fbpx

Hogere omzet voor Eurotunnel

Eurotunnel, de exploitant van de treintunnel onder het Kanaal, heeft vorig jaar de omzet met 7 procent zien groeien tot 1,2 miljard euro, geholpen door groei van het vrachtvervoer. Dat blijkt uit de cijfers die het Franse bedrijf donderdag publiceerde.

Topman Jacques Gounon sprak van een recordjaar voor Eurotunnel bij het twintigjarige bestaan van de Kanaaltunnel. Het bedrijf beheert de tunnel en laat een autotrein pendelen tussen Calais/Coquelles en Folkestone. Die trein is toegankelijk voor vrachtwagens en personenauto´s. Door de Kanaaltunnel werden vorig jaar 21 miljoen reizigers vervoerd. Ook nam het vrachtvervoer toe, dankzij het herstel van de Britse economie. 

2014 mocht dan een goed jaar zijn, de afgelopen dagen kampte het bedrijf met problemen. Zaterdag vatte een vrachtwagenlading vlam in de tunnel, waardoor het treinverkeer moest worden stilgelegd. De dagen daarna reden de treinen wel weer, maar met vertraging. Zondag maar ook gisteren waren er bovendien problemen met de stroomvoorziening. 

Door de tunnel rijden ook hogesnelheidstreinen, die worden niet gereden door Eurotunnel maar door Eurostar. Eurostar zal het aantal treinen door de tunnel dit jaar uitbreiden. Zo start het bedrijf per 1 mei een hogesnelheidstrein vanuit Londen via Lille en Lyon naar Marseille. Eind 2016 moet er ook twee keer per dag een trein gaan rijden tussen Amsterdam en Londen. Reizigers zullen net als nu ook dan de trein in Brussel moeten verlaten om naar het Verenigd Koninkrijk te reizen.

Eurostar is nu nog in handen van de NMBS (Belgische spoorwegen), SNCF (Franse spoorwegen) en de Britse overheid. De Britse overheid wil haar aandeel van 40 procent verkopen. NS heeft laten weten interesse te hebben om een deel van de aandelen te kopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.