fbpx
Station Zwolle. Foto Stefan Verkerk

Werkzaamheden stremmen meerdere spoortrajecten in herfstvakantie

10 okt 2025 10:08

Er rijden in de herfstvakantie verschillende treinen niet. Naast stremmingen ten oosten van Driebergen leggen werkzaamheden ook treinen stil ten westen van Zwolle, tussen Haarlem en Amsterdam en tussen Groningen en Leeuwarden.

Tijdens de herfstvakantie van 18 tot en met 26 oktober rijden er geen treinen ten zuiden en westen van Zwolle. Tijdens de vakantieweek laat ProRail onderhoudswerk uitvoeren rondom Lelystad en ’t Harde. Spoorstaven en dwarsliggers worden vervangen en er worden paden aangelegd rond emplacementen.

Stop- en snelbussen

Op zaterdag 18 oktober rijden geen treinen tussen Zwolle en Dronten en Zwolle en ’t Harde en op zondag 19 oktober rijden er geen treinen tussen Zwolle en Lelystad Centrum en Zwolle en ’t Harde. Vervolgens ligt het treinverkeer van maandag 20 tot en met zondag 26 oktober stil tussen Zwolle en Lelystad Centrum.

De NS zet bussen in. Op 18 oktober rijden er directe en stopbussen tussen Dronten en Zwolle en een stopbus tussen ’t Harde en Zwolle. Op zondag gaat gaan er ook directe en stopbussen tussen Lelystad en Zwolle en stopbussen tussen ’t Harde en Zwolle. Van maandag tot en met zondag rijdt er een stopbus tussen Lelystad en Zwolle.

Bussen tussen Haarlem en Amsterdam

Ook tussen Amsterdam en Haarlem ligt het treinverkeer deze vakantie weer stil. De stremming begint hier al op vrijdag 16 oktober en duurt tot en met donderdag 23 oktober. Er rijden wel treinen tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem rijden stopbussen.

Stremming Leeuwarden – Groningen

In het noorden van het land rijden van maandag 20 tot met zondag 26 oktober geen treinen tussen Zuidhorn en Hurdegaryp op het traject Leeuwarden – Groningen. Vervoerder Arriva zet snel- en stopbussen in. Omdat in Grijpskerk het station ook niet bereikbaar is door het spoorwerk, is de bushalte verplaatst richting het tankstation aan de Lageweg.

(c) Treinreiziger.nl

5 3 stemmen
Artikel waardering
28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan krabbenbos
30 dagen geleden

We klagen vaak over al dat spoorwerk, maar wees blij dat dit goed wordt bijgehouden! We moeten tijdelijk met bussen reizen dan of via een omreisroute per trein omreizen. In de vakantieperioden en met weekends reizen er minder mensen dan op een gemiddelde werk of schooldag! Als de Hanzelijn weer een verjongingskuur heeft gekregen het oudste spoortraject Amsterdam Haarlem weer aangepast is sporen we we weer veel comfortabeler en sneller! De dagen worden weer korter, de bladeren vallen weer van de bomen, ja het is weer najaar! Geniet ook nu van de laatste maanden van dit jaar, met prachtige bomen met de gekleurde herfstbladeren, verlichte straten, huizen en gebouwen buiten op straat en geniet van de feestelijkheden straks in de decembermaand. Over enkele maanden weer een nieuwjaar 2026, waarin we hopen dat ondanks alle werk aan het spoor en diverse stations weer prachtige resultaten kunnen boeken. Pro Rail succes met de komende werkperioden en hopen dat in 2026 en daarna, nog mooie projecten mogen komen! Heiloo is een mooi stations plaatje, Vught heeft een mooi tijdelijk spoor gekregen, Den Haag Centraal heeft komend voorjaar een mooi, opgeknapt emplacement! Succes bij het komende werk en voor degene die hierdoor moeten omreizen succes! Samen maken we het verschil,

S.O. de Mieter
30 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Fijn dat velen tegenwoordig een auto hebben waardoor ze niet meer afhankelijk zijn van de spoorwegen voor een vakantieuitstapje of een weekeindtrip. Het is ook fantastisch dat velen in staat zijn thuis te werken wanneer er geen treinen rijden. Ook heerlijk dat we tegenwoordig huizen hebben die van alle gemakken zijn voorzien zodat we eigenlijk de deur niet meer uithoeven als de treinen een dag niet rijden. ‘Wandelen met NS’ is door de aanwezigheid van sportscholen ook niet meer nodig.
Laten we ons gelukkig prijzen dat er steeds minder mensen gebruik maken van de trein zodat we, als ze rijden, alle ruimte hebben om ervan te genieten.

Stokbosveen
30 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Ja leuk om een auto te hebben. Mag je achteraan aansluiten in de vele files die er zijn. En geregeld zijn er ook wegafsluitingen wegens onderhoud. Veel bruggen zijn verouderd en hebben groot onderhoud nodig en zijn dus ook dicht voor het autoverkeer.
Als laatste nog op te merken dat je op steeds meer plekken moet betalen om je auto te mogen parkeren.

Waar zouden we zijn zonder de trein? Kun je tijdens je reis genieten van een kop kofiie met wat lekkers erbij. En gewoon werken met je laptop dankzij treinwifi. Oke, de reistijd is mogelijk iets langer in vergelijking met de auto, maar dat is enkel als je niet in de file staat.

lezer
30 dagen geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Het is EN EN. Tenzij de overheid bewust tegelijk onderhoud op de A2 EN op de spoorlijn Amsterdam Eindhoven plant is het prima om een flex-abonnent bij NS te hebben EN een auto. ProRail en Rijkswaterstaat staan voor grote onderhoudsopgaven en een serieuze eenmanszaak of werknemer speelt erop in door niet afhankelijk te zijn van 1 modaliteit.
Elke werkgever kan juridisch aangeven dat de verantwoordelijkheid om op het werk te verschijnen bij de werknemer ligt.

Rene
29 dagen geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Het valt best mee met die files in het weekend, wanneer er spoorwerkzaamheden zijn. Soms 20 minuten autovertraging…. maar dat is alles. Met de trein doe ik er echt veel langer over (ik heb het hier niet over de directe trajecten tussen grote steden, want dat kan wel echt sneller zijn dan de auto). Met de auto kan je vaak omrijden. Maar belangrijker is: je bent niet afhankelijk van de grillen van het spoor met uitval of storingen. Je kan rustig in je auto zitten – geen gedoe met overstappen en heen en weer geloop in de massa. Parkeren is niet goedkoop, maar mensen nemen dat op de koop toe, omdat de voordelen van de trein wat hen betreft gewoon lang niet opwegen tegen dat wat de auto je biedt.
Treinwifi….. nou….. daar kan je niet mee werken…..
Ik ben een spoorfan, reis al jaren per trein, maar ik begrijp de autorijder absoluut en de nadelen en het gedoe met de trein gaan mij toch ook steeds wat tegenstaan….. ik heb gewoon geen zin meer in “gedoe” en daarom ga ik maar niet op pad, als er werkzaamheden op mijn geplande traject zijn. Teveel negatieve ervaring mee…..

Travelmarcel
29 dagen geleden
Antwoord aan  Rene

Als je die keuze hebt kan je inderdaad je reisje voor het een of het ander wel een weekje uitstellen, groot gelijk. Maar ik heb de trein nog wel nodig voor werkverplichtingen, zoals congressen. Maar ook minder dan vroeger, nu er geregeld zogenoemde webinars worden aangeboden voor mijn bij- en nascholingen. Dat heeft me al menige reis van Groningen naar Utrecht, Amsterdam en Eindhoven uitgespaard. Toch een gunstige erfenis van corona. En verder zijn er bij ond dichte spoorwegnet ook vaak wel omreismogelijkheden, zoals van Zwolle naar Amersfoort via Deventer. Zit ik persoonlijk niet zo mee. Ik weet inmiddels dat ik ook van Groningen naar Leeuwarden kan – waar ik ook nogal eens moet zijn – met de bus via Drachten, waar een heel goede overstapmogelijkheid is. Je moet het wel net allemaal even weten (of goed uitzoeken).

Passepartout
29 dagen geleden
Antwoord aan  Rene

Auto blijft denk ik in de meeste gevallen meestal sneller. Ik neem de trein om mijn reistijd beter te kunnen besteden. Werken, een boek lezen of een film kijken, spelletje met de kinderen. Als je dan in vervangende bussen moet of 3x moet overstappen is voor mij de lol er ook wel af en pak ik de auto. Maar prompt kwam ik daarmee laatst in de file terecht omdat de A27 was afgesloten voor werkzaamheden. Had ik toch beter de trein kunnen pakken…
We hoeven niet dogmatisch te zijn toch. Pak lekker wat het handigst is.

Rene
29 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Mooi verhaal, maar er zit ook een grens aan wat de vaste treinreiziger kan accepteren. Busvervoer betekent ook veel extra reistijd, en dit komt tegenwoordig veel vaker voor dan vroeger. Ieder weekend op tal van trajecten. Veel mensen hebben echt geen tijd (meer) voor dit gedoe en het langdurige omreizen en/of extra overstappen. Tegenwoordig staat ook als waarschuwing in de reisplanner: kortere trein, extra druk. Omdat bijna iedereen omreist…. en wél rijdende treinen dan stampvol zitten. Zeker in de Randstad. Je moet daar maar zin in hebben. Een auto rijden is dan veel makkelijker en veel sneller en daar kiest men dan toch voor, tenzij je geen rijbewijs/auto hebt.

Wiebe Goossen
30 dagen geleden

Tja, het blijft lastig natuurlijk, dat ‘gepruts’ aan ‘het spoor’ – maar je houdt er wél een goed functionerend railnet mee in stand en dat is uiteindelijk wel meer waard dan die paar ongemakken van tijd tot tijd…..

lezer
30 dagen geleden
Antwoord aan  Wiebe Goossen

Niemand is tegen onderhoud maar als door bezuinigingen op toeslagen onderhoud voortaan overdag en doordeweeks plaatsvind is dat een flinke achteruitgang die huishoudens dwingt om alternatieven achter de hand te hebben.
In Duitsland is dit al een groot verkiezingsthema geweest.

In Nederland overigens nog niet omdat veel rechtse stemmers er vanuit gaan dat de VVD en CDA op dit punt nooit toegeven. En dat is weer omdat CDA en VVD de GroenLinksPVDA lokaal het ondankbare werk (parkeernormen, parkeertarieven) laten doen zonder zich er echt tegen te verzetten, want ook VVD en CDA hebben ingestemd met het Klimaatakkoord dus ze kunnen zich niet verzetten, alleen hun kiezers weten dat nog niet.

Laatst bewerkt op 30 dagen geleden door lezer
Baardstaart
29 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Er spelen hele andere redenen mee. Vroeger toen de spoorwerkers nog jong waren waren ze blij met avond en weekend werk en de toeslagen die er mee te verdienen waren, maar veel van deze werknemers hebben nu een gezin en willen dus vaker ‘s-avonds en ‘s-weekends bij hun gezin zijn en nieuw personeel is nu ook niet direct voor het opscheppen. Dus de spoorsector zal zich met deze realiteit moeten dealen.

lezer
29 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Bedankt dat je me er op hebt gewezen dat mensen door verschillende levensfases gaan. Maar eh, jour redenering gaat ook op voor 1960, en voor 1920 en voor 1890. Hoewel ik me afvraag of er toeslagen werden uitbetaald in de 19e eeuw 😉

Maar als je punt is dat er minder jongeren zijn, inclusief de paar miljoen arbeidsmigranten van de laatste jaren zeg dat dan gewoon.

Ik heb het al vaker tegen je gezegd. Als je met de 100 euro van 2025 dezelfde winkelkar bij Albert Heijn verwacht als in 2015 dan kun je heel lang wachten.

Passepartout
29 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Onderhoud wordt vaker overdag uitgevoerd… omdat er ‘s nachts niemand wil werken. Dat is bovendien ongezond en gevaarlijker. We kunnen allemaal best even een paar dagen flexibel zijn om daarna van beter spoor te profiteren. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Rene
29 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Best even flexibel? Er wordt van van me verwacht dat ik plusminus 10 weekenden per jaar flexibel ben en in schoolvakanties ook door de week. Ik reis bijna dagelijks met de trein, naar het werk maar daarbuiten ook op allerlei andere trajecten in het land. Ik begrijp ook wel dat onderhoud noodzakelijk is, maar er is een grens aan wat de frequente klant kan accepteren … die gaat dan andere keuzes maken.

Passepartout
29 dagen geleden
Antwoord aan  Rene

Ik snap dat je dan andere keuzes gaat maken. Plusje van mij. Ik hoop dat er ook mensen profiteren van het verbeterde spoor en daardoor weer een keuze voor spoor maken.

lezer
29 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

” omdat er ‘s nachts niemand wil werken.”

Dat zeggen werkgevers vooral, maar werkgevers en opdrachtgevers willen in steeds minder branches nog toeslagen betalen. Ook in de kantoorsector wordt met wederzijds goed vinden liever het tijd voor tijd principe gehanteerd (en dat kan soms gelukkig win-win situaties geven). Maar soms wordt gewoon verwacht dat je je mails goed bijhoud buiten werktijd en bepaalde meetings goed voorbereid zonder dat je dit declareert.

Passepartout
29 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Fair punt. Plusje van mij. Als je toeslagen maar hoog genoeg zijn willen er vast mensen werken. Maar de lonen nemen al flink toe en de alleen ‘s nachts werken functies blijven het moeilijkst te vervullen, terwijl de toeslag hetzelfde % is. Dan valt het kwartje een keer de andere kant op: in plaats van langere tijd alleen ‘s nachts aan een baanvak werken en elke ochtend alles weer netjes klaarzetten dat er weer gereden kan worden, is het efficiënter om de klus in één keer af te maken. Het is ook nog eens veel goedkoper door minder toeslagen.
Ook gebeuren er overdag statistisch gezien minder ongelukken en hebben we meer oog gekregen voor de gezondheid van de spoorwerkers.
Het is altijd een afweging: betalen we (de reiziger of de belastingbetaler) 200, 300% plus de externaliteiten aan personeelskant, of betalen we met overlast.
Bij snelwegen worden overigens exact dezelfde afwegingen gemaakt. Kun je soms ook een week lang omrijden.
Ik reis 1x per week en ben wekenlang omgereden wegens werkzaamheden bij Schiedam. Echt vervelend, maar je komt er wel. Nu elke 10 minuten een stoptrein: daarmee heb ik die extra reistijd al weer ingehaald.
Maar ik vind het een valide mening dat we meer belastinggeld moeten besteden om werkzaamheden overdag te voorkomen. Realiseer je alleen wel dat je geld maar 1x kan uitgeven.

lezer
27 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Bedankt voor de plus!
Door drukte een wat verlate aanvulling.
Toeslagen worden steeds meer afgeschaald om de hogere lonen te financieren.

Dat zou deels het mysterie kunnen verklaren waarom de koopkracht officieel vooral stijgt maar waar steeds meer mensen gemiddeld genomen de woningprijzen, energieprijzen, de voedselprijzen niet meer bij kunnen benen.

We hebben het steeds meer over gewoon onderhoud waarbij je na de overlast dus niet beloont wordt met hogere frequenties.

Geld kon je ook in de decennia waarin nachtwerk financieel geen enkel probleem was maar 1x keer uitgeven. Ik.vraag me af waar het geld is heengegaan.

Laatst bewerkt op 27 dagen geleden door lezer
S.O. de Mieter
30 dagen geleden
Antwoord aan  Wiebe Goossen

‘Gepruts aan het spoor’ in de tijd van de reiziger, gebeurt omdat het makkelijker en goedkoper is. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat railvervoer een economisch belangrijker element in de modaliteit was en er bijvoorbeeld nog handelsreizigers mee naar hun klanten reisden.
Toen was de dienstregeling nog net zo vanzelfsprekend als water uit de kraan.
Het is gewoon een kwestie van geld om meer spoor en wissels aan te leggen zodat er gemakkelijker onderhoud kan worden gepleegd en onderhoud ‘s nachts uit te voeren.
Wanneer het vervoer per trein weer belangrijk wordt zal het onderhoud moeten worden uitgevoerd zonder dat de reiziger er last van heeft.

lezer
30 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Vergeet het postvervoer per trein niet. De NS ging toen echt niet tegen departementen, industrieën, banken etc zeggen dat hun post, contracten en akten doodleuk geparkeerd gingen worden.

Frans E.R.
30 dagen geleden

Veiligheid
Hoe vervelend die werkzaamheden ook zijn voor de reizigers, het doel is een beter en veilig spoor voor iedereen en niet alleen voor de passagiers, maar ook voor de vrachtsector.
“sightseeing”…
Dat men als reizigers i.p.v. een trein met wat extra omweg en iets meer tijd van A naar B met een bus moet via C men neme het voor lief, sterker nog in sommige gevallen vind ik het niet eens erg als men via een andere weg door dorp en stad en land moet reizen, ziet men nog eens wat achter een spoorbaan traject ligt, zeg maar een sightseeing en dat heeft ook wel eens zijn charmes zeg ik het met een positieve invalshoek…

Ben
29 dagen geleden

Alle begrip voor de werkzaamheden, maar om de noordelijke provincies quasi van de Randstad af te sluiten via Zwolle door tegelijkertijd via Lelystad EN Amersfoort de route af te sluiten, en bovendien een omreis via Arnhem ook niet kan is toch niet zo handig lijkt mij.

Passepartout
29 dagen geleden
Antwoord aan  Ben

Die treinen gaan nou eenmaal een stukje over hetzelfde spoor. Dat moet ook een keer onderhouden. Omreizen via Deventer naar Amersfoort en Utrecht is volgens mij gewoon mogelijk. Via Arnhem naar Utrecht is gewoon om.

Gwyddion van Goch
29 dagen geleden

Waarom gelijktijdig Zwolle – Lelystad en Zwolle – ‘t Harde? Kan dat niet gesplitst worden, zodat er ALTIJD een trein naar het westen rijdt? Gebrek aan inzicht!!! Pro-RAIL = anti-REIZIGER!!!

Baardstaart
28 dagen geleden
Antwoord aan  Gwyddion van Goch

Omdat die treinen over dezelfde IJselbrug moeten. Pas nabij Hattem worden de trein naar Amersfoort en Lelystad gesplitst. Dan had men dit moeten zien bij het aanleggen van de flevolijn (Amsterdam – Zwolle), maar als men wat op spoorkosten bij dit soort projecten kan bezuinigen doet men dat en dat geldt ook voor evt toekomstige projecten. Immers spoorinfra is zeer duur. En als men dit heeft gedaan kan men nog niet alle spooronderhoudsprojecten voorkomen. En als station Zwolle zelf aan de beurt is dan ligt het tweede of derde knooppunt van Nederland eruit en heeft men veel treinvervangend busvervoer nodig.
Beste manier om naar de West te gaan als aan de noordzijde van Zwolle gewerkt wordt is met de trein naar Deventer en neem daar de trein naar Amersfoort – Utrecht of je pakt gewoon de NS bus. De NS bussen rijden de laatste tijd weer goed als er spoorwegwerkzaamheden zijn.

Rhido
29 dagen geleden

Richting Zwolle hoef ik niet op. Dat wordt weer de benenwagen nemen. Afgelopen zomer moest ik wel met de trein naar Hoogeveen maar toen reden de treinen gewoon.

Arjan krabbenbos
27 dagen geleden

Voordeel van een auto is het gelijk op en afstappen, bij huis, werk, school, ziekenhuis, kerk, museum etc. en de onafhankelijkheid van het OV. Plus je kunt boodschappen, vakantiebagage makkelijker meenemen en voor de deur parkeren. Maar je bent ook verantwoordelijk als je de enige chauffeur/chauffeuse bent en je moet in alle situaties naar huis of werk moeten rijden. Maar je kunt ook niet lopen tijdens een autorit en een toilet is er ook niet te vinden. Treinen zijn massavoertuigen en hebben het voordeel dat je als reiziger, wanneer je strandt niet te enige vaak bent! je wordt geparkeerd bij een station, dat wordt met een auto ook steeds lastiger en duurder, sommige gemeenten zijn nog wel vrij van parkeermeters! De WC in Nederlandse treinen zijn soms wel horror met van die ondergekliederde exemplaren of weinig reinigingsbeurten tussen de ritten door. Maar aan de infra en het materieel wordt wel goed aandacht aan gegeven, dus onderhoud moet er wel regelmatig zijn , anders kom je er niet! Alles slijt na gebruik en ja als het spoor gemoderniseerd wordt van diesel naar elektrisch rijden, een nieuwe of gereactiveerde lijn weer terugkomt, zijn hier vooraf inspanningen nodig. Tegenwoordig kunnen we natuurgebieden doorkruisen met een wildviaduct, tunnel en duikers onder het spoor. Goed voor de dieren die veilig kunnen oversteken en overleven in een habitat en mooi voor spoor en natuur liefhebbers die met een wandeling na een treinrit van het bos, park of heidevelden kunnen genieten. Ook daar minder drukte met parkeren en verkeersoverlast.

Marco
26 dagen geleden

Jullie zijn s Hertogenbosch en Boxtel vergeten