Nieuwe stations en extra sporen tussen Leiden en Dordrecht

De spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht wordt in de toekomst steeds metroachtiger, maar het plan om elke vijf minuten een sprinter te laten rijden is van de baan. Wel komen er wellicht extra stations op de zogeheten Oude Lijn. Provincie en Rijk hebben de eerste knopen doorgehakt over de uitbreiding van het spoor.

Regiobestuurders uit Zuid-Holland en de regering hebben onlangs besloten onderzoek te gaan doen naar het bouwen van de nieuwe treinstations Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam van Nelle en Dordrecht Leerpark. Deze stations zouden dagelijks 24.000 reizigers kunnen trekken, waarvan 10.000 nieuwe treinreizigers.

Extra sporen voor inhalen

Als de nieuwe stations er komen, dan moeten er ook twee extra sporen bij tussen Delft Campus en Schiedam Centrum. De twee extra sporen zijn nodig zodat intercity’s, hogesnelheidstreinen en goederentreinen de spinters kunnen passeren. ProRail gaat nu kijken waar de nieuwe sporen het beste kunnen komen. Dat kan naast de al bestaande sporen zijn maar het kan wellicht ook verdiept of verhoogd. Er liggen momenteel twee sporen tussen Delft en Schiedam.

Het plan voor twaalf sprinters per uur over het spoor is van de baan, maar er komen wellicht wel twee extra sprinters per uur, bovenop de zes die er al rijden. Een frequentie van twaalf sprinters per uur zou nog ingrijpender werk aan het spoor vragen en dat is voorlopig te kostbaar.

Aanpassen bestaande stations

Naast de aanleg van nieuwe stations, moeten een aantal bestaande stations verbouwd worden. Zo zijn er voor station Leiden Centraal waarschijnlijk een nieuwe stationshal, extra perronopgangen, ondergrondse fietsparkeerplaatsen en een nieuwe locatie voor het busstation nodig. Voor station Den Haag Laan van NOI worden verschillende opties voor uitbreiding onderzocht. Voor station Schiedam Centrum zijn er opties voor een nieuwe reizigerstunnel en uitbreiding van de fietsenstalling of om het station aan de zuidkant te leggen met een nieuwe reizigerstunnel. Ook station Dordrecht moet aangepast worden. Hiervoor zijn een nieuwe reizigerspassage, verbeterde entree en bredere perrons in beeld.

Uitbreiding van de Oude Lijn is nodig omdat er flink wat huizen bijkomen in de regio. Er worden de komende jaren 170.000 woningen gebouwd en in het gebied komen er 85.000 banen bij. Er komen dus veel extra reizigers en daarvoor is uitbreiding van het openbaar vervoer hard nodig. Ook RandstadRail wordt uitgebreid. Zo komt er vanaf 2030 wel elke vijf minuten een metro tussen Den Haag en Rotterdam en worden de HTM-trams 2, 3 en 4 verlengd.

Operatie pas na 2040 klaar

De uitbreidingsplannen voor het spoor worden nu verder onderzocht en in 2025 nemen de overheden opnieuw besluiten hierover. Daarna worden deze plannen verder uitgewerkt en dat duurt vermoedelijk tot 2033. Pas daarna kan het fysieke werk beginnen. Na 2040 kan de uitbreiding van het spoor klaar zijn.

Tussen Rijswijk en Rotterdam is er de afgelopen jaren gewerkt om meer treinen per uur te kunnen laten rijden in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Afgelopen jaar is daarvoor tussen Rijswijk en Delft het spoor verdubbeld van twee naar vier sporen.

Een van drukste spoortrajecten

De Oude Lijn is de verlenging van de oudste spoorlijn van het land tussen Amsterdam en Haarlem. Dit eerste deel was in 1839 klaar. In 1847 bereikte de spoorlijn Rotterdam. De spoorlijn is een van de belangrijkste en drukste van het land door de grote steden die de lijn bedient. Sinds de komst van de hogesnelheidslijn (HSL) gaan internationale- en hogesnelheidstreinen en verschillende intercity’s via de HSL. Desondanks gaan er nog altijd zes tot acht intercity’s en zes sprinters per uur over de Oude Lijn.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on %s = human-readable time difference 19:12

Share

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

3 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug