Hoofdreiscoupé voor mensen met dementie bij twaalf verpleeghuizen
03 jun 2021 14:18
Speciaal voor bewoners met dementie in verpleeghuizen heeft NS de Hoofdreiscoupé ontwikkeld. Met de coupé willen Alzheimer Nederland en NS ouderen opnieuw laten ervaren hoe het was om met de trein te reizen, zonder dat ze daarvoor de deur uit hoeven. Het concept is overigens niet volledig nieuw. In Nederland zijn er al verschillende verpleeghuizen die een soortgelijke busreiscoupé hebben.
Twaalf verpleeghuizen
NS-hoofdconducteur Angela Wierenga legt uit dat de coupé mensen de mogelijkheid moet geven om “even in hun hoofd terug te gaan naar vroegere reisjes.” Ze vervolgt: “De coupé bestaat uit onderdelen die uit echte treinen komen. Kijkend uit het raam van de coupé glijdt het landschap voorbij, het lijkt alsof de trein echt over het spoor rijdt”, aldus NS. De ‘trein’ rijdt van Alkmaar naar Amsterdam en maakt daarbij tussenstops op onder meer de stations Castricum en Haarlem. Bij de haltes kunnen de inzittenden een omroepbericht horen. Dit alles moet de reis zo echt mogelijk maken, vertelt Wieringa.
De Hoofdreiscoupé bezoekt twaalf verpleeghuizen in twaalf verschillende provincies. Per locatie blijft de coupé een maand lang staan. Bewoners en familie kunnen samen de coupé bezoeken en kunnen in- en uitlopen wanneer ze daar zin in hebben.
Eerste coupé in gebruik
De eerste coupé werd donderdagochtend geopend in het atrium van Het Reinaldahuis in Haarlem door directeur-bestuurder van Alzheimer Nederland Gerjoke Wilmink, president-directeur Marjan Rintel van NS en hoofdconducteur Wierenga. “De coupé prikkelt verschillende zintuigen: kijken, voelen en horen. Door de herkenbaarheid van de Hoofdreiscoupé brengen we wellicht leuke herinneringen terug”, zegt Wilmink.
Rintel stelt dat zo lang de ziekte niet kan worden genezen, alles moet worden gedaan om mensen met dementie lichtpuntjes te bezorgen. “Met de Hoofdreiscoupé nemen we mensen met dementie en hun naasten mee op reis, terwijl zij in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven.” Wierenga voegt toe dat de coupé afwisseling geeft aan de mensen die zo weinig prikkels konden krijgen in coronatijd. In Nederland zijn ongeveer 290.000 mensen met dementie, meldt Alzheimer Nederland.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Dementerende hebben baat bij veel duidelijke herhalingen en goede begeleiding tijdens een reis! De reisinformatie is al een stuk beter dan vroeger , door modernere systemen zoals schermen in de trein ( met omroep) en duidelijker koersfilms. Deze kunnen door de huidige tijd ook sneller en beter aangepast worden dan toen hun voorgangers koersrollen en koersborden op de treinen zaten! Misschien is het een idee om naast pratende vuilnisbakken ook pratende kaartautomaten in te voeren. Liefs met vier of 5 talen en meerdere op de grootste stations! De huidige kaartautomaten zijn soms wel vaak defect als er twee staan meestal de ene altijd! Laten we daar eens meer op gaan letten! Ook bij benadering van de OV poorten om in , uit of om te checken zullen pratend gemaakt worden! Incidentele reizigers of minder validen zullen hier vooral baat bij hebben!
Ben het met Arjan eens over pratende opties. er zijn liften die je vertellen welke etage men bereikt en dat is ook handig en dat geldt niet alleen voor dementerenden, maar ook voor slechtzienden of mensen behoefte hebben aan een extra info optie.
Wat leuk, deze foto is gemaakt in het huis waar ik vrijwilligerswerk doe! De bewoners vinden het prachtig! Veel herinneringen van vroeger komen weer boven.