Friesland wil dieseltreinen vervangen voor batterijtreinen

De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van batterijtreinen. De provincie wil op twee trajecten gedeeltelijk een bovenleiding zodat er batterijtreinen kunnen rijden die zich op de delen met bovenleiding kunnen opladen.

Gedeputeerde Staten van Friesland besloten op dinsdag een verkenning te laten uitvoeren naar een gedeeltelijke elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden – Harlingen Haven en Leeuwarden – Stavoren. De provincie staat achter het landelijke streven om het spoor in 2035 helemaal emissievrij te maken, maar het volledig elektrificeren is kostbaar en duurt ook nog eens jaren, aldus Gedeputeerde Staten, die in de batterijtrein een goed alternatief zien.

Inzet batterijtrein goedkoper

Het inzetten van elektrische batterijtreinen is naar verwachting goedkoper dan het volledig elektrificeren van een traject en het kan ook nog eens sneller ingevoerd worden. Voor batterijtreinen is alleen bovenleiding nodig op een deel van het spoortraject waar de trein de batterij kan opladen.

Meenemen in nieuwe concessie

Behalve dat de batterijtreinen schoner zijn dan de huidige dieseltreinen, zijn ze ook stiller en dat is beter voor omwonenden en reizigers. Andere voordelen zijn dat ze sneller optrekken en goedkoper zijn in het beheer. In 2035 loopt de concessie voor de Friese spoorlijnen af en is een groot deel van de huidige dieseltreinen aan het einde van hun levensduur. De provincie wil het overstappen op batterijtreinen meenemen in de voorbereiding op de nieuwe concessie, die momenteel in handen is van Arriva.

Proef in Overijssel niet geslaagd

In Nederland worden op dit moment nog geen batterijtreinen ingezet. In 2022 is er wel een proef gedaan in Overijssel. De conclusie destijds was dat de kosten toch hoger waren dan verwacht. De provincie zag af van batterijtreinen en gaat voor volledige elektrificatie.

Het Rijk en de spoorsector willen het Nederlandse spoor in 2035 emissievrij maken. Onlangs nam de Tweede Kamer een motie aan van BBB en GroenLinks-PvdA om dieseltreinen zo snel mogelijk uit te bannen. Gedeputeerde Matthijs de Vries: “Wij doen deze extra investering van 2,2 miljoen euro, omdat wij stappen willen zetten in het verduurzamen van het treinvervoer in Friesland. Door het gedeeltelijk elektrificeren, investeren we slim en efficiënt in de infrastructuur. Zo maken we de Friese spoorlijnen klaar voor de toekomst.”

c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 9 juli 2025 13:11

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug