fbpx

Flixtrain breidt uit in Duitsland en ook van start in Zweden

Vanaf vandaag herstart Flixtrain in Duitsland. De concurrent van Deutsche Bahn zal niet alleen de eerdere treindiensten hervatten maar introduceert ook nieuwe verbindingen. Eerder deze maand vertrok al de eerste trein in Zweden.

Berlijn – Leipzig

Vanwege het coronavirus heeft het treinverkeer van de private vervoerder enige tijd stil gelegen. Vandaag gaan er weer treinen rijden van Hamburg en Berlijn naar Keulen. Op deze routes was Flixtrain eerder ook al actief. Maar naast de bestaande verbindingen introduceert de groene vervoerder ook nieuwe verbindingen. Zo zal 27 mei de eerste trein van Hamburg naar Berlijn en Leipzig vertrekken. Daarnaast gaan er treinen rijden tussen München en Frankfurt, die start op 18 juni.

Nachttrein Hamburg – Berlijn – München

Ook in juni introduceert Flixtrain zijn eerste nachttrein, die gaat vanaf 17 juni rijden op de route Hamburg – Berlijn – München. De trein zal bestaan uit alleen zitrijtuigen en zal even voor acht uur uit Hamburg vertrekken. In München moet de trein om 6:00 uur ‘s ochtends aankomen. In de andere richting start de nachttrein even voor 0:00 uur te München Hauptbahnhof en wordt Hamburg rond 10:00 uur bereikt.

Een zitplaats is te boeken vanaf € 12. Daar bovenop rekent de vervoerder € 2,25 boekingskosten. Wie geen medereiziger naast zich wil hebben, moet een stoel reserveren (vanaf € 4) en daarnaast een toeslag betalen dat de naastgelegen stoel niet verkocht kan worden. De hoogte van de toeslag hangt af van de prijs van het treinkaartje, maar is beschikbaar vanaf € 3.

Foto: Flixtrain

Deutsche Bahn versus Flixtrain

Alhoewel Flixtrain van de grootste uitbreiding ooit spreekt, blijft de particuliere vervoerder vooralsnog een kleine speler. De drukste Flixtrain-route wordt Hamburg – Berlijn, hier gaan er tot vier treinen per dag rijden. Ter vergelijking: Deutsche Bahn laat overdag vrijwel elk half uur een ICE of Intercity / EuroCity rijden.

Op het gebied van frequenties komt Flixtrain dus bij lange na niet in de buurt van Deutsche Bahn. Dat is anders wat betreft reistijd. Zo doen de ICE’s er meestal een uur en 46 minuten over om van Hamburg in Berlijn te komen, maar er zijn er ook treinen bij die er tot twee uur en vier minuten over doen. Die reistijd van de langzamere treinen is vergelijkbaar met de reistijd van Flixtrain (tot twee uur en vijf minuten).

Op het gebied van prijs is Flixtrain beduidend goedkoper. Op bijvoorbeeld 28 mei kost een treinkaartje Hamburg – Berlijn bij DB minimaal € 30. Om voor die prijs in aanmerking te komen moet je vóór 6:00 uur ‘s ochtends vertrekken. Op de meeste tijdstippen kost een treinticket 40 à 50 euro. Flixtrain rijdt op 28 mei nog maar drie keer per dag tussen de genoemde Duitse steden, maar een ticket kost slechts € 10 tot € 12. Beide partijen rekenen € 4 voor een stoelreservering, maar bij Flixtrain is een stoel bij een tafel een euro duurder, en een comfort zitplaats (met meer beenruimte) twee euro meer. Flixtrain benadrukt opgeknapte treinen met wifi in te zetten. Toch verwacht Treinreiziger.nl dat het comfort beduidend lager zal zijn dan in de ICE-treinen van Deutsche Bahn.

Flixtrain in Zweden

Sinds kort is Flixtrain ook actief in Zweden. De eerste trein op de route Göteborg – Stockholm vertrok 6 mei. Tussen beide plaatsen rijden twee à drie treinen per dag, met een reistijd vanaf 3,5 uur. Op deze route neemt Flixtrain het niet alleen op tegen de Zweedse Staatsspoorwegen (SJ), maar ook tegen het particuliere MTR . Ook hier zet Flixtrain in op lage prijzen. Het Zweedse avontuur had eigenlijk al vorig jaar van start zullen gaan, maar door het coronavirus is de lancering van de Zweedse trein uitgesteld tot deze maand.

Gerelateerde berichten

16 gedachten over “Flixtrain breidt uit in Duitsland en ook van start in Zweden”

  1. Johan schreef:

    “Op het gebied van prijs is Flixtrain beduidend goedkoper. Op bijvoorbeeld 28 mei kost een treinkaartje Hamburg – Berlijn bij DB minimaal € 30. Om voor die prijs in aanmerking te komen moet je vóór 6:00 uur ‘s ochtends vertrekken.”

    De prijsbewuste treinreiziger die vandaag een vervoerbewijs Hamburg Hbf – Děčín hl.n. koopt bij České dráhy, kan daarmee op 28 mei ook voor omgerekend nog geen €19 van Hamburg naar Berlijn met EC 179, V 14:51 – A 16:57. (En voor €30 kan die reiziger uit nog 3 andere treinen op die dag kiezen.)

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ah, daar had ik niet aan gedacht. Ik weet wel dat het naar Berlijn soms handiger kan zijn een ticket naar Tsjechië te kopen. Nu meestal niet, maar als de treinen weer voller raken (en daarmee duurder), kan dat met name lastminute interessant zijn.

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Flixtrain zal zich op een bepaalde manier moeten onderscheiden van DB en CD (Tsjechische Spoorwegen). Zeker als het op een drukke spoortraject is waar al vele treinen rijden.

      Gezien de bescheiden frequentie kijkt Flixtrain of ze een deel van reizigerspotentieel van DB en CD kan verleiden voor de goedkope treinen. En waarom niet? SNCF heeft de budgettrein Quigo naast de TGV op drukke spoortrajecten.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik denk dat er enerzijds vraag is naar een budgettrein, maar dat het toch moeilijk zal zijn om voet aan de grond te krijgen. In Frankrijk is Ouigo vooral bedoeld als concurrent van het vliegtuig. In Duitsland moet er vooral geconcurreerd worden met DB en eventueel de eigen Flixbussen. Een aanzienlijk deel van de reizigers gebruikt normaal twee treinen, die op elkaar aansluiten. Zo’n netwerkfunctie kan Flixtrain nu nauwelijks bieden. Als je een integraal treinticket kon kopen tegen een scherpe prijs waarbij de aansluitende RE- RB- en S-bahn treinen bij zijn inbegrepen, dan denk ik dat de kansen voor het succes van Flixtrain enorm toenemen.

        1. Diederik schreef:

          Dan kom je misschien juist eerder bij internationale reizen uit omdat je dat ook al vrij snel een apart ticket koopt voor het eerste en/of laatste stukje reis.
          Zo doe in dat iig wel als ik met hun bussen rij, maar dat heeft er miss ook deels mee te maken dat ik studeren ov heb.

        2. Bert Sitters schreef:

          Ouigo is een product van de SNCF.
          Het feit dat FLIX meer treinen wil inzetten in Duitsland en niet bang is voor hun bussen lijkt aan te tonen dat een bus een ander product is dan een trein.
          overigens kent ook Duitsland flink wat binnenlandse vluchten, maar wat wil je met 5 uur en 30 minuten met de ICE van Hannover naar München.

      2. FyraFlop34 schreef:

        Het is natuurlijk vooral te hopen dat Flixbus een nieuw publiek aantrekt, dat anders met een van hun bussen was gegaan (of had gelift? Een auto gedeeld?). Als het netto meer reizigers oplevert valt het nog te bezien.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    Opmerkelijk dat Flixtrain op de belangrijkste spoortraject in Zweden het wil opnemen tegen twee spoorbedrijven. Het spoor tussen Stockholm- Goteborg is bepaald niet te vergelijken met bijvoorbeeld Parijs – Lyon waar een enorme frequentie is.

    Maar in Zweden kunnen open acces vervoerders in Zweden makkelijker toetreden dan in Frankrijk.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Als het goed is, zou Frankrijk ook nu toegankelijk moeten zijn voor open access, alleen de kosten zijn relatief hoog en de huidige marktomstandigheden zijn slecht, waardoor alle geïnteresseerde partijen uiteindelijk vooralsnog niets geïntroduceerd hebben. Ik verwacht wel dat Thello in de nabije toekomst iets gaat presenteren.

  3. Diederik schreef:

    Vanaf wanneer kunnen ze in Nederland komen?

    1. Bart schreef:

      Dat mag niet van het kabinet hè, want dat zou concurrentie betekenen en kijk maar naar de samenvoeging van PostNL en Sandd, men wil het wel privatiseren maar het is zeker niet de bedoeling dat er concurrentie komt…

      1. Johan schreef:

        Niet alleen het kabinet. Geen enkele politieke partij in de Tweede Kamer voert oppositie op dit onderwerp.

        1. FyraFlop34 schreef:

          Ons spoornetwerk is al gesplitst, en Eurostar, Thalys etc opereren al internationale verbindingen op het hoofdrailnet. Ik zie niet in waarom dat voor flixtrain anders zou zijn. Bovendien lijkt mij het vervoerspotentieel op de binnenlandse markt te klein. En als NS op deze intercity verbindingen blijft verdienen, worden zo de minder winstgevende of verlieslatende sprinters of verbindingen in stand gehouden. Dat verdwijnt compleet met marktwerking.

        2. Johan schreef:

          @FyraFlop34

          Thalys en Eurostar voeren in Nederland in opdracht van NS een deel van de hoofdrailnetconcessie uit, dus als onderaannemer. Een andere vervoerder dan de concessiehouder mag in Nederland geen binnenlandse treinverbinding aanbieden. In theorie mag een grensoverschrijdende verbinding wel, maar in praktijk kan NS dat eenvoudig dwarsbomen, bijvoorbeeld door de benodigde rijpaden te bezetten met binnenlandse treinen, die voorrang hebben in de capaciteitsverdeling.

          “En als NS op deze intercity verbindingen blijft verdienen, worden zo de minder winstgevende of verlieslatende sprinters of verbindingen in stand gehouden.”

          Daarvoor moet je vervoerders juist laten bieden op de winstgevende lijnen of rijpaden, zodat daarvan verliesgevende concessies bekostigd kunnen worden. Niets verhindert NS nu om de winst van het hoofdrailnet te verjubelen zodat het niet als dividenduitkering naar de overheid gaat.

  4. vissers schreef:

    OF een reiziger in DE meer als 1 trein nodig heeft verschilt nogal per relatie en verbinding, al ligt het uiteraard in DE heel veel hoger als bvb in FR.
    Maar er zijn op zich al reizigers zat die voor deze 2-stedenlink in de markt zijn-en die hun aansluiting met een toch al in bezit hebbend lokaal ABO of gewoon Stad/Verbundfahrkarte abdecken.

  5. ex Flix'er schreef:

    Als men als toeristische reiziger op de bonnefooi wil reizen en verder geen afspraken heeft of gewoon treinenfanaat is, dan is Flixtrain best eens te proberen. Echter als je enige zekerheid wilt hebben, dan kun je het bedrijf Flix het beste mijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.