fbpx

FNV: Flixbus doekt tegen de afspraken in Eurolines Nederland op

klok 13 aug 2019 13:32

Het Europese langeafstand-busbedrijf Flixbus sluit tegen de afspraken in de deuren van de onlangs overgenomen concurrent Eurolines. Het gaat om de kantoren in Amsterdam Duivendrecht, Rotterdam en Den Haag. Dat stelt vakbond FNV.

Gebruikt

De medewerkers van Eurolines Nederland voelen zich gebruikt. “Ons is altijd verteld dat er na de overname arbeidsvoorwaardelijk voorlopig niks zou veranderen”, aldus FNV-kaderlid Hans Goedegebuure. Voor de medewerkers dreigt nu ontslag.

Zorgvuldige analyse

Flixbus erkent dat er 12 medewerkers worden ontslagen, maar volgens de Duitse busgigant zijn er geen afspraken gemaakt over de toekomst van Eurolines. “Begin mei heeft FlixBus Eurolines overgenomen van het Franse Transdev. Na zorgvuldige analyse en afweging van alternatieven is besloten om Eurolines Nederland te herstructureren”, stelt Flixbus in een verklaring. Flixbus benadrukt dat Eurolines al jaren verliesgevend was. Daarom worden de kantoren in Nederland gesloten.

‘Flixbus wil markt domineren’

Volgens FNV heeft Flixbus echter beloofd dezelfde werkzaamheden te gaan uitvoeren, onder de naam Eurolines. De vakbond is nu dan ook furieus. “Flixbus wil over de ruggen van werknemers en chauffeurs de Europese markt gaan domineren. Dat kan niet zonder verantwoordelijkheid te nemen voor de mensen die het werk uitvoeren”, reageert FNV-vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag.

FNV: Minimale vergoeding

Kort na de aankondiging van de sluiting van Eurolines heeft Flixbus een ontslagvergoeding aangeboden. Volgens FNV gaat het om een zeer minimale vergoeding. “Ook wil het niet verder onderhandelen over een sociaal plan. De medewerkers zijn zeer ontstemd, omdat de werkgever zo goedkoop mogelijk van haar personeel af wil.”

Flixbus: meer dan de wet ons voorschrijft

Volgens Flixbus biedt het bedrijf veel meer dan de wet voorschrijft. “Onder meer een hogere beëindigingsvergoeding, tekenbonus, outplacement, opleidingsbudget en kosten rechtsbijstand”, vertelt woordvoerder Rosa Donat.

Acties niet uitgesloten

Voor FNV is het bod in elk geval niet voldoende. “Als Flixbus niet met een beter bod komt, worden acties niet uitgesloten”, aldus Van Der Gaag. Het gaat volgens FNV om een groep van ongeveer twintig mensen met allemaal lange dienstverbanden. Flixbus spreekt over 12 ontslagen. “In enkele gevallen bieden we een passende functies aan binnen Flixbus”, aldus het bedrijf.

Schandalige tarieven

Het is niet de eerste keer dat FNV kritisch is op Flixbus. De vakbond vindt bijvoorbeeld dat het bedrijf te weinig risico neemt, en elk risico neerlegt bij de busbedrijven. “Die vervolgens tegen schandalige tarieven het vervoer moeten uitvoeren. Dit komt uiteindelijk terecht op het bordje van de medewerkers.”

25 gedachten over “FNV: Flixbus doekt tegen de afspraken in Eurolines Nederland op”

  1. Stokbosveen schreef:

    FNV pakt het telkens weer verkeerd aan. FNV moet niet bij de bedrijven zijn, maar op het haagse Binnenhof protesteren. Het is de politiek die marktwerking wil en vindt dat het allemaal goedkoper moet kunnen.

    1. Annemiek schreef:

      Flixbus en Eurolines zijn beiden ontstaan op de vrije markt, zonder overheidsbemoeienis. Ik heb werkelijk geen idee wat de overheid hier voor bemoeienis mee zou moeten hebben. Het is niet de overheid of politiek die vindt dat het allemaal goedkoper moet kunnen. Het is juist de consument die dat verlangt. Er is werkelijk helemaal niets wat de politiek en overheid (of ambtenaren) beter of goedkoper kunnen dan de markt.

      Juist het internationale personenvervoer is een markt waar overheden voor de concurrenten (de trein) van Flixbus de drempels opwerpen. Flixbus maakt daar dankbaar gebruik van.

      Dat gezegd hebbende, vind ik dat Flixbus sinds de introductie in Nederland enorm aan sympathie heeft ingeboet. De onderneming gaat schofterig om met klanten, hun bezittingen, de uitvoerende busbedrijven en chauffeurs. Daarnaast slaagt het bedrijf er maar niet in haar beloften voor comfort en kwaliteit waar te maken. Uitsluitend op basis van de prijs, blijft het product aantrekkelijk voor bepaalde groepen passagiers.

      1. Joost schreef:

        Niet alleen de prijs hoor; ik vind het heerlijk om na een etentje met vrienden in Amsterdam toch nog in mijn Brusselse bedje te kunnen slapen. Dat kan dankzij de Flixbus naar Parijs…

        1. dries molenaar schreef:

          Voor het eten kun je beter naar Parijs gaan en dan de bus naar Brussel nemen.

      2. Jan schreef:

        De overheidsbemoeienis richt zich misschien niet zozeer op de uitgevoerde ritten, alhoewel dit best eens internationaal goed geregeld zou kunnen worden, maar in dit geval op de sociale verplichtingen die toch minstens nagekomen moeten worden.

    2. Eef schreef:

      Zonder marktwerking is het OV voor iedereen die minder tweemaal modaal verdient vrijwel niet meer te betalen. Kijk eens naar de absurde tarieven bij NS.

      1. Robbie schreef:

        Heb je wel eens beschouwd welke kosten gemoeid gaan met mobiliteit per auto? Vergeet daarbij ook niet de parkeerkosten.

  2. Bert Sitters schreef:

    Probleem is dat Flixbus de diensten laat uitvoeren door een groot aantal busondernemers met elk weer eigen materiaal, regeltjes en chauffeurs die de baas lijken op hun bus. Flixbus ziet geen kans om er een organisatie van te maken met de neuzen één kant op. De klachten zijn talrijk. Zo bleek ook onmlangs tijdens een uitzending van Max Vakantieman. De klacht sleepte al twee. Eenmaal voor de camera gaf een directeur van Flix eindelijk een vergoeding voor de onkosten aan de gedupeerde passagier. De klachten duren echter voort.

    1. Ricardo schreef:

      En Flixbus vind dat eigenlijk wel prima, de race to the bottom door met een groot aantal ondernemers te werken. Jij wil het niet voor die prijs doen? Prima, jouw concurrent wel.

      Dus Flixbus wil er helemaal geen organisatie van maken met de neuzen één kant op, het is verdeel en heers.

    2. Annemiek schreef:

      De meest asociale klachten over Flixbus die ik op internet voorbij zie komen, gaan over urenlange vertragingen, maar ook over gestolen bagage op plekken waar het al niet veilig is, zoals in Brussel Noord. Flixbus onderneemt dan werkelijk niets voor haar klanten.

      Schrijnend vond ik de klachten van jonge mensen die eerder dit jaar in een gecrashte bus hadden gezeten. Het ongeluk was veroorzaakt door een in slaap gevallen chauffeur, met als gevolg enkele zwaar gewonden. Hun hele reis was erdoor verpest. Vervolgens werd er van alles beloofd door Flixbus, maar op iedere poging tot contact, werd niet meer gereageerd. Volslagen idioot natuurlijk.

    3. Maurice schreef:

      Ik heb het gevoel dat jij zelf nog nooit met Flixbus hebt gereisd

  3. Robbie schreef:

    Reizen met Flixbus lijkt goedkoop, maar is riskant. Ten eerste is het afwachten of de bus onverhoopt wel of niet komt. En bij het uitstappen is het afwacht of je bagage er nog is en onbeschadigd uit het ruim komt.
    Veel klachten over Flixbus vinde men op FlixBus NEVER AGAIN: https://www.facebook.com/groups/1475571836083576/

    Of gewoon via Flixbus’eigen pagina met klachten van klanten: https://www.facebook.com/pg/FlixBusNL/posts/?ref=page_internal

    Is dit “het aan de markt over laten” zoals de VVD het propageert..?

  4. Robbie schreef:

    Slechte zaak hoe Flixbus een monopolist aan het worden is, met personeel en passagiers als gedupeerden.

    Laat Flixbus eerst eens investeren in kwaliteit en klantvriendelijkheid i.p.v. in het “wegvreten” van de concurrentie.

  5. dries molenaar schreef:

    En dan zijn er mensen die Flix graag treinen willen rijden.

    1. Brabo schreef:

      Dat doen ze in Duitsland al lang met aardig succes.

  6. de Leeuw schreef:

    Flixbus, het Ryanair van het busvervoer.

  7. frans schreef:

    Al veel trips gemaakt Flixbus gemaakt eigenlijk geen klachten .
    Het blijft vervoer over de weg kan natuurlijk altijd wel iets mis gaan met de auto kan dit ook.

    1. Bert Sitters schreef:

      @Frans, met een eigen auto heb je veel zelf in de hand. Bij Flixbus ben je volkomen overlegeverd aan de grillen van de diverse busondernemers die de ritten uitvoeren en hun chauffeurs.

    2. Brabo schreef:

      Ik heb er ook geen slechte ervaringen mee.

  8. P.Heesakkers schreef:

    En toch groeit het bedrijf enorm tegen misschien alle verwachtingen in. En de klagers alhier. Dus doen ze het toch blijkbaar goed. Ja er zal wel eens wat misgaan, maar ze doen het toch maar.

    1. Bert Sitters schreef:

      De lage prijzen zijn natuurlijk een lokkertje. Blijkbaar hebben de passagiers van Flixbus de kans op problemen daarvoor over, of ze zijn niet op de hoogte.
      “Ja er zal wel eens wat misgaan,” is gezien de lange lijst van negatieve ervaringen en ellende overduidelijk een eufemisme.

      1. Eef schreef:

        Zo extreem laag zijn de prijzen bij Flixbus helemaal niet. Maar als je graag nog veel meer betaalt mag je voor andere vervoerders kiezen.

    2. Joost schreef:

      Maar dat komt ook door het gebrek aan concurrentie. Laatst in Utrecht wachtend op de laatste bus naar Brussel een aantal medereizigers gesproken die naar Londen moesten, en nogal balen van de vaak vertraagde overstap in Antwerpen die nodig is sinds Flixbus de route van Eurolines heeft overgenomen.

  9. Tim schreef:

    Het was in de branche al langer bekend dat Eurolines op failliet gaan stond, dat is ook de red n van de verkoop. Dan is het wel erg naïef om te denken dat er na de overname niets veranderd. Daarbij is tickets via kantoortjes verkopen wel heel erg uit de tijd.

  10. Damian schreef:

    Eurolines was een 10-15 jaar geleden een redelijke goede langeafstandsbus om in Londen of Praag te geraken. Ze hadden daarvoor zelfs nog een meertalige stewardess aan boord. In de jaren 00 nog flink geprofiteerd van de periode waarin het nog goed ging, met als resultaat spotgoedkope tickets, maar de laatste drie jaar zag ik het afglijden. Het was me al duidelijk dat Eurolines met teruglopende passagiers kampte, dat zag je aan de ticketprijzen. Ik heb daar ook de gekste verhalen meegemaakt, maar een van de opvallendste was dat een Poolse chauffeur niet meer verder mocht rijden …omdat hij de volgende ochtend weer met dezelfde bus terug moest naar het vertrekpunt. (dus je werd uit de bus gezet en je mocht de laatste twee haltes maar met de trein doen).

    maar goed, flixbus heeft ook al Megabus (naar alle plaatsen in Groot-Brittannië waar je maar naar toe zou willen) en Polskibus uit de markt gewerkt. De Polen zijn daar niet bij mee, en ik ook niet wat Polskibus was geweldig en de Megabus was een fantastische verbinding met het VK. Als ze ook nog Student.Agency / regioJet zouden overnemen is dat een ramp, dat zijn nog de enige goede.

    even voor de duidelijkheid, ik probeer Flixbus te vermijden tenzij ik niet anders kan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.