Fyra Brussel staat opnieuw stil

klok 12 dec 2012 17:29

De Fyra Amsterdam – Brussel die het stokje overnam van de Benelux, heeft nog steeds problemen. Op de vierde achtereenvolgende dag vallen er treinen uit en zijn er veel vertragingen. Volgens NS International en NMBS Europe gaat het om kinderziektes. Opmerkelijk, want de treinen zijn tussen 2009 en 2012 uitgebreid getest.

Volgens een woordvoerder van NS is het verschil dat de treinen ook stoppen op stations en dat sommige treinstellen gloednieuw zijn en niet in testfase zijn geweest. Toch klinkt het onlogisch dat dit de problemen kan verklaren. 

Twee gestrande treinen
Dubbele pech hadden reizigers vanochtend van de Fyra v. 7:41u uit Amsterdam naar Rotterdam. Die trein strandde in Rotterdam en de reizigers konden vervolgens mee met de Fyra van één uur later. Tot overmaat van ramp kwam die trein echter niet verder dan Breda, vanwaar reizigers met bussen verder vervoerd werden. Reizigers liepen daardoor een aanzienlijke vertraging op.

Grote vertraging
Ook de daaropvolgende Fyra van v. 10:41u uit Amsterdam had problemen, die trein startte in Amsterdam met 60 minuten vertraging. In Brussel werd de trein ingekort tot Brussel Noord en was de vertraging iets afgenomen naar 50 minuten. 

Brussel – Amsterdam
Ook vanuit Brussel richting Amsterdam waren er vandaag de nodige vertragingen. De trein die om 13:19u in Amsterdam had moeten aankomen viel door logistieke problemen compleet uit. De eerstvolgende Fyra van twee uur later startte als gevolg van logistieke problemen 30 minuten later en vanaf Brussel Noord in plaats Brussel Zuid. Andere treinen lijken vandaag redelijk goed volgens schema te rijden.

Eerdere problemen
De problemen startten direct al op de eerste dag, toen liep één van de laatste Fyra´s ruim een uur vertraging op door een mankement. Maandagmorgen toonde een woordvoerder van NMBS Europe zich toen nog tevreden over de start. Dat verdween al snel toen ook maandag een andere trein defect raakte en vrijwel alle Fyra´s uit Brussel vertraging hadden. Ook dinsdag kwam de Fyra trein van v. 7:41 uit Amsterdam naar Brussel in de problemen, en moest opgeheven worden. Diverse andere treinen kregen 30 tot 60 minuten vertraging. 

Fyra V250
De Fyra V250 mag dan zondag begonnen zijn tussen Amsterdam en Brussel, sinds deze zomer reed de V250 al wel in reizigersdienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De eerste V250 kwam op 29 april 2009 aan in Nederland. Sindsdien hebben de treinstellen veelvuldig testritten gemaakt. Zelfs veel langer dan de planning was, omdat toestemming van de inspectie eerst op zich liet wachten.

AnsaldoBreda
De slechte start van de Fyra Amsterdam – Brussel zet het imago van de trein verder onder druk. De Belgische vereniging TreinTramBus noemt het een hogesnelheidstrein van de Aldi. De in 2004 bestelde treinen, die eigenlijk al per april 2007 hadden moeten rijden, zijn gemaakt door de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. Die fabrikant had ook al heel veel problemen bij de levering van treinen aan Denemarken. NS International en NMBS Europe kozen voor de fabrikant na een aanbesteding, waarbij AnsaldoBreda goedkoper uit de bus kwam dan de andere treinbouwers. De fabrikant zei ooit voor 2010 te leveren, omdat anders de deuren van de fabriek gesloten konden worden. Uiteindelijk werden de treinen in 2012 formeel aan NS overgedragen.

Charme-offensief
Treinreiziger.nl pleitte woensdag al voor een charme-offensief, bijvoorbeeld door gedupeerde reizigers extra tegemoet te komen. Volgens een woordvoerder van NS gaat het spoorbedrijf inderdaad een charme-offensief voeren. Gedupeerde reizigers worden volgens de woordvoerder pro-actief benaderd. Ook verwees hij naar de goedkoopste treintickets, die normaal tot 7 dagen voor vertrek verkrijgbaar zijn, maar tijdens de start tot 1 dag voor vertrek. Die actie was echter al aangekondigd voor de problematische start. 

Foto 1: (c) NS International, Foto 2: (c) Peter Boere, Foto 3: (c) Rob de Veld, Foto 4: (c) Stefan Verkerk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.