Groningen: Waterstoftrein gaat dieseltrein vervangen

De waterstoftrein is een volwaardig alternatief voor de dieseltrein die op dit moment in de provincie Groningen rijdt. Dat blijkt uit de proef met een waterstoftrein van Alstom en ProRail die begin dit jaar plaatsvond op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden.

Dienstregeling prima haalbaar

Voor de provincie zijn de positieve resultaten aanleiding om bij toekomstige uitbreidingen geen dieseltreinen maar waterstoftreinen te bestellen. “Dit kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal of Duitsland (Wunderline). Zo kunnen de eerste waterstoftreinen over een paar jaar in de reguliere dienstregeling gaan rijden” stelt de provincie Groningen in een persbericht.

Uit het onderzoek blijkt dat de waterstoftreinen prima inzetbaar zijn en de geplande dienstregeling van bijvoorbeeld de sneltrein Groningen – Leeuwarden prima kunnen halen. Tijdens de proef liep de trein enkele keren een vertraging op 2 minuten, met twee uitzonderingen door externe oorzaken (een rood sein en een vertraagde andere trein in Groningen). De dienstregeling die gereden is met de testtrein is scherper dan de dienstregeling van de GTW.

Stiller en veilig tanken

Ook positief is dat de waterstoftrein voor minder lawaai zorgt dan een dieseltrein. “Daarnaast heeft Alstom nog enkele mogelijkheden om de geluidsemissies voor de toekomstige treinen nog eens met 2 tot 3 dB(A) te verminderen” aldus het eindrapport over de proef. Volgens de provincie Groningen zal de waterstoftrein al met al bijna 50% stiller zijn dan de huidige dieseltrein.

In het rapport staat verder dat tanken met waterstof veilig is uit te voeren. Het tanken met waterstof ging sneller dan verwacht. De nieuwe treinen kunnen met een nieuw en permanent vulstation in ongeveer 15 minuten worden bijgevuld. Gedurende de test is er door de trein circa 225 km per nacht gereden. Elke testnacht werd het H2-verbruik gemeten. Met een volle tank kon de trein ongeveer 1.000 km rijden.

Dieseltrein blijft nog even

De waterstoftrein is twee weken lang uitvoerig getest. De testritten vonden ‘s nachts plaats met een personentrein zonder reizigers. Al met al is de conclusie dat het brandstofverbruik, optrekken en remmen zonder problemen verliep.

Ondanks de testen positief verlopen zijn, zal de dieseltrein voorlopig nog niet uit Groningen verdwijnen. De GTW-dieseltreinen zullen naar verwachting de hele concessieperiode – tot 2035 – blijven rijden. In december neemt Arriva bovendien nieuwe dieseltreinen van het type Wink in gebruik.

In beeld: Waterstoftrein in Groningen

Foto’s: Stefan Verkerk in opdracht van ProRail, tijdens de Publieksdag eerder dit jaar. Ook Staatssecretaris Stientje van Veldhoven was toen van de partij

This post was last modified on 29 september 2020 16:49

Share

Recent Posts

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

4 dagen terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

5 dagen terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

1 week terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

2 weken terug