Flixbus wil concurrent Eurolines wegkopen
04 mrt 2019 12:00
Flixbus is in onderhandeling om concurrent Eurolines over te nemen. De ondernemingsraad wordt nog geraadpleegd voordat het project de laatste fase in gaat. Donderdag zullen de overnameplannen in de ondernemingsraad van Transdev, de eigenaar van Eurolines, besproken worden.
Minder keuze
Flixbus lijkt daarmee steeds meer een monopolie te krijgen op de markt van lange-afstandsbussen. In 2014 reden bijvoorbeeld internationale bussen van Flixbus, Meinfernbus, Public Epress, Eurolines, Megabus, Deinbus, iDBUS (nu Ouibus) en IC-Bus naar Nederland. Als de overname doorgaat blijven alleen Flixbus, Ouibus en IC-Bus over (en enkele zeer specifieke kleine partijen).
In Tsjechië uitte RegioJet eerder al sterke kritiek op Flixbus. RegioJet stelde dat Flixbus op een oneerlijke manier de concurrentie aangaat en vond dat het door het Duitse bedrijf gechanteerd werd.
Beter netwerk
Blijft er voor de reiziger wel voldoende keuze over? Volgens Flixbus woordvoerder Rosá Donat wel. “We kunnen hierdoor het netwerk integreren, zodat er één groot netwerk ontstaat dat goed op elkaar aansluit. De reiziger kijkt hoe hij ergens kan komen. Bijvoorbeeld met de trein, bus of vliegtuig en niet zozeer alleen naar welke busmaatschappijen er rijden.” Ze wijst erop dat in de spoor- en luchtvaartbranche er nationaal vaak ook één sterke speler is.
Netwerk Eurolines
Als de overname van Eurolines doorgaat, versterkt Flixbus ook haar positie in de Franse markt. Op de Franse markt heeft Eurolines met merknaam Isilines een binnenlands netwerk. Eurolines heeft behalve in Frankrijk ook operationele busbedrijven in Nederland, België, Tsjechië en Spanje. Het netwerk van Eurolines spreidt zich uit over 25 landen.
Kerntaken Transdev
Transdev wil van Eurolines af, omdat het bedrijf zich meer op haar kerntaak wil richten: openbaar vervoer. Thierry Mallet, CEO van Transdev Group: “Het besluit over exclusieve onderhandelingen over de potentiele desinvestering van Eurolines sluit aan bij Transdevs strategische planning. Dit zou het voor ons mogelijk maken om onze middelen te richten op de kern van ons bedrijf, openbaar vervoer en B2B-transportservices.”
Komende 20 jaar
Jochen Engert, oprichter van Flixbus: “We hebben heel veel respect voor wat Transdev in de afgelopen 20 jaar met Eurolines heeft opgebouwd. Door de innovatieve manier van denken die FlixBus heeft geïntroduceerd, zijn wij klaar voor de volgende 20 jaar.” Op wat voor termijn de overname afgerond zal worden, is niet duidelijk. Ook is niet duidelijk of de Europese Commissie nog iets van de overname zal vinden.
Deze partijen heeft Flixbus al opgeslokt:
- Meinfernbus. In 2015 zijn Flixbus en Meinfernbus samen gegaan.
- Megabus. In 2016 is Megabus (voor de verbindingen op het vasteland) onderaannemer van Flixbus geworden.
- Postbus. Het Duitse Postbus is in 2016 eveneens opgegaan in Flixbus.
- Hëllo. Dit was het busbedrijf van de ÖBB, in 2017 is het opgegaan in Flixbus.
- Swebus. Dit Zweedse busbedrijf is in 2018 door Flixbus overgenomen.
Sinds de overname van Megabus heeft Flixbus flink geschrapt op de lijnen Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Londen. Ook mijn geliefde nachtbus van 23:59 uit Amsterdam rijdt niet meer, was perfecte aanvulling op de laatste trein naar Brussel van 21:30. Nu rijdt er alleen nog een boemelbus voor Nederlandse budgetvliegers die vroeg op Zaventem moeten zijn. De prijzen zijn omhoog gegaan (al gauw 15 euro op dat traject ipv 5-10 euro) en de bussen van Flixbus zitten stampvol. Misschien moet dat ook wel om het rendabel te maken…
Ik denk inderdaad dat een hoge bezettingsgraad nodig is om de bussen rendabel te maken, ja. Toch is het mijn inziens wel zorgwekkend dat er zo weinig spelers op die markt overblijven.
Voor ondernemingen in het wegtransport bereken ik wel eens de kostprijs van transport van goederen per vrachtwagen. Als ik dergelijke berekeningen overzet op het vervoer per bus, moet om break even te draaien ongeveer 91,6 cent (met een maximale afwijking van 10%) per kilometer worden opgehaald. Dit bij een gemiddelde inzetbaarheid van 14 uren per dag, 7 dagen per week. Daarbij zijn de meeste te bedenken kosten meegerekend. Dus ook afschrijvingen, de fee voor Flixbus, onderhoud, verzekeringen, loonkosten, brandstof en dergelijke. Het bedrag is bijvoorbeeld flink hoger dan NS betaalt aan Munckhof bij treinvervangend vervoer. Het zal in de praktijk dus wel nog goedkoper kunnen, bijvoorbeeld door de economische levensduur voor dit soort werk op te rekken. Bovendien kan een bus na het Flixbus-leven terugkeren in de normale floot van de busbedrijven, voor minder intensief gebruik bij meer onderhoud, om de economische restwaarde volledig uit te buiten. Een ritje van Rotterdam naar Antwerpen (ongeveer 105 km) met een bezettingsgraad van 40% (van 50) levert minimaal 20*7=140 euro op en is dus al winstgevend, al is het geen vetpot.
Interessant om te lezen.
Thierry Mallet is PDG (Président-directeur général) van Transdev. Het acroniem CEO wordt ten onrechte gebezigd.
Ah. Die aanduiding gebruiken Flixbus en Transdev in een gezamenlijk persbericht.
Zo’n bus is nog niet één wagon van een trein. Waarom moeten die bussen nog de weg op wanneer er ook ieder uur een trein gaat? Duidelijk dat er nog wat te winnen valt met de treinaanbiedingen. De vraag is eigenlijk of er nog zoveel plaats vrij is in de trein.
Om over het ongemak van de routes maar niet te beginnen. Wie wil/gaat er in de spits met een bus van de A4 naar de Conrad straat en dan via het Schieplein naar de Brienenoordbrug?
Vervoer binnen Nederland met de lange afstands bus stelt vrijwel niets voor. Grensoverschrijdend wel. De frequenties zijn dan hoog, prijzen laag en reistijden wisselend. Naar Brussel, Hamburg en Berlijn kan de bus redelijk meekomen met de reguliere trein.
Voor beoordeling van de fusie door de Europese Commissie zijn deze bedrijven te klein. Wel is het mogelijk dat één van de nationale mededingingsautoriteiten onderzoek gaat doen. http://ec.europa.eu/competition/mergers/procedures_en.html
Maar er moet toch wat met Eurolines. Dus dan overdoen en kapot laten gaan? Allemaal fijn wanneer je niet werkt.
Die kans is klein omdat er ook concurrentie van trein en auto is. Daarnaast is er bij de trein ook overal sprake van een monopolie en dat wordt ook toegestaan. .
Dit betreft neem ik aan alleen het Transdev-deel van Eurolines. Transdev is slechts één van de (grotere) deelnemers in de Eurolines-corporatie. Zal de rest gewoon Eurolines blijven?
Ben zelf geen voorstander van deze overname. Ik zie liever twee sterke bedrijven die beconcurreren en zo elkaar scherp houden, dan één monopolie.
De prijzen blijven heus wel scherp, Flixbus concurreert niet alleen met andere busmaatschappijen, maar ook met trein, vliegtuig en clubs als Blablacar.
Als Flixbus de Grayhound van Europa wordt, kunnen ze een dichter netwerk bouwen, met betere overstaps en meer frequente diensten.
Als reiziger profiteer je daar ook van – in plaats van drie verschillende kaartjes bij drie maatschappijen kun je nu één kaartje kopen en tot in Spanje reizen.
Dat zegt Ryanair ook, toch verhogen ze spontaan de prijzen wanneer concurrentie wegvalt. Dat is ook niet vreemd, er moet geld in het laatje, en dat gaat het snelst met hogere prijzen. Hetzelfde geldt voor kwaliteit en service, daar kun je makkelijker op bezuinigen wanneer er geen concurrenten zijn.
Daarom kies ik in een open markt liever voor minimaal twee aanbieders.
Het hypocriete is dat de mensen die dat roepen wel roepen dat NS een monopolie op het spoorwegvervoer moeten krijgen
U herhaalt de marketing van Flix geweldig.
Na de verschillende overnames zie ik in de praktijk een duidelijke verhoging van de prijzen in combinatie met een verminderd aanbod en een hogere bezettingsgraad. Nix betere overstap mogelijkheden en beter/meer aanbod. Ik zie echt niet hoe ik hier als reiziger van profiteer ?? van dat 1 kaartje naar Spanje ?? nou ik wil niet met de bus naar Spanje (ik gebruik ze met name voor korte/middellange afstand tot +/- 400km) en ik kan nu ook met 1 kaartje daar heen, daar is geen verdere consolidatie in de sector voor nodig. De consolidatie is wat mij betreft ten einde, met 2 grote spelers (Flix en Eurolines) en enkel kleine regionale aanbieders in de marge
Flixbus krijgt geen subsidie en moet dus wel met een hoge bezettingsgraad werken anders kan het niet uit.
Zelf goede ervaringen met Flixbus Eindhoven naar Antwerpen en Brussel en weer terug netjes op tijd en vriendelijk personeel.
SNCF stoot OUIBus ook af, zo ver ik mij kan herinneren.
Waarop baseer je dat?
Dat klopt, OuiBus wordt overgedaan aan BlaBlaCar en gaat BlaBlaBus heten.
Dank. Dat had ik gemist.
Fixbus breidt niet alleen maar uit, ook de spoorvariant Flixtrain heeft expansiedrift. Rijdt de spoorvervoerder nu nog enkele Duitse trajecten met onder andere ex ICK-rijtuigen van NS, ook het buitenland lokt. De Franse tegenhanger Ouigo rijdt enkel nog in het eigen Franse land, maar de Izy overschrijdt zelfs de Belgische grens voor dienst van en naar Brussel. Helaas is Nederland nog niet in zicht voor deze goedkopere spoorconcurrenten, maar wie weet hoe lang dat nog duren zal.
Het geeft meer capaciteit dan een bus en is bovendien een stuk milieu vriendelijker dan het
vliegtuig. Bovendien stap je midden in het centrum af, anders wel op een knooppunt waar overgestapt kan worden naar andere steden en dorpen.
Flixtrain is heel klein, ze rijden op 2 routes en rijden daar tussen de 0 en 2x per dag.
Ouigo is geen tegenhanger van Flixtrain. Ouigo is gewoon een product van SNCF. Izy is een product van Thalys (SNCF en NMBS). Flixtrain is een concurrent van DB.
Ouigo is inderdaad gewoon een SNCF dienst, en eerder de tegenhanger van low-cost-airlines en Izy is inderdaad een 100% dochter van Thalys. Er is in west-europa op gebied van lange afstandsverkeer op het spoor vrij weinig concurrentie. In Italië is er echte keus (FS of Italo). Thello rijdt vanuit Frankrijk naar Italië en concureert met de SNCF, maar Thello is net als Flixtrain een hele kleine speler als het gaat om treindiensten. In Tsjechië is er ook echte concurrentie. LeoExpress, RegioJet nemen het op tegen de CD.
Nacht-Euroline Rotterdam-Milaan: 24 uur hobbelen en dan sta je bij San Siro soort Asd Noord rond middernacht. Vertrek Breda duurder dan RTD!?
Ik vind Flixbus eigenlijk helemaal niets, maar heb in het verleden toch verscheidene ritjes met de ‘groene hel’ gemaakt. Jaren geleden vanuit Rotterdam, Den Haag en Amsterdam richting België. Daar ben ik mee gestopt toen de voertaal binnen de voertuigen in die richting steeds meer Arabisch werd, om het maar eens eerbiedig te zeggen. Ook enkele keren meegemaakt dat de bus bij Hazeldonk helemaal ondersteboven werd gekeerd en er bij ruim de helft van de passagiers een heleboel zaken niet bleken te kloppen, met alle vertragingen erbij.
Eerder een keer vanuit Groningen naar Berlijn gereisd, omdat dat op papier het snelste was (op de auto na). Vanuit Bremen rijdt de bus dan non-stop naar Berlijn. Natuurlijk kwamen we in de file terecht, waarna de chauffeur zijn 45 minuten pauze moest houden. Toen we eindelijk weer reden, bleek er een ‘poelie’ (ofzo) kapot, waarna we ruim drie uur op de vluchtstrook moesten wachten.
Recenter heb ik enkele keren gebruik gemaakt van de rechtstreekse bussen tussen Groningen en Hamburg (non-stop). Daar rijden ze met de oude bussen van Megabus (bijvoorbeeld te herkennen aan de StageCoach bekleding), die op geen enkele wijze aan het comfortniveau, dat Flixbus stelt te hebben, voldoen. Ik ben niet zo groot, dus qua zitcomfort voor mij geen probleem, maar andere reizigers zitten snel compleet klem. Ook de beloofde WiFi werkt nooit.
Qua klantenservice is Flixbus waardeloos. Als een bus uitvalt, krijgen reizigers hun geld terug en daar moeten ze het mee doen. Dan sta je daar ergens in een vreemde stad, zonder andere reismogelijkheden richting je bestemming. Dat gaat overigens ook op bij gemiste aansluitingen. Je wordt volledig aan je lot overgelaten.
Voor de echte budgetreiziger lijkt de Flixbus prima. Het product biedt de mogelijkheid ver te reizen en Europa te verkennen voor een prikkie. Ik denk echter dat de serieuze reiziger snel uitgekeken is op Flixbus.
ik vind Flixbus dan weer prima. heb er minder problemen mee als met de NS/NMBS als de Amsterdammer weer eens uitvalt, of met Lufthansa als je op München staat en uw aansluiting er niet meer is … geloof maar niet dat LMH dan veel voor je doet!
Bovendien, bij mij werkt de beloofde wifi wel en wat de andere in de bus voor talen spreken boeit me niet !
Als serieuze reiziger kan u uit de droom helpen: Flix is zeker wel een alternatief op bepaalde afstanden/verbindingen
Als je met een transfer met hetzelfde ticket via een luchthaven in Europa vliegt, waar je je aansluiting mist, heb je gewoon recht op verzorging (overnachting en eten/drinken). Dat is per wet geregeld. In de praktijk werkt dat best goed. Bij het busverkeer kun je bij een overstap niets claimen. Zeker niet op de valse wijze waarop Flixbus dan werkt.
Vergeet niet dat Flixbus zelf slechts 1 bus bezit (die niet wordt ingezet in de dienstregeling). De kwaliteitsverschillen, tussen de verschillende vervoerders die de diensten uitvoeren, is enorm. Flixbus is nauwelijks in staat om kwaliteit af te dwingen bij contractanten die al voor hen rijden. Zo zijn zij per 1 januari 2017 al verplicht elke nieuwe bus toegankelijk te maken voor rolstoelen. Die verplichting lappen de busmaatschappijen gewoon aan hun laars.
Zelf heb ik en gebruik nog steeds Eurolines, is voor mij vertrouwd en hoegenaamd NOOIT problemen met deze buslijn ondervonden. De prijzen blijven redelijk en rijden hoegenaamd altijd volgens schema. Ook andere busondernemingen kunnen files niet ontwijken. Ik heb wel eens gekeken bij Flixbus, maar die zijn toch wel iets duurder en als ik dan de recencies lees … dan
blijf ik bij Eurolines !!! Ik heb in al die 30 jaar dat ik met Eurolines reis nooit echt gekke dingen meegemaakt. Ik draag Eurolines een warm hart toe. Vergeet niet dat Eurolines ontstaan is van uit de “Magic Bus” in de jaren 80 een Hollands
product. Daar heb ik wel hele gekke, idiote dingen meegemaakt, zeker bij de Frans-Belgische grens !!!
LATEN WE BLIJ ZIJN MET EUROLINES, we weten wat we hebben, moeten afwachten wat we krijgen. Monopoli spel in deze soort branches kan alleen maar de prijs omhoog omhoog stuwen, omdat ze de alleen heersers zijn . . . !!!