Foto: Archief / Deutsche Bahn
Woede in de Tweede Kamer om staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer die geld voor de Lelylijn wil gebruiken voor de Nedersaksenlijn. De Kamer wil dat het gereserveerde geld voor de nieuwe Lelylijn daarvoor blijft bestemd. In de tussentijd maken de oostelijke bestuurders zich nu zorgen dat de Kamer het plan van Jansen blokkeert.
Jansen meldde in een gesprek met het Dagblad van het Noorden dat hij de drie miljard euro, die is gereserveerd voor de Lelylijn tussen de Randstad en Groningen, wil gaan gebruiken om de Nedersaksenlijn tussen Groningen en Enschede mogelijk te maken. Het nieuws sloeg in als een bom bij de Tweede Kamer, die donderdag eigenlijk kort over de spoorveiligheid zou debatteren maar het vooral over de twee spoorlijnen had.
’’Er ligt een uitspraak van de Kamer om dit geld niet te gebruiken’’, herinnerde Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA de staatssecretaris. De Hoop zei teleurgesteld te zijn in hoe de staatssecretaris en zijn ministerie omgaat met het noorden van het land en hij betichtte Jansen ervan de noordelijke en oostelijke regio’s tegen elkaar uit te spelen. Eline Vedder van het CDA noemde het ’onfatsoenlijk’ hoe Jansen ’de ene lijn tegen de andere wil kannibaliseren’. ’’Dit is willens en wetens de bestuurders in het noorden de stuipen op het lijf jagen.’’
Olger van Dijk van NSC diende eerder deze week al een motie in om de regering te verbieden het geld voor de Lelylijn te gebruiken voor de Nedersaksenlijn, juist om ervoor te zorgen dat deze twee spoorlijnen elkaar niet beconcurreren. Over de motie wordt donderdag gestemd. Op donderdagochtend zei Van Dijk in de Kamer dat er een heldere uitspraak van de politiek ligt, ’die keer op keer is herhaald’, niet aan het geld voor de Lelylijn te komen.
Jansen verdedigde zich gisteren in de Tweede Kamer door te stellen dat de Kamer hem zelf heeft gevraagd creatief te zijn met oplossingen om de twee spoorlijnen mogelijk te maken. ’’Ik ben verrast dat ik niet naar het budget van de Lelylijn kan kijken.’’ De staatssecretaris ontkent dat hij de Lelylijn opoffert als er geld uit het budget hiervoor naar de Nedersaksenlijn gaat. ’’Hiermee kunnen beide lijnen mogelijk worden. Als de motie wordt aangenomen, wordt een optie weggenomen. Het noorden zal teleurgesteld zijn. Dit is een stap voor beide projecten,’’ aldus Jansen.
Jansen, die op vrijdag gaat praten met de bestuurders in het noorden en oosten van het land, vindt de bestuurders in het oosten van het land in ieder geval aan zijn zijde. Deze bestuurders zijn teleurgesteld in de motie van Van Dijk en willen juist wel dat het budget voor de Lelylijn ingezet wordt om de Nedersaksenlijn mogelijk te maken.
“We moeten het hogere doel in de gaten houden”, zei wethouder Arjen Maathuis van Almelo tegen het ANP. “Beide lijnen zijn belangrijk voor de bereikbaarheid en brede welvaart in het noorden en oosten van Nederland. Daarin kun je nu een praktische, eerste stap zetten door gereserveerde middelen voor de Lelylijn in te zetten voor de Nedersaksenlijn en onverminderd te blijven streven naar voldoende middelen voor de Lelylijn.”
Mark Koghee / (c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 19 december 2024 14:51
Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…
Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…
Na meer dan een half jaar is de belangrijke internationale verbinding over de Tauernspoorlijn (Salzburg…
In Rotterdam ligt metro E (Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal) er vanaf zaterdag twee…
Er dreigen nieuwe acties bij NS nu de leden van FNV Spoor en de Vakbond…
Sinds deze maand is NS gestopt met de verkoop van de populaire Jongerendagkaart. Toch kunnen…