Geen NS-staking tijdens Formule 1
31 aug 2022 10:29
Er wordt komend weekend tijdens de Grand Prix Formule 1 in Zandvoort niet gestaakt op het spoor. Dat stellen de spoorvakbonden FNV, CNV en VVMC dinsdagavond. Woensdag is de laatste van vijf regionale stakingen gestart in de regio’s Oost en Zuid.
Grand Prix
De vakbonden hebben na de regionale stakingen nog geen verdere acties gepland. Toch was er eerder deze week onduidelijkheid ontstaan omdat woordvoerders van de vakbonden lieten weten nog weinig te kunnen zeggen over wat er komend weekeinde zou gebeuren. Ook had de VVMC eerder gezinspeeld op acties tijdens de Formule 1, maar daar is de bond op terug gekomen.
Voor het goed verlopen van de Grand Prix is treinverkeer van groot belang. De meeste wegen naar Zandvoort zijn afgesloten in het raceweekeinde en bezoekers worden opgeroepen met de trein of de fiets te komen.
Nieuwe acties
Een woordvoerder van FNV Spoor zegt verder dat de vakbonden hopen dat de directie van NS na de stakingsronde van afgelopen week en deze week over de brug komt. De bonden hebben evenwel geen deadline waarvoor het spoorbedrijf moet reageren. “Als er niets komt, gaan we weer overleggen over verdere stappen.”
Eerder hebben de vakbonden volgens het ANP gezegd dat er vanaf volgende week weer rekening gehouden moet worden met stakingen. NS heeft altijd gezegd dat de deur open staat voor overleg, en het bedrijf aanknopingspunten ziet voor overleg. Het personeel en de bonden vinden dat NS niet serieus tegemoet komt aan de eisen van het personeel.
(c) ANP
Jammer. Hoe er meer erg gestaakt wordt des te sneller is NS failliet en kun andere vervoerders de exploitatie overnemen. Dan kun ze de machinisten overnemen en de conducteurs afschaffen. Beter voor de reizigers.
NS, zoals het nu gaat, is geen lang leven beschoren. Ik denk dat het het beste is dat de boel genationaliseerd wordt. En dat de kerntaken tijdelijk overeind worden gehouden door de overheid, totdat nieuwe aanbestedingen rond zijn. In feite heb je dan een gecontroleerd faillissement. Materieel kan dan gewoon geoormerkt worden aan een concessie, zonder dat NS of een curator hier allerlei onmogelijkheden kan opwerpen.
Voor het personeel een onzekere jaren, die ze aan zichzelf te wijten hebben, maar die uiteindelijk leidt tot ‘werken voor je geld’ met fatsoenlijke targets/prestaties waar de klant baat bij heeft, net als bij een echt bedrijf.
Het zou logisch zijn, maar NS laat men natuurlijk niet falliet gaan. Sterker nog, er werden al kamervragen gesteld of er niet meer geld naar NS moest zodat personeel meer salaris kon krijgen.
Daar heb ik over nagedacht en ik denk eigenlijk niet dat dat probleemloos mogelijk is. Het hoofdrailnet is een onderhands gegunde concessie, waarbij andere gegadigden bij voorbaat het nakijken hadden. Inmiddels lijkt er sprake van wanprestatie en is het risico groot dat de concessie niet langer correct wordt uitgevoerd. Dat is op zich al dubieus. Maar dan ook nog eens honderden miljoenen (of waarschijnlijk zelfs miljarden) onderhands toeschuiven, lijkt me illegaal. Ik verwacht dat ze dat in Brussel gewoon verbieden. Ik denk bovendien dat de staatssecretaris geen zin heeft in de rechtszaken die het zal opleveren. Er hoeft maar 1 partij te zijn die aannemelijk kan maken dat het de concessie kan uitvoeren zonder staatssteun en de staatssecretaris trekt aan het kortste eind.
Als de concessie 2015-2025 aan een partij als Arriva gegund was, en Arriva had exact hetzelfde gepresteerd als NS de laatste tijd doet en van plan is te doen, dan waren er inmiddels als zeker tien momenten geweest waarop geschreeuwd werd Arriva van het spoor te trappen. Ik denk dat het krediet dat NS ooit had inmiddels dubbel en dwars is verspeeld.
Dat kan niet zo maar omdat uitgangspunt voor de onderhandse gunning was dat NS geen subsidie zou krijgen. Als je die wel geeft is er sprake van ongeoorloofde staatssteun, voldoende reden voor andere partijen om ontbinding van de concessie te eisen.
Wat wel kan is een btw-verlaging of een verlaging van de infraheffing maar die moet dan ook voor alle andere (spoor)vervoerders gaan gelden.
Welke partijen? De SP zeker want die is vrijwel identiek aan de FNV, dezelfde mensen.
@Paul Lamote. Verlaging van de infraheffing kan ook niet. De doorbelaste infraheffing moet de kosten dekken. Als Prorail de infraheffing verlaagt, en de staat vult dit aan, dan wordt dit gezien als illegale staatssteun aan de infrabeheerder.
Geef de machinisten verhoging en schaf de conducteurs af. Een win-win situatie voor NS en voor de reizigers.
Conducteurs kunnen net als bij de particuliere vervoerders in service en controle teams werken. Heel de vertrekprocedure van sprinter treinen aan de machinist overlaten. Wellicht hebben sommige conducteurs ook interesse om machinist te worden. Biedt hen deze omscholingsmogelijkheid aan. In echte IC treinen hoort wel conducteurs aanwezig te zijn, maar ook hier zal de machinist ook de mogelijkheid krijgen om treinen zelf te kunnen vertrekken als er een schaarste aan conducteurs is. Zo garandeer je wel dat er voldoende capaciteit is.
Sowieso vind ik dat de nodige randstad sprinters vermetrofiseerd of als verlengstuk van stedelijk OV moet dienen. Metro maken van Leiden naar Dordrecht en van Amsterdam Noord via CS (metrostation / NZ lijn) naar Leiden via Schiphol. Dito ook de lijnen van Haarlem naar Utrecht en Rotterdam/Den Haag Utrecht.
Verder zou ik graag alle sprinters in de regio gedeeltes via de provincies laten lopen en dito met de IC’s van de regio naar de randstad. Provincies weten beter wat er in de regio speelt dan de landelijke overheid en krijg je ook meer regio georiënteerd OV in de regio’s.
Op deze manier kan je er wel voor zorgen dat OV een aantrekkelijk alternatief voor de auto wordt. Verders moeten we zelfrijdende voertuigen niet schuwen.
Ja, dat toont de gewiekstheid, of noem het ingeboren lafheid, van de vakbonden.
Formule 1 pesten is natuurlijk het laatste wat je moet doen sinds Max. Sinds Max past het in het heilige rijtje waar je nooit aan mag komen: kinderen, zieke/gehandicapte kinderen en Nederlandse sportsuccessen waarmee iedereen zich identificeert (voetbal, wielrennen, schaatsen en nu formule 1), iets waar de media en marketingafdelingen.
En de formule 1 bezoekers zijn grotendeels automobilisten die ‘gedwongen’ van de trein gebruik maken.
Het land zou te klein zijn.
Het zou ‘slim’ zijn (bedoel net zo gewiekst en achterbaks als de FNV) als NS zélf de Formule 1 zou saboteren en dat dan wijten aan dat de treinen door de stakingen niet op hun plek stonden.
Dat lijkt me geen probleem voor NS. Past bij de dagelijkse gang van zaken, en ook bij de bedrijfscultuur van spindoctoren, negeren, aan anderen/omstandigheden wijten en zelf overleven
Voordeel is dat FNV en de stakers de zwarte Piet krijgen.
Maar ja, zelfs daar is NS te lui voor. Die willen Den Haag zelf zo bang mogelijk maken zodat ze zoveel mogelijk centen krijgen, de situatie zo hopeloos en ingewikkeld maken dat Den Haag het niet aandurft een ander dan NS het hoofdnet te geven.
Als je kijkt naar de sociale klasse waarin de fans van Max Verstappen verkeren en de potentiële doelgroep van de vakbond, dan zie je dat daarin veel overlap zit. Komt erop neer dat de vakbonden niet het dagje uit voor hun potentiële achterban willen verpesten. Ik denk dat veel racefans het tot in hun graf onthouden wat de FNV ze heeft aangedaan als er toch gestaakt wordt.
Het type reizigers dat NS nodig heeft in de trein, zijn niet bepaald de mensen die lid worden van een vakbond. Daar houdt de vakbond dus geen rekening mee.
Een waarheid als een koe.
Klopt Annemiek.
Maar het kan ook zijn dat als ze wel wilden staken dat NS en naar de rechter was gestapt en dat die het verboden zou hebben en misschien zelfs alle verdere stakingen ook.
Dit is hoe NS het mobiliteitsvraagstuk wil oplossen:
https://www.formule1.nl/nieuws/mobiliteitsplan-zandvoort-weinig-autos-veel-treinen-veel-fietsen-en-veel-lopen/
> De organisatie benadrukt wederom bezoekers te willen stimuleren niet met de auto te komen.
Dat is hetzelfde als toeschouwers eind juni verzoeken om niet op de motor naar de TT in Assen te komen. We praten hier over een autosportevenement, dus is het aannemelijk dat er heel wat mensen met de auto komen.
> Zodoende gaan er twaalf treinen per uur rijden. Elke trein moet 1.000 bezoekers vervoeren.
Dat is elke trein VIRM zesdelig + vierdelig. Het kan dus wel, extra capaciteit aanbieden. Waarom dan niet tijdens het reguliere bedrijf?
> Dit zijn 11.000 park & ride-plekken in Velsen, Halfweg en Hoofddorp.
> Dit is de auto op afstand parkeren in bijvoorbeeld Hoofddorp, IJmuiden of Noordwijk en dan fietsen. Hiervoor zijn 6.000 parkeerplekken geraamd.
Dat zijn dus 17.000 auto’s. Hoezo “weinig auto’s”? Dit lijkt mij meer het verplaatsen van auto’s dan het vervangen ervan.
Verder mis ik de verbinding vanaf Schiphol. Fans die vanuit het buitenland komen vliegen. Gaan er ook extra bussen van Schiphol naar Haarlem rijden?
Er worden geen dubbeldekkers ingezet maar SLT.
Goh, jij bent ook van alle markten thuis! Weet zelfs tot welke sociale klasse de fans van Max Verstappen behoren…
Ik denk dat Annemiek daar inderdaad aardige inschatting van heeft gemaakt. Ik kan haar gedachtengang in ieder geval prima volgen.
Persoonlijke vermoed ook ik dat je de fans van Max minder op de universiteit zult vinden en meer in de fabriekshal.
Wat een onzin. Ik heb niets met F1, maar diverse van mijn universitair geschoolde collega’s zijn er helemaal gek van. F1 lijkt me juist een ‘sport’ (heb het idee van ‘sportief rijden’, terwijl je met je reet in een stoel zit, nooit zo begrepen) die alle lagen van de samenleving aanspreekt (of juist niet).
Kleine correctie.
F1 is niet populair als zijnde een spannende sport.
F1 is populair als zijnde heel dure reality tv, waar mensen uren over kunnen roddelen over de poppetjes.
Het is denk ik niet moeilijk om te zien wat de gevolgen zijn van een eventuele staking met een dergelijke doelgroep.
Formule 1 kan ik me nog iets bij voorstellen qua belangen maar is ook smerig natuurlijk maar waarom Tractor pulling nog kan is helemaal een raadsel. Zoals ook dat ene Saskia een half miljoen jaarlijks binnenharkt in Spoorgarije. Overigens zal ander personeel bij andere partij dan NS ook een stuk van de taart willen, zeker met de nodige Saskias.
Mag ik gokken op een
NS=
Nationale
Staking
op de derde dinsdag in September?
Prinsjesdag in Den Haag.
Lijkt me zee plausibel.
Het zal niet de eerste keer dat een vakbond acties op een bepaald moment niet uitvoert omdat het hen op een selectieve wijze niet zo goed uitkomt. Dat was in het verleden ook het geval toen er een belangrijke voetbalwedstrijd plaatsvond. Maar zo diep gaan de principes natuurlijk niet want dan stoot het de eigen gelederen tegen het harnas.
Van mij mag de NS voet bij stuk houden.
Wat een zielig volk reageert er toch steeds op deze berichten. Hebben jullie niks beters te doen dan je alleen maar te irriteren en alles maar beter weten. Zo zie je maar de beste stuurlui staan aan wal 🤣🤣🖕
En jij dan, Peduh? Je vind het zeker wel interessant genoeg om deze reacties te lezen en er ook nog op te reageren.
Ik zit altijd met een bak popcorn de comments te lezen
Verslik u niet!
Staken als Mister Max tijdens “zijn F1 dag” is imago schade 2.0. , daar zou men in zijn eigen vlees mee snijden en Nederland afglijden naar een “derde wereldland” signatuur.
Er is de afgelopen jaren door de vakbonden keihard gewerkt aan een pensioenakkoord.
Als ik de reacties op dit forum over de vakbonden lees lijken het bijna satanische genootschappen met communistische inslag.
Mag van mij wel een tandje minder hoor, ik ben mijn hele werkzame leven al lid van het CNV en daar ben ik zeer tevreden over.
Mijnheer Tuur Elsinga, voorzitter van de FNV, die vandaag weer met een groot verhaal kwam is van de communistisch vleugel van de SP en heeft daar ook jaren voor in de Tweede Kamer gezeten. Dat de FNV een communistische agenda heeft is dus niet zo maar uit de lucht gegrepen.
Volgens mij heeft de SP vorig jaar een aantal adspirant communisten nogal hardhandig uit de partij gezet. Dat een prominent SP-lid communist zou zijn lijkt me dan ook een fabel.
Beter opletten: hij was lid van de *Eerste* Kamer.
Hij werkte inderdaad jaren voor ‘het Actiefonds’, dat daarvoor XminY werd genoemd. Dit is eigenlijk de bank voor het (gewapend) links activisme. Min of meer zijn zij tegen ‘bezit’ in het algemeen. Krakers werden via ‘het Actiefonds’ gefinancierd en ook talloze protesten, met de bedoeling mensen achter het linkse/communistische/antiglobalistische/antikapitalistische gedachtegoed te krijgen. Eigenlijk is het geen geheim dat XminY de aanslagen van de Rara financierde en bijvoorbeeld ook advocaten betaalde voor mensen die opgepakt werden na een ‘linkse’ actie.
Welkom in de wereld van Café Weltschmerz?
Zo klinkt het wel een beetje ben ik bang.
Ik ga nu even naar Tuur luisteren bij WNL.
Een ‘rechtse’ omroep.
Tuur is gewoon een gevaarlijk, extremistische mannetje. De hele top van de FNV zit trouwens bin de SP.
Waarom dan Juriaan?
Omdat hij ooit mensen hielp die tegen de woningnood protesteerden?
Omdat hij ooit mensen hielp die tegen apartheid protesteerden?
Omdat hij nu lid is van een partij die het opneemt voor gewone mensen?
Hoe komt u erbij om iemand zomaar gevaarlijk te noemen?
Waar bent u in vredesnaam mee bezig?
@Simon. Bron is gewoon ‘Andere tijden’ van de NPO. Bij XminY ging het niet om actievoeren, maar om direct activisme om de democratie te ondermijnen. Ook acties van het dierenbevrijdingsfront (inbraak, vernieling, bedreiging, brandstichting etc. etc.) werden gefinancierd door de club van Tuur Elsinga.
Het blijft uiterst opmerkelijk dat ProRail vorig jaar op stel & sprong de energievoorziening tussen Haarlem en Zandvoort vorig jaar i.v.m. de Formule 1 in het eerste weekend van september heeft geüpgradet, terwijl normaliter daar enkele jaren voor staan.
Circuit van Zandvoort-eigenaar is pandjesprins Bernhard von Vollenhoven en hij is tevens neef van ons ongekozen staatshoofd.
Het Circuit van Zandvoort grenst aan Natura 2000-gebied landschap Zuid-Kennemerland en Bernhards tante Irene von Lippe kwam dit keer als zelf- verklaard natuurliefhebber niet op voor de zandhagedis en wisent.
Wat is hier aan de hand Hildebrand?
Dit was voor ProRail gewoon een propaganda project. Laten zien dat het tot geweldige dingen staat is.
Ik neem aan dat je prestigeproject bedoelt. Propaganda is wat anders.
De bonden maken een klapper als ze besluiten op 3 en 4 september te staken. Iedereen klaagt dat ze niet naar de Grand Prix kunnen en dit land is te klein, terwijl de normale treingebruiker, die deze en vorige week last hadden van de stakingen nu eens een keertje ontzien wordt.
Ik heb het stakingsrecht nooit goed begrepen. Omdat een vakbond vindt, dat een bedrijf meer kan betalen, wordt er gestaakt om druk op de ketel te zetten. Hmmm. Over de rug van de passagiers? Alle studenten? Dat is heel makkelijk zeg.
Oh, en ik zag dat de FNV ook naar de gependioneerden kijkt … Hmmm .. Wanneer dan? En wat doen ze daarvoor? Geen treinen laten rijden?
Veel gepensioneerden die decennia lang Lid geweest zijn kotsen inmiddels op de FNV (lees: SP) kliek.