Grote blauwe bord keert eind 2019 terug
11 jul 2019 14:38
Na jaren van afwezigheid keren eind dit jaar de grote blauwe borden op Utrecht Centraal, Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal terug. Dat heeft de NS dinsdag bekend gemaakt.
Niet te Amsterdam Centraal
In 2017 maakte NS al bekend dat de blauwe borden zouden terug keren, toen ging het spoorbedrijf er nog vanuit dat dit al in 2018 gerealiseerd zou worden. Ook was toen nog de bedoeling dat er ook een groot blauw bord te Amsterdam Centraal zou komen, maar dat komt er op dit moment niet. “We zijn nu nog druk bezig Amsterdam Centraal te verbouwen, waardoor het praktisch ook niet kan. Als de verbouwing is afgelopen gaan we de mogelijkheden opnieuw bekijken” vertelt NS woordvoerder Anita Middelkoop.
Aanbesteding
De partij die de blauwe borden levert is geselecteerd middels een aanbestedingsprocedure. Dat de blauwe borden niet al vorig jaar zijn terug gekeerd komt doordat de eerste aanbesteding is mislukt. “We kregen eerst geen biedingen die aan onze wensen voldeden. Daarom is er een nieuwe aanbesteding gestart en is het later geworden” legt Middelkoop uit.
Blauwe bord verdween in 2013
Nederland is op dit moment één van de weinige landen zonder grote borden met alle vertrekkende treinen op de grootste stations. Alleen station Schiphol Airport heeft momenteel wel een dergelijk bord. Utrecht Centraal had tot 2011 een groot blauw klapperbord met alle vertrekkende treinen. Dat bord werd toen vervangen door een digitaal bord, dat slechts twee jaar bleef. Sindsdien moeten reizigers het doen met kleine digitale schermen.
Leesbaarheid
Vanaf eind dit jaar keren de grote blauwe borden dus eindelijk terug. Dat wil zeggen op Utrecht Centraal, Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Het gaat om een digitaal bord, zoals eerder tijdelijk op Utrecht Centraal ook al werd gebruikt en momenteel op Schiphol Airport hangt. Per stationshal is bekeken wat de juiste locatie voor het reisinformatiescherm is. Hierbij is rekening gehouden met loopstromen, leesbaarheid vanuit alle hoeken van de hal en het stationsinterieur.
Langwerpige schermen
Op Utrecht Centraal keert het scherm van 8 x 4.5 meter terug op de oude vertrouwde plek: midden in de stationshal. Voor de reisinformatieschermen op de centraal stations van Den Haag en Rotterdam is na de verbouwing een nieuw plekje gevonden: voor de poortjes aan de centrumzijde van het station. De schermen in Den Haag en Rotterdam worden 7.0 x 2.0 meter en 9.5 x 1.75 meter groot.
Onbegrijpelijk dat dit zo lang geduurd heeft maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Inderdaad, moet zeggen dat het al zolang geleden is en de telefoons zo ver zijn gekomen dat het me in die jaren niet eens meer is opgevallen dat Utrecht CS geen centraal bord meer had.
Ik hoop vooral dat ze terug gaan naar de donkerblauwe achtergrond met witte letters. Dat tijdelijke bord sloeg nergens op: er was al ruis door de zichtbare randen van de schermen en de kwaliteit van de schermen zelf. Ze waren niet goed op elkaar afgestemd en de kleuren waren ook niet goed gekalibreerd. Dat werd allemaal alleen maar verergerd door een lichte achtergrond te gebruiken. Op de individuele kleine schermen die ze nu gebruiken is dat geen probleem, maar juist als je zoveel schermen gaat combineren tot één groot scherm, dan wordt de leesbaarheid er niet beter op.
Dat borden met lichte letters op en donkere achtergrond veel beter leesbaar zijn dan omgekeerd is bekend bij vrijwel alle andere OV-bedrijven en ook bij de ANWB. Waarom men op het Nederlandse spoor stijfkoppig voor een lichte achtergrond heeft gekozen is een raadsel. Voor het model perronaanwijzers dat schuin hangt en gebruikt wordt onder overkappingen is het inderdaad nog te doen, maar voor de verticale perronaanwijzers die in de open lucht worden gebruikt ( https://images.app.goo.gl/N8z7SxsvupvvtPV96 ) is het net zo goed huilen met de pet op.
Ik snap eigenlijk niet waarom niet meer grote stations zulke borden niet krijgen.
Arnhem en Leiden Centraal zouden eigenlijk op z’n minst ook zulke borden moeten krijgen.
Waarom zou Leiden Centraal dat moeten hebben? Naar mijn mening is dat flink overdreven.
Leiden heeft maar 3 perrons met vaste richtingen, de regelmatige reiziger weet al op welk perron die moet zijn en kan af met de schermen bij de trappen naar de perrons, dus alleen voor de incidentele reiziger zou er dan zo een bord opgehangen worden. En die kan juist wel af met het een kleiner bord bij de ingang.
En het is ook niet zo dat bij een verstoring er nou heel veel opties voor spoorwijzigingen, dus ook daar is dan de vraag hoeveel een groot bord werkelijk oplevert.
Geldt ook voor Amsterdam-Centraal. Je kan daar slechts twee richtingen op: naar het noorden of naar het zuiden. Dan vind ik station Sloterdijk logischer, daar splitsen de lijnen zich en Sloterdijk is een overstapstation.
Dat Den Haag Centraal ook zo’n groot bord moet krijgen snap ik niet. Den Haag Centraal is een eindstation waar je maar 1 kant op kan. Naar Amsterdam, Rotterdam of Utrecht. Geen HSL-trein, geen Intercity Brussel en ook geen andere bijzondere treinverbindingen.
Voor Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal kan ik de keuze op zich wel begrijpen.
Amsterdam Centraal is een station dat waarschijnlijk best veel toeristen onder de reizigers zal hebben, en die willen snel de juiste trein hebben zonder naar een klein schermpje te hoeven zoeken. Daarnaast heeft Amsterdam Centraal natuurlijk ook een aantal internationale treinen (IC Brussel en IC Berlijn, ICE, Thalys en Eurostar). En natuurlijk zijn er wel meer richtingen dan alleen het noorden en het zuiden in Amsterdam Centraal.
Den Haag Centraal heeft geen internationale treinen, maar wel een flink aantal perrons (2 per richting uit mijn hoofd) en een centrale hal waar je eigenlijk altijd wel doorheen moet, dus een groot scherm daar is wel nuttig.
Den Haag Centraal heeft 10 perronsporen (en 12 als die sporen van metrolijn E weer zijn teruggegeven), daarvan vertrekken ongeveer 10 treinen per half uur met een verschillende eindbestemming. Daarnaast is de grote groep reizigersstromen ook meebepalend. In mijn voorbeeld noemde ik even bewust Leiden op omdat het samen met de 4 eerder genoemde stations en Arnhem qua naam Centraal station heet. Ik geef toe dat Zwolle of Eindhoven niet onder doet voor Leiden.
Dat je van Amsterdam Centraal maar twee kanten op kunt, is natuurlijk ontzettende kolder. Er zijn reismogelijkheden in de richtingen Almere, Utrecht, Hilversum, Rotterdam (via Woerden), Hoorn, Haarlem, Alkmaar en Schiphol. Veel meer reismogelijkheden dan bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk. Wie te Amsterdam Centraal een willekeurige trein richting het noorden of zuiden pakt, heeft een veel grotere kans helemaal verkeerd uit te komen, dan iemand die dat op Sloterdijk doet. Amsterdam Centraal heeft veel meer in- en uitstappers dan Sloterdijk en bovendien veel meer incidentele reizigers die hulpmiddelen nodig hebben. Een overzichtelijk bord met daarop de reismogelijkheden, voegt daar veel meer toe dan op Sloterdijk.
Leiden Centraal is trouwens maar een heel klein station dat verre van mooi is en ook veel plekken zwaar aan het slijten is!
Toch is het qua aantal in- en uitstappers het zesde station van het hoofdrailnet (na de 4 centrale stations van de grote steden en Schiphol).
Arnhem heeft toch al een bord die iets groter is dan de normale vertrektijdborden
veel reizigers ergeren zich nog elke dag dat in Apeldoorn op de perrons geen enkele informatie meer te vinden is.In 2018 zijn alle borden weggehaald.Ook het videoscherm met de actuele vertrek/aankomsttijden. Wij reizen veel met het openbaar vervoer en balen daar dan ook ontzettend van.Wij behoren tot de oudere,oudere en zijn niet bedreven met de computer Al eerder hebben wij dit kenbaar gemaakt bij de spoorwegen. Je krijgt niet eens antwoord.
Ook Vlaardingen meen ik.
Als je hier onzin kunt verkondigen dan ben je ook in staat een reisplanner te gebruiken.
Waar haal je die kletskoek vandaan? Er is gewoon actuele reisinformatie op station Apeldoorn. En wat Piet zegt: gebruik de reisplanner, daar is hij voor uitgevonden. Om reizen te plannen.
Schiphol…
Schiphol Airport heeft als enige station in Nederland nog WEL het – oude – bord met trein EN bus informatie in Schiphol Plaza. Het is handig en overzichtelijk en men kan in één oogopslag zien welke trein c.q. bus vertrekt. Het is dus POSITIEF dat met name Rotterdam- en Den Haag Centraal zo’n GROOT blauw bord terug krijgen. De huidige beeldschermen zijn niet altijd doelmatig ! Als men haast heeft functioneren de grote borden een stuk beter vooral als er veel mensen in de stationshal zijn. Gooi nooit een oude schoen weg als je nog geen nieuwe heb, is een een bekend gezegd, toch heeft NS dit wel gedaan en waarom het wiel opnieuw uitvinden als die er al is, maar dat is typisch NS die het soms makkelijk en soms onnodig ingewikkeld maakt en beter laat dan nooit… EN dat geldt ook voor het verminderen van de gele vertrekstaten op de perrons, vooral als de beeldschermen uitvallen of er een WiFi storing is, is er amper een alternatief op de stations aanwezig om snel een keuze te maken. Het gaat tegenwoordig vooral om de poen, kostenbesparing, maar of dat zo verstandig is, ik betwijfel het…?
Eens met Bert. Die grote donkerblauwe borden met witte letters waren klantvriendelijk en voldeden goed. Geen pietepeuterige letters, reflecties op schermen en ook minder overlast van mensen die bij de schermen in de weg staan of je juist willen passeren. In heel korte tijd had je als treinreiziger een duidelijk beelld op welk mooment je eerst volgende trein vertrok en op welk spoor je moest zijn. Een beetje meer reiscomfort is welkom…
Eerst als NS een heleboel rommelen aan station Amsterdam Centraal en vervolgens glashard beweren dat een dergelijk groot bord in strijd is met het monumentale karakter van het gebouw…
Wedden dat het die kant opgaat?
Verzinsels
Helaas heb ik een ernstig oogprobleem gekregen. Die grote borden waren prima te lezen. Nu moet ik feitelijk een keukentrapje meenemen! Kortom die NS”verbeteringen” zijn vaak helemaal niet zo geweldig. Zet bijvoorbeeld gewoon ook wat grotere lettertypes in. Hoe moeilijk kan het zijn?
De nieuwe grote borden zullen gewoon computerschermen zijn met grote letters. Het is niet zo dat de gezellig ratelende fysieke leesletters terugkomen. Maar misschien maken ze er animaties met geluid bij?
Gaat dit blauwe bord de reclamezuil in de vertrekhal van Den Haag Centraal vervangen?
Dat zou erg fijn zijn!