Gratis ov in Zuid-Holland opnieuw uitgesteld
14 okt 2025 11:08
De proef met gratis ov voor minima in Zuid-Holland is weer uitgesteld. De proef werd eerder dit jaar uitgesteld van voor de zomer naar oktober. De provincie hoopt nog wel dit jaar te beginnen.
Gedeputeerde Frederik Zevenbergen van Zuid-Holland meldt per brief dat er bij ’het uitwerken en implementeren van de proef tegen een aantal zaken is gelopen die de komende weken nog getest moeten worden’. ’’Alles wordt in het werk gesteld dat het systeem nog dit jaar gereed is en mensen kunnen reizen met het Dal Vrij-product’’, aldus de VVD’er, die excuses aanbiedt voor de vertraging.
Per gemeente geregeld
Het gratis ov wordt georganiseerd door de provincie. Gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor bijstandsuitkeringen en financiële hulp, moeten zich vervolgens bij de provincie aanmelden om mee te doen. Alleen inwoners van aangemelde gemeenten kunnen een aanvraag doen voor een OV-chipkaart die het gratis reizen mogelijk maakt.
Er hebben zich 18 gemeenten aangemeld, aldus Zevenbergen. Dat zijn de gemeenten Katwijk, Noordwijk, Hillegom, Leiderdorp, Teylingen, Oegstgeest, Zoeterwoude, Kaag en Braassem, Alphen aan den Rijn, Leiden, Nieuwkoop, Gouda, Krimpenerwaard, Zuidplas, Papendrecht, Dordrecht, Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard. ’’Andere gemeenten hebben dit nog in overweging. Ik ben optimistisch gestemd dat een aanzienlijk deel van de 29 gemeenten in onze vervoersgebieden uiteindelijk zullen meedoen met de proef.’’
Niet in Rotterdam en Den Haag
Het gratis ov geldt niet in Den Haag en Rotterdam omdat hier niet de provincie maar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het ov regelt. In de bussen, trams en metro van HTM en RET kan dus niet gratis gereisd worden, dat kan ook niet in de treinen van NS, met uitzondering van de R-net trein van NS tussen Gouda en Alpen aan de Rijn. Ook de trein Dordrecht – Geldermalsen zit in de proef. Volgens Zevenbergen wordt de Waterbus ook snel in de proef opgenomen.
(c) Treinreiziger.nl
Misschien een idee om de proef te starten met de dienstregeling 2026 welke in december 2025 ingaat Dan heb je nu nog iets meer voorbereidingstijd en je bent ook op tijd voor de feestperiode in de laatste maand van het jaar! Naarmate de proef verder vordert na invoering hiervan, kan er gekeken worden of ook naar andere regio s en grote steden kan worden uitgebreid!
Hele erge arme Hagenezen (en die hoeven niet eens dat platte Koot&Bie héégs te kenne spreejke) kunnen al geruime tijd via hun Ooievaarspas gratis vervoer per HTM verkrijgen. En niet zo vreselijk echt arme ook al-zelfde middel.
In Rotterdam bestaat volgens mij ook al zo”‘n soort regeling met de RET.
Dat is helaas alleen voor jongeren 12-17 jaar en ouderen boven aow-leeftijd in Den Haag
Limburg, de eerste provincie waar mensen met een laag- of bijstandsinkomen in aanmerking komen met een gratis OV pas – vijf jaar geldig – waarmee men met alle Arriva bus en treinen in de daluren na 09.00 uur en weekend en feestdagen hele dag kan reizen, heeft in dit kader het voortouw genomen om deze categorie OV mobiel te laten zijn en kosteloos in de provincie en ook naar Nijmegen en Aken te laten reizen.
Het is jammer dat men in Zuid Holland nog niet tot overeenstemming is gekomen om het voorbeeld van Limburg te volgen, vooral als men het niet breed heeft en elk dubbeltje honderd keer moet omdraaien en reizen met het OV een dure aangelegenheid is.
Als men in Zuid Holland toch tot een “gratis” OV pas komt of een gedeelte met korting kan reizen, wordt dat voor de betrokken pashouder wel goed opletten, waar en met welke vervoersmodaliteit men in de provincie kan reizen, zoveel mits en maren dat het relatief voordelig OV reizen er niet makkelijker op wordt, in tegenstelling tot Limburg. Op een ritje met de Drielandentrein naar Luik na is elke plaats in de provincie met het pasje bereikbaar en dat geeft rust en overzicht als men met het Arriva OV wilt reizen. Voor de NS intercity diensten moet men wel zelf betalen, maar daar heeft Arriva gelukkig wel alternatieven voor, nu nog in de provincie Zuid Holland een goede oplossing vinden en kunnen ook hen die het toekomen ook – voor een deel – met het OV voordelig reizen.
Waarom al die doelgroep kortingsarrangementen ipv de betaalbaarheid in het algemeen betaalbaar te houden. Volgend jaar gaan de tarieven weer eens 6% / 9% omhoog. OV hoort voor een ieder betaalbaar te zijn en niet alleen voor bepaalde doelgroepen.
Afgelopen weekend hadden een paar honderd van de pvv bijstandsuitkering tokkies een festival in Amsterdam
En…??? Hoe was het daar?
Dus je wilt gratis OV in zuid holland, maar kan niet met de NS, RET. Grootste maatschappijen daar. Laat de minima een klein bedrag betalen , 50 per maand voor het gezin en voeg RET en de NS toe. Dit is erg verwarrend.
NS kan ik nog enigszins begrijpen maar omdat je RET niet meedoet valt er wel een groot gebied weg.
Reizen voor gehandicapten is geen piece of cake
J kunt vaak geen gebruik maken v bus of tram, daar je vaak n paar treden omhoog moet M rolstoel of scootmobiel gaat dit niet M trein bestaat er n prima service, maar vaak heb je dan nog n x- afstand t rijden naar j bestemming
Sinds ca 2jr heb k mijn regio maar n accu m n actieradius v 35km Dat is nauwelijks genoeg om binnen huidige regio 2 v mn kids t kunnen bezoeken
Er is wel n waterbus m ritprijs v € 8,= naar bestemming voor zowel heen als terugreis, maar na 20u veelal niet meer mogelijk M werkende kids, vrijwel alleen overdag t bezoeken i d weekends, ‘s avonds na n verjaardag of spec feestdag m kids o.d. niet mogelijk
M spec invalidenbus al wat jrn, kun j hier niet gelijk j rit betalen Verplicht 2 mnd opsparen, dus in feite schulden maken M kl beurs, als invalide ok n minder goed idee T is toch al sappelen om n reis t kunnen maken, anwezig t kunnen zijn bij feestdagen i t bizonder bij verjaardagen of spec feestdagen m kl.kids
Voor verdere familie e/o jarenlange vrienden reizen of evenementen p trein slechts tot meest nabije NS station Dan nog vaak n hele rit t maken, 15km is dan max bereik voor heen + terug m 5Km reserve voor bij forse wind + neerslag & kou is j accu sneller leeg
Op- bijladen is niet altijd mogelijk bij j bezoekadres i grote plaatsen m boven of kleine woningen !!!
Ik ben het helemaal met u eens dat het voor minder valide mensen en ouderen niet meevalt om te reizen. De intenties zijn goed, zoals bij het spoor, maar de uitvoering laat nog veel te wensen over.
Hier is meer aandacht nodig. Het moet niet zo zijn dat een reis regelmatig strandt omdat een lift het niet doet of dat een 100 -jarige urenlang in een Valys busje moet zitten zonder plaspauze.
De zorg voor de hulpbehoevende medemens met rolstoel, rollator om met het openbaar vervoer te reizen laat in Nederland vaak nog te wensen over. Vaak moet je daags of lang van te voren je aanmelden voor bijzonder vervoer en maar hopen dat men je niet onnodig laat wachten en omwegen maakt die de gemoedsrust danig op de proef stelt en de kosten moet men ook niet onderschatten. Het is een hele onderneming die mevrouw Miek Dame moet doen om nog ergens naar toe te kunnen gaan voor familie of ander bezoek.
Dat de Metropoolregio Rotterdam en Den Haag en NS niet willen meewerken terwijl ze wel een goed toegankelijke metro en in Den Haag enkele rolstoel toegankelijke trams zoals de Avenio en Citadis trams hebben die met de komst van TINA alleen maar beter wordt is te betreuren.
Het is goed dat mevrouw Dame ons laat weten hoe moeizaam het is als men met het OV wilt reizen en hoe lastig en door mede reizigers vaak ook onbegrepen is als je mobiliteit beperkt is en welke obstakels men tegenkomt. Ik heb jarenlang voor mijn vader zaliger met zijn rolstoel in Nederland met het OV proberen te reizen en dat was niet altijd een pretje en kan mij volledig inleven zoals door mevrouw is beschreven. Het gaat niet alleen om het gratis reizen in Zuid Holland, maar dat men als regio Zuid Holland zo moeilijk doet en steeds maar wilt uitstellen en reismogelijkheden van mensen die geen ander alternatief hebben, dat is betreurenswaardig, daarom noem ik het positieve besluit van de Provincie Limburg waar mensen met een beperking vrij toegang tot op zekere hoogte hebben met bus en trein en kosten gunstig dus gratis kunnen reizen.
Ik wens mevrouw veel sterkte toe en hoop dat zij en haar lotgenoten spoedig de kans krijgen om ook eens echt OV mobiel te zijn in Zuid Holland en andere regio’s…!
Openbaar Vervoer moet in Nederland voor iedereen betaalbaar en goed toegankelijk zijn (!) , maar het lijkt er nog steeds op dat na jaren van vergaderen en plannen maken dit maar niet wilt lukken en in tegendeel men het OV alleen maar duurder maakt en de service verlening en voorzieningen niet weet te optimaliseren, een kapotte lift en slecht onderhouden hellingbanen is ook een bron van irritatie, helaas zou ik willen zeggen.
Vraag mij af of behalve Limburg waar een gratis OV pas voor de minder draagkrachtigen gerealiseerd is en het op de lange baan afschuiven van Zuid Holland nog meer provincie’s zijn die ook een dergelijk pasje willen invoeren voor de minder draagkrachtigen, want daar lees ik amper iets van ? …
Zucht
In het Nederlandse openbaar vervoer blijven de dooie mussen van het dak vallen.
En dat heeft niks te maken met de klimaatverandering.
Het gaat hier om (de provincie) Zuid Holland als de concessieverlener:
– 18 van de 29 gemeentes “hebben zich aangemeld”. Doen die nu WEL of NIET mee?
– 11 van deze 29 gemeentes “zijn aan het overwegen”. Wat betekent dat nou precies? Mij zegt dat helemaal niks! En welke gemeentes zijn dat dan?
De NS (met uitzondering van de NS – verbinding tussen Gouda en Alphen aan de Rijn); de verbinding Geldermalsen – Dordrecht doet dan wel weer mee aan deze proef. Hoezo PROEF?
– De HTM (Den Haag) en de RET (Rotterdam) doen niet mee,
– De Waterbus “wordt snel in deze PROEF opgenomen”, dus dat is ook nog eens niet zeker!
Hoe verzinnen de provinciale Zuid Hollandse bobo’s het…
En dit gaat dan alleen nog maar over één Nederlandse provincie… ‘
Daar zijn de ov – reizigers in Zuid Holland mooi klaar mee…
Om deze farce compleet te maken, stel ik aparte in – en uitcheckpaaltjes voor voor de minima die zo’n ov – chipkaart hebben – áls het doorgaat en zo ja, wanneer -, want als je één bepaalde groep wilt stigmatiseren, dan moet je het ook goed doen!
Om over de rest van Nederland niet eens te spreken…
Wat de ov – bobo’s maar niet kunnen begrijpen is, dat het openbaar vervoer alleen maar goed kan functioneren als er sprake is van een consistent, geïntegreerd landelijk, nationaal netwerk van openbaar vervoerverbindingen in het belang van de ov – reizigers, van de mobiliteit en ook in het belang van de economie en van de sociale cohesie!
Bovenstaande brief van Gedeputeerde Van Zevenbergen hangt van clichés aan elkaar en sjokt van de ene vaagheid naar de andere. Hij is niet de enige in Nederland…
Inderdaad de farce van het realiseren in Limburg heeft ook meer dan 1 jaar geduurd.
De dienstverlening aan minima is minimaal.
Dit moet ook niet de provincie regelen maar het kabinet dan is het landelijk en moeten den Haag en Rotterdam ook eigenlijk zijn ze in overtreding met Artikel 1 het gelijkheidsbeginsel
Het gelijkheidsbeginsel is toch dat iedereen hetzelfde moet betalen.
Weer een nivellerings maatregel. Werken loont op deze manier absoluut niet meer. De minima krijgen bijna alles gratis
Zi is dat raymond.
Stop met werken en geniet van je vermogen en dan van het bestaansminimum.
Wel doen he!
Als het simpelweg wederom uitgesteld wordt is het simpelweg dat er geen draagvlak is voor gratis OV. Begrijpelijk, ik vraag me namelijk af of de laagste, werkende inkomens die op of onder minimumniveau zitten en hun handje niet ophouden bij vadertje staat, hier aanspraak op kunnen maken als ze zouden willen. Ga eerst maar eens meten of er onder de inwoners per gemeente wel draagvlak is.
In het Nederlandse openbaar vervoer is niks simpel!
En dat is al jaren zo!
En wordt dat veroorzaakt door de ov – reizigers? Welnee!
De gemiddelde ov – reiziger wil – los van zijn/haar inkomen – met de trein, bus, tram, metro en – in Zuid Holland – met de Waterbus van A naar B voor werk, naar school, voor een afspraak in het ziekenhuis/ziekenbezoek, voor bezoek aan familie, vrienden en kennissen, voor een dagje uit.
En op veel plaatsen lukt dat steeds minder! En op veel plaatsen helemaal niet meer!
Oorzaak:
De marktwerking!
Ik draai de boel gewoon om: bij de ov – bobo’s is een stuitend gebrek aan commercieel inzicht. Albert Heijn en Aldi kondigen in hun reclame toch ook niet aan “Over drie maanden komt de pindakaas in de aanbieding” En als het zover is “Door externe omstandigheden – de leveranciers, logistieke problemen, transportproblemen, personeelsgebrek, de pindaboeren, door Trump (dat laatste zou trouwens zo maar waar kunnen zijn) moeten we helaas onze klanten teleurstellen, maar over drie maanden is de pindakaas WEL leverbaar voor onze klanten”. En drie maanden later “Jammer, maar helaas pindakaas!” (In Duitsland schijnt de pindakaas trouwens een stuk goedkoper te zijn dan in Nederland…)
De volgende omkering: De concessieverleners – in de meeste gevallen zijn dat de provincies – en de concessiehouders – Arriva, Connexxion/Hermes/Breng, c.s. – hebben de ov – reizigers – en dus ook de mensen in de bijstand – nodig en niet omgekeerd.
Als deze ov -pas voor lage inkomens er ooit komt is dat prima. En als die er niet komt, is dat jammer. Mensen blijven gewoon thuis, omdat er niks anders op zit.
Gratis OV bestaat natuurlijk niet, personeel, treinen, bussen en infrastructuur kosten immers geld. Het is dus uiteindelijk de belastingbetaler die betaalt of door hogere tarieven zijn het de andere reizigers die voor de extra kosten opdraaien. Misschien beter om minimumlonen en uitkeringen te verhogen, zodat de doelgroep zelf kan beslissen over de eigen portemonnee. De kosten van woon-werkverkeer zijn wat mij betreft voor de werkgever. Blijft over het verdelen van de restcapaciteit buiten de spitsuren en daarvoor vind ik het wel een sympathiek idee.