Geluidsoverlast HSL lijkt blijvend
02 okt 2013 17:26
Alhoewel de geluidsnormen voor de HSL onveranderd strikt zullen blijven, zullen dezelfde normen de komende jaren naar verwachting niet gehaald gaan worden. De Thalys heeft ontheffing om meer herrie te mogen maken. Die ontheffing blijft. Ook de Eurostar hoeft niet aan de strikte geluidsnormen te voldoen.
Toekomstige nieuwe treinen moeten wel aan de eisen gaan voldoen. Maar die treinen stromen pas vanaf 2021 in. Tot die tijd zullen de meeste treinen worden uitgevoerd door Traxx locomotieven met Prio-rijtuigen. Ook die treinen maken op diverse plaatsen meer herrie. Dat wordt echter toegestaan, omdat de normen alleen gelden voor nieuwe treinen. Wel zijn de door Traxx gereden treinen stiller gemaakt. Daardoor is zijn de treinen tussen 2009 en 2011 11-13 dB(A) stiller geworden. Toch produceren de treinen nog altijd circa 80 dB(a) geluid.
Wettelijk is er een voorkeursgrens van 57 dB(A) voor de HSL vast gelegd. Het Ministerie van Infrastructuur wijst erop dat de eisen voor de HSL-Zuid strenger zijn dan de normen die zijn vastgelegd in Europese wet- en regelgeving."Deze strengere geluidseisen zorgt voor bescherming van de omwonenden", meldt het ministerie. In hoeverre de eisen zin hebben als al het materieel voorlopig vrijstelling krijgt, is onduidelijk.
In de gemeente Lansingerland zijn er al langere tijd klachten over geluidsoverlast. De gemeente en de Stichting Stop Geluidsoverlast zijn dan ook bezorgd over de nieuwe HSL plannen. De gemeente heeft de staatssecretaris gevraagd zo spoedig mogelijk uitsluitsel te geven over de effecten van deze voorstellen op de geluidssituatie in Lansingerland. De gemeente vindt dat de inwoners van Lansingerland al lang genoeg zijn blootgesteld aan de geluidsoverlast van de HSL-Zuid.
Foto: Sharon Huls / Kialna Photography