fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Hanzelijn volledig klaar

15 okt 2012 10:43

De Hanzelijn, de nieuwe treinverbinding tussen Zwolle en Lelystad, is klaar voor gebruik. Afgelopen weekeinde werden de laatste stukken spoor aan elkaar gelast op station Zwolle. Dat laat Prorail maandag weten.

De aanleg van de vijftig kilometer lange spoorlijn heeft ongeveer een miljard euro gekost. Dat komt neer op circa tienduizend euro per meter spoor (en twintigduizend euro per meter dubbelspoor).

Reistijdwinst
De lijn wordt op 9 december in gebruik genomen als de nieuwe dienstregeling in werking treedt. Vanaf dat moment duurt de treinreis Zwolle – Amsterdam Zuid nog 1 uur en 3 minuten. Dat is nu nog 13 minuten meer. Naar Amsterdam Centraal wordt de reistijd dankzij de Hanzelijn 5 minuten korter dan nu. Per 9 december zullen naar verwachting ruim dertigduizend reizigers dagelijks van de Hanzelijn gebruik maken.

Minder snel
Bij aanleg van de Hanzelijn was het de bedoeling dat de reistijd winst nog groter zou zijn. Men ging toen uit van een reistijd van 55 minuten tussen Zwolle en Amsterdam. De reistijdwinst is echter kleiner doordat de nieuwe lijn weliswaar geschikt is voor snelheden van 200 kilometer per uur, maar de treinen vanaf 9 december niet harder zullen rijden dan 140 kilometer per uur.

Zwolle
De laatste werkzaamheden voor de Hanzelijn werden de afgelopen dagen rond Zwolle uitgevoerd. Dat station krijgt door de Hanzelijn een belangrijke knooppuntfunctie. Het station verwerkt nu nog 47.000 reizigers per dag; in 2020 is dat aantal waarschijnlijk verdubbeld naar 95.000 reizigers per dag. Per 9 december stoppen er 150 treinen per dag extra te Zwolle. Dat komt niet alleen door de Hanzelijn, maar ook door de extra treinen die Arriva zal inzetten tussen Zwolle en Coevorden.

Opening
Drie dagen voor de start van de nieuwe dienstregeling wordt de lijn officieel geopend door koningin Beatrix. Het staatshoofd rijdt dan als eerste met de koninklijke trein over het spoortraject.

Op de foto´s de Hanzelijn op foto´s van Stefan Verkerk.