Foto: (c) Maarten Zeehandelaar / Shutterstock.com
De Tweede Kamer heeft unaniem besloten dat het voor de Lelylijn gereserveerde geld niet voor andere zaken gebruikt mag worden. Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer kwam donderdag met de verrassende mededeling het geld te willen gebruiken voor de Nedersaksenlijn en daarmee was de Kamer bepaald niet blij.
Nog voordat via een stuk in het Dagblad van het Noorden bleek dat Jansen de gereserveerde drie miljard euro voor de Lelylijn wil gebruiken om de Nedersaksenlijn mogelijk te maken, was Olger van Dijk van NSC met het voorstel gekomen het beschikbare budget voor de Lelylijn te bevriezen. Hij kondigde een motie hiertoe al op dinsdag aan.
Op donderdag viel de hele Kamer over Jansen heen. De afgelopen tijd hebben Kamerleden bij diverse debatten gezegd dat ze willen dat het geld voor de Lelylijn op zijn plek blijft en niet voor andere dingen gebruikt wordt. Meerdere keren ook vroeg de Kamer Jansen of hij wilde toezeggen dat het geld niet voor iets anders gebruikt gaat worden. Maar telkens zei Jansen dat hij dat niet kon doen omdat de Kamer hem een opdracht zou kunnen geven dit budget voor iets anders te gebruiken.
Maar het is niet de Kamer die iets anders met het Lelylijngeld wil doen, maar nota bene de staatssecretaris zelf. Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) beschuldigde Jansen ervan de noordelijke en oostelijke regio’s tegen elkaar uit te spelen en Eline Vedder van het CDA noemde Jansens plan ’onfatsoenlijk’.
Jansen waarschuwde de Kamer dat het moeilijk wordt een oplossing te vinden om beide spoorlijnen aan te leggen als ze zijn plan blokkeren. Volgens de staatssecretaris kan er met beide projecten een stap vooruit worden gezet als de Nedersaksenlijn mogelijk wordt gemaakt met geld van de Lelylijn. De Kamer ging niet mee met zijn uitleg en stemde unaniem, dus inclusief Jansens eigen partij PVV, voor de motie van Van Dijk.
De Stichting Nedersaksenlijn noemt het jammer dat de Tweede Kamer Jansens plan heeft geblokkeerd. “In onze ogen was het de meest logische mogelijkheid”, aldus woordvoerder Roel Barkhof. “We zijn benieuwd welke andere mogelijkheden worden besproken.” Vrijdag heeft Jansen een gesprek met bestuurders van de noordelijke en oostelijke regio’s over de twee spoorlijnen.
De Lelylijn moet tussen de Randstad en Groningen komen. Voor de aanleg bedraagt het tekort nog zeker tien miljard euro. Voor de Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen, waarvoor 44 kilometer spoor ontbreekt, is er zeker 1,7 miljard tekort.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on 19 december 2024 17:55
De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…
Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…
Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…
Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…
Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…
Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…