Geld terug bij vertraging IC Direct vanaf 2017 versoberd

Reizigers die met de hogesnelheidstrein Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda vertraging oplopen, kunnen tot eind 2016 gewoon geld terugkrijgen als ze een kwartier later op hun bestemming aankomen. De voorgenomen versobering van de regeling is daarmee voorlopig van de baan.

Dat is de uitkomst van een "indringend gesprek´´ tussen staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) en topman Timo Huges van de Nederlandse Spoorwegen. Aanleiding daarvoor was de hoge uitval van Intercity Direct, de opvolger van de Fyra. De trein valt geregeld uit en is vaak vertraagd. Huges erkent dat de prestaties niet zijn wat de reiziger mag verwachten.

Mansveld heeft daarom met NS afgesproken dat het bedrijf 1 miljoen euro uittrekt om de huidige geldterugregeling te behouden. Bij een vertraging van 15 tot 30 minuten kunnen reizigers de helft van het bedrag terugkrijgen en vanaf een halfuur het hele bedrag. 

NS wilde met toestemming van Mansveld de regeling vanaf januari veranderen, waardoor reizigers vanaf een halfuur oponthoud geld konden terugvragen. Diverse politieke partijen uitten daarover hun ergernis. Ook Mansveld zei eerder deze maand al dat die versobering pas mag ingaan als de problemen met de IC-Direct voldoende zijn opgelost.

NS en spoorbeheerder ProRail hebben maatregelen genomen om de uitval van de hogesnelheidstrein tegen te gaan. "NS verwacht dat dit het komend halfjaar zal leiden tot een daling van de gemiddelde uitval´´, vertelde Mansveld eerder aan de Tweede Kamer.

Ze heeft ook afgesproken dat NS nog eens 1 miljoen euro vrijmaakt en in overleg met de consumentenorganisaties een voorstel doet om dit te besteden. De staatssecretaris verwacht dat de prestaties van NS in 2015 weer op het afgesproken niveau zijn. 

Uit de bewordingen van Mansveld lijkt het erop dat NS de 2 miljoen moet investeren, in plaats van een boete te krijgen. Mansveld wil namelijk dat het geld terugstroomt naar de reiziger. Omdat de prestaties niet op niveau zijn, mag NS als boete de regeling niet versoberen.

(c) ANP

This post was last modified on 30 mei 2017 10:10

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug