Foto Stefan Verkerk
De Intercity Nieuwe Generatie wordt pas in 2023 geïntroduceerd. In maart 2022 is vastgesteld dat de laskwaliteit bij een deel van de door Alstom reeds geproduceerde treinen niet voldoet. Mede hierdoor komen de treinen later beschikbaar.
Het was de bedoeling dat de trein dit jaar op het traject Amsterdam-Breda zou gaan rijden, maar dat gaat niet lukken. Andere oorzaken van de vertraging zijn onder meer software-updates en leveringsproblemen door corona en de oorlog in Oekraïne. Pas in het tweede kwartaal van volgend jaar komt de snellere intercity, die tot 200 kilometer per uur kan rijden, voor het eerst op het Nederlandse spoor.
Staatssecretaris Heijnen betreurt de vertraging, schrijft ze. Ze wil extern laten onderzoeken of de nieuwe planning van de NS wel haalbaar is. Reizigersorganisatie Rover vindt het “uitermate teleurstellend dat de reiziger nu nog langer op de snelle treinen moet wachten”, aldus een woordvoerster. “Zeker omdat de treinen op zich al lang in Nederland zijn”, voegt zij toe. De eerste trein kwam in mei 2020 in ons land aan.
Oorspronkelijk was de bedoeling dat de ICNG al eerder in 2022 zou instromen, zodat in december de volledige treindienst Amsterdam – Breda met de ICNG-treinen gereden zou kunnen worden. Het is echter al langer bekend dat dit niet haalbaar is. Het ministerie liet eerder weten dat NS niet op een boete hoeft te rekenen.
NS weet niet zeker of de huidige planning gehaald kan worden. “We proberen in deze planning zo flexibel mogelijk te blijven en deze waar dit kan te vervroegen (…). Hierbij moet aangetekend worden dat risico’s op nieuwe tegenvallers aanwezig zullen blijven” schrijft NS in een brief aan het ministerie. Zo moet er nog een proefbedrijf gestart worden. Daar kunnen issues ontdekt worden. Ook de toelating van de treinen kan langer duren dan verwacht. Een ander risico is dat het herstellen van de laskwaliteit langer duurt dan verwacht.
Als de nieuwe treinen niet in Q2 beschikbaar zijn, kan dit grote gevolgen hebben. “Vanaf september 2023 bouwt de backup voor ICNG geleidelijk af. Als er op dat moment sprake is van groepsuitval van ICNG, kunnen we niet meer de volledige dienstregeling rijden met back-up” schrijft het spoorbedrijf aan het ministerie. Dat er vanaf september 2023 onvoldoende back-up beschikbaar is, komt door de vertraagde levering.
Afgelopen juli liet de NS het publiek kennis maken met de nieuwe intercity, ontwikkeld door de Franse fabrikant Alstom. Toen kwamen zo’n 3500 treinfans naar Rotterdam Centraal om de trein te bekijken.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 4 december 2022 11:44
Ben je klaar om Europa te verkennen? Goed nieuws, want Interrail biedt een ongelooflijke Black…
Vanaf juni 2024 rijdt er een half jaar lang geen directe Eurostar tussen Amsterdam en…
Tijdens de weekenden van 25 en 26 november en 2 en 3 december is er…
Bij de grote treinstoring begin juni was spoorbeheerder ProRail te optimistisch over het oplossen van…
Vanaf vandaag weer te koop: het papieren spoorboekje met de dienstregeling van 2024! Reizigersvereniging Rover…
Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 10 december gaan de bekende gele NS…
Bekijk reacties
Kortom, de NS sorteert alvast voor dat ze na Q3 2023 zich niet aan de concessie zullen gaan houden. Ze hebben de onderhandse gunning koud binnen of er wordt alweer een middelvinger opgestoken. Dat is lef hebben!
Tja het is héél simpel. Het ligt aan de NS. Enig idee wat er bij komt kijken om de trein te ontwikkelen, testen en te leveren.
De staatssecretaris zal vast niet op jouw opmerking ingaan. Zij weet waar de klepel is.
De staatssecretaris kun je alles wijsmaken. Die mevrouw is ongeschikt voor haar baan.
De meeste leden van het Schwabinet-Rutte zijn volstrekt incapabel. Om te beginnen heeft de minister van justitie geen juridische achtergrond.
Ze zijn slechts aangewezen om ons land zo snel mogelijk naar de verdommenis te helpen.
Durft u dit ook onder uw eigen naam te beweren.
Het is ook wel vrij gemakkelijk van NS/Alstom dat ze zich achter de zoveelste crisis du jour verschuilen. Eerst was het corona, nu is het Russische oorlog tegen Oekraïne, en blijkbaar prikt de staatssecretaris daar niet eens doorheen. (let wel, ze zijn niet de enige instantie die zich achter zulke smoesjes verschuilen)
Zekers! :-D Als de NS eenzijdig mag besluiten dat alles aan de reiziger ligt, doet de reiziger het omgekeerd.
Verder gaan de problemen zich aan het einde van Q3 2023 zich voordoen, dat zijn 10 maanden om een alternatief te verzinnen. Dan trek ik wel de conclusie dat de NS anticipeert dat ze in 10 maanden tijd geen alternatief kunnen verzinnen. Ik vind dat gewoon sch*t hebben aan de buiten wereld.
Ik heb enig idee wat erbij komt kijken om een nieuwe trein toegelaten te krijgen en in Italie rijden deze treinen al, terwijl ze later besteld zijn.
Snel aanbesteden dan. Een andere vervoerder heeft gelukkig al een hele vloot treinen klaar staan toch?
Welke vervoerder?
Ook uit België en Duitsland komen berichten over vertragingen bij de instroom van nieuwe treinen.
Als we het hebben over een probleem bij NS, dan is dat in de eerste plaats de conducteur die niet meer door de trein loopt, maar zich schuil houdt, bang voor agressie van zwartrijders. Waar dat toe leidt, is te zien in de eerste klas die soms tot de laatste stoel bezet is met jongelui die daar niet toe gerechtigd zijn maar zich onaantastbaar wanen omdat het gezag verdwenen is in de trein. Dit gaat van kwaad tot erger, een spiraal naar beneden. De tijd dat het plezierig was om met de trein te reizen, is (nu eventjes) voorbij.
2026 komt icng veel problem!
Een duidelijk bericht voor een ieder die overweegt in het nieuwe jaar de auto in te ruilen voor een abonnement op van NS.
Maakt weinig uit. De trein wordt alleen geleverd. Nu niet tegelijk negatieve stemming maken.
NS kondigt hier zo ongeveer een nog verdere verschraling van de dienstregeling aan en jij bepaalt voor iedereen dat dat niet uitmaakt?
Beste Annemiek, even over een ander onderwerp.
Heeft u ook aandelen in European Sleeper gekocht?
Ik vraag me soms wel eens uit wat mensen wel iets uitmaakt. Ik ken genoeg mensen die van alles en nog wat roepen maar als het erop aan komt blijft alles toch bij het oude. In dit geval denk ik toch dat sommige mensen gewoon blijven reizen met de NS.
@Wouter. Voor veel mensen bleef het niet bij het oude. NS mist nog steeds een groot deel van de forenzen, terwijl er ruim 360.000 auto's bij zijn gekomen op de wegen.
@Jeff. Waarom zou ik?
Geloof je nu echt dat op dit moment iemand goede voornemens neemt om hun auto weg te doen behalve als men de auto financieel niet meer kan veroorloven? Ik denk dat menig werkgever met de huidige OV puinhoop niet blij is als een medewerker afhankelijk is van het OV.
Ik denk dat een bepaald soort mensen rond de jaarwisseling wel nadenkt over goede voornemens en dat daarbij het milieu voor sommigen steeds belangrijker wordt. Ik denk dat daarbij de keuze tussen auto en trein ook een rol zal spelen. Ik denk dat dit soort berichtgeving nou niet bepaald in het voordeel van de trein spreekt.
Overigens denk ik dat veel forenzen die in de coronaperiode een auto hebben aangeschaft en nu voor het eerst weer de trein pakken, zich rot schrikken van de situatie op het spoor. In veel gevallen zal dat al zijn zodra ze een reisadvies opvragen in de reisplanner.
Ja, die zullen er zeker zijn. Nu mijn werk naast het station is, reis is bijna alleen nog maar met het ov. Ik ben één van die mensen die overwegen om de auto te verkopen. Dubbele kosten aan vervoer en milieu spelen hierbij beiden een rol.
@Hanzeboog2012: Annemiek is daar zeer goed in. Negatieve zuurpruim over de NS. In plaats van eens zinnige bijdragen plaatsen. Gatver!
Wat absoluut zeker is, is dat jij hier nog nooit een zinnige bijdrage hebt geleverd.
Je hebt toch het recht om Arriva, Keolis en Transdev als trein vervoerders te preferen boven de NS.
> Je hebt toch het recht om Arriva, Keolis en Transdev als trein vervoerders te preferen boven de NS.
Gisteren in het journaal een reportage over arriva (kleine letter). Zij hebben dezelfde problemen als die NS heeft. Kennelijk zijn de problemen onafhankelijk van het logo dat op een trein geplakt zit... ;)
Waarschijnlijk bedoelt Annemiek de vele Groningenrs die afhankelijk zijn van de in gebreke blijvende Arriva. Veel Grunnegers die zich daardoor een auto'tje aanschaffen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/979254/provincie-tikt-arriva-op-vingers-en-eist-verbeterplan
@Zuurpruim. Nee hoor, dat bedoel ik helemaal niet. Anders had ik dat wel gezegd.
Want je sluit een abonnement af op ICNG of gewoon op treindiensten?
Als je de tekst van het artikel had begrepen, dan wist je dat er risico op tegenvallers vrij groot is. Die tegenvallers betekenen dat het huidige materieel voor de IC Direct verdwijnt, terwijl de ICNG nog niet inzetbaar is. Dat betekent dus dat NS nog verder moet schrappen in een belangrijk deel van de dienstregeling. Er is dus veel meer aan de hand dan dat reizigers wat langer moeten wachten op de ICNG. Persoonlijk maakt het me absoluut niet uit wat voor materieel NS inzet.
Ik dacht dat de aanbesteding gebaseerd was op bewezen technologie. Hoe kan het dan zijn dat de problemen met de fyra zich herhalen?
Gaat te ver om de vergelijking met de Fyra te maken. Dat duurde zelfs 15 jaar zonder coronacrisis.
Zie je hoe bij een gerenommeerde fabrikant als Alstom ook fouten worden gemaakt. Er zijn verschillende partijen zoals spoorbedrijf, leverancier trein en onderaannemers bij betrokken. En (bijna) alles moet kloppen.
Er zijn wel degelijk parallellen met de fyra. Software problemen, problemen met de carrosserie, het herhaaldelijk uitstellen van de inbedrijfname met de boodschap dat het uiteindelijk wel goed komt. Hoe lang is die trein nu al in Nederland? Hoe lang is er nodig om dat ding te testen en kinderziektes eruit te halen?
Alstom deed eerst de testritten. Daarna nam NS het over. En blijkbaar hebben ze tijdens de testritten in maart 2022 al problemen ontdekt.
De coronacrisis en personeelstekorten zorgen er dit keer voor de lange periode van ontwikkeling. In feite moet je al 2 jaar afhalen vanwege de coronacrisis, personeelstekort en andere factoren.
Tja de kinderziektes eruit halen. Niemand die weet hoe lang het gaat duren. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Niemand weet hoe lang dit gaat duren? Dus het zou zomaar kunnen dat dit nog drie jaar gaat duren?
Dit is gewoon onder de maat. Ergens moet een keer iemand met de vuist op tafel slaan en zorgen dat er geleverd wordt. Ik werk ook voor klanten en soms is uitstel onvermijdelijk. Maar ergens houdt het wel een keer op. Tot welk moment is dit voor jou nog acceptabel?
de V250 had geen problemen met het laswerk of dergelijk. De toiletlampjes brandden te fel en hier en daar zaten de tiewraps van kabelbomen te ver uit elkaar. De hoorn zat achterste voren op instructie van NS. Ook had NS verzuimd een sneeuw-schuiver te laten monteren. Ook liet NS de treinen op volle snelheid rijden terwijl er sneeuw op de baan lag. TGV vielen uit door sneeuw in de motorruimte maar dat was vreemd genoeg geen probleem.
Het afregelen van het motormanagement kostte veel tijd door pover management. GSM-R op de HSL was tijdens het testen en rijden vol met zwakke plekken. Vreemd genoeg was de leverancier van ERTMS, Alstom, niet in staat een werkende versie te leveren terwijl ze zelf die van de Thalys na een hoop gekloot wel werkend hadden weten te maken.
Al met al, men had beter veel vroeger een proefserie laten maken en die utgebreider getest en ingezet op gewoon spoor om er daarna een HSL versie van te laten maken en de rest te laten leveren. Maar goed, men wist het beter.
@ mijnheer Molenaar.
Ieder onderdeel van de Fyralala was een probleem. Zie de rapporten.
Ik geef wel toe dat de airco het prima deed op een warme dag. Was ook wel nodig bij die krappe stoelopstelling.
Kletsverhaal, die 15 jaar is een verzinsel.
Omdat het treinplatform zelf misschien wel "bewezen technologie" is, maar er toch een NL sausje overheen moet. Het moet om kunnen gaan met de Nederlandse stroomvoorziening, de Nederlandse (en mogelijk buitenlandse) beveiligingssystemen. Ook de productie is in zekere zin lopende bandwerk, maar als daar op de locatie waar de ICNG gemaakt wordt een fout in sluipt (onvoldoende geschoold personeel, inferieure machines/materialen), zal dat in de hele serie door kunnen werken. Tel daar alle leveringsproblemen van covid bij op, en dan loopt het allemaal toch jaren uit.
Want de methode van lassen moeten in Nederland anders zijn dan elders? En dat er een Nederlands sausje overheen moet is toch al van tevoren bekend? Dat hoeft toch niet tot uitstel te leiden? Dat heeft bij andere ingestroomde treinen ook niet tot uitstel geleid.
Blijkbaar wordt bij Alstom Poland in Katowice fouten gemaakt.
@hanzeboog
Dat lijkt me wel duidelijk ja. En wat zijn de gevolgen daarvan?
Let wel: in de zomer van 2021 werd er medegedeeld dat de instroom van ICNG vertraagd werd, onder andere door softwareproblemen. Nu zijn we anderhalf jaar verder en zijn er software-updates geweest die problemen hebben opgelost, maar ook nieuwe problemen hebben geïntroduceerd. Dan ga je je toch afvragen of ze daar überhaupt weten wat ze aan het doen zijn, of dat ze maar wat aan het gokken zijn.
Het frustrerende voor de reiziger is dat men elkaar de hand boven het hoofd houdt. De minister geeft aan teleurgesteld te zijn, maar er is geen consequentie voor NS. NS schuift het door naar Alstom, maar verbindt daar ook geen consequenties aan. In tegendeel, ze geven gewoon doodleuk aan dat het zeer reëel is dat het nogmaals moet worden uitgesteld. Bij Alstom kunnen ze het nu lekker op hun gemakje aanpakken en eventueel een andere klant voorrang geven die er wel bovenop zit.
Joost:
Dat wijzen naar elkaar zorgt voor desinformatie. Vermoeiend. Want je wordt er niet wijzer van.
Het is in ieder geval duidelijk dat ergens in de keten een aantal fouten gemaakt wordt.
Joost:
Bij CAF zat NS er wel bovenop met de levering van de SNG. Vermoed dat ze deze werkwijze ook hebben met Alstom. En deze order met 99 treinstellen is te groot om Alstom rustiger aan te laten doen. En vele andere spoorbedrijven in Denemarken, Duitsland, Italië, Frankrijk, Roemenië willen ook de Coradia Stream.
Kan wel eens zijn dat Alstom niet zorgvuldig genoeg is vanwege de vele orders.
Ow nee hoor, er is gezegd dat het betrouwbaar zou zijn omdat Alstom als leverancier van de TGV's veel ervaring met hogesnelheidstreinen zou hebben. Wat niet gezegd is, is dat de fabrieken van Alstom die de ICNG produceren niet dezelfde zijn als waar de TGV's zijn ontworpen en gebouwd. Alstom heeft door de jaren heen een hoop andere treinbouwers overgenomen, en die ontwerpen en bouwen nog steeds redelijk op eigen kennis door. En de Coradia Stream is gewoon een relatief nieuw product. Lekker goedkoop gebouwd in Polen en Duitsland, maar Nederland wilt wel de beste kwaliteit voor het laagste bedrag zoals gebruikelijk. Maar moet je dan de schuld leggen bij de bouwer van de treinen of de partij die het besluit tot aanschaf heeft gemaakt ...
De Flirts en GTW-tjes, die in Nederland rijden zijn ook in Polen gebouwd. Polen zijn prima technici, dus dat lijkt me niet de reden van het falen.
de liefhebbers die het allemaal zo goed wisten zullen nu met de bekende rationalisatie beweren dat het toch heel goed gaat. Een beetje rammelen en een paar jaar erbij hoort plots nu éénmaal zo.
Tegenvaller. Toch is het positieve effect dat de gebreken nu ontdekt zijn. Maar het is niet te hopen dat voortdurend gebreken zijn.
De opleiding van treinmachinisten was al uitgelopen door de latere levering. In Katowice worden de ICNG in mekaar gezet. Zal daar de problemen zijn met productieproces zijn met lassen?
Hoe het ook zij. Ergens in het bouwen en ontwikkelen van ICNG gaat iets fout. En dit keer ligt dat aan Alstom.
Ondanks dit een Alstom probleem is komt de gevolgen van deze problemen wel op het bordje van de NS en de reiziger. De reiziger die al enige tijd de problemen van de NS en de verdere dienstverleners mogen opvangen en ook dit weer dit incident weer diverse reizigers richting de auto jaagt.
hahaha, wat een begrip plotseling.
Als er nou iets fout gaat in een ingewikkeld proces, dan kun je daar begrip voor hebben. Nu gaat het echter om lasnaden: wat parameters invoeren in een lascomputer. Niets ingewikkelds aan. Je kunt direct ter plekke zien/testen of ze deugen of niet. Maar in plaats daarvan verschepen ze die treinen eerst naar Nederland waar dan geconstateerd wordt dat ze niet deugen. Dan zijn er echt kneuzen aan het werk geweest.
Het is niet netjes om meteen met termen als "kneuzen" te gaan strooien, zeker niet op basis van gebrekkige informatie. Maar dat past perfect bij al die andere respectloze reacties die u op deze website plaatst.
De NS maakt de reiziger direct voor fraudeur uit, dus valt kneus nog wel mee.
Ik strooi niet meteen met termen als kneuzen. Dat die ik weloverwogen. Vertel mij maar eens hoe treinen waarvan de constructie op kritieke punten niet voldoet in Nederland terecht kunnen zijn gekomen als er capabele mensen de juiste procedures ten aanzien van de productie hebben gevolgd. Juist, dat kan niet. Dus past hier de term 'kneuzen'.
Dat ze jou nog niet hebben aangenomen bij NS, dan waren deze problemen er vast niet.
NS koopt treinen in bij een fabrikant die levert volgens een bepaalde industriële standaard, zodat de kwaliteit gewaarborgd is. NS moet er dan op kunnen vertrouwen dat de fabrikant de processen uitvoert zoals dat hoort. Bij laswerk betekent dat bijvoorbeeld dat degene die verantwoordelijk is voor de uitvoering het werk controleert en aftekent. Vervolgens wordt dit gecontroleerd en afgetekend. Voordat begonnen wordt met de assemblage, wordt er nogmaals gecontroleerd, omdat reparaties aan laswerk in latere stadia snel ingewikkeld worden. Allemaal heel logisch natuurlijk. Dan mag het dus niet zo zijn dat foutieve lassen pas in Nederland worden opgemerkt. In plaats van mij in te huren, moet NS de fabrikant hard aanpakken, omdat kwaliteitswaarborging geen formaliteit is.
Waar zijn de oude gewoontes gebleven. Vroeger werd een proefserie van 3 tot 4 stellen besteld. Daarna volgde de beproeving. Als de proefserie naar tevredenheid in bedrijf gesteld en beproefd was, volgde de bestelling van de grote serie.
Nu zien we dat de problemen die zich vroeger beperkten tot de proefserie, die volledig normaal zijn, door het direct bestellen van de grote serie doorspelen in de gehele serie.
De IC3 had een kleine proefserie die op Amsterdam - Nijmegen beproefd is. Het GVB in Amsterdam kan er over de problemen meepraten m.b.t. de Combinos.
Wat vroeger ook veel minder een rol speelde is software en computers en het computer en het software deel wordt steeds complexer met daarbij steeds meer software problemen.
Er is een aantal proeftreinen getest. Schijnbaar hadden ze toen geen lasproblemen of software troubles.
De IC3 heeft destijds op Eindhoven-Venlo in een proefbedrijf gereden, niet op Amsterdam-Nijmegen
Het blijkt dat we beiden gelijk hebben. Het proefbedrijf betrof eerst Eindhoven - Venlo en daarna Amsterdam - Nijmegen. Ik weet niet of ze op Eindhoven - Venlo ook met passagiers in de dienstregeling hebben gereden.
Er zijn proeftreinen en er wordt nog steeds getest. Liep afgelopen dinsdag een perron op Amsterdam Centraal op en daar stond er zomaar één naast de roltrap. Mooie gelegenheid om er even langs te lopen, helaas vertrok hij op dat moment net dus niet echt goed kunnen bekijken.
Nou, wat mij betreft mag ie zo naar de sloop of beter de renovatie. Wat mij opviel is dat de NS kennelijk afstapt van de "tweezitter". De stoelen in het hele treinstel stonden vrijwel uitsluitend in viertallen, je zit altijd tegen andere reizigers aan te kijken. Ik heb hooguit 4 tweede klas twee zitters gezien, twee aan elke kopkant. (NB 1e klas indeling ben ik niet zeker over, misschien is de opstelling daar de anders, ging te snel).
Persoonlijk vind ik dit niet prettig en vraag me ook af wat het doel bij de NS is. Dat iedereen altijd zonder enige privacy altijd maar naar andere reizigers zit te gluren?
Het zal het nieuwe normaal van 2022 bij de NS wel zijn. Wellicht kan er een apart twitterkanaal komen waarop we continue kunnen delen wat onze medereizigers aan het doen zijn? Worden ze bij de NS dan gelukkiger?
Maakt bovendien de trein nog ongeschikter als tijdelijke werkplek. Geen tafeltjes, dus laptop moet hoe dan ook op de knien, koffiebeker in de hand etc etc..
Motto van de NS lijkt meer en meer te worden: Waar het maar kan maken we uw reis nog onprettiger.
Toch maar eens ff op de foto's gekeken, want van mijn bezoek aan de ICNG in Roffa herinnerde ik me anders: (klap)tafeltjes genoeg, kijk maar eens op: https://www.treinenweb.nl/reviews/161/de-icng-aan-het-publiek-gepresenteerd.html
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9236/ns-presenteert-icng-in-speciale-video.html
Ik schiet overigens in de lach bij de foto met de vriendelijke medewerkster van de NS in de deuropening van de enkele deur..
Dat railtje waar de deur aan hangt, ik kom niet meer bij. Is deze trein bedoeld om in de spits bestormd te worden door de Nederlandse spitsreiziger? En bestand tegen de gemiddelde fiets-mee-nemer regelmatig nog even op het laatste moment zijn fiets half naar binnen ramt om te voorkomen dat ie de trein mist?
Ik doe vast een voorspelling, en kun je later altijd naar terugverwijzen: Het duurt waarschijnlijk een maand voordat de eerste deuren eruit liggen / niet meer goed sluiten / verbogen zijn / grote technische problemen hebben.
Een verkeerde inrichting is geen reden om een trein weg te doen, maar om de inrichting aan te passen. Overigens heb ik de trein niet van binnen gezien, dus kan ik er niet over oordelen. Wel lijkt me de fietsenplaatsen behoorlijk krap van wat ik op foto's heb gezien.
Ok, er zijn tafeltjes die mij overigens niet opgevallen zijn. De tweezitters op de foto's zijn allemaal rood, dus 1e klas.
Van die tafeltjes vindt ik wel vreemd, want ze zijn groot genoeg om op te vallen, maar zoals ik al schreef reed de trein vrijwel direct weg, ik kon dus alleen een snelle blik naar binnen werpen.
In mijn beleving stonden de stoelen echt veeeeeel dichter op elkaar dan op jou(?) foto's. Op de foto's zit er echt een zee van ruimte tussen die mij zeker opgevallen was. De afstand tussen de stoelen was in mijn beleving echt niet groter dan in de huidige VIRMs.
Daarbij, in het gelinkte artikel staat: "De precieze indeling van de trein is helaas nog niet bekend omdat de bouw van deze ICNG nog niet is voltooid, en nog onderhevig zou zijn aan wijzigingen."
Dan neem maar van mij aan dat de kans groot is dat de tafeltjes, die op de foto's enorm veel ruimte innemen, mogelijk in de definitieve indeling verdwijnen om meer stoelen te kunnen plaatsen.
ICNG is heel erg ruim qua beenruimte, in eerste én tweede klas. Het was het grote negatieve punt dat mensen noemden bij hun open presentatie ding: weinig zitplaatsen per meter treinstel. Maar ja, zo houd je altijd wat te klagen :).
jaja, de trein moet naar de sloop omdat de stoeltje niet naar wens staan. Vierzitters zijn beter voor de beenruimte. Als niet iedereen te lang is.
Nou ja, het beleid van de NS mbt tot de indeling van de nieuwe treinstellen, ook de VRIM serie mag van mij per direct naar de sloop ja. Het is mij een raadsel waarom de NS probeert zoveel mogelijk mensen de trein uit te jagen door het verblijf in de trein zo onaangenaam mogelijk te maken.
Niet iedereen zal er last van hebben, maar ik zekers. Wanneer de stoeltjes 2 aan 2 in de rij staan en voor of achter mij zitten twee mensen de hele treinreis te kwaken dan kan ik mij daar redelijk goed voor afsluiten.
In een vierzitter waar 2 mensen recht tegenover mij allerlei info waar ik niet in geinsteresseerd ben en die niet voor mij bedoeld is recht in mijn gezicht zitten te tetteren lukt mij dat niet en krijg ik het hele gesprek mee.
Dat is voor mij zeer onprettig reizen en het lijkt de norm te worden bij de NS. Reizigers zoveel mogelijk "in contact" brengen met elkaar.
Dat leidt tot nieuwe problemen en ik verbaas erover dat de NS hierop reageert dat dit niet de bedoeling is. De nieuwe treinindelingen nodigen de reiziger juist nadrukkelijk uit om anderen te gaan begluren en in dit geval zelfs foto's te maken. De keuzes van de NS maken juist de trein de ideale plek om vrouwen te gaan begluren: Uitstekend zicht op je medereizigers en ze kunnen letterlijk tot het volgende station geen kant uit.
https://nos.nl/artikel/2454868-ns-wil-mensen-beter-helpen-via-whatsapp-na-kritiek-op-afhandelen-noodmelding
Duidelijk dat men gewoon de V250 in dienst had moeten brengen en houden. Dan had men er nu al tien jaar op zitten. En was de tweede serie al op de rails.
En dan al het verweer, schaarste, COVID, oorlog elders, software ontwikkeling ver weg, enz enz.
Ook nog zoiets ordinairs als las-kwaliteit. Wat gaat men daar aan doen? Uithakken en nog een keer proberen?
Overigens zie je nu wel vrijwel dagelijks ICng op de HSL rijden. Het is wel een vrolijker gezicht dan de kolentrein van ICdirect
De vraag is of men met de V250 treinen de huidige ambities waar had kunnen maken. Deze treinen waren echt bedoelt voor op de HSL en waren minder goed geschikt voor de treindiensten over het normale spoor. Sowieso waren het er veel te weinig, er is meer dan drie keer zo veel ICNG besteld als er destijds V250 besteld is (qua zitplaatsen, dus rekening houdend met het feit dat een V250 langer is).
AnsaldoBreda zou graag een serie gemaakt hebben met een ander stoel arrangement. De V250 was grotendeels van alumium en had een zeer goed acceleratievermogen. Ook geschikt voor wat vaker stoppen en vertrekken. Op de lange strekken had het in het binnenland ook goed gekund. Amsterdam-Zwolle naar Noorden. AMsterdam Hoorn zonder stoppen. Enz.
Maar goed, het personeel wilde wat anders, het bestuur kon er niet tegenop en was bang, nu zijn we 10 jaar verder zonder rijdende trein.
Wat een obsessie met de Fyra. Weet niet wat jij allemaal beweert. Maar het klopt totaal niet.
De Fyralala-soap is echt over, maar is zijn nog altijd mensen in zoete dromen over deze totaal mislukte trein
Het klopt allemaal precies en gezien het eenvoudige woordgebruik kan iedereen zien dat het een theoretisch situatie gaat, vanuit feitelijke informatie van 10 jaar terug.
In de brief staat nog meer, de NS gaat voor de dienstregeling van 2025 ook een aantal terugvalopties uitwerken mocht er onvoldoende ICNG zijn voor de integratie met de binnenlandse treindiensten voorbij Amsterdam. Uitgangspunt is nog steeds dat men in 2025 gaat doorrijden maar het begint nu wel krap te worden.
Voor 2025? Kennelijk is de situatie veel ernstiger dan NS doet geloven.
Het zal vooral gaan om de situatie dat er niet voldoende ICNG stellen beschikbaar zijn in 2025. Door de koppeling van de IntercityDirect aan de treindiensten naar Amersfoort, Lelystad, Leeuwarden en Groningen zijn er opeens flink meer treinstellen nodig dan wanneer alle treinen in Amsterdam keren.
De uitdaging is dat het proces voor de nieuwe dienstregeling zo'n anderhalf jaar van te voren al begint en het een dusdanige wijziging in de dienstregeling is dat je die gelijk aan het begin van het proces wil doorvoeren. Maar door alle vertraging is ICNG dan mogelijk pas net in dienst waardoor het zich niet heeft kunnen bewijzen en men dus ook onvoldoende zekerheid heeft of er anderhalf jaar later voldoende stellen gereed kunnen zijn.
Ik denk dat er gedoeld wordt op het scenario waarin ICNG maar mondjesmaat inzetbaar blijkt terwijl het oude materieel al weg is. De brief van NS naar I&W stelt dat de lease van een aantal locomotieven helemaal onmogelijk wordt door tekorten (ik neem aan die van Angel Trains, in groen-grijs dus), en het is nog maar de vraag tot wanneer het contract met Akiem loopt (en wanneer dat verloopt zou het me niks verbazen als Akiem de leaseprijs even flink omhoog jast, wetende dat ze NS bij de testikels hebben)
CK:
De grijze Traxx locomotieven waren van Macquire Rail. Die zijn er niet meer. Evenals deze kleur.
er zijn nog steeds grijze en groene locomotieven
dat begint in dec '24, niettemin is dat toch twee jaar.
De opzet was om de ICR vanaf 2025 geheel vervangen te hebben.
Geen idee hoe de staat van Intercityrijtuigen zijn. Kunnen ze technisch tot 2026 volhouden? Weet wel dat een aantal ICNG staan opgesteld? Moet dat allemaal weer terug naar Alstom in Katowice?
Hoop dat NMBS NS willen helpen. De M 7 die ook een aantal jaren later is geleverd dan gepland stroomt in. Daardoor komt een aantal I - 11 rijtuigen vrij. Die kan doorgeschoven worden naar de Benelux verbinding tussen Amsterdam Centraal - Brussel met de huidige stoppatroon via Breda.
ICNG België wordt ingezet tussen Lelystad - Brussel. Maar vooralsnog is inzet voorlopig nog onzeker vanaf 2025.
NS kan de inzet van I - 11 rijtuigen betalen.
NS heeft de ICR al in de verkoop gezet, dus het is de vraag of er tegen die tijd al een koopcontract getekend is. Als dat het geval is moet er weer in de dienstregeling gesneden worden (en dat betekent wellicht dat bepaalde diensten Gvc-Ehv via Ddr moeten met ICM in het vrij reële scenario dat NMBS geen I11 wil verhuren om NS uit de brand te helpen).
NS moet in geval van nood alle I - 11 rijtuigen huren. Mits dat kan. Of vooral als NMBS het wil.
Deze rijtuigen zijn al toegestaan op het Nederlandse spoornet. Geen bureaucratische rompslomp.
NMBS heeft zelf een groot materieeltekort dus die gaan echt niet verhuren.
1-11 heeft in Nederland gereden van Maastricht naar Brussel.
M6-rijtuigen worden nu gekoppeld aan M7 met motorrijtuig. Je kunt de combinatie zien in Wezet/Vise als P-trein naar Brussel in de spitsuren. Je zou zeggen laat deze trein even doorrijden naar Maastricht, maar M6 mag vanwege de hoogte niet in Nederland.
In België is vertraging met de instroom van de M7
Ook al vertraging? Heeft Alstom een te grote orderportefeuille?
Nee, te veel incompetent personeel.
Alstom moet alles op alles zetten om voor de Olympische Spelen van Parijs in 2024 de nieuwe serie TGV's massaal voor de reizigers inzetbaar te hebben.
Toelichting Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat over ICNG:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2022/11/30/2022278005-2-bijlage-2-aan-brief-ns-over-stand-van-zaken-introductie-icng
Het wordt wel steeds krapper met de planning.
Uitschrijving NS Materieel: We willen de goedkoopste trein met de beste kwaliteit.
Dit was toch de verwachten? Kan Nederland niet voor Siemens kiezen? Na de Fyra hebben we nu een wesp die gekocht is bij de Action. Schandalig!
Als werkende treinen wil moet in Japan of China zijn, niet in Europa.
NS had inderdaad voor een Viaggio moeten gaan oid, in plaats van deze sprinter met turbo motor.
De Viaggio voldoet per definitie niet, omdat deze geen gelijkvloerse instap biedt.