fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie (archief)

Gebruik van trein blijft achter, overig ov groeit harder

Hoewel er vorig jaar meer met de trein is gereisd, blijft het vervoer per trein achter op de periode van voor corona. Het overige openbaar vervoer groeit wel harder. Ten opzichte van tien jaar geleden is er 4 procent meer met bus, tram en metro gereisd in 2024. Ook wordt er weer meer met de auto gereisd dan voor 2020.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft dinsdag de nieuwe cijfers bekendgemaakt over hoe mensen zich in Nederland verplaatsen. In het ov steeg vorig jaar het gebruik van de trein, maar er wordt nog steeds minder met de trein gereisd dan voor de coronapandemie in 2020. Het gebruik van bus, tram en metro stijgt wel harder. In 2024 werd er 8 procent meer afstand afgelegd met dit ov dan in 2023.

Meer met auto gereisd

Het gemotoriseerde wegverkeer legde in 2024 in Nederland 137,5 miljard kilometer af en dat is 2,5 procent meer dan in 2023. Daarmee is het niveau voor het eerst hoger dan vóór de coronapandemie. Auto’s legden de meeste kilometers af.

Voorspelling

Het KiM is niet zeker of in 2030 het gebruik van de trein verder zal zijn gegroeid. Volgens een van de drie scenarios neemt het gebruik van de trein licht af (-0,5 procent). De andere scenario’s gaan uit van een verdere groei van het gebruik van de trein van tenminste 6 procent en maximaal 13 procent.

Het gebruik van bus, tram en metro zou wel eens af kunnen afnemen. Het KiM denkt dat er in 2030 ten opzichte van 2024 1,5 procent of 8,5 procent minder gebruik gemaakt wordt van deze vervoersmiddelen. Het derde scenario voorspelt een groei van 11,5 procent.

Wat het vervoer over de weg betreft, verwacht het KiM in alle drie de scenario’s een groei; met 7, 9 of 11 procent. Ook het gebruik van de fiets neemt naar verwachting toe. Het KiM gaat ook uit van een stijging van het aantal vliegtuigpassagiers op Nederlandse luchthavens van 19 procent in 2030 ten opzichte van 2024.

(c) Treinreiziger.nl

3 1 stem
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Joost
3 uren geleden

Verbaast mij niks, dat de trein achterloopt. NS is al geruime tijd actief bezig de reizigers uit de trein te jagen. Hopelijk kan het tij worden gekeerd met meer concurrentie op het spoor.

David
2 uren geleden
Antwoord aan  Joost

Trein =/= NS. Dit geldt ook voor de andere vervoerders op het spoor.

J.M.
2 uren geleden

In 2030 8,5 procent minder of 11 procent meer reizigers. Zo kan ik ook de toekomst voorspellen.

Paul Lamote
57 minuten geleden
Antwoord aan  J.M.

Dat is een marge van 20%, daar kun je inderdaad niks mee.

Baardstaart
2 uren geleden

Hoe zit het met de verschillen tussen de NS en de geliberaliseerde vervoerders zoals Keolis en Arriva? Dat de e-bike een deel van busvervoer heeft overgenomen is ook een heel begrijpelijk iets. Overheid zal weldegelijk iets moeten gaan doen om het OV betaalbaarder en betrouwbaarder te maken om zo iets te doen aan het steeds groeiende autoverkeer. En het economisch rendement van goed OV is groter dan menigeen denkt.

Paul Lamote
43 minuten geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik denk niet dat de overheid zich geroepen voelt om iets aan het OV te doen. Defensie en de Oekraïne dreigen twee bodemloze putten te worden zodat er weinig geld voor andere zaken overblijft.

Hanzeboog
1 uur geleden

De coronacrisis ijlt bij NS nog door. Het vertrouwen in NS heeft destijds na topjaar 2019 een forse deuk gekregen.

Dat is niet zomaar te herstellen. De recente tariefsverhoging zal daarbij niet mee helpen.

De instroom van nieuwe treinen zal wel helpen. Al zal smaak van treinreizigers met betrekking tot nieuwe treinen natuurlijk verschillend zijn.

Maar vaak zie je dat de nieuwe treinen positief gewaardeerd wordt. Zoals bijvoorbeeld ICNG. Kritiek komt vooral van kritische treinreizigers.

Het doortrekken van ICNG naar Noord Nederland zal waarschijnlijk in 2027/2028 gaan gebeuren. De DD-NG laat op zich wachten. Het zal goed zijn als de DDZ en mindere mate de ICM-M vervangen wordt.

Henk Lubbers
1 uur geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Je kan het natuurlijk vervelend blijven vinden al die kritische mensen, maar de ICNG is t.o.v. de ICM gewoon een achteruitgang. Op gebied van comfort is en was er niets beter dan de ICM. Wat nu op het spoor rijdt blijven in mijn ogen toch meer plastic treinen. Corona is al weer 5 jaar geleden en als je daar nu nog steeds niet van hersteld bent dan doen je het gewoon erg slecht.
Ook de Zembla aflevering gezien en ik zie ook daar precies dezelfde beelden als 3 jaar geleden. NS innoveert totaal niet, reageert alleen maar door de kaartjes nog duurder te maken en is dan verbaasd dat de reizigers massaal afhaken.
Treinen zijn nog steeds bijzonder smerig en meer dan eens meegemaakt dat op trajecten als Almere Groningen alle toiletten defect zijn.
NS is totaal niet op de toekomst voorbereid en de PD is met afstand de slechtse van de afgelopen 25 jaar.

Hanzeboog
4 minuten geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Het blijft een kwestie van smaak. Maar ICNG is zeker niet slecht. Zelfs niet ten opzichte van ICM-M/Koplopers.

Alleen de herrie bij de bak overgangen is wat minder. Maar het transparante interieur, de stoelen, USB, stopcontacten is prima.

Kan bij jou plastic achtig overkomen. Maar die meningen zullen verschillend zijn.

Paul Lamote
47 minuten geleden

Ik vrees dat de NS een blijvend probleemgeval is. Buitensporige tariefsverhogingen en aanhoudende problemen met infrastoringen en werkzaamheden jagen de mensen de trein uit.

BIj de bus gaat het voorlopig beter maar daar zal het dalende aantal studenten de komende jaren een rem op het vervoer gaat zetten.

Zebje
30 seconden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Die storingen zijn vooral door toedoen van de wanprestaties van prorail. En nee DDZ en ICMm zin wat mij betreft veel prettiger dan VIRM en ICNg qua rij eigenschappen en bij ICMm ook qua zit comfort.