fbpx

HTM kan meer rijden nu personeelstekort is geslonken

HTM rijdt meer trams en bussen in de regio Den Haag nu het personeelstekort bij het openbaarvervoerbedrijf kleiner is. Sinds de ingang van de dienstregeling jl. maandag is de opgeheven tramlijn 10 weer terug. Ook de RET begon maandag in de regio Rotterdam met de nieuwe dienstregeling.

Vorig jaar moest HTM schrappen in de dienstregeling omdat er niet genoeg personeel beschikbaar was om de dienstregeling te rijden. Inmiddels zijn er genoeg nieuwe werknemers aangenomen en vallen minder werknemers ziek uit. Op zes bus- en vier tramlijnen rijdt de HTM meer ritten per uur en op andere verbindingen komen er extra ritten in de spits.

Tram 10 moet trams 1, 9 en 16 ontlasten

De in 2013 opgeheven tramlijn 10 is vanaf maandag opnieuw van start gegaan. Tram 10 rijdt van maandag tot en met donderdag in de spits tussen Vrederust en Scheveningen-Noord. Hij rijdt tussen 7.30 uur en 8.30 uur en tussen 15.30 uur en 17.30 uur. HTM rijdt lijn 10 met de rood/crème gekleurde Gelede Tram Lang (GTL) voertuigen. Lijn 10 moet tijdens de spits de lijnen 1, 9 en 16 ontlasten.

Voor trams 2, 12 en 17 zijn er haltes toegevoegd. De bushaltes van HTM krijgen dit jaar nieuwe borden met reisinformatie. De huidige borden zijn verouderd en werken niet goed meer. Tot de komst van de nieuwe borden kunnen reizigers actuele reisinformatie krijgen via een QR-code bij de halte.

In Rotterdam is tram 6 terug

In de regio Rotterdam zijn er wijzigingen in het tramnetwerk. De in 2000 opgeheven lijn 6 keert terug. De nieuwe lijn 6 rijdt vanaf de Kleiweg een snellere route naar station Rotterdam Centraal. Tram 8 rijdt via een andere route sneller van de Westzeedijk naar Rotterdam Centraal. Op Rotterdam Centraal zijn er perronwijzigingen. Ook zijn er veranderingen bij trams 7, 23 en 25.

De nieuwe route van tram 10 in Den Haag.
Het tramnetwerk in Rotterdam voor 2025.

(c) Treinreiziger.nl 

4 8 stemmen
Artikel waardering
7 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
gws
10 dagen geleden

Re HTM….opnieuw
Tram 10 was in het verleden een volstrekt andere route, m.i. is het nummer 10 hergebruikt om verwarring met de buslijnen te voorkomen.

Ton
8 dagen geleden
Antwoord aan  gws

Ze hebben alle nummers weggegooid en zijn deels opnieuw gaan nummeren

Appie h
7 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Nee da s in rotterdam

Puck
4 dagen geleden
Antwoord aan  gws

Inderdaad, de oude lijn 10 was Statenkwartier – Station Voorburg, een andere lijn dus. Al rijdt de huidige lijn 10 tussen de Frankenslag en het Leeghwaterplein wel dezelfde route als de oude lijn 10.

Max
10 dagen geleden

Het GTL en geen GTM. En voor trams 2, 12 en 17 is er een aantal haltes heropend, niet persé toegevoegd.

Laatst bewerkt op 10 dagen geleden door Max
FFA
8 dagen geleden

Prima!

Roel Bartlema
7 dagen geleden

Zoals uit het kaartje bij dit bericht blijkt zijn de Rotterdamse lijnnummers ingrijpend veranderd en lopen nu van 1 t/m 11. Routewijzigingen waren er ook: Zaagmolenstraat, Vasteland en het eindpunt Willemsplein verloren hun tram. Gelukkig waren de wijzigingen minder ingrijpend dan de in het verleden door de Metropoolregio voorgestelde ingrepen waarbij Spangen, Hillegersberg, Kralingen en Schiedam-Woudhoek geheel of gedeeltelijk tramloos dreigden te worden. Ook werden de frequenties op papier (haltevertrekstaten) verhoogd, maar dat maakte de RET deze week in de praktijk nog niet waar.