GroenLinks presenteert 10 verbeterpunten voor de OV-chipkaart
21 jan 2010 11:36
GroenLinks wil dat het kabinet meer actie moet ondernemen om de klachten die reizigers ondervinden met de OV-chipkaart op te lossen. GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent presenteert vandaag aan staatssecretaris Huizinga een 10 puntenplan om de ergernissen over de OV-chipkaart voor reizigers weg te nemen.
Het verbetervoorstel is gebaseerd op reële klachten die GroenLinks sinds 2007 van bijna 5000 Nederlanders heeft verzameld via de website www.ov-chipklacht.nl. De problemen die reizigers ondervinden bij de introductie van de OV-chipkaart worden nogal eens afgedaan als kinderziekten. "Als dat waar is, heeft de OV-chipkaart de bof, de mazelen en de waterpokken tegelijk. Los van het te grote risico dat de bestaande chip gekraakt wordt, levert de invoering van de huidige OV-chipkaart nog teveel ongemak voor reizigers", aldus Groenlinks kamerlid Ine van Gent.
De meeste klachten kreeg GroenLinks via de website binnen over de problemen met het in- en uitchecken van de OV-chipkaart wat leidt tot onvolledige transacties. Er zijn ook veel klachten over de tarieven en studenten die geen kaart hebben ontvangen of problemen ondervinden met het gebruik ervan.