De waterstoftrein is een volwaardig alternatief voor de dieseltrein die op dit moment in de provincie Groningen rijdt. Dat blijkt uit de proef met een waterstoftrein van Alstom en ProRail die begin dit jaar plaatsvond op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden.
Voor de provincie zijn de positieve resultaten aanleiding om bij toekomstige uitbreidingen geen dieseltreinen maar waterstoftreinen te bestellen. “Dit kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal of Duitsland (Wunderline). Zo kunnen de eerste waterstoftreinen over een paar jaar in de reguliere dienstregeling gaan rijden” stelt de provincie Groningen in een persbericht.
Uit het onderzoek blijkt dat de waterstoftreinen prima inzetbaar zijn en de geplande dienstregeling van bijvoorbeeld de sneltrein Groningen – Leeuwarden prima kunnen halen. Tijdens de proef liep de trein enkele keren een vertraging op 2 minuten, met twee uitzonderingen door externe oorzaken (een rood sein en een vertraagde andere trein in Groningen). De dienstregeling die gereden is met de testtrein is scherper dan de dienstregeling van de GTW.
Ook positief is dat de waterstoftrein voor minder lawaai zorgt dan een dieseltrein. “Daarnaast heeft Alstom nog enkele mogelijkheden om de geluidsemissies voor de toekomstige treinen nog eens met 2 tot 3 dB(A) te verminderen” aldus het eindrapport over de proef. Volgens de provincie Groningen zal de waterstoftrein al met al bijna 50% stiller zijn dan de huidige dieseltrein.
In het rapport staat verder dat tanken met waterstof veilig is uit te voeren. Het tanken met waterstof ging sneller dan verwacht. De nieuwe treinen kunnen met een nieuw en permanent vulstation in ongeveer 15 minuten worden bijgevuld. Gedurende de test is er door de trein circa 225 km per nacht gereden. Elke testnacht werd het H2-verbruik gemeten. Met een volle tank kon de trein ongeveer 1.000 km rijden.
De waterstoftrein is twee weken lang uitvoerig getest. De testritten vonden ‘s nachts plaats met een personentrein zonder reizigers. Al met al is de conclusie dat het brandstofverbruik, optrekken en remmen zonder problemen verliep.
Ondanks de testen positief verlopen zijn, zal de dieseltrein voorlopig nog niet uit Groningen verdwijnen. De GTW-dieseltreinen zullen naar verwachting de hele concessieperiode – tot 2035 – blijven rijden. In december neemt Arriva bovendien nieuwe dieseltreinen van het type Wink in gebruik.
Foto’s: Stefan Verkerk in opdracht van ProRail, tijdens de Publieksdag eerder dit jaar. Ook Staatssecretaris Stientje van Veldhoven was toen van de partij
This post was last modified on %s = human-readable time difference 16:49
Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…
Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…
Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…
De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent…
Er waren vorig jaar meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023 en er waren daarbij…
Uit een haalbaarheidsstudie van de Franse spoorbeheerder (SNCF Reseau) is gebleken dat in Frankrijk een…