijn ogen is dit een uitzondering en is de trein echt niet zo onbetrouwbaar als wordt gesteld. Zo’n grote storing maakt de gemiddelde treinreiziger echt niet elk jaar mee. We vergeten als alles goed gaat maar als er één keer iets mis gaat, praten we er 5 jaar later nog over. Dat de auto betrouwbaarder is, mag gevonden worden maar mijn ervaring leert dat je toch ook maar beter kan rekenen op file en je reis daarop afstemmen. Je kan ook zo maar een uur in de file staan en dat gebeurt frequenter dan dat je te maken krijgt met enorme storing…
Ik ben het wel eens dat het kwalijk is dat er geen/nauwelijks bussen op reserve staan, maar ik gok dat dit gewoon een kostenoverweging is.
In een ideale wereld zou denk ik iedereen wel dicht bij het werk wil wonen, maar ja, de woningmarkt inderdaad…

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  NS-fan

Dream on

ab normaal
17 dagen geleden
Antwoord aan  NS-fan

Ik zit dit jaar op 65% betrouwbaarheid op mijn reizen naar het werk.

Mar
17 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Naar de uwv?

Ab Normaal
17 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Heb je bankzitters nodig om je gezelschap te houden. Als ik mijn werk voor 65% zou afleveren had ik inderdaad een tripje naar het UWV nodig. Maar bij de NS is dat kennelijk het hoogst haalbare.

NS-fan
17 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Betrouwbaarheid is wat anders dan deze storing. Het is niet prettig als je vertraging hebt maar voor mijn gevoel is het veel meer ingeburgerd dat je er met de auto een kwartier langer over doet dan dat je 15 minuten langer onderweg bent met de trein.

Mar
17 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Meschien moet uw gewoon werk zoeken in uw eigen stad? Hoezo in Utrecht wonen en in Eindhoven werken of andersom? Dat is juist het grootste probleem in Nederland…

Frans E.R.
17 dagen geleden

Geen trein naar Den Bosch dat is niet fijn, en als het met al die werkzaamheden en storingen maar niet de Wet van Murphy wordt.

A propos, van Eindhoven kan men met 53 stops en anderhalf uur reizen met bus 156 ook naar Den Bosch reizen, ik heb het een keer door een plotselinge verstoring moeten doen, of met bus 305 en overstap in Veghel verder met bus 306 ook naar ‘s Hertogenbosch gaan, duurt alleen wat langer en bus 156 rijdt elk half uur, kijk maar op de NS reisplanner en klik trein weg zodat men de alternatieve bussen ziet, sterkte, ook de rest van de komende vier jaar als men met de verdiepte ligging bij Vught bezig is !

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Dit wordt inderdaad nog vier jaar ellende.

Hanzeboog
17 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Voor de inwoners van Vught ook overlast. Maar in 2029/2030 zal het veiliger en beter voor hun zijn.

Dat is de prijs voor vooruitgang. De frequentie tussen Utrecht – Den Bosch – Eindhoven is hoog.

Ze hadden bij Vught al eerder alles ongelijkvloers moeten maken. Zeker met die extra goederentreinen van/naar Meteren.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Er komen daar voorlopig helemaal geen extra treinen want het goederenvervoer krimpt al jaren steeds verder in.

Die vooruitgang moet eerst nog maar eens blijken. Het project Vught is de regio Den Bosch zeer omstreden.

Daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het goederenvervoer naar het buitenland ja, omdat er minder kolen verbruikt worden.

Heeeeeel interessant genoeg is het goederenvervoer maar nederland toe, juizt toegenomen, maar dat laat je voor het gemak even weg.

Frans E.R.
16 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Lees of abonneer je op de Nieuwsbrief over PHS Vught en de YouTube films en ProRail, jawel, nieuws site en bijna niets zal je verbazen nu alles op de schop gaat in en rond Vught… Men kan ook het informatie centrum in Vught bezoeken als je zin hebt het ligt vlakbij het oude station dat behouden blijft, maar een beetje opgeschoven wordt.

Rhido
17 dagen geleden

Gepruts met die treintjes. Nu rijdt er de hele dag daar nog steeds geen trein. Was iets mee met de hoog spanning van de stroom. Gisteren las ik dat er een NS conducteur of medewerker in Den Bosch werd in elkaar geslagen omdat het daar zeker toch een zooitje is. Ben blij dat ik daar niet hoef te zijn. Zo wordt iedereen toch de auto ingejaagd. En straks kunnen ze bij de NS een uurtje lekker gaan liggen uitslapen omdat de wintertijd dit weekend begint.

Laatst bewerkt op 17 dagen geleden door Rhido
Paul Lamote
17 dagen geleden

Dit kan nog uren maar ook nog dagen duren. Er zitten weer eens fouten in de elektronika/software.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Inmiddels is het al weer tig keer opgeschoven. Het staat nu op 18.15, ProRail kan de fout kennelijk niet vinden.

Peter van den Berghe
17 dagen geleden

Hier is sprake van misplaatste zuinigheid. Zo’n groot project en dan geloven dat er nergens een kink in de kabel komt is de goden verzoeken. Men had tenminste voor vandaag bussen achter de hand moeten houden. Dat was wellicht niet genoeg (want de vakantie is voorbij) maar de chaos van hedenmorgen had voorkomen kunnen worden.

Joost2
17 dagen geleden

Het is vooral het verwachtingsmanagement dat hier in de soep loopt. Gisterenavond stond in de reisplanner dat alles nog gewoon reed. Dan verwacht je als reiziger dat het allemaal in orde is.

Vervolgens vanochtend het bericht dat er tot 11 uur geen treinen reden. 11 uur werd later omgezet in 14:15 en nu is de situatie zo dat het minstens tot 16:00 gaat duren.

Als je weet dat je op maandagochtend weer hordes forenzen en studenten moet vervoeren zou je toch denken dat bij de planning wat marge wordt ingebouwd en dat je ergens zondagmiddag of zondagavond klaar moet zijn en een testrit maakt om te checken of alles werkt.

Kennelijk loopt het niet zo, maar wordt er ‘s-nachts (enkele uren voor de ochtendspits) een switch omgezet en is het vervolgens Finkers crossed. Er is ook geen backup meer met vervangend busvervoer. Lekker handig.

Ik vind het ook vreemd dat enkele reageerders hier een taak zien voor de streekvervoerder. Die snap ik niet. Die kan natuurlijk ook niet lastminute opschalen.

Dus kon ik vanochtend weggebracht worden met de auto naar werk. Onderweg een bus gezien van Arriva die zo vol zat dat er geen passagiers meer meegenomen werden.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

De elektronika en de software worden pas in de nacht voor de indienstelling getest, als er dan ergens een fout zit zit je gelijk klem.

Passepartout
17 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Samenwerking met streekvervoer: buiten de spits hebben die bussen over. Stilstaan. Er zijn denk ik ook best chauffeurs te vinden die tegen een leuke vergoeding een extra dienst willen draaien. Wie zoekt vindt een weg zeggen ze weleens. Misschien is dit em niet, maar het was een beginnetje met zoeken.

Daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Dat deed men vroeger. NS had een groot belang bij de meeste streekvervoerders en kon zo afdwingen dat er reservebussen waren in elke grote stad.

Maar ja, dat deel moest ns afstoten onder het mom van marktwerking….

Joost2
17 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Ik denk dat je weinig kans maakt als je een buschauffeur wakkerbelt om 05:30 ‘s-ochtends met de vraag of hij direct wil komen werken. Zelfs als daar een hogere vergoeding tegenover staat. En een stuk of 5 chauffeurs is onvoldoende. Dan is het beter om helemaal geen vervangende bussen te laten rijden.

Bert Sitters
17 dagen geleden

Treinen laten reiden is vooruit zien.

Bert Sitters
17 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

rijden

Veen
17 dagen geleden

Las ergens dat de werkzaamheden per vijf minuten geplanned waren. Tja, in utopia zou dat misschien kunnen lukken. In de werkelijkheid vraagt dat om problemen. Als er dan ergens vertraging is zeggen de onderaannemers vervolgens: “Nu zijn de wettelijke werktijden van mijn ingeplande werknemers op voordat mijn werkzaamheden klaar zijn. Nu moet ik peperduur extra personeel inzetten en dat moet betaald worden.”
Het is schrijnend dat het rijden van de treinen al decennia afhankelijk is van een elektronisch kastje hier of daar. Dat is vragen om problemen. Jaren lang lag telkens het hele treinverkeer door en rondom Utrecht plat na de invoering van een centrale gecomputeriseerde treinverkeersleiding, blijkbaar zonder voldoende back-ups. Dan is er ook nog het probleem dat telkens criminelen kabels doorknippen. Als ze al gepakt worden dan komen ze er in Nederland vast met een taakstrafje vanaf en wordt er niet verhaal van de miljoenen schade op hun hoofd gelegd. Men zou toch verwachten dat voor een trajektdeel waar doorgereden wordt, zoals dat daar bij Vucht, op een alternatieve regeling met minder treinen omgeschakeld zou kunnen worden.
Blijkbaar interesseert het de politiek en anderen onvoldoende dat telkens vele treinreizigers in de problemen komen. Stel nou eens dat parlementsleden telkens prive peperdure taxis zouden moeten betalen om op tijd voor de vergaderingen in Den Haag te komen. Dan zou er vast snel verbetering komen. De dure direktieauto’s ziet men vanaf tien na de spits over de snelwegen zoeven, ook die met ministers.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Dat met die 5 minuten nauwkeurig geloof je toch zelf ook niet mag ik aannemen.

Arjan krabbenbos
17 dagen geleden

Als er geen voldoende vervangbussen zijn of de rit met de gewone lijnbussen te lang duurt, kan men misschien met tijdelijk taxivervoer reizen. De techniek moet het wel doen, maar eerst moet het bestaande traject losgekoppeld worden, voordat de hulpspoorweg in gebruik kan. Bij de tunnel van Rotterdam zijn ook twee hulp viaducten (bij Blaak) en (Zuid) in dienst gegaan, met de aanleg van de nieuwe Willemstunnel. Deze werd in fasen in dienst gesteld in 1992 en 1994 en heeft een semi Intercity station Blaak gekregen, waar ook makkelijk op en van de metro kan worden overgestapt. De Willem van Oranjetunnel te Delft, die net als Rotterdam een tweesporig viaduct verving is zelf ook in twee delen geopend. Eind februari 2015 als tweesporige tunnel en in augustus 2024 werd dit Delftse spoorproject voltooid. Gelukkig is het voormalige stationsgebouw bewaard gebleven en heeft een functie als Pavarotti IJssalon en Restaurant voor terug gekregen! Hopelijk gaan vanaf morgen wel de treinen probleemloos over de tijdelijke baan te Vught en wordt het straks vernieuwde spoor straks een mooie aanwinst voor het dorp. Hopelijk krijgt het monumentale stationsgebouw Vught ook een mooie horeca of winkelfunctie. Ja techniek en bouw is prachtig, maar soms duurt het daar ook langer door allerlei tegenslag! Dat doet men ook niet expres, het is gewoon een ongelukkige situatie dan! Bouwers, bewoners en reizigers sterkte!