RegioJet: Flixbus voert in Tsjechië oneerlijke concurrentie
29 mei 2018 12:57
Flixbus voert een oneerlijke concurrentie op de Tsjechische markt. Al 9 maanden lang worden er tickets ver beneden kostprijs verkocht. Dat stelt concurrent RegioJet, die Flixbus voor de rechter dreigt te slepen.
“In het geval dat Flixbus niet stopt met de oneerlijke concurrentie, zal RegioJet Flixbus voor het gerecht dagen”, zegt het Tsjechische bedrijf. RegioJet sprak ook de EU-commissaris voor concurrentie, Margret Vestager, en heeft haar verzocht een onderzoek te starten. Dat onderzoek moet volgens RegioJet gaan naar de situatie op de markt van lange afstandsbussen. Tsjechië is volgens RegioJet één van de weinige landen waarin Flixbus nog niet de markt van lange afstandsbussen domineert. Flixbus zou geëist hebben dat RegioJet ook onderdeel zou worden van het Flixbus netwerk. “Ofwel word je deel van ons netwerk en betaal je 30% van elk kaartje dat je verkoopt, of we zullen je uit de markt concurreren”, zou Flixbus volgens RegioJet verklaard hebben.
RegioJet vindt dat het bedrijf wordt gechanteerd door Flixbus. Flixbus zegt in een reactie dat de tarieven dynamisch zijn. “We zijn in staat om een lagere prijs aan te bieden dan veel concurrenten. Concurrenten bieden vaak gratis diensten aan die uiteindelijk zijn verrekend in de ticketprijs. We respecteren altijd de wet- en regelgeving.”
Flixbus heeft in veel landen een sterke positie weten op te bouwen. In 2015 zijn Flixbus en MeinFernbus samen gegaan, daarmee werd het bedrijf de grootste speler op de Duitse busmarkt. Verder heeft Flixbus de activiteiten van MegaBus op het vaste land in Europa overgenomen. Het bedrijf profiteert doordat een aantal concurrenten failliet zijn gegaan, waaronder Public Express. Public Express reed vanuit Groningen naar Bremen en verder. Ook het Duitse Deinbus heeft de concurrentie niet overleefd. RegioJet is ook actief op de Duitse markt, en wil zijn activiteiten uit gaan breiden. Zo wil het bedrijf straks tot 20x per dag gaan rijden tussen Dresden en Berlijn.
Bij mijn weten is de nationale toezichthouder bevoegd voor dit soort zaken. De EC komt pas in beeld als de nationale procedures uitgeput zijn.
Ik lees tussen de regels dat ze vinden/denken dat Flixbus ook in Duitsland of elders haar machtspositie misbruikt. In het persbericht: “In Germany, where Flixbus has a market share of around 95% – and de facto monopoly (..)”
en
“Due to the lack of competition, price growth and lower quality in Germany, key market figures regarding general performance of the long-distance bus market went down.”
De Duitse mededingingsautoriteit heeft er naar gekeken en zag geen probleem aangezien er genoeg concurrentie van trein en auto is.
Eerst maakt Flixbus de concurrentie kapot en dan begint de ellende met hen pas echt. Enkele keren mee gereisd: NIE WIEDER! FLexit.
Dat geldt in Nederland ook voor NS.
Wilhelm: U hebt enige keren ervaring opgedaan alvorens U Nie wieder roept. Maar waaruit verklaart u dan de snelle opgang van deze busmaatschappij, in tegenstelling uw mening. En waarom kan en mag men niet concurreren als op de busmarkt?
Flixbus begint met scherpe tarieven, en heeft gigantisch netwerk waardoor het voor concurrenten lastig is en door de grote van het bedrijf heeft Flixbus een lange adem. Daarmee wil ik niet zeggen dat Flixbus een slecht bedrijf is – daarvoor heb ik zelf te weinig ervaring – maar wel dat ze daardoor behoorlijk dominant aanwezig kunnen zijn, omdat de werkwijze markt creëren met stunttarieven werkt. En Eurolines heeft behoorlijk zitten slapen. Toen ik ze testte: niet comfortabel, ook vaak te laat en slechte website (wellicht inmiddels aangepast).
Het waren juist megabus en deinbus die met stunttarieven werkten. De tarieven bij Flixbus zijn in her algemeen scherp maar zeker geen afbraaktarieven.
Wie weet eigenlijk hoezo n dienst er voor chauffeurs uitziet,volgens mij is t een zware taak,behalve de kaartjes moeten ze ook id bewyzen contoleren en snoep en drinken verkopen?
Er worden praktisch geen snoep en drankjes verkocht. Heel incidenteel een flesje water. Het controleren van de tickets gaat door ze te scannen met een app op een mobieltje en is een fluitje van een cent.
Flixbus heeft een hele slechte klantenservice en klanttevredenheid is ook erg laag. Heb nu al meerdere keren meegemaakt dat de bus mensen achterliet ergens bij een benzinestation, omdat de reizigers 1 minuut te laat waren. Ze zijn zelden strak op schema, maar dan opeens wel. Jammer dat ze dit gedrag kunnen veroorloven.
Als ik bij NS een minuut te laat ben is de trein ook weg.