GVB: Gebruik Noord/Zuildijn blijft licht groeien

Het aantal reizigers op de Noord/Zuidlijn blijft groeien. Tot die conclusie komt het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB, precies een half jaar na de opening. In week 51 vervoerde het GVB maar liefst 100.000 reizigers per werkdag met de Noord/Zuidlijn.

Gemiddeld gaat het volgens het GVB om 93.300 reizigers per werkdag dat gebruik maakt van de Noord/Zuidlijn. “We gaan er vanuit dat dit de komende periode verder zal stijgen. Reizigers hebben tijd nodig om het nieuwe netwerk te ontdekken”, legt GVB-woordvoerder Rob Hageman uit. De verwachting is dat de Noord/Zuidlijn in 2030 in totaal 130.000 reizigers per dag trekt.

Nieuw netwerk

De opening van de Noord/Zuidlijn is aangegrepen om het volledige netwerk te vernieuwen. Het nieuwe netwerk van de GVB kreeg veel kritiek. Met name omdat reizigers veel vaker over zouden moeten stappen. Maar in de praktijk hoeven er nauwelijks meer reizigers over te stappen, blijkt uit cijfers van het GVB. Eerst kon 76% van de reizigers rechtstreeks op de bestemming komen, dat is nu slechts een fractie gedaald naar 75,6%

4% meer reizen

Door de nieuwe metrolijn is het aantal reizigers dat de metro gebruikt logischerwijs enorm toegenomen. Het gebruik van de tram is zoals voorzien afgenomen. Al met al is het aantal reizen op een gemiddelde werkdag gestegen van 791.000 naar 824.000, een stijging van 4%. In oktober werd zelfs eenmalig de miljoen reizen aangetikt. Daarbij telt het GVB iedere check-in als een reis.

Daling busreizigers kleiner dan verwacht

Het aantal busreizigers is weliswaar licht gedaald, maar het GVB had op een grotere daling gerekend. Dat zorgde in de beginperiode voor overvolle bussen rond Amsterdam Noord. “We hebben dat opgelost door daar extra gelede bussen in te zetten”, legt GVB-woordvoerder Rob Hageman uit.

Aantal storingen valt mee

De nieuwe lijn heeft enkele keren last gehad van technische storingen. Zo lag het metroverkeer op de nieuwe lijn op 26 december tot twee keer toe uren stil. Verder was er een storing op 16 oktober. Toch is de hinder veel minder groot dan vooraf gedacht. Verkeerswethouder Sharon Dijksma waarschuwde bij de start namelijk dat er meermaals per week storingen konden ontstaan. Maar in de praktijk valt het gelukkig mee.

This post was last modified on 24 januari 2019 09:02

Share

Recent Posts

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid OV

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in…

1 uur terug

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug