fbpx

Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

De Zwitserse spoorwegen (SBB) hebben opnieuw meer reizigers weten te vervoeren. In vergelijking met 2009 groeide het aantal reizigers in 2010 met zes procent. Ook wist de SBB meer goederen te vervoeren. Financieel gezien gaat het echter minder goed: de winst daalde en vooral SBB Cargo heeft het moeilijk. 

De komende jaren zal Zwitserland opnieuw fors inversteren in het spoorvervoer. Om deze inverstering te kunnen opbrengen zullen de tarieven de komende jaren langzaam verhoogd worden. Want, zo stelt de SBB, in het verleden is de prijs niet meegestegen met het aanbod. Sinds 2001 zijn de tarieven met 7% toegenomen, terwijl het aantal treinkilometers met 49% is toegenomen. Over iedere kilometer spoor rijden nu gemiddeld 95 treinen per dag.

Forse reizigersgroei
Niet alleen het aantal treinkilometers is toegenomen, ook het aantal reizigers. In vergelijking mjet 2009 gaat het om een toename van 6%, maar in vergelijking met 2002 gaat het zelfs om een toename van ruim 40%. In 2010 vervoerde de SBB in totaal 347 miljoen reizigers. In de komende 20 jaar verwacht de SBB dat het aantal reizigers fors verder zag stijgen. Rond grote steden kan de stijging zelfs 100% bedragen. Daarom zal de SBB de komende jaren fors moeten inversteren. Onderdeel van de inversteringen betreft de aanschaf van nieuwe dubbeldekstreinen, zowel voor intercity´s als regionale treinen.

Punctualiteit gedaald
In 2010 reden er minder treinen op tijd dan in 2009. Tot en met november lag de SBB nog op koers, maar door de winterproblematiek is de punctualiteit uiteindelijk gedaald. In 2009 reden 88,2% van de treinen op tijd, met een marge van maximaal 3 minuten, in 2010 daalde dit naar 87%. In Zwitserland wordt de punctualiteit alleen gemeten op werkdagen.

Bovenste foto:  (c) David Gübler, een ICN trein onderweg door het Zwitserse landschap. Op de tweede foto is een ontwerp te zien van een nieuwe SBB Dubbeldekker.