fbpx

Groot deel spoormedewerkers voelt zich onveilig tijdens werk, NS eist actie van kabinet

05 apr 2024 11:29

Het overgrote deel van de spoormedewerkers voelt zich tijdens het werk onveilig. Spugen, schreeuwen, schelden en duwen behoren tot een reguliere werkdag van machinisten en conducteurs, zo blijkt uit een enquête onder de leden van vakbond VVMC. 84% van de ondervraagden geeft aan weleens te maken te hebben met agressie op het werk.

Na een steekincident op station Ede-Wageningen vorig jaar luidden de vakbonden de noodklok in een brandbrief aan NS en verzochten om maatregelen. Bijna een jaar later zegt 60% van de spoormedewerkers die meededen aan de enquête van vakbond VVMC dat er niks is veranderd aan de werksituatie. Een deel zegt zelfs het geloof in een goede oplossing voor onveilige werksituaties helemaal kwijt te zijn. “Ondanks begrip van de NS-directie tijdens een bijeenkomst op het hoofdkantoor op 1 juni 2023, is er niets veranderd”, zegt VVMC-voorzitter Rob de Groot. “Dat is stuitend! Het trein- en walpersoneel voelt zich nog steeds onveilig. Over de afgelopen tien jaar zien we zelfs dat de cijfers gestaag zijn gegroeid.”

Gebrek aan personeel

Een oorzaak voor de problemen ligt volgens de vakbond bij het gebrek aan personeel bij Veiligheid & Service. Daar sluit conducteur Jan de Jonge zich in een gesprek met het AD bij aan: “Vanwege de tekorten heeft NS hen afgelopen zomer vervangen door gewone toezichthouders. Ze zijn van goede wil, maar bij problemen heb je er veel minder aan.” De Jonge zou ook graag zien dat de spoorwegpolitie zijn herintrede maakt: “Zij waren gespecialiseerd in treinvervoer en overtredingen.” Ook de VVMC vindt dat een goed idee. De Groot: “Het wordt tijd dat er een structurele oplossing komt!”

Boa-bevoegdheid

Ook zou het volgens de VVMC een goede zaak zijn als meer hoofdconducteurs een boa-bevoegdheid krijgen. “Het voordeel van een hoofdconducteur met BOA bevoegdheid is dat de bewijskracht sterker is en ze kunnen handhaven. De waarneming van een overtreding is voldoende bij assistentie van Veiligheid & Service en politie. Zonder deze bevoegdheid moet het bewijs eerst worden geleverd (door bijvoorbeeld camerabeelden of omstanders) waardoor de overtreder er vaak mee wegkomt.”

NS roept het kabinet ook op tot actie tegen de toegenomen agressie onder treinreizigers. Vorig jaar werden NS-medewerkers 1042 keer geconfronteerd met geweldsincidenten, bijna 400 keer meer dan in 2020. Bij noodkreten aan het kabinet kreeg de vervoerder echter steeds nul op het rekest. NS hoopt dat veiligheidspersoneel toegang krijgt tot het RDW-rijbewijsregister en bepaalde info in politiesystemen, zodat raddraaiers beter aangepakt kunnen worden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
74 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
1 maand geleden

Hoe zit het nou met de BOA-bevoegdheid? Als ik het goed begrepen heb, waren het de vakbonden die ervoor gezorgd hebben dat HC’s die niet meer hebben. De herhalingen van het BOA-examen leverden teveel stress op en vele HC’s vonden het te moeilijk. En nu willen ze de BOA-bevoegdheid weer terug? En dan moeten ze daar zeker ook weer een extra beloning voor ontvangen.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Uiteraard willen ze daar weer extra salaris voor.

Werkende
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Toen de BOA nog verplicht was betaalde NS de kosten hiervoor, het heeft dan ook niks met salaris te maken maar met vergoedingen. Het is doorgaans normaal dat door werk verplichte diplomering en certificeringen door dat werk ook betaald worden. Dat zou u weten als u had gewerkt.

Anoniem
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat klopt deels, het was inderdaad zo dat de bonden vonden dat er veel stress van kwam. Toch heeft de NS zelf de stekker eruit getrokken, omdat het teveel koste op jaarbasis om de hc’s hun boa te laten behouden. In plaats daarvan zouden er mee v&s mensen bijkomen. Wat ze toch niet waar hebben kunnen maken.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Anoniem

Anoniem:

Typische kortzichtigheid van NS top. Her mag niet teveel kosten. Waardoor conducteurs zonder BOA bevoegdheid zwaarder belast worden. En dan fysieke, mentale of psychische klachten krijgen. En in de ziektewet komen.

Waardoor deze overbelaste conducteurs wel geld kosten. De NS (top) moet de eisen van conducteurs aanpassen aan deze tijd. Waarom zie je bij banken of andere kantoren/bedrijven ingehuurde beveiligingsmedewerkers? Dat is al vele jaren zo.

Maar in de NS treinen moeten conducteurs zonder ervaring met beveiliging optreden tegen de doorsnee van de maatschappij. Waaronder ook de agressieve mensen uit onze maatschappij.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

NS conducteurs en conducteurs van FMN bedrijven moeten standaard een beveiligingsmedewerker worden die vervoersbewijzen controleert.

Ze moeten de eisen verhogen. De NS conducteurs zit tussen allerlei mensen uit de maatschappij. Verreweg de meeste treinreizigers zijn prima. Maar er zijn een aantal rotte appels tussen. En daar moet je mee kunnen omgaan. En handhaven.

De conducteur moet geen voetveeg zijn voor treinreizigers. We hoeven geen jaren 50 mentaliteit. Maar respect voor de conducteur mag er wel meer zijn. Tegenwoordig hebben meer mensen een kortere lontje.

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Uw reacties zijn prettig genuanceerd, bij handhaven vraag ik me af wat je bedoeld. Ben je in dit licht ook voor meer mannelijke HC’s? Ik wil niet een bepaalde kant uitgaan, maar dus alleen weten wat je ongeveer bedoeld.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

Dat HC (hoofdconducteurs) politie inschakelt. Of anderen die niet volgens de regels handelt. Fysiek geweld door HC zal niet prettig zijn voor treinreizigers. Dat is eerder verkeerd dan goed.

Maar heb regelmatig gezien dat HC coulant zijn. Soms te coulant naar mijn smaak. Maar coulant zijn is een grijs gebied. Want wat ik vind hoe een HC optreedt kan een andere prima/verkeerd vinden.

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

@Hanzeboog

Coulance is nodig in een ticketsysteem dat enorm foutgevoelig is en er soms wat andere regelgeving is in een regionale trein vs een NS trein. Zeker in het Oosten van het land gaat er regelmatig wat fout bij vaak goedwillende reizigers. Bijv reizigers, die vergeten zijn om te checken, bij een verkeerd paaltje ingecheckt zijn, het niet door hebben dat in een trein van Keolis een ander tarief en dus moeten omchecken, niet weten dat bepaalde kaarttypes niet bij alle vervoerders geldig zijn, gekloot met automaten etc. etc. Hoe fout gevoeliger een systeem is hoe meer goed willende reizigers de mist in gaan. Wil je dus het e.e.a. voorkomen dan zou je dus omchecken moeten voorkomen en ticketsystemen transparant moeten maken.

Als er paaltjes van meerdere vervoerders nodig zijn ivm regio korting zou deze alleen bij regiokaarten anders moeten reageren en bij een landelijke arrangementen nadat de vervoersregio geconstateerd heeft dat er geen sprake is van een regionaal arrangement naar de landelijke backend doorkoppelen. Regionale arrangementen zijn bijv. 40% dal voordeel Oost Bus en Trein en regionale dagkaarten. Op stations met meerdere paaltjes zal de NS paal moeten waarschuwen dat je bij regionaal hebt ingelogd met een regioarrangement en buiten de zone gewoon de rit berekenen als een landelijke rit. Zo voorkom je dat mensen een incheck of uitcheck missen.

Wil je de rol van coulance verminderen dan zal je hun naar een veel uniformer ticket en tarief systeem moeten en dit voorkomt ook vervelende verassing bij de conducteur..

Aan de verhuftering van de samenleving valt helaas weinig aan te doen en dat zal door de politiek opgelost moeten worden, behalve weer meer normen en waarden op scholen en de opvoeding. Aan de andere kant vind ik wel dat de NS veel andere problemen, die echt op hun bordje thuishoren niet mogen doorkoppelen aan de politiek.

Het is opvallend dat mensen, die echt een ander voorkomen hebben, maar wel normen en waarden hebben meegekregen met hun opvoeding wel die normen en waarden meenemen.

Haagse Harry
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

@Baardstaart
Dat reizigers bij iedere vervoerder uit- en in moet checken is technisch gezien sterk achterhaald. Als je bijvoorbeeld vanuit Lunteren naar Roodeschool gaat (drie vervoerders) dan is t vrij eenvoudig om mbv actuele reisinformatie de optimale route te bepalen. Doet de reiziger er langer over? Dan kun je daar een toeslag op vaststellen. Stel dat de optimale reis 4 uur duurt, dan geef je de reiziger 30min speling. Langer dan 30min onderweg? Dan 5% (ik noem maar wat) toeslag. Technisch totaal haalbaar (in dezelfde categorie als toen eind jaren ‘80 de eerste reisplanner op floppy werd uitgegeven, nadat de NS zei dat zoiets onmogelijk was totdat twee werknemers van hun eigen computercentrum met een prototype kwamen…).

Roel Bartlema
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

Eens met het pleidooi van Haagse Harry en anderen voor het afschaffen van omchecken bij reizen met verschillende vervoerders. Maar het systeem van ‘tijdstraffen’ van Harry is echt onhaalbaar. Denk aan vertragingen door sein- en stroomstoringen, vervallen treinen door personeels- en materieelgebrek, logistieke problemen (wat dat ook moge zijn), aanrijdingen, personen op het spoor, geplande en ongeplande werkzaamheden enzovoorts.

Stokbosveen
1 maand geleden

De sterk toegenomen agressie is een probleem die overal in onze samenleving voordoet. En dit is deels het gevolg van gebrek aan handhaving, maar ook hebben veel mensen korte lontjes en accepteren niet dat ze aangesproken worden op hun gedrag.
Dit probleem is niet simpel op te lossen, ook niet door meer inzet van BOA’s en toezichthouders. Als we spreken over openbaar vervoer in zijn geheel, dan is de enige mogelijkheid om er iets tegen te doen het inzetten van meer Service & Veiligheids medewerkers en meer BOA’s. Die zullen dan wel over een olifantenhuid moeten beschikken tegen het tuig wat zwart reist en andere problemen veroorzaakt. En bovenal een absolute zero tolerance beleid voeren met betrekking tot alle ongewenste situaties in het ov.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Eerst maar eens stoppen met overal “coulance” toe te passen.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ja, dat zie ik ook als een dolk in de rug van de conducteurs. Dan hebben ze het slappe excuus al
van een berekenende zwartrijder moeten aanhoren en beoordeeld en met alle hindernissen een uvb uitgeschreven, en dan wordt er coulance verleend door een scholier, die het allemaal niet kan schelen, met een bijbaantje bij het bedrijf waaraan de klantenservice is uitbesteed.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Het is een maatschappelijk probleem. Dat lost je niet alleen op door NS personeel met beveiliging bevoegdheden in te zetten. Treinreizigers hebben zelf ook verantwoordelijkheid. Verreweg de meesten kunnen zich wel gedragen.

Maar in de trein komt ook de asociale gasten in. We hebben op de stations geen terminals zoals Eurostar dat heeft voor treinreizigers richting Londen.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De taken van een beveiliger bevinden zich binnen het privaatrechtelijke domein en kennen derhalve geen bijzondere bevoegdheden, behoudens de bevoegdheden die iedere burger heeft.

Brabo
1 maand geleden

Misschien moet de VVMC eerst maar eens zijn leden oproepen om überhaupt te gaan controleren.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Brabo

Wat een walgelijke reactie van Lamote/Brabo als het om veiligheid van de conducteurs gaat. Het gaat om een serieus probleem. Vorig jaar werden NS-medewerkers 1042 keer geconfronteerd met geweldsincidenten, bijna 400 keer meer dan in 2020.
Daar helpt meer om een kaartje vragen echt niet tegen. Ook reizigers ervaren meer onveiligheid.
Agressie ontstaat nu juist vaak als een HC om de plaatsbewijzen vraagt.
Ook ik ben voor meer vervoerbewijscontroles in de trein, maar daarmee kun je het probleem van onveiligheid niet opzij schuiven en de schuldvraag bij de HC leggen.
Een pakket van maatregelen als bijvoorbeeld 100% toegangscontrole op de stations, camera’s, snelle inzet van goed uitgeruste assistentie, inzet van “zware jongens” zoals bij securail in België, registratie van plegers, snelkoppeling van gegevens, treinverboden (met een treinverbod kom je niet door de poortjes en gaat het alarm af) en uitsluiting van VOG kunnen het probleem voor de HC en de reiziger indammen.

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Like

Brabo
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

1) Het probleem wordt juist mede veroorzaakt omdat veel conducteurs weigeren systematisch te controleren, de gelegenheid maakt de dief. Dat constateren is niet walgelijk maar gewoon de realiteit benoemen.

2) 100% toegangscontrole wil juist NS niet, nog steeds heeft 70% van de stations geen poortjes.

3) Het beleid om vrijwel iedere klagende klant coulance te geven lokt calculerend gedrag van zwartrijders uit.

4) Een tweede conducteur op een trein viegt niets toe, je kunt de diensten van die tweede conducteurs beter gebruiken om V&S te versterken. Maar ja dat willen NS en de vakbonden niet.

Wijzen naar de overheid als je zelf niets wil aanpassen schiet niet op.

David
1 maand geleden
Antwoord aan  Brabo

1) “Het probleem wordt juist mede veroorzaakt omdat veel conducteurs weigeren systematisch te controleren, de gelegenheid maakt de dief. Dat constateren is niet walgelijk maar gewoon de realiteit benoemen.”

Interessante redenatie. Conducteurs doen hun werk niet, en geven tegelijk aan dat er steeds meer agressie is tijdens controles. Ik heb daar ook vaak last van, ik doe ook vaak ~x en geef dan aan dat ik van x last heb. Volkomen logisch!

2) “100% toegangscontrole wil juist NS niet, nog steeds heeft 70% van de stations geen poortjes.”

Ook dat klopt niet, veel gemeenten eisen dat hun stations zonder poortjes doorgaanbaar is, of eisen dat de NS methoden levert om de poortjes te omzeilen (zie Eindhoven, Leiden). De NS heeft ook een langlopend project van tientallen jaren, 100% BTS (beperkt toegankelijke stations), waarin hun doel duidelijk staat vermeld: wat de NS betreft krijgen alle stations poorten en beperkte toegang.

3) “Het beleid om vrijwel iedere klagende klant coulance te geven lokt calculerend gedrag van zwartrijders uit.”

Zwartrijders zullen zwart rijden ongeacht het bestaan van controle, coulance, of wat dan ook. Als dat niet zo was, dan zou het hele idee van een kaartje/controle op een kaartje onnodig zijn.

4) Een tweede conducteur op een trein viegt niets toe, je kunt de diensten van die tweede conducteurs beter gebruiken om V&S te versterken. Maar ja dat willen NS en de vakbonden niet.

Die deel ik, wat mij betreft verdwijnt het vak conducteur en wordt iedereen een V&S medewerker (iets met superset/subset), maar dan zou ik juist gaan eisen dat controle altijd met meer dan twee V&S medewerkers uitgevoerd wordt. Samen sta je sterke, wat precies de gedacht is achter twee conducteurs.

dagreiziger
1 maand geleden
Antwoord aan  Brabo

Meer poortjes kan er zeker aan bijdragen.
Nieuwe stations (Driebergen-Zeist 4 jaar geleden en recent Ede) hebben géén poortjes en ook was ik laatst in Bergen op Zoom met alleen een smal tunneltje naar de perrons. In dat laatste zet je toch aan elke kant drie poortjes ?

Ruud
1 maand geleden
Antwoord aan  Brabo

Bij het nieuwe Ede Wageningen missen niet alleen de poortjes. Ik heb geen idee wat degene die het ontworpen heeft in gedachten had, maar het was niet iets dat op een normaal en voor de reizigers bruikbaar station voorstelde. Wat een compleet drama, kan het gelijk weer afgebroken worden en dan graag die eindeloze trappen als eerste?

Poortjes: Staan totaal onlogisch. Lijken bijna bewust zo neergezet om de kans te maximaliseren dat mensen vergeten in- en uit te checken, zeker als je trein bijna vertrekt.

Ik vergat bijna nooit in te checken op het oude station, vandaag (toevallig) weer een melding “Uw gemiste uitcheck is automatisch hersteld” voor Ede Wageningen ontvangen.

Gelukkig zijn conducteurs coulant en kunnen ze met hun apparatuur je in de trein alsnog inchecken. Van de 5x in amper 6 weken hebben ze dat 3x voor mij zonder problemen gedaan (dank daarvoor). De andere keren is het achteraf door Flex aangepast.

Ruud
1 maand geleden
Antwoord aan  Brabo

Oeps:
Poortjes is natuurlijk de incheckpalen.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het huidige controlesysteem bij NS is duur en ook nog ineffectief. Het is nog steeds hetzelfde georganiseerd als in de jaren 50 van de vorige eeuw.

daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Klopt, maar de bonden willen het niet aanpassen.
Dezelfde bonden die klagen over dat het systeem onveiligheid in de hand werkt.
Vroeger of later moeten we het toch open gaan breken, en dan is het handiger als bonden daar aan meewerken en verbeterde veiligheid uit slepen, dan om het allemaal te blokkeren zoals ze nu doen.

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Brabo: interessante hypothese! Vergelijking: hebben de leraren vanaf de jaren 60 met hun vrije opvoeding en vrije manier van lesgeven niet zelf de geest uit de fles gelaten en daarmee zelf de nodige mondige leerlingen gecreëerd?

Tegenargument: er is ook geweld tegen ambulancemedewerkers, vanuit het niets.

Ik hoop Brabo dat je wat met deze input kunt.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het niet of nauwelijks controleren wat tegenwoordig standaard is zorgt voor veel problemen.
Dat is al zoveel mensen geconstateerd.

Paul Lamote
1 maand geleden

Herinvoering van de spoorwegpolitie is gewoon niets anders dan de volgende verkapte poging voor extra subsidie.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Gooi het maar domweg weer over die boeg. Het gaat om veiligheid van het treinpersoneel en de reizigers!

Ab Normaal
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Veiligheid die voor 80% overbodig is als de NS de reiziger niet als een onwelwillende zwartrijder ziet. Er is genoeg wat de NS kan doen om een treinreis aangenamer te maken, maar laat dat volledig na, onder het mom “het is de schuld van de reiziger”. Dan moet je niet raar opkijken dat de reiziger zich ook “schuldig” gaat gedragen.

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Hoe bedoel je dat de NS de reiziger als onwelwillende zwartrijder ziet? Volgens mij zijn de conducteurs best begripvol dat iets een keer fout kan gaan, maar ze zijn niet achterlijk en accepteren echt niet alles, zeker als het grotere plaatje van gedrag niet wijst op foutje maar opzet.

treingraag
1 maand geleden

Examen minder veeleisend maken en kans op herexamen helpt misschien om weer BOA te worden? BOA Light versie indien te moeilijk? Je hebt toch ook treindienstleiders beperkt tot rangeerterrein bijv. Watergraafsmeer.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  treingraag

Het stelt al helemaal geen bal voor. Het is al een light-versie die totaal geen diepgang of zelfstudie vereist.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  treingraag

Veeleisend? Bij de gemeente lopen BOA’s rond die vaak geen VMBO hebben afgerond. Van iemand die dik meer dan modaal verdient mag je toch verwachten dat die dat dan achterloos haalt.

Ab Normaal
1 maand geleden

Laat de NS eerst eens beginnen met begrijpen dat niet ELKE reiziger een potentiele zwartrijder is. Zorg voor een oplossing wanneer iets niet goed gaat, bijv wanneer een klant verkeerd ingecheckt heeft. Ook vaker controleren, duidelijk aanwezig en vooral deescalerend te werk gaan.

Ik begrijp niet zo goed wat het kabinet/tweede kamer kan doen aan het feit dat de NS verkeerde beslissingen neemt?

Oh wacht, het is veel makkelijker om een ander de schuld te geven, dan hoef je zelf geen verantwoordelijkheid te nemen.

De oplossing is iedere burger een cursus correct met het OV reizen.

Ricardo
1 maand geleden

Ik had het pas geleden, dat de conductrice versterking nodig had van een V&S-team om wat mensen (slapend en een drankje teveel op) uit de trein te halen, gelukkig konden die redelijk snel op een van de eerstvolgende stations zijn, maar met het verwijderen van de personen uit de trein had ik daardoor wel ruim 15 minuten vertraging opgelopen. Ik wist dus waarom het was, maar er zullen er genoeg reizigers zijn die minder begripvol zijn en flink los zouden gaan tegen het personeel als ze de kans krijgen.

Combineer dat met het nieuws van een paar maanden geleden dat er meer geweld is tegen het personeel (https://www.treinreiziger.nl/meer-fysiek-en-verbaal-geweld-tegen-ns-medewerkers/) en dan snap ik wel dat het personeel zich onveilig voelt. En als conducteur kan je het vervolgens eigenlijk ook nooit goed doen. Controleer je en wil je beboeten, loop je de kans verrot gescholden of in elkaar geslagen te worden, haal je V&S of de politie erbij kan je rekenen op flinke vertraging en reizigers die daarover over de zeik gaan (en de NS die er op wordt afgerekend op hoeveel treinen er vertraging hebben), schrijf je geen boete uit dan klaagt men weer dat conducteurs te soft zijn.

Jan
1 maand geleden

Blanke mensen kunnen zich niet gedragen sober of dronken zijn ze een probleem… Binnenkort weer tijdens Koningsdag zullen ze weer voor problemen zorgen maar journalisten zullen het niet echt uitvergroten behalve als een buitenlander iets doet..

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Jan

Het is ook niet de taak van journalisten om zaken uit te vergroten. Maar noem eens een geval waarin iets wat een buitenlander doet wordt uitvergroot in de pers.

Freek
1 maand geleden

Ik heb de laatste tijd toch andere ervaringen dan de meeste hier. Ik reis in het weekend en af en toe voor de zaak en moet zeggen dat vorig jaar nog ongeveer op 10% van de reizen gecontroleerd word en sinds ongeveer half jaar is dat echt heel anders waarbij op mijn vaste traject Zwijndrecht- Rotterdam zelfs zo rond de 90% van de reizen gecontroleerd.

Probleem is niet exclusief voor de na al is openbaar vervoer onderdeel van de openbare ruimte en dit probleem is niet alleen voor de na in mijn ogen. Waar na wel wat aan kan doen is dat elke reis er wel iemand de poortjes forceert of de noodknop indrukt op station Zwijndrecht en Schiedam Centrum in mijn ervaring. Het begint bij pakkans en vervolgens moet je langzamerhand de netten proberen te sluiten om het gemak van zwartrijden uit te bannen, de echte hardcore zwartrijder zal helaas nooit verdwijnen maar heb nu het idee dat veel mensen een kans zien en deze ook blijven gebruiken tot ze in het nauw worden gedreven.

De hufterisering van de samenleving daar is in mijn ogen meer voor nodig spoorwegpolitie lost daar een deel van op maar denk dat op dit vlak heel veel pijnpunten zitten die terecht in de landelijke politiek thuishoren.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Freek

Ik had aan het begin van dit jaar ook de indruk dat er weer wat meer gecontroleerd werd, maar inmiddels zie ik nog zelden een conducteur die controleert. Gisteren reisde ik van Groningen naar Den Haag. De gehele 2,5 uur durende rit dus in dezelfde trein. Geen conducteur gezien. Je kunt mij niet wijs maken dat er dan een conducteur dienst heeft die zijn werk serieus neemt. Vandaag reisde ik terug van Den Haag naar Groningen Europapark. Er kwam een conducteur een servicerondje doen. Op verzoek stond hij toe dat mensen in de eerste klasse mochten gaan zitten om hun telefoon op te laden. Ik stapte in Zwolle over op de sprinter. De conducteur heeft de hele rit geen blik in zijn trein geworpen. Vanuit de achterste cabine deed hij de sluitprocedure. Ondertussen zat hij oude afleveringen van Wegmisbruikers te kijken met het volume irritant hoog. Wat moet je met zulk personeel?

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Herkenbare beelden, maar dat is nog geen vrijbrief om wangedrag, agressie en ronduit criminaliteit in de trein en op de stations goed te praten.

johan II
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Misschien is het verstandig tijd te besteden om na te denken over de werking van onbewuste vooringenomenheid (bias).

In geen enkele reactie onder dit artikel lees ik dat iemand “wangedrag, agressie en criminaliteit in de trein en op de stations” “goed praat”.

Waarom schrijf je dat? Waar is die “vrijbrief” die jij denkt dat bestaat? Alleen in je vooringenomen geest (ofwel illusie)?

Of praat je tegen de overtreders zelf, die zich echter niet vertonen op deze website, zet dat er dan bij.
Anders wek je de indruk dat je de indruk dat het een reactie naar in dit geval Annemiek is.

Ik schrijf dit omdat het gevaarljk is, dit soort suggestieve opmerkingen, soort Telegraaf wakker Nederland zelfbedrog.

Als grapje kan ik erbij zetten dat de spoorwegvakbonden en de NS en zovele mensen hetzelfde gedrag vertonen. En dat dit schadelijk is. Is de mentale variant van de ‘broken windows’ theorie.

Die luidt dat er meer vandalisme (grafity, vernielingen) optreedt als je schade niet meteen vervangt, de omgeving verloedert.

De verloedering in gedrag van zowel management (Koolmees en voorlichters die als het hun uitkomt liegen, negeren, en verdraaien) als de meeste conducteurs (die hun werk niet doen – maar naar Wegmisbruikers kijken – komisch treffend in het kader van dit artikel) als vakbonden (die alleen uit zijn op eigen belang/gewin) is inderdaad geen vrijbrief voor fysiek of verbaal gewelddadig gedrag.

johan II
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ben zelf jaren geleden ingehuurd door NS voor onderzoek naar aanleiding van de Broken windows theorie (en de behoeftepiramide van Maslov, ook pupulair bij NS).
Toen bleek al dat men alleen uitkomsten wilden die men wilde horen. Men is liever met stations (en eigen hoofdkantoor) opleuken bezig dat met de relatie tussen veiligheid (eerste stap van hun maslov-priamide) en uitvoering dienstregeling.

Het wetenschappelijk nivo is erg triest, hoe glimmend de pakken en de torens ook. Voor mij is het ook het menselijk nivo. Want het is bedrog naar anderen, de samenleving is pijnlijk en structureel.

Het is zo pijnlijk dat de omgeving (mensen, politiek) het automatisch negeert (ook een vorm van bias), vanuit een automatische zekfbeschermend gevoel als ‘zo erg kan het toch niet zijn’.

En uit dit soort bias komen opmerkingen opmerkingen als die Bert (‘mag geen vrijbrief zijn’ – uit de lucht gegrepen opmerking) voort die juist de boodschapper aanvallen. En daarmee het status quo in stand houden.

Dit fenomeen is fascinerend en ontwrichtend tegelijk. Je ziet het in gezinnen met een verslaafde (ouder/kind). Alles wordt erdoor bepaald en misvormd zonder dat men het doorheeft.

Is makkelijk dit te zien van buitenaf. Maar met NS en de Den Haag zitten we er middenin.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Johan II. In de periode dat ik nog wel eens voor een klus naar NS werd gestuurd, waren verantwoordelijken vrijwel standaard ziek, verschrikkelijk lang met vakantie of lag de verantwoordelijkheid bij een niet opgevulde vacature. Er werd standaard geen toegang verleend tot noodzakelijke stukken. En alles is per definitie moeilijk en ingewikkeld. Enkele mensen rennen er het vuur uit hun sloffen. De rest voelt zich daar te goed voor en dat vindt iedereen prima. Het is een beetje een soort jenaplan werkplek.

Ik ken ook wel de jongens die alles op alles hebben gezet om als een soort clowns een presentatie over ‘agile’ werken te geven in de kantlijn van een directieoverleg en dan een opdracht binnenhaalden van een paar ton. En dat vervolgens niemand begrijpt wat ze eigenlijk doen, maar dat niemand het ter discussie durft te stellen, omdat de directie verantwoordelijk is. En dat ze tot hun eigen verbazing nog vervolgopdrachten krijgen ook.

Of de mensen die ooit in dienst bij NS een handig stukje software hebben gemaakt (zoals een app of een dashboard), maar die nu heel ergens anders werken en die nu verbaasd zijn dat NS de licentiekosten maar blijft betalen, hoe hoog ze die ook maken. Zelfs als de software helemaal niet meer gebruikt wordt.

Joost2
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik walg van de post van Bert Sitters van 6 april 20:33. Ik heb alle posts onder dit artikel nog eens doorgelezen en er is er niet één waarin agressie, wangedrag en criminaliteit wordt goedgepraat. Waar het meningsverschil zit, is de maatregelen die genomen moeten worden om dit probleem op te lossen. Een dergelijk frame opzetten is vrij kwalijk.

johan II
1 maand geleden
Antwoord aan  Freek

Bij mij soortgelijke indruk als Annemiek (Amsterdam CS – Amersfoort + Muiderpoort -Afoort) enkele maanden ca 60% controle. Was erg opgelucht, dacht er is een nieuwe wind, hoop bij mij dat NS toch kan blijven bestaan

Inmiddels is het ca 20% van de ritten. Voorheen was het nog veel erger, minder dan 5$ van de ritten.

Bert Sitters
1 maand geleden

In de luchtvaart is het geen taak van het cabinepersoneel om tijdens de vlucht een rondje te maken en alle tickets te scannen.
Men gaat daar er daar vanuit dat iedereen die instapt voldoende is gecheckt op een juist ticket.
Helaas neemt ook tijdens vluchten de agressie toe en moeten vluchten vroegtijdig afgebroken worden.
De vraag is: hoe kunnen we dit wangedrag aanpakken zonder simpelweg de zwarte piet naar de conducteur of een stewardess toe te schuiven?

johan II
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ook mensen met ticket hebben soms agressie. In trein, in vliegtuig, in auto, op fiets, lopend?

Wie is dat toch in jouw ogen zwarte piet doorschuift naar conducteur of stewardess?

Kan me niks anders bedenken dan dat je duidt op dat mensen overstuur worden rond agressie en dan zelf ook wat roepen. Maar is dat werkelijk zwarte piet toeschuiven? Praat eens met ambulance personeel, is onoverkomenlijk. Mensen zijn gauw overstuur, ik ook.

Ook conducteurs, etc. Maar dat is nog geen reden om te denken dat we “simpelweg de zwarte piet naar de conducteur of een stewardess toe schuiven”

Wordt wakker, he creeert een probleem dat er niet is
(moet me inhouden om niet het grapje te maken ‘jou zou bij NS kunnen gaan werken, daar werken bijna aleen maar dat soort spindoctors’)

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  johan II

Kennelijk is dat inhouden jammerlijk mislukt aangezien je de opmerking wel meent te moeten plaatsen.

johan II
1 maand geleden
Antwoord aan  Ricardo

Dat heb je goed gezien Ricardo, en daarom schrijf ik het ook: de poging me in te houden is jammerlijk mislukt.

FFA
1 maand geleden

Vandaag naar
Liege Guillemind vanaf koeln.
Gee controle.
In aachen reed de ICE niet verder.
Overstap RE29 naar Liege Guillemins ipv Bruszel
En op terugweg RE29 tot Aachen, vervolgens RE1.
Geen controle en het was vreedzaam.
Zoals zovaak , 99!66% van mijndagelijkse reizen.
Btw de heurotrain komt eraan.

Arjan Krabbenbos
1 maand geleden

In alle treinen van NS in zowel de Intercity als bij de Sprinter hangen infoschermen. Daar staat behalve reisinfo en reclame voor dagjes uit ook: Voelt u zich onveilig? Bel dan dit nummer! Misschien ook handig voor de NS medewerkers als ze in het nauw gedreven worden. Mensen moeten eens normaal doen als er om een kaartje gevraagd wordt of check netjes in , uit of over. Wat ik irritant vind zijn vaak defecte toiletten , of ondergekliederde en minder propere toiletten tijdens de reis. Ook het water om je handen te wassen is er helaas niet altijd, zet dan een treinstel in die helemaal schoon is , gevuld met water en toiletpapier voor de volgende inzet op langere of kortere routes. Wat ik ook soms mis zijn de watertappunten om je fles te vullen. In Eindhoven en Leiden Centraal zag ik ze niet, ook bij Schiphol Airport heb ik ze nog nooit gezien. Wordt dit in de nabije toekomst nog verder uitgebreid? Wel fijn om even vers en gratis drinkwater te tappen voor onderweg! Hopelijk verbetert het zich binnenkort op meerdere stations!

Frans E.R. Eekhout
1 maand geleden

1) Al lezende begrijp ik waarom in de afgelopen tijd en jaren conducteurs alleen door de trein liepen en niet gingen controleren. Zodra men iemand om een plaatsbewijs zou vragen kunnen ze trammelant krijgen en om het vege lijf te behouden alleen even knikken en doorlopen.
Bij Arriva vindt controle wel met meerdere personen plaats en staat de controleur niet in zijn of haar uppie.

2) NS c.q. gemeenten willen geen poortjes bij de stations en vooral geen hoge poortjes en alleen paaltjes. Toch best vreemd, waarom men WEL poortjes heeft als je met de Rotterdamse metro gaat, daar staan GEEN paaltjes. Van mij mogen ze op alle stations, trein als metro overal hoge poortjes plaatsen dan weet je tenminste d a t je hebt ingecheckt, is de kans op zwart rijden minimaal. Je hebt altijd nog van die ongure gasten die proberen om vlak achter iemand te staan en proberen door te glippen want er zit een paar seconden tussen het moment dat het poortje open gaat, iemand passeert en poortje dicht gaat, hoeveel weet ik niet, maar toch, en dat men soms beslissingen neemt waarmee je geen koek kan bakken zoals het gedoe met de BOA’s.

Ik check gewoon in, betaal mijn reis en heb geen problemen als men mij controleert, eerlijkheid duurt het langst.

3) Men moet gewoon strenger optreden, herinvoering Spoorwegpolitie en verbaliseren om iedereen een veilige treinreis te geven.
Wat ik walgelijk vind zijn de met graffiti besmeurde toiletten, VRESELIJK, mensen die een trein zo vervuilen moeten ze flinke boetes geven goed bestraffen. Zaterdag stapte ik zo’n toilet binnen met afschuw, bah ! Het was dat ik hoog nodig moest anders was ik liever weggebleven.

Kortom, niet alleen het treinpersoneel, maar iedereen moet zich veilig voelen en anders moeten er harde maatregelen genomen worden en lik-op-stuk beleid voeren en overal poortjes plaatsen !

Vergeet tot slot ook niet dat de smerigheid in de Nederlandse treinen ook in het buitenland is opgevallen. Op YouTube zie ik films van buitenlandse reizigers die NS een onvoldoende geven en dat is geen reclame voor het Nederlandse spoor…!

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Totaal mee oneens.
Iedere keer maar meer repressie voor dat klein aantal gevallen.
0,0002% nog niet eens van alle treinpassagiers in een jaar.
Doe zelf iets, ga in gesprek, doe niet zo anoniem gedrag vertonen in de trein, station, sta open voor je medemens.

Ab Normaal
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het begint bij het begin. Als de NS zich fatsoenlijk gedraagt, zal de gemiddelde dat ook doen. Raddraaiers zal je houden.

Niet alle stations hebben poortjes omdat niet alle stations van de NS of ProRail zijn. Den Bosch heeft de passerelle grotendeels gefinancierd en wil niet dat de mensen die van westkant naar de oostkant willen moeten in- en uitchecken.

Brabo
1 maand geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Als Bosschenaar zijnde: de gemeente Den Bosch heeft juridisch gezien niets te vertellen over passarelle, dat hebben ze bij de bouw bewust zo afgesproken met NS en ProRail. De reden daarvan was dat als de gemeente medezeggenschap zou krijgen ze ook deels moeten opdraaien voor de schoonmaak- en onderhoudskosten.

Dat er geen poortjes zijn komt door een veto van de brandweer omdat de passarelle door de winkeltjes momenteel te smal is. Overigens is het plan om de passarelle binnenkort te gaan verbreden en dan alsnog poortjes te installeren.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Alle stationsgebouwen en de stationsvoorzieningen binnen Nederland vallen onder het beheer van NS, behalve Schiphol airport. En ik geloof dat er voor Veendam technisch gezien ook (deels) een uitzondering geldt.

Er zijn ooit lijsten gepubliceerd met stations waar poortjes zouden komen. De ambitie om al die stations daadwerkelijk van poortjes te voorzien, is inmiddels allang verdwenen.

FFA
1 maand geleden

De afgelopen dagen in Nederland, Duitsland en België gereisd/ onderweg.
Een stuk of 12 verschillende treinen.
2x gecontroleerd.
Er hebben zich geen voorvallen voorgedaan.
Het geklaag hier is toch overdreven.
Maak van een mug geen olifant.

Sander
1 maand geleden

Lijkt me duidelijk dat als de pakkans heel erg laag is mensen juist bozer worden als ze een keer wel worden gepakt.

Frans E.R. Eekhout
1 maand geleden

ER is geen eenheid van beleid t.a.v. de poortjes. Den Bosch doet het niet, Sittard en Rotterdam C wel, Maastricht niet, Zwolle wel enzovoorts. Als men nu gewoon had afgesproken dat alles en iedereen via poortjes naar het perron moet om de trein te nemen en zwartrijden verwaarloosbaar is en plaatsbewijs goed en mensen zich eens “normaal” gingen gedragen, dan was er niets aan de hand. De mentaliteit is absurd slechter geworden en de paaltjes dragen ook niet bij aan extra veiligheid.
Los daarvan is er het gedoe met de verschillende vervoerders dat men altijd bij de juiste vervoerder moet in- en uitchecken, lastig bij overstappen en niet gekozen had voor eenmalig inchecken zonder het vervoerdersdilemma, dan was reizen een stuk prettiger en veiliger geweest.
Het gevoel van onveiligheid, vandalisme zoals onnodig wachthokjes vernielen, besmeuren van treinen stations en arrogantie t.a.v. personeel is zeer verwerpelijk. Dat onbehagelijke gevoel is reden om altijd op je hoede te zijn of je conducteur of reiziger bent heb ik als ik met het OV reist.

Brabo
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Single check-in kan niet zolang NS een onderhandse concessie zonder aanbesteding heeft. Pas bij aanbesteding van het HRN in 2033 wordt dat mogelijk.

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  Brabo

Waarom kan dat bij onderhandse gunning niet? De overheid had die eis prima op kunnen leggen en had dat al jaren kunnen doen, maar heeft dat nagelaten.

Brabo
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Zoals hierboven al gezegd: Den Bosch heeft helemaal niets te vertellen over wel/geen poortjes. Het probleem is dat de passarelle momenteel te smal is.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

@Frans.
Er vielen afgelopen jaar bijna 700 doden in het verkeer.
Veroorzaakt door CO2-verbranders.
Het aantal verkeersgewonden, effe googlen.
Nou dan zie je waar de door jouw geschetste repressie moet plaatsvinden.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Misschien een optie om te leren cijfers te interpreteren?

Verreweg het grootste deel van de verkeersdoden betreft fietsers. Dat zijn geen CO2-verbranders. Bij een meerderheid van de dodelijke ongevallen met fietsers is geen auto betrokken.

Daarnaast helpt repressie slechts wanneer er sprake is van enige vorm van opzet. Daarvan zal bij een groot deel van de verkeersdoden geen sprake zijn. Op factoren als pech, op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn, plotseling slecht zich of gladheid kun je geen repressie uitvoeren. Bovendien is er al sprake van handhaving op basis van factoren die het verkeer onveilig maken. Maar goed, je moet welhaast seniel zijn als je dat niet wilt begrijpen.

Per 1000 kilometer weglengte zijn er gemiddeld 4,8 doden te betreuren. Vertaald naar de 3200 kilometer spoor kom je dan op iets meer dan 15 doden, die je dan nog eens moet decimeren in verband met het lage marktaandeel van de trein. Als je het allemaal uitrekent zullen in het treinverkeer niet veel minder doden vallen, afhankelijk van wat je wel en niet meerekent. Reken je bijvoorbeeld gevallen van zelfdoding en sterfgevallen door onwelwording mee, zoals die in het wegverkeer niet wordt uitgesloten, dan is de situatie op het spoor veel ernstiger.

Maar goed, het is allemaal natuurlijk een vergelijking van niks als het om geweld tegen personeel gaat. Zwartrijden moet gewoon hard aangepakt worden. Er is geen enkele reden die het rechtvaardigt om zonder geldig vervoersbewijs te reizen en vervolgens agressie te veroorzaken.

Gert-Jan Hondelink
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

In de periode 2019-2023 zijn 1199 fietsers omgekomen toen zij deelnamen aan het verkeer. Daarvan zijn er 617 gedood na aanrijding met of door een motorvoertuig (personenauto, vrachtauto of bus), d.w.z, 51,6% van alle in het verkeer omgekomen fietsers. Bij de meerderheid van de dodelijke ongevallen met fietsers was dus wél een auto betrokken.

V.w.b. de interpretatie van cijfers denk ik dat je aantal omgekomen personen niet moet relateren aan weglengte of de lengte van het spoorwegnet, maar aan het aantal reizigerskilometers.

Ook het al of niet meetellen van gevallen van zelfdoding lijkt mij discutabel. Ik ken een geval van iemand die zijn auto parkeerde op een overweg tussen Woerden en Bodegraven en daar het moment afwachtte dat een trein zijn auto aanreed en hijzelf daarbij gedood werd. Moet je dat nu toerekenen aan in het spoorverkeer omgekomen personen of wegverkeersdoden?

Overigens ben ik het geheel met je eens.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hoi Gert-Jan Hondelink, FFA heeft het over 2023. Toen was bij 133 van de 270 gevallen waarbij een fietser overleed een personen-/bestelauto (109) of vrachtauto/bus (24) betrokken. Dat is (net) minder dan de helft. FFA heeft het bovendien over dat CO2-verbranders de veroorzakers zijn van de verkeersdoden. Het is juist aannemelijk dat in een deel van de gevallen de automobilist geen schuld heeft. Het zal me niets verbazen als in het geval van het aantal botsingen tussen fietsers en motorvoertuigen het aantal gevallen van ‘eigen schuld’ (om het maar eens oneerbiedig te zeggen) op ongeveer de helft ligt. Gelukkig beperken we ons in Nederland dan in veel gevallen tot de civielrechtelijke aansprakelijkheid.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Autoverkeer/ auto’s doden dagelijks mensen.

treingraag
1 maand geleden

Hoe vaak wordt u gecontroleerd op uw rijbewijs? is de laconieke reply van de hc op de vraag naar controle regelmaat.
Nu zonder BOA status, ga er maar aan staan.

Anoniem
1 maand geleden

Bijna altijd zijn er problemen op het spoor en hinder van werkzaamheden. De treinen zijn vaak veel te kort, overvol en er is veel vertraging. De tarieven zijn veel te hoog. Dan is het niet gek dat mensen boos worden omdat ze weer last hiervan hebben. Eerst dit maar eens oplossen.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  Anoniem

Nou ik heb die ervaring niet.
Ik reis dagelijks met de trein.
Laat niet weg, werk voor de vervoershaatschappijen en overheid.
Optimaliseren, 1e prioriteit geven in de strijd tegen klimaatbreakdown.

FFA
1 maand geleden

Zag hedenmiddag de Arriva RE18 op Liege Guillemins 12.45 u. vertrekken vanaf spoor 6 ( waarschijnlijk) voor een testrit of de trein werd wederom gerangeerd voor het station.
Trouwens de ICE was vandaag en gisteren Koeln – Frankfurt stipt op tijd.
Ja, gelukkig voor de betreffende treinreizigers, je hebt zo’n dagen.

Frans E.R. Eekhout
1 maand geleden

Vanaf zaterdag 1 juni 2024 kan men eindelijk met de RE 18 eenmaal per uur vanaf Maastricht naar Luik als aansluiting op de rit van Aken – vandaar die testrit – en misschien is er ook controle met vliegende brigades net als vaak bij Arriva voor hun eigen veiligheid en de reizigers met meerdere personen en zelden of nooit door een enkele Arriva medewerker.