Gebroken spoorstaaf hindert treinverkeer naar Rotterdam
17 okt 2025 10:01
Er rijden veel minder treinen naar Rotterdam door een gebroken spoorstaaf op de Oude Lijn tussen Delft en Rotterdam. Wanneer de problemen over zijn, is nog niet bekend. ProRail gaat ervan uit dat het treinverkeer nog het hele weekend verstoord is.
NS rijdt vanaf vrijdag een aangepaste dienstregeling. Omroep West meldt vrijdagochtend dat er bij de Poldervaartbrug tussen Delft Campus en Schiedam een spoorstaaf is gebroken. Omdat de rails hier in beton is gegoten, is het herstel een tijdrovende klus. De staaf moet eerst uitgehakt worden voor de reparatie en als de reparatie klaar is, moet er opnieuw beton worden gegoten en dat beton moet dan uitharden.
Meer dan helft valt uit
Er vallen zowel sprinters als intercity’s uit. Hoewel meer dan de helft van de treinen uitvalt, gaan er toch nog ongeveer vier treinen per uur tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Dit deel van de Oude Lijn is een van de drukste spoortrajecten van het land met normaal zes tot acht intercity’s en zes sprinters per uur.
(c) Treinreiziger.nl
Door zo’n situatie als een gebroken spoorstaaf wordt het tijd om echt na te denken om de lijn Delft Campus naar Schiedam viersporig te maken, niet alleen om het aantal treinen te kunnen verhogen, maar ook als alternatief of “back-up” bij eventuele verstoringen .
Het is vreemd en raar waarom men daarom niet de lijn na de uitbreiding van Delft Campus met twee extra sporen heeft doorgetrokken naar Schiedam. Geld en andere redenen liggen hierin ten grondslag en nu de rails letterlijk in beton is gegoten zit men wel met de gebakken peren, maar dat is nu typisch Nederland…
Ohh moet het ook, en gouda-woerden, arnhem-nijmegen, houten – den bosch, en nog best veel andere stukken spoor.
Maar ja dan moeten we een regering hebben die in spoor wilt investeren. De huidige bouwt liever snelwegen dwars door natuur (a15 verlenging) of bouwt voor 2 miljard een 30 km lange extra rijstrook aan de a27.
De Gelderse PvdA en D66 waren ook akkoord met doortrekking van de A15, grondslag van het provinciaal collegeakkoord als ik me niet vergis, maar het is al een tijdje terug.
Het definitieve tracebesluit is volgens mij door het toen demissionaire kabinet Rutte II vastgesteld van VVD en jawel de PvdA.
Schud hoofd vanwege zoveel onjuistheden.
A15 verlenging is een jaar of tien al besloten door een heel andere regering.
Idem voor A27.
De huidige (demissionaire) regering gaat waarschijnlijk nog een besluit nemen voor het verder uitwerken van een voorkeurvarianmt tav viersporigheid Delft Campus – Schiedam, dus dat loopt al. Maar zoals ook met de door u aangehaalde projecten, zal ook dit van de lange adem worden:
https://www.youtube.com/watch?v=sGPmmrucFZc
https://www.prorail.nl/projecten/leiden-dordrecht-mirt-verkenning-oude-lijn
Op zich ben het wel met u eens dat dit al (veel) eerder besloten had kunnen/moeten worden, maar dat kun je huidige regering allerminst aanrekenen.
Vanwege de slechte ondergrond tussen Delft en Schiedam wordt het bijleggen van sporen erg duur.
Het bestaand spoorlichaam kan al onbruikbaar worden als er naast een damwand ingetrild wordt, door fluidisatie en verstoring van de hydrologie. Dat zullen aannemers graag doen omdat dan met haast vernieuwing aangelegd moet worden en ze jackpotprijzen kunnen eisen.
Er is dus minstens vijftig meter nodig tussen het bestaand spoor en nieuw spoor maar die mogelijkheid wordt natuurlijk gesaboteerd of is al gesaboteerd.
Ik ben geen bodemtechnicus, maar ik denk wel dat voor een goede dienstverlening en ook capasiteitsvergoting 4 baans tussen Schiedam en Delft essentieel is. Ook om later twee sporen te reserveren voor een volautomatische lightrailtrein tussen Dordtrecht – Leiden – evt doortrekken naar Amsterdam. Juist in de randstad valt heel veel te winnen met een goed OV netwerk.
Denk dat eerder de metro op twee westliggende sporen van Schiedam naar Den Haag CS haalbaar is. Die hoeven dan nergens het doorgaande treinverkeer te kruisen.
Overigens zijn de Zoetermeerlijn en de Hoekse lijn om financiele redenen tot randstadrail veranderd. NS-reizigers kreeg geen geld toe maar de RET en zo die er nu rijden krijgen wel flink geld toe, zoveel dat die lijnen vetpotten zijn vergeleken met de buslijnen die de “rotterdamse extacy transport” rijdt.
Was een paar weken geleden in het Openlucht Museum in Arnhem geweest en daar ben ik ook nog met de tram van “Rotterdamse Extacy Transport” mee geweest. Zo slecht was het allemaal niet. In de tram zelf waren er ook nog tafeltjes aangebracht. Ook was het rituitzicht idylisch. 😉
Rails in beton gegoten?
Ik denk eerder dat de spoorstaven in een goot in het beton met kunststof zijn vastgelijmd.
Het lijkt mij een soort ‘Na mij de zondvloed’ constructie, lekker goedkoop in aanleg.
Gelukkig gaat ProRail erover nadenken hoe het spoor in de toekomst sneller kan worden hersteld.
Tja vanuit den haag moet spoor altijd zo goedkoop mogelijk…
Goedkoop kan soms duurkoop zijn.
Zeker bij intensief benutte spoortrajecten. Als je kwalitatief goede ballastloos spoor aanlegt die minder onderhouden hoeft te worden hoef je ook minder buitendienststellingen te doen.
Maar dat is blijkbaar te moeilijk voor de beleidsmakers.
Zit nu dus right now in zo´n licht vertraagde stoptrein, beperkt tot net als za/zo elke 30 min ipv elke 10/15 en net v.a. Delft Zuid vertrokken, vlakbij die geruineerde kabelfabriek (waar ik ooit als student nog een vakantiebaantje heb gehad), en gister was dit traject werkelijk een ramp-nog erger als wat de DB weet klaar te spelen. Niemand die ook maar iets wist welke trein wel/niet zou gaan en zo ja-waar zou stoppen gaan.
Beste boog: al die ingenieuren die in Delluf hebben gestudeerd hebben dat soort overwegingen allang gemaakt-het komt vrijwel niet voor dat weliswaar leergierige maar niet gestudeerde treintjesgekken het echt beter weten als vaklui. Hoewel dat op zich wel een gekoesterd en in vele polletieke partijtjes ook nog geventileerd beter weten idee lijkt te wezen-Nederlandse eigewijzigheid.
Sorry maar elke 10/15 minuten is ook echt overdreven hoor. Probeer het is in het noorden en oosten van Nederland. Waar treinen zelfs in de spits alleen per 30 min gaan en in het weekend om het uur…
Bij ballastloos spoor zijn er ook problemen, vooral als de ondergrond slecht is. Als dan de betonplaat vervangen moet worden is dat minder vaak maar is het spoor wel langer buiten gebruik.
Beleidsmakers die hun blik letterlijk op de weg hebben ipv op het spoor. 29 oktober kunnen we eindelijk gaan stemmen op beleidsmakers met een blijk op het spoor en OV. Nee niet voor prestige objecten als de Lelylijn, maar wel om te zorgen dat de spoorweg infrastructuur van de huidige lijnen goed komt en de vervoersarmoede in de regio aangepakt gaat worden.
Precies, de heikneuter”oplossing”. Omdat de spoorstaven in kunststof zitten veren ze, ook waar de spoorsstaaflassen zitten, die dan scheuren. Dat was met de Moerdijkbrug ook zo.
Overigens was er kort geleden al treinverkeerstoring tussen Delft en Schiedam vanwege een spoorstaaflasscheur. De verwachting was toen dat als er een spoorstaaflas van slechte kwaliteit is er dan wel meer met slechte kwaliteit in het trajekt zullen zitten. Dat blijkt nu. Toen ook geschreven dat de schuldige aannemers er definitief uit getrapt moeten worden. Dat zal echter waarschijnlijk helaas niet gebeuren.
Er is op die oude stalen brug een betonplaat gelegd, waarschijnlijk met de bedoeling de belasting te verdelen zodat er minder snel scheuren in de oude brug bij komen.
Een betere oplossing was een plaat geweest van gietijzer met hoge sterkte en taaiheid. Maar de gieterijen uit Nederland en buurlanden zijn verdwenen. Daardoor is het welhaast onmogelijk en peperduur om geschikte gietstukken op maat te krijgen.
Zware lange balken op de brug leggen zal wel niet kunnen vanwege de beperkte hoogte voor de bovenleiding.
Inderdaad, Moerdijkbrug zelfde constructie, zelfde verhaal.
https://www.treinreiziger.nl/spoor-moerdijkbrug-gerepareerd/
Herinner ergens gelezen te hebben dat de spoorstaaflassen in de dempende (verende) inbedding scheurden en besloten is spoorstaven tot een grote lengte in een werkplaats te laten lassen en die dan met een trein naar de brug te rijden en daarop te leggen.
Dat verwisselen van de spoorstaven vergt dan rompslomp want eerst moet kunststof verwijderd worden om de oude spoorstaven te kunnen verwijderen, dan moeten de resten verwijderd worden, dan moet er wat nieuwe kunststof gegoten worden en dat moet harden, dan moet de nieuwe spoorstaaf er precies op gepositioneerd worden, dan moet die ingegoten worden in kunststof en dan moet die kunststof voldoende voor gebruik harden.
Vooral spoorstaaflassen die ter plaatse met thermiet gegoten zijn of erger nog ter plaatse met beklede elektroden gelast zijn, kunnen vaak niet goed tegen buigingen, die dan elke keer optreden als er een wiel over rolt, heel vaak dus.
Als er een las scheurt mag deze niet zomaar vernieuwd worden. Er moet dan voldoende lengte rail verwijderd worden en vervangen door een nieuw stuk, met lassen aan beide einden, twee dus. Als de rail in dempende kunststof zit, is het een heel gedoe. Als rail opgeheven wordt om te lassen, hetgeen in een goot moeilijk is, dan komt de onderkant onder (scheurende) extra trekspanning als men de rail weer op zijn plaats laat zakken. De rail wordt al geheel onder trekspanning gebracht om uitknikken bij warm weer te voorkomen, hoewel dat dan eigenlijk niet nodig zou moeten zijn als de rail in een goot ingegoten ligt. Misschien is er dan het risiko dat de rail omhoog uit de goot knikt. Dan is het wel bedenkelijk dat daar geen beveiliging tegen is.
Het idee achter het leggen van rails in dempend materiaal op bruggen is waarschijnlijk bescherming van de bruggen tegen harde kontakttrillingen die de bruggen krijgen als de spoorstaven direkt aan de brug bevestigd zijn. Bij de Moerdijkbrug en bij de brug tussen Delft en Schiedam wonen weinig mensen. Lawaaivermindering is dan slechts een niet-noodzakelijk bijkomend voordeel.
Dat er nu problemen zijn komt door onvoldoende respekt voor senior lasingenieurs. Als men vooraf een aantal om betaald advies had gevraagd, dan had men van te voren al waarschuwingen gekregen en problemen kunnen voorkomen. Men kiest kennelijk voor de leerkurven uit eigen praktijkervaringen. Die zijn vele malen duurder dan goed advies vooraf door echte deskundigen, maar wel interessant voor aannemers die er diepe zakken mee kunnen vullen.
Er zijn plannen om Delft Campus Schiedam Centrum te verdubbelen! Er zijn al enkele informatie avonden geweest en er kan in de toekomst ook op- of uitgestapt worden op een nieuw station Schiedam Kethel. Maar dat zal wel na 2035 worden, want van verdere vernieuwingen aan het thans tweesporige deel is nog niets te zien. Ook de brug zal verdubbeld moeten worden, maar ja het spoor ligt in Midden Delfland gebied. Door natuur moet het spoor ook komen er zijn mogelijkheden genoeg om flora en fauna te beschermen d.m.v paddenschermen, wildviaducten, tunnels en speciale duikers onder het spoor Bij aanleg Gooiboog is er bij het Naardermeer een tunnel aangelegd om de lijn van en naar Lelystad ongelijkvloers te kruizeen (aan een kant), datzelfde geldt ook voor de lijn Weesp Almere. Als de brug wordt voorzien van geluidloze rubberen matten i.p.v spoorstaven in beton zal ook weer een bijdrage aan minder onderhoud en lawaai geven.
…met andere woorden, de lijn Delft Campus naar Schiedam blijft dus nog jarenlang een “bottle-neck” en kan Schiedam Centrum, waar na het verdwijnen van de Hoekse Lijn nog plaats over is, wachten op die extra treintjes. Nu een railstoring, als het hier maar bij blijft, maar waarom moest de rails daar in “beton gegoten” zijn, kon dat niet op de traditionele manier gebeuren, wie het weet mag het zeggen…?
Het wordt vast weer druk op het RandstadRail-traject…
Het is nu geen warm zomerweer. Het is dan minder waarschijnlijk dat een volle randstadrailtrein twintig minuten staat om de motoren af te laten koelen. Die zijn zo minimaal berekend dat motoren oververhit kunnen raken bij hoge belasting bij erg warm weer. Tja, zo is het tegenwoordig. Alles scherp berekend en als er dan een faktor overzien is dan gaat het mis.
Voordeel van Rotterdam – Den Haag is dat men nog metrolijn E heeft en met een ommetje en tram van Den Haag Centraal naar Delft kan reizen als er problemen zijn met de trein. Wel niet klagen dat het erg druk is in de metro, maar beter iets dan niets
Door de weeks elke 30-weekend elk uur, direkt bus RET40 Rtm-Dft-was ooit doorlopende WSM (stoomtram!!) Rotjeknor-Loosduinen-den Haag (Varkesmarkt).
Neem je de tot RET-metro omgebouwde ex Hofpleinlijn: vanaf Pijnacker ook elke 30/60 bus, komend vanaf Zoetermeer, nu EBS, ooit Citosa van Jelle KOK, naar D. Of HTM tram 19 ergens bij Ypenburg/Leidsendam naar D-had allang naar die TH-wijk doorgetrokken moeten zijn.
Dit alles dus wel zelf betalen, ook al heb je NS-abo.
D’r rijden misschien nog 4 treinen per uur tot HS, maar die horen eigenlijk door te rijden tot CS.
En ik heb al 4 dagen geen enkele trein meer vanaf Den Haag CS richting Rotterdam zien vertrekken (tijdens de spitsuren…).
Folow up: vanaf DI-avond 21/10 tot DO ochtend rond 11.00 is Delft-S´dam geheel gestremd wegens herstel. Tot dan wordt-net als ik boven al meldde en hedenochtend nog-over 1 spoor, dus uiteraard met veel minder treintjes, gereden. Wordt heel haperend zelfs omgeroepen, maar nix over wel/niet vervangbussen.