fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Flixbus groeit door overname Eurolines

klok 10 jan 2020 11:26

Busbedrijf FlixBus heeft vorig jaar 3,1 miljoen reizigers van, naar en binnen Nederland vervoerd. Dat is een vijfde meer dan in 2018. De groei is vooral te verklaren door de overname van concurrent Eurolines, dat ook veel lijndiensten van en naar Nederland verzorgde.

62 miljoen reizigers

Ter vergelijking: NS International verkoopt 4 miljoen internationale treinkaartjes per jaar. Per saldo is het aantal internationale treinreizigers echter aanzienlijk hoger, omdat ook partijen als Deutsche Bahn, NMBS, Thalys en Treinreiswinkel internationale treinkaartjes verkopen van en naar Nederland. Flixbus heeft bijna een monopolie op de busmarkt voor lange afstanden.

Moederbedrijf FlixMobility is volgens het bedrijf zelfs momenteel de grootste aanbieder van busreizen ter wereld. In totaal zegt het bedrijf in 2019 circa 62 miljoen reizigers te hebben vervoerd. Dat is is stijging van 37 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook hier speelden overnames een rol. Naast Eurolines lijfden de Duitsers namelijk ook de Turkse branchegenoot Kamil Koç in, waarmee het netwerk uitdijde tot 2500 bestemmingen in dertig landen.

Achter die stormachtige groei zitten grote investeerders. Zo staken de Duitse automaker Daimler en de Europese Investeringsbank in het verleden geld in het bedrijf met de groene bussen. In juli vorig jaar haalde de Duitse start-up nog eens 500 miljoen euro op in een nieuwe financieringsronde.

Nieuwe haltes

In Nederland is het netwerk in 2019 eveneens gegroeid. Haarlem, Franeker, Hoorn en Kop Afsluitdijk zijn het afgelopen jaar aan het aanbod toegevoegd. In een aantal gemeenten zijn de haltes en faciliteiten verbeterd. In Eindhoven is het afgelopen jaar een FlixBus-halte verwezenlijkt, waar reizigers droog op de FlixBus kunnen wachten. Begin dit jaar wordt het eerste internationale busstation in Maastricht geopend, dat als eerste in de Benelux is uitgerust met een reisinformatie-display.

Zelf geen bussen

Flixbus heeft door de stormachtige groei bijna een monopoliepositie op de busmarkt. Zo gingen eerder de activiteiten van Megabus op het vasteland over naar Flixbus. Ook Meinfernbus en het busnetwerk van het Duitse Postbus zijn door Flixbus overgenomen. 

Strikt genomen is Flixbus overigens geen busbedrijf, maar vooral een handelsnaam. De busdiensten worden namelijk uitgevoerd door onderaannemers. Dat geldt ook voor de enkele Duitse treindiensten die dochteronderneming Flixtrain aanbiedt.

13 gedachten over “Flixbus groeit door overname Eurolines”

  1. Busreiziger schreef:

    Ik ben nu al een paar keer met FlixBus geweest: ze waren op tijd, de stoelen zaten lekker, de WiFi werkte en het was spotgoedkoop. Eigenlijk alles wat de (internationale) trein niet heeft. Ik wens ze nog een succesvolle toekomst.
    Tegelijk hoop ik dat BlaBlaBus nog harder gaat groeien. Concurrentie in deze markt kan geen kwaad.

  2. Internationale nachttrein- en nachtbusreiziger schreef:

    Ben diverse malen met de nachtbus van Flixbus meegereisd tussen Nederland en het Zwitserse Zürich, nadat de CityNightLine door DB was opgeheven. Men reist voor een habbekrats, echter “slapend reizen door de nacht” is er niet bij; men komt de volgende ochtend gaar en geradbraakt aan.

    Daarnaast gaat men ruw met ruimbagage om en ben je niet zeker of je bagage niet wordt gestolen. En de veiligheid van de ene rijdende en andere slapende chauffeur heb ik ook mijn zorgen bij. Ook moet je op je hoede zijn voor zogenaamd “te zware” bagage, waarvoor de chauffeur contant geld probeert te ontvangen.

    Gelukkig is er nu op de heenweg een goed alternatief: de nachttrein van de ÖBB vanuit Hannover. Op de terugweg is ht alternatief er nog amper doordat de nachttrein al om 20:00 uit Zürich vertrekt en Flicbus gelukkig pas later, om 21:40 uur.

  3. Internationale nachttrein- en nachtbusreiziger schreef:

    Kijk voor ervaringen met Flixbus ook eens op het berichtengedeelte van Flixbus hun website en constateer hoe slecht de klantenservice bij Flix functioneert. Of kijk eens op: https://www.facebook.com/groups/1475571836083576/

    1. Annemiek schreef:

      Dat was mij ook opgevallen. Het bedrijf neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor de bagage in het bagageruim. Het moet er verplicht in, maar er is geen toezicht op wie het eruit haalt. Bussen die zomaar niet rijden, waardoor mensen niet meer terug naar huis kunnen; ‘Nu je blijft aandringen, geven we je geld terug, succes ermee verder’, lijkt de boodschap van Flixbus. Zelf heb ik in het verleden wel met Flixbus gereisd, maar daar ben ik op terug gekomen. Uren wachten bij een bushalte, zonder correcte informatie over of de bus nog komt, is eerder regel dan uitzondering. Chauffeurs die met andere dingen bezig zijn dan sturen, die de bus amper onder controle hebben of niet geschikt zijn om met mensen om te gaan, staan in schril contrast met enkele ritten die wel prettig verliepen. Lang niet alle bussen bieden de beloofde comfortabele zitplaats en WIFI werkt zelden. Het toilet is vrijwel nooit toegankelijk. De kans op een rotreis is in de groene hel gewoon enorm groot. Ook dat het bedrijf niet duidelijk is over de ambities in Nederland, stoort mij. Enkele jaren geleden stelde het een intercitynetwerk binnen Nederland op te zetten. Daar is helemaal niets van terecht gekomen. In plaats daarvan publiceert het steeds andere succesverhalen, waar verder geen enkele lijn in te herkennen valt. Het straalt vooral opportunisme uit, waarbij het bestaande netwerk vooral wordt uitgebreid met lijnen die worden gerund door busbedrijven die zo gek zijn te rijden tegen of onder de kostprijs.

  4. Tim H schreef:

    Slechte nieuw: door de weggevallen concurrentie zijn de prijzen bij Flixbus flink gestegen.

  5. Opmerker schreef:

    En als Flixbus nu nog eens toiletten bij de haltes plaatst, zodat hun chauffeurs niet her en der staan te pissen, zou ook een vooruitgang zijn.

  6. Travelmarcel schreef:

    Voor mij is Flixbus (of andere internationale busmaatschappijen – voor zover die er nog zijn) niet een vervanging voor internationale treinreizen, maar meer een soms wel aardige aanvulling. Bijvoorbeeld op de reisrelatie Bordeaux-Bilbao was het alternatief er niet of onaantrekkelijk, ook Wroclaw (Breslau)-Berlijn was aantrekkelijker (nul overstap) dan met de trein. Liever had ik nog dat die treinverbindingen verbeterd werden.

  7. Guus Leussink schreef:

    Ik vind de Flixbussen heerlijk rijden, de dagbussen van Nijmegen naar Groningen en naar Brussel. Ook de nachtbus van Nijmegen naar Berlijn, prima. Alleen bij Berlijn ZOB zijn nog geen goede wachtruimtes

  8. arnout zwarteakker schreef:

    In de gouden dagen van orangeways, eurolines, megabus en polskibus, kon je voor een prikkie helemaal naar Inverness, Premsyl, Kosice, Gotenburg en Brasov. Ik had bijvoorbeeld ooit eens voor een paar tientjes een retourtje Oslo gekocht, ik zie dat dit met flixbus 73,90 kost no way daar had ik destijds een retour voor, om daar dan weer een minipris treinticket van 50 Euro helemaal naar Bodo door te reizen. Tot mijn grote verdriet heeft Flixbus deze mogelijkheden allemaal getorpedeerd door alle concurrenten op te kopen of te elimineren.

    Flixbus heeft me nu het vliegtuig ingejaagd. Ik probeer ze zoveel mogelijk te ontlopen, lees de ervaringen bijvoorbeeld ook eens op trustpilot.

  9. Frank schreef:

    Tijdens mijn eerste en laatste ervaring met Flixbus had de chauffeur naar eigen zeggen 36 uur niet geslapen en was de bus 18 uur te laat. ik heb uren tegen de man aan zitten praten om te voorkomen dat hij in slaap zou vallen. De informatie per sms veranderde voortdurend. Ik kreeg daarna keurig een voucher voor een nieuwe rit vanwege de geleden ontberingen, maar ik betaal liever wat (meer) geld voor een betrouwbare verbinding. Tenslotte vind ik het geen vooruitgang om in deze tijd (nog meer) stinkende dieselbussen onze overvolle wegen op te sturen.

    1. Annemiek schreef:

      Over het algemeen valt dat met die stinkende dieselbussen wel mee. Langeafstandsbussen die voldoen aan de EURO6 normen, zijn gemiddeld vrijwel net zo schoon als de treinen in Europa. De emissienormen zijn soms zelfs zo streng dat uitlaatgassen van de bussen op sommige punten (zoals fijnstof) schoner zijn dan de omgevingslucht in binnensteden. Beter 1 bus dan de 30 auto’s die hij vervangt.

  10. Frans schreef:

    Flixbus nooit echt problemen mee gehad alleen bagage moet wel een oplossing voor komen er is helemaal geen zicht op wat er mee gebeurd op de tussen stops

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.