fbpx
Station Heerlen. Foto Stefan Verkerk

Geen intercity’s Heerlen – Sittard door werkzaamheden

18 sep 2025 15:12

De NS intercity’s tussen Heerlen en Sittard rijden niet van vrijdag 26 september tot en met zondag 28 september. Reizigers moeten tussen Heerlen en Sittard de stoptrein van Arriva nemen wat alleen voor deze gelegenheid mogelijk is zonder apart in- en uit te checken bij Arriva.

ProRail gaat aan het werk op het station van Heerlen. De perrons op het station worden opnieuw bestraat en er komt meer groen op het station.

Inchecken bij NS

Voor de werkzaamheden moeten de intercity’s wijken. De stoptreinen van Arriva rijden wel. Reizigers tussen Heerlen en Sittard kunnen, alleen deze drie dagen, de stoptreinen nemen zonder om te checken. Ze kunnen dus gewoon in de trein van Arriva bij NS ingecheckt blijven.

4.5 2 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frans E.R.
2 maanden geleden

Dit is wel een unicum dat men zonder boete met een Arriva stoptrein kan reizen terwijl men bij NS ingecheckt heeft. Het beste is als men ALTIJD maar één keer hoefde in te checken en pas op het eind van de rit uitchecken zonder al dat wisselende gedoe van vervoerder.
Dit bericht schrijven we in onze geschiedenis boekjes. Ik denk toch dat er verwarring zal optreden en er hopelijk personeel aanwezig is die mensen op dit feit attenderen en er goed omgeroepen wordt, anders gaan mensen als gewoonte dieren toch weer per vervoerder in- en uitchecken…!

Dat Heerlen met zijn veel besproken Maankwartier opnieuw bestraat wordt en er meer groen komt op de perrons is prima, MAAR zorg er dan ook REGELMATIG voor dat men men onder de witte kap het plafond VAAK schoon maak !

Ik heb een paar jaar geleden al eens contact opgenomen met ProRail dat ik vond dat er teveel viezigheid aan dat witte plafond te zien was. Reactie was dat er eerst een “plan van aanpak” moest komen. Gewoon de hoge druk spuit en bezem en klaar is kees. Tot mijn verbazing gebeurde sneller dan gedacht werd het perron onder de kap gereinigd, Actie en reactie.

Men mag op spoor 1 in Heerlen ook een A en B bord plaatsen. Het komt voor dat de Arriva sneltrein vlak achter de stoptrein naar Kerkrade staat en het niet altijd duidelijk aangegeven is, wel spoor 1, maar welke kant is dan niet duidelijk.
Goed onderhoud en duidelijke informatie voorziening, zeker straks met al dat groen, is wel essentieel om het station toonbaar te houden !

Haagse Harry
2 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Het is technisch gezien allang mogelijk om slechts 1 keer in en 1 keer uit te checken, ongeacht waar je in Nederland in- of uitstapt en hoeveel keer je wisselt van bus/trein/tram/metro/… . Het Nederlands poldermodel bepaalt echter dat de route tot op de microcent wordt uitgerekend en dat je anno 2025 nog steeds voor iedere vervoerder in- en uit moet checken.
Het is technisch gezien allang mogelijk om, gegeven een start tijd, startpunt, eind tijd en eindpunt de meest logische route te bepalen. Komt de passagier veel later aan zonder dat er storingen ed waren? Dan komt er een percentage bovenop, wat berekend wordt aan de mate van tijd dat deze passagier aankomt. Daar is niet eens GPS voor nodig, alhoewel dat wel handig zou wezen voor t bepalen van de daadwerkelijke gevolgde route.
Afijn, ik stap nu van mijn wasverzachterzeepkist…

Laatst bewerkt op 2 maanden geleden door Haagse Harry
Frans E.R.
2 maanden geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

…interessant en waarom moeilijker maken als het makkelijker kan, maar ja zo is het leven nu eenmaal…

Raymond
2 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Zo heb ik pas ook bijna de trein naar Aachen gemist, omdat die trein achter de stoptrein stond op hetzelfde spoor zonder in beweging te komen. Was voor mij inderdaad ook niet duidelijk.

Frans E.R.
2 maanden geleden
Antwoord aan  Raymond

Ik ben blij met je ervaring en reactie beste Raymond, want ik zie dit vaker gebeuren meer dan mij lief is en buitenlandse reizigers hebben met hetzelfde probleem te maken.
Als men in de gaten heeft dat de trein naar Aken achter de stoptrein staat staat ter hoogte van spoor 2 dan moet men soms erg haasten en loopt men de kans de trein naar Duitsland te missen ! En die Drielandentrein heeft al zoveel problemen !
Borden
Ik ga toch eens contact opnemen met Arriva en ProRall om een bord te laten plaatsen met bijvoorbeeld spoor 1 A en spoor 1 B. In Sittard heb je ook Spoor 2 A en Spoor 2 B en 3 A en 3 B, dat werkt goed als mensen naar en van Eindhoven / Amsterdam moeten of komen en naar Heerlen / Maastricht verder willen reizen, als het in Sittard en Maastricht kan waarom dan niet in Heerlen ? ! Punt is dat de vertrekstaten ook van een extra letter moeten worden voorzien.

Vroeger en dat is nog niet zo lang geleden, zag je op de vertrek staten ook n i e t van welk spoor de trein naar Sittard / Maastricht of Kerkrade vertrok. Ik nam toen contact met Arriva op en gek genoeg was hen dat niet opgevallen dat je wel de vertrektijd en bestemming zag staan, maar niet het vertrekspoor zoals bij de gele NS borden, er was plaats genoeg op dat bord. Vervolgens heeft men mijn klacht serieus genomen en alsnog de vertreksporen vermeld.
Ik hou jullie op de hoogte of men een A en B bord op de sporen 1 en 3 in Heerlen wilt plaatsen, spoor 4 en 5 hebben dat probleem voorlopig niet.
Kopsporen…
Heerlen was in eerste instantie in het verre verleden een station met doorgaande sporen, vervolgens werd het voor een deel een met kopsporen, jaren zestig, zeventig. De Rode Engelen konden niet verder rijden want er lag een looppad naar het stationsgebouw.
Na de sloop kwam er een nieuw station, inmiddels weer afgebroken en verdween de kopsporen maar waar nu spoor 3 is konden locomotieven omlopen met toen nog plan E en W en vervolgens is er nu weer een kopspoor 2 voor de richting Sittard.
Ik ken het station Heerlen al ruim 64 jaar heb er veel foto’s gemaakt en heb in die tijd drie stations gezien. Nu is er geen doorgaande spoor meer tussen spoor 3 en 4 en dat heeft ook problemen met name voor het toenemende aantal goederentreinen die Heerlen passeren als de sporen 3 en 4 bezet zijn. Gevolg vertraging, verstoring, Een wissel is er ook niet tussen spoor 3 en 4.
Verwisseling…
Probleem is ook dat er regelmatig van spoor verwisseld wordt bij de Arriva treinen, zelfs op het allerlaatste moment ook al kijk je op de reisplanner, plots kom je uit Kerkrade aan op spoor 3 i.p.v. 4 en moet je maar zien of je de Intercity op spoor 5 nog kan halen, heb het recent nog meegemaakt. Als je goed ter been bent en niet veel bagage heb oké, maar je zal maar van de lift gebruik moeten maken of de roltrap doet het niet, en de roltrappen gaan alleen omhoog en zijn niet variabel zoals bij de Rotterdamse metro stations, dan ben je de klos.
Ik hou dit station met zijn Maankwartier problematiek en leegstand in de gaten en probeer er ‘s avonds niet onnodig te blijven, neem na een treinreis snel de bus, want het geeft mij steeds meer een onbehagelijk gevoel daarom sluit de Jumbo in oktober haar deuren en ook het busstation is ‘s avonds slecht verlicht en met slechte overkapping !
Kortom Heerlen leuk en aardig, maar het had beter gekund en ik vraag mij af of men wel het Maankwartier had gebouwd bedacht door de Heerlense kunstenaar Michel Huisman als je de problematiek op een rij zet ?
“Dorp”
De mijnsluiting is men anno 2025 nog steeds niet te boven gekomen.
Heerlen is een soort van dorp dat graag stad had willen zijn maar dat nooit zal worden heb ik de indruk en wat bezieling en sfeer betreft altijd achter plaatsen als Maastricht en Roermond zal staan.
Er is hoop, maar misschien ijdele hoop om zowel het station als het centrum in het bijzonder iets moois en leefbaar van te maken sinds de Romeinen het hebben gesticht en de naam Coriovallum hebben gegeven… Nu maar eerst een opknapbeurt aan het station geven tegen beter weten in !

Joris
2 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Hele levens verhaal voor wat?

Trisomie
2 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Wat een gezever

Bert Sitters
2 maanden geleden
Antwoord aan  Raymond

Toch nog de trein naar Aken gehaald.

Arjan krabbenbos
2 maanden geleden

Zie je nu wel dat Arriva en NS door een deur kunnen als er er werken zijn bij een van de bedrijven. hatelijk tegenover elkaar doen is ook erg dom, dus late we elkaar helpen als er wat aan de hand is! Straks als de Maaslijn geëlektrificeerd is kunnen we directe treinen Nijmegen Venlo Roermond, Sittard Maastricht en of Heerlen verwachten eind 2027. Nu hopen dat de Drielandentrein ook verder minder storingsgevoelig wordt en dat ze straks als een trein de drie grenzen blijven passeren.

Paul Lamote
2 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

NS zal Arriva in dit geval gewoon Arriva betalen voor alle reizigers die dit weekend in Heerlen in- en uitchecken.