Geld Lelylijn wellicht naar Nedersaksenlijn; Kamer boos
19 dec 2024 11:39
Woede in de Tweede Kamer om staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer die geld voor de Lelylijn wil gebruiken voor de Nedersaksenlijn. De Kamer wil dat het gereserveerde geld voor de nieuwe Lelylijn daarvoor blijft bestemd. In de tussentijd maken de oostelijke bestuurders zich nu zorgen dat de Kamer het plan van Jansen blokkeert.
Jansen meldde in een gesprek met het Dagblad van het Noorden dat hij de drie miljard euro, die is gereserveerd voor de Lelylijn tussen de Randstad en Groningen, wil gaan gebruiken om de Nedersaksenlijn tussen Groningen en Enschede mogelijk te maken. Het nieuws sloeg in als een bom bij de Tweede Kamer, die donderdag eigenlijk kort over de spoorveiligheid zou debatteren maar het vooral over de twee spoorlijnen had.
‘Regio’s tegen elkaar uitspelen’
’’Er ligt een uitspraak van de Kamer om dit geld niet te gebruiken’’, herinnerde Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA de staatssecretaris. De Hoop zei teleurgesteld te zijn in hoe de staatssecretaris en zijn ministerie omgaat met het noorden van het land en hij betichtte Jansen ervan de noordelijke en oostelijke regio’s tegen elkaar uit te spelen. Eline Vedder van het CDA noemde het ’onfatsoenlijk’ hoe Jansen ’de ene lijn tegen de andere wil kannibaliseren’. ’’Dit is willens en wetens de bestuurders in het noorden de stuipen op het lijf jagen.’’
Olger van Dijk van NSC diende eerder deze week al een motie in om de regering te verbieden het geld voor de Lelylijn te gebruiken voor de Nedersaksenlijn, juist om ervoor te zorgen dat deze twee spoorlijnen elkaar niet beconcurreren. Over de motie wordt donderdag gestemd. Op donderdagochtend zei Van Dijk in de Kamer dat er een heldere uitspraak van de politiek ligt, ’die keer op keer is herhaald’, niet aan het geld voor de Lelylijn te komen.
‘Lelylijn niet opgeofferd’
Jansen verdedigde zich gisteren in de Tweede Kamer door te stellen dat de Kamer hem zelf heeft gevraagd creatief te zijn met oplossingen om de twee spoorlijnen mogelijk te maken. ’’Ik ben verrast dat ik niet naar het budget van de Lelylijn kan kijken.’’ De staatssecretaris ontkent dat hij de Lelylijn opoffert als er geld uit het budget hiervoor naar de Nedersaksenlijn gaat. ’’Hiermee kunnen beide lijnen mogelijk worden. Als de motie wordt aangenomen, wordt een optie weggenomen. Het noorden zal teleurgesteld zijn. Dit is een stap voor beide projecten,’’ aldus Jansen.
Jansen, die op vrijdag gaat praten met de bestuurders in het noorden en oosten van het land, vindt de bestuurders in het oosten van het land in ieder geval aan zijn zijde. Deze bestuurders zijn teleurgesteld in de motie van Van Dijk en willen juist wel dat het budget voor de Lelylijn ingezet wordt om de Nedersaksenlijn mogelijk te maken.
“We moeten het hogere doel in de gaten houden”, zei wethouder Arjen Maathuis van Almelo tegen het ANP. “Beide lijnen zijn belangrijk voor de bereikbaarheid en brede welvaart in het noorden en oosten van Nederland. Daarin kun je nu een praktische, eerste stap zetten door gereserveerde middelen voor de Lelylijn in te zetten voor de Nedersaksenlijn en onverminderd te blijven streven naar voldoende middelen voor de Lelylijn.”
Mark Koghee / (c) Treinreiziger.nl
Wat is het nut van de Nedersaksenlijn? Op Emmen-Groningen rijdt nu een comfortabele bus (lijn 300) en Enschede-Groningen is sneller via Zwolle. Alleen Stadskanaal profiteert van de Nedersaksenlijn, maar voor één dorp hoef je geen complete spoorlijn aan te leggen.
Dan is Ter Apel beter bereikbaar voor de asielzoekers.
Wat een flauwe ondertoon heeft jou bijdrage
Idd. Is idd een prettige busverbinding en ook de treinen zijn verder prima voor een achterlandverbinding.
Na electrificering of verWINKing (Met tussen Almelo – Marienberg of biodiesel en/of een kleine accupack) zou er een trein kunnen rijden tussen Enschede en Emmen, waarna je met 1 overstap van Twente naar Groningen kunnen. Nu zijn het nog 3 overstappen in resp. Almelo, Hardenberg en Emmen. (Waarbij de overstappen in Hardenberg en Emmen goed aansluiten) Ook verdere bustrein integratie op dit traject is niet de grote kost. Een beetje politiek omdenken zal helpen om zonder grootscheepse investeringen de kwaliteit van deze lijn danig te verbeteren.
Door het uit blijven van een visie op vervoer, is er structureel te weinig onderhoud uitgevoerd. Dit resulteert in het feit dat Zwolle – Meppel dit jaar meermaals ongepland gestremd is geweest. Nu zijn er groepen die het wenselijk vinden om dit stukje te kunnen vermijden door een alternatieve verbinding. Natuurlijk praten die groepen voor de eigen parochie, dus de ene wil de Zuiderzeelijn en de ander wil de NederSaksenlijn. Terwijl, als jet probleem bij de kern aanpakt kan je er ook voorkiezen om meer geld beschikbaar te maken voor een betere beschikbaarheid van het baanvak. Waarschijnlijk goedkoper te regelen, alleen moet er dan verantwoording genomen worden.
Treinen zijn veiliger, goedkoper (per passagier) en sneller dan bussen.
En ze kunnen veel meer passagiersvervoeren en maken meer ruimte vrij op de weg.
En zoals jij zei er is zeker vraag naar openbaar vervoer op die verbinding …
Hoog tijd dat de rechts radicale politici weggestemd worden.
Hoop dat NSC de stekker uit het kabinet trekken. En dat de kiezers hun gezond verstand in plaats van onderbuikgevoelens gebruiken als ze gaan kiezen
Deze staatssecretaris van I & M van PVV is voor migratie. Hij voert het beleid van Wilders uit. Daarom gaat de voorkeur uit naar Nedersaksenlijn. Ze spelen de politici in de Kamer en Noord Nederland tegen mekaar uit.
Tja, hoe zal het verlopen? NSC heeft bijna geen zetels meer. BBB ook maar 3 of 4. PVV zal de ballon ook niet vol geblazen kunnen houden. Van de oude kapotmakers klimt CDA weer wat en VVD stijgt ook. Niet genoeg om zelf een kabinet te kunnen vormen.
Hoezo is Madlener voor migratie?
@Hanzeboog: Tja het is wat he als de Nederlandse bevolking het radicaal linkse beleid spuugzat zijn (D66 beleid onder Rutte) en zaken aangepakt willen zien worden omdat het land in rap tempo onleefbaar aan het worden is door massamigratie van de afgelopen decennia.
Logisch dat men voor de Nedersacksenlijn willen gaan, dat is wel een haalbaar plan, de Lelylijn is een groot peperduur luchtkasteel dat er nooit zal komen. Ze kunnen beter vol inzetten op de Nedersacksenlijn en daar een intercitytraject van maken, anders heeft het nog weinig voordelen.
De afgelopen 10 jaar is er vooral rechts vvd beleid gevoerd, hoezo radicaal links? Weet je uberhaubt wel wat dat woordt betekend?
De lelylein is een noodzalelijke verbinding, en de kosten vallen prima mee, als je hem gewoon met de a6 en a7 bundeld.
Hoezo is de hsl die 70% kunstwerk is en dwars door de randstad loopt 7 miljard en de lelylein die minder kunstwerken heeft en een groot deel van de grond al gereserveerd is 13 miljard?
Hoezo waren de kosten onder rutte 6 miljard? Waar komen de 100+% extra kosten vandaan?
Haast alsof een extreemrechtse politicus creatieve administratie heeft gedaan.
Rutte kabinetten was een mix van rechts (VVD) met linkse PvdA (Rutte 1), middenpartij CDA, D 66, Christen Unie.
Dat is totaal geen radicaal links. Wat opviel in de Rutte kabinetten hoe de OV verkwanseld werd. Terwijl er geen oorlog in Europa was werd op OV bezuinigd. Spoor projecten zoals Lelylijn werd getraineerd ten gunste van andere zaken.
Met deze kabinet Schoof met PVV staatssecretaris en PVV minister op Infrastructuur & Waterstaat gaat dat ook gebeuren. PVV is de grootste partij. En die interesseren zich niet voor spoor en OV. De staatssecretaris is omstreden vanwege Marokkanen uitspraak.
Daarom politiseer ik deze reactie. Want het heeft met elkaar te maken. Staatssecretaris Jansen zal weinig gaan uitvoeren.
Hahaha: Rutte linksradikaal?
Sorry… en nogmaals sorry dat dit offtopic is. Moet eens kijken hoe links geradicaliseerd is geraakt. Het aangezicht van zoiemand als Timmermans is al een waarschuwing. Heel het klimaatbeleid kost miljarden, is een farce en gaat niet werken. Ondertussen worden we platgegooid met een overdaad aan zgn groene wegwerpproducten. Consuminderen is wat mij betreft ook een optie ipv de de grote stroom van wegwerp zooi uit landen als China. (Ik werk zelf in een kringloop en ik weet hoe we steeds meer vertroepen. Ik zie wat er in al die jaren bij ons binnenkomt.) Qua energie is de enige remedie is flink investeren in kernenergie en thorium. Ondertussen wonen de linkse kopstukken in energie label E en F woningen en is zgn de groenelobby even erg dan de olielobby. Woke heeft zijn doel voor maatschappelijke acceptatie van minderheidsgroepen totaal voorbij geschoten en is mijninziens schadelijk voor bepaalde minderheidsgroepen.. Tijdens de Corona tijd stond links voor de meest draconische en anti-democratische maatregelen. En in een klein land waar we inmiddels met 18 miljoen mensen wonen moeten we iets aan de migratie gaan doen. Of je het leuk vindt of niet. We kunnen onmogelijk ieder jaar een stad als Zwolle aan nieuwkomers binnen halen.
De waanzin in links is mijninziens zo erg geworden dat ik qua stemmen een heel stuk naar rechts ben gegeaan.
Ik zal het houden bij de feiten:
– Het klimaatbeleid is bijzonder effectief geweest en levert bovendien geld op: het is een investering. Als je het niet wil aannemen van wetenschappers, neem het dan aan van het rapport van Draghi. Onze industrie heeft het hard nodig om competitief te blijven.
– Benieuwd wat je met groene wegwerpproducten bedoelt? Schuld van links?
– Consuminderen is natuurlijk ook goed, maar een hoop schade komt van verwarming, transport, elektriciteit. Daar zul je toch echt meer moeten doen dan een beetje minderen.
– Kernenergie is nou eenmaal duur en thorium onderontwikkeld (lees: duurder). Helemaal niet tegen, maar het is niet gek dat de markt liever veel goedkopere alternatieven bouwt.
– Er wordt toch juist flink verduurzaamd om energielabels te verbeteren? Je vindt de investeringen in klimaatbeleid toch ineffectief?
Framen dat links fout heeft gedaan is succesvol gebleken. We zijn verrechtst.
Natuurlijk heeft links fouten gemaakt door migranten te pamperen. En niet goed te laten integreren.
Nu rechts overheersend is geworden zie je vooral heel veel polarisatie. Want verdeeldheid is een goede voedingsbodem voor radicaal rechts.
Nu even ontopic. Staatssecretaris Jansen heeft niet op de goede manier gehandeld. De gereserveerde geld voor Lelylijn mag hij niet zomaar voor de Nedersaksenlijn gebruiken.
Waarschijnlijk weet hij dat wel. Niet voor niets is de oppositie zo nijdig als de staatssecretaris doet alsof zijn neus bloedt. De staatssecretaris politiseert het. Een truc .
Feit is dat Nederland al veke jaren wordt gedomineerd door “rechts”. Rechtse geluiden verkopen nu eenmaal gemakkelijker. Alleen zitten ook bij rechts grote verschillen.
De Lelylijn gaat er nooit komen. Dat is niet wat ik persoonlijk wil maar zie het absoluut niet gebeuren. Laten we hopen dat er flink geïnvesteerd kan worden in het verbeteren van Groningen naar Zwolle.
NOu, dat ‘flink’ zit er ook even niet in.
Klopt Sander, daarom is het slimmer om een goede Nedersacksenlijn te krijgen waar zowel intercity’s als Sprinters op gaan rijden.
Er gaan nooit intercities rijden daar. Plus hoe gaat die lijn mensen in friesland en groningen helpen die naar de randstad willen?
Niet iedereen wil altijd naar de randstad hoor. Plus we hebben hier al een lijn naar de randstad, die is alleen erg onbetrouwbaar.
Iedereen WOONT in de randstad IEDEREEN schrijft zich in bij WoningNet en andere verhuurders in de randstad zodat ze er ooit kunnen wonen… HET GELD IS HIER, uitkering? Dat is in Limburg etc..
iedereen woont in de randstad, haha!
Niet iedereen, dar klopt, maar de meerderheid van reizigers (vanuit groningen) wil of naar de randstad of naar schiphol om daar het vliegtuig of eurostar te pakken.
En ook reizigers naar rozendaal en breda reizen over de randstad.
je maakt een tekenvaudje. de lelylijn is vooral bedoeld om nieuwbouwwoningen in het noorden gemakkelijker bereikbaar te maken voor mensen uit de randstad.
Ik ga de knuppel maar eens in het hoenderhok gooien. Niet investeren in allerlei lucht en fantasieprojecten, maar investering waar op dit moment het meeste vraag en qua gebruik het meeste winst te behalen valt. Als geld schaars is en er milieudoelen gehaald moeten worden lijkt me het verstandigst om te investeren waar het meeste gehaald kan worden.
Daarom geen lelylijn en Nedersaksenlijn, maar investeren in de randstad, zoals het 4sporig maken van Delluf Campus – Schiedam en het verbeteren van de sprinterdiensten in de randstad omdat dit mijninziens de meest effectieve investering is. Ik denk dat een fijnmazig OV netwerk in de randstad de beste oplossing is om meer mensen in het OV te krijgen en dus ook het meeste milieuwinst te halen is.
Het is geen fantasieproject. Er wonen moljoenen mensen in het noorden, waar nu maar één spoorlijn naartoe loopt, die en een omweg maakt en vaak storingen heeft.
Als er genoeg inwoners zijn voor 4 verschillende snelwegen naar het noorden zijn er genoeg inwoners voor een tweede spoorlijn.
Het gaat niet alleen om aantal reizigers, maar voor verduurzaming vooral om reizigerskilometers. Bovendien is het voor de bredere welvaart en bijvoorbeeld de cohesie van ons land belangrijk. Waarom kan Duitsland wel allerlei nieuwe spoorlijnen bouwen maar wij niet? Er is een hoop woede onder Groningers over de gebroken beloftes (zo wordt iig gevoeld), bijvoorbeeld de zuiderzeelijn, de gasschade en nu toch weer -winning.
Woningen zijn ook schaars in de Randstad en grond al helemaal. En in plaats van proberen de druk daar te verlichten door alternatieven (het prachtige Noorden bijv ;-)) te faceliteren, laten we de Randstad nog aantrekkelijker maken met het volgende prestige project. Iets met induced demand, one more spoorlijn wil fix all problems? Een goede verbinding met het achterland is beter voor de randstad én Nederland!
NIEMAND die in de randstad woont wil naar het noorden… Utrecht? Ja, den Haag? Ja Groningen?? Never en dat is een feit
De Nedersaksenlijn is sneller te realiseren dan de Lelylijn en is , omdat er maar een korter spoor als nieuw traject hoeft te worden aangelegd. Dit is ieder geval een weg om Groningen te bereiken, wanneer er werken of storingen zijn op het huidige hoofdspoor via Meppel. Emmen krijgt dan een snelle verbinding over Zuidbroek naar Leer en Bremen in Duitsland, Dat laatste traject wordt per augustus 2025 weer in dienst genomen na renovatie en oplevering nieuwe spoorbrug en lijn bij Weener. Bovendien kun je vanaf eind 2026 van hier via Coevorden naar Bad Bentheim in Duitsland verder reizen Enschede Almelo Hardenberg Emmen is dan elektrisch ,de rest is diesel, voor treinmaterieel zal dus de Wink een uitkomst zijn, Deze treinstellen zijn hybride en hebben een pantograaf en een dieselmotor!
De Lelylijn moet er ook komen, maar de aantakking bij het spoor tussen Groningen Leeuwarden moet nog nader onderzocht worden. Als de Lelylijn er eindelijk is, zal deze voor een betere aansluiting via Groningen verlengd moeten worden tot aan Assen, waar al een keervoorziening is! Daar gaat dan ook Drenthe meer van profiteren, omdat als alles er komt overstapvrij naar Drachten en Heerenveen per trein gereisd kan worden Het Groninger Hoofdstation krijgt eind 2025 weer doorgaande sporen, die thans allen tijdelijk kopsporen zijn! Het verbouwen aan dit Groningse centraal station moet als alles meezit in 2026 voltooid zijn! Nieuw busstation aan Zuidkant plus een nieuwe fietsenstalling komen er dan ook, evenals de gerenoveerde oude perronkappen!
De Lelylijn heeft wat meer voorbereiding nodig, omdat dit een hele nieuwe lijn is, De Nedersaksenlijn ligt er voor het grootste deel al! ( Alleen het stuk Stadskanaal Emmen nog niet!) Ik hoop dat de toekomstige stations ook mooi geïntegreerd worden in de bebouwing, centraal in de kernen en ook relatief in de buurt van werk en studiegebieden. Ook hoop ik dat de toekomstige stations op beide lijnen rolstoelvriendelijk zijn, goed verlicht, voldoende beschutting krijgen en goede na transportverbindingen! Dan zal iedereen tevreden zijn en fijn met de trein kunnen reizen!
Appels met peren vergelijken
Wanneer men vlot zou beginnen is het wel een slim plan. De Zuiderzeelijn kan er met die drie miljard toch niet komen en de Nedersaksen wel.
De Lelylijn is helaas gewoon niet rendabel vanwege het geringe aantal reizigers ten opzichte van de afstand. Wel kan het regionale vervoer in Noord-Nederland (en daarbuiten) goed worden verbeterd met lokale aanpassingen, extra stations en misschien lokale lijnen van Groningen naar Heerenveen via Drachten en naar Emmen via Stadskanaal en Ter Apel.
Nadeel is dat Emmen al een hele goede busverbinding heeft met Groningen. Echter, voor Oost-Groningen zitten wel voordelen aan een stoptrein met Groningen en Zwolle met een hoogwaardig product. De stoptrein Hardenberg-Almelo makkelijk door kan naar Enschede, wat ook in Twente het vervoer verbeterd. Er moet enkel worden nagedacht over de concessie en hoe dit wordt ingepast met de sneltrein en stoptreinen in Emmen
Aanleggen allebei, kan geen rails genoeg liggen. Overigens lekker gewandeld in Almere Buiten. Winkels, eetzaken te over en gefeliciteerd met de mooi versierde kerstbomen. Meer sfeer dan op ASD Centraal. Bewust? Wel vreemd te Poort overstappen vanuit Utrecht.
Meer sfeer? Je weet dat er van alles verbouwd word he?
Is er ookwel eens serieus overwogen om met het budget wat er wel is, alvast delen van de Lelylijn aan te leggen? Het gat van 3 naar 14 miljard is extreem groot en lijkt voorlopig onoverbrugbaar. Maar niks doen en over 5 jaar weer erover beginnen maakt het project alleen maar nog onoverbrugbaarder. Als je al een deel hebt gelegd dan kan het mogelijk goedkoper tegen die tijd en voelt het al veel minder een groot project. Er is ooit als alternatief voor de Zuiderzeelijn ook onderzocht om álvast Groningen – H*erenveen enkelspoors aan te leggen. Dit was destijds 700 miljoen en niet uitgevoerd.
Dit voordeel geniet de Nedersaksenlijn natuurlijk, Groningen-Zuidbroek en vanaf Emmen ligt er al en vraagt alleen om uitbreidingen. Nieuw spoor was Zuidbroek – Veendam (en straks bijna Stadskanaal) al aangelegd de afgelopen 20 jaar, maakt het nieuw aan te leggen spoor al een stuk korter (en goedkoper) dan als je vanaf Zuidbroek helemaal naar Almelo had moeten trekken.
Bij kabinet Rutte was gecommuniceerd dat € 3 miljard door kabinet betaald zou worden. En dat de rest van het bedrag zelf door andere partijen gefinancierd moest worden.
In kabinet Schoof wordt uit de losse pols enorme bedragen genoemd van € 13 miljard. We weten nog niet eens precies hoe ze de Lelylijn willen aanleggen.
Kortom het is bedoeld om de aanleg van de Lelylijn politiek te traineren. Met PVV voorop. In de partijprogramma van PVV en VVD is duidelijk weinig enthousiasme voor de aanleg van Lelylijn. Andere partijen zoals NSC, BBB en meer partijen zijn voorstander van de Lelylijn.
Wat zou ProRail een realistisch bedrag vinden voor de drie bovenste trace’s inclusief de tegenvallers waarmee in de infra- en projectwereld achteraf altijd forse kostenoverschrijdingen mee worden verantwoord? ProRail is degene die dit het beste kan inschatten en de partij die de minste excuses heeft als het toch voor de zoveelste keer duurder blijkt te worden.
O ja, de lijn moet uiteraard volgens bestek worden opgeleverd. De Hanzelijn bleek niet voor 200 kn/u geschikt te zijn achteraf en met Zwolle Kampen braken er ook al complete touwtrekgevechten uit of bepaalde pech nu wel of niet was te voorzien voor een ervaren spoorwegbouwer ( los van het hele uitbestedingsverhaal)
Volgens prorail was 6.7 miljard realistisch in 2023.
Rutte heeft toen de helft (ongeveer 3 miljard) vrij gemaakt.
Was dit ook een politieke truc om het te vertragen, wat hij weet prima datde provincies niet zomaar 3 miljard op de losse plank hebben liggen.
Maar nu kon hij of naar de provincies weizen van zie je wel, zij willen het ook niet. Of hij laat ze een enorm deel van het bedrag betalen. (Vind ik best dat de provincies mogen bijdragen, maar de helft is wel erg veel/zoveel betaalden andere provincies niet bij voor vergelijkbare projecten).
Was dat voor of na de doorrekening van de ondermijdelijke kruisingen, zoals Ketelmeertunnel in plaats van brug (eerder een advies van ProRail dan een trainering van de PVV mag ik hopen)? En natuurlijk kost een aansluiting op Heerenveen ook meer dan een simplistisch kaal kruisingsviaduct. Plus dat de bodemervaringen met de Hanzelijn en met het traject Culemborg Geldermalsen inmiddels ook zijn ingecalculeerd zou je hopen. En bijvoorbeeld ook dat dassenburchten steeds beter worden beschermd, iets dat je Wilders niet echt kunt aanrekenen 😀, maar wel Dion Graus 😉.
die foto bovenaan, “ Foto: Archief / Deutsche Bahn” 😳, waar slaat op? 🙄
Lelylijn is juist overbodig en te duur. Ze moeten gewoon de flessenhals bij Meppel aanpassen dat is veel goedkoper. Eventueel ERTMS zodat je zwevende blokken krijgt in het spoor kan je ook meer treinen achter elkaar laten rijden. Nedersaksenlijn is veel interessanter. Omdat je nu van twee doodlopende sporen een rechtstreekse verbinding maakt. Het trace is vrijwel al bekend en kan parallel naast de N391 aangelegd worden. (Net als Zwolle – Lelystad naast de N50) En bij Ter Apel en Stadskanaal is ook nog meer dan ruimte genoeg om nieuwe woningen bij te bouwen.
Mensen, hou op te praten over rendabel en onrendabel. Als rentabiliteit het criterium is, dan kan je bijna alle spoorlijnen in Nederland direct sluiten.
Het gaat meer on noodzakelijk of niet noodzakelijk. Zowel de lelylijn als de nedersaksenlijn zijn noodzakelijk.
Heel goed besluit. Je kan beter één lijn wel bouwen dan blijven praten over twee lijnen. De Lelylijn blijft gewoon op de tafel liggen. Al bijna 100 jaar proberen kabinetten de Lelylijn of Zuiderzeelijn definitief van tafel te krijgen; het lukt niet. De noodzakelijkheid is evident. De Lelylijn komt er, alleen vraag mij niet wanneer.
Exact, bovendien is een nieuwe spoorlijn niet alleen voor de wensen en problemen van nu, maar vooral ook voor de komende decennia. En dan bezien is het slechts een kleine investering die heel veel oplevert voor zowel de randstad als het noorden.
Dat gezegd hebbende verwacht ik niet dat dit kabinet daadwerkelijk één van de lijnen gaat aanleggen, laat staan allebei. Hebben de regeerpartijen überhaupt een langetermijnvisie voor Nederland/het OV?
Mee eens.
We weten in dit land al honderden jaren; “De cost gaet voor de baet uyt”.
Wanneer je het werk op bepaalde plaatsen gaat concentreren kun je op je vingers natellen dat afgelegen regio’s buiten de boot gaan vallen qua kennis en kansen.
Je zult dus voor betaalbaar woon- werkverkeer moeten zorgen als je de mensen daar dezelfde mogelijkheden wilt bieden.
Geenstijl zei het ooit: Rutte doet alleen vlak voor de verkiezingen of hij rechts is. En op landelijk niveau kan hij die indruk langer volhouden. Maar op het hogere Europese niveau en nog hoger heeft hij het klimaatakkoord getekend en Urgenda zorgt ervoor dat het ook uitgevoerd wordt. Op nationaal niveau kan de VVD dan telkens doen of ze klimaatmaatregelen traineert (om de Telegraaflezer tevreden te houden) , maar uiteindelijk sommeert de rechter voorspelbaar dat elke regering de wetgeving moet volgen waar de VVD keurig aan mee-ondertekend heeft.
Een andere ontwikkeling is dat de VVD en de ANWB vroeger twee handen op een buik waren maar dat de echt grote snelweguitbreidingen zoals de A2 en de A12 en de A4 rond de zero’s inmiddels allang verleden tijd zijn. En natuurlijk zijn er belangrijke uitzonderingen in grote bedrijvenregio’s zoals de Rijnmond, Schiphol – Amsterdam, de route naar het Duitse achterland en vooruit, wat villawijkenroutes. Een paar snelwegplannen liggen trouwens stil vanwege stikstofregels.
Het is meer dat er ten opzichte van de ambities er steeds minder middelen staan, of het nu in het ov is of op de weg.