GVB: Gebruik Noord/Zuildijn blijft licht groeien

Het aantal reizigers op de Noord/Zuidlijn blijft groeien. Tot die conclusie komt het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB, precies een half jaar na de opening. In week 51 vervoerde het GVB maar liefst 100.000 reizigers per werkdag met de Noord/Zuidlijn.

Gemiddeld gaat het volgens het GVB om 93.300 reizigers per werkdag dat gebruik maakt van de Noord/Zuidlijn. “We gaan er vanuit dat dit de komende periode verder zal stijgen. Reizigers hebben tijd nodig om het nieuwe netwerk te ontdekken”, legt GVB-woordvoerder Rob Hageman uit. De verwachting is dat de Noord/Zuidlijn in 2030 in totaal 130.000 reizigers per dag trekt.

Nieuw netwerk

De opening van de Noord/Zuidlijn is aangegrepen om het volledige netwerk te vernieuwen. Het nieuwe netwerk van de GVB kreeg veel kritiek. Met name omdat reizigers veel vaker over zouden moeten stappen. Maar in de praktijk hoeven er nauwelijks meer reizigers over te stappen, blijkt uit cijfers van het GVB. Eerst kon 76% van de reizigers rechtstreeks op de bestemming komen, dat is nu slechts een fractie gedaald naar 75,6%

4% meer reizen

Door de nieuwe metrolijn is het aantal reizigers dat de metro gebruikt logischerwijs enorm toegenomen. Het gebruik van de tram is zoals voorzien afgenomen. Al met al is het aantal reizen op een gemiddelde werkdag gestegen van 791.000 naar 824.000, een stijging van 4%. In oktober werd zelfs eenmalig de miljoen reizen aangetikt. Daarbij telt het GVB iedere check-in als een reis.

Daling busreizigers kleiner dan verwacht

Het aantal busreizigers is weliswaar licht gedaald, maar het GVB had op een grotere daling gerekend. Dat zorgde in de beginperiode voor overvolle bussen rond Amsterdam Noord. “We hebben dat opgelost door daar extra gelede bussen in te zetten”, legt GVB-woordvoerder Rob Hageman uit.

Aantal storingen valt mee

De nieuwe lijn heeft enkele keren last gehad van technische storingen. Zo lag het metroverkeer op de nieuwe lijn op 26 december tot twee keer toe uren stil. Verder was er een storing op 16 oktober. Toch is de hinder veel minder groot dan vooraf gedacht. Verkeerswethouder Sharon Dijksma waarschuwde bij de start namelijk dat er meermaals per week storingen konden ontstaan. Maar in de praktijk valt het gelukkig mee.

This post was last modified on 24 januari 2019 09:02

Share

Recent Posts

Zeeuws spoor straks testtraject: ‘bittere pil’

In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…

6 uur terug

Vals alarm over dodelijk virus in ICE Hamburg

Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…

14 uur terug

Toch in december tienminutensprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal

  Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…

1 dag terug

‘Nieuwe nachttreinen in 2025 in Nederland’

De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…

2 dagen terug

Ov en auto te duur voor grotere groep mensen

Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…

3 dagen terug

’Schrap paaltjes voor HSL-toeslag in noorden en oosten’

Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de…

4 dagen terug