Hoogbejaarde treinreiziger krijgt excuses van NS
09 nov 2013 16:07
De Nederlandse Spoorwegen hebben excuses aangeboden aan een 89-jarige vrouw omdat een conducteur haar eerder deze week uit de trein zette. De vrouw had niet ingecheckt met haar ov-chipkaart. De NS betreurt het voorval, liet een woordvoerder zaterdag weten.
De vriend van de hoogbejaarde Rotterdamse deed beklag bij het AD. Aan de krant vertelde ze dat ze op weg was naar haar dochter in Zwolle. Omdat ze niets aan het toeval wilde overlaten, kocht ze een dag voor de beladen treinreis alvast een kaartje, meldt de krant. Volgens het AD ging dat niet met de oude vertrouwde voordeelurenkaart, maar met een nieuw abonnement gekoppeld aan een ov-chipkaart. "´De loketbediende legde de gebruiksvoorwaarden uit en registreerde me voor dinsdagmorgen. In de veronderstelling dat daarmee alles geregeld was, keerde ik terug naar huis", aldus de 89e jarige vrouw in het AD.
Toen tijdens de controle bleek dat de vrouw niet ingecheckt was, werd de vrouw verzocht de trein in Utrecht te verlaten om alsnog in te checken. De 89 jarige vrouw ervaarde het voorval als een vernedering, en zegt door het voorval twee uur vertraging te hebben opgelopen.
Een woordvoerder van NS reageert geschrokken. "Hier zijn geen woorden voor´´, aldus de woordvoerder. Het spoorwegbedrijf heeft inmiddels een bos bloemen naar de vrouw gestuurd en het wil verder twee dagkaarten toesturen.
Op internet zorgt het voorval voor veel discussie. Niet duidelijk is of de vrouw reisde op saldo met de ov-chipkaart, of gebruik wilde maken van een keuzedagkaart. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren is het goed dat NS haar excuses heeft aangeboden, maar wil dat niet direct zeggen dat de conducteur fout gehandeld heeft. Van Kuyeren: "Een conducteur moet volgens de voorschriften iedereen zonder geldig kaartje een nieuw treinkaartje verkopen en een boete opleggen van 35 euro. Mogelijk dacht de conducteur coulant te zijn, door geen boete op te leggen en de reiziger alsnog te laten inchecken. Hoe dan ook, een welwillende reiziger hoort niet de dupe te worden van een systeem. Dat lijkt hier wel gebeurd te zijn. Onduidelijk is hoe de twee uur vertraging is ontstaan."
(c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto: AD / Marco de Swart..