Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau
Jouke heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte woensdag samen met demissionair staatssecretaris Heijnen bekend dat zijn idee ‘Railconnect’, waarmee Jouke oproept tot meer sociale interactie in de trein, op een investering van 1,5 miljoen euro kan rekenen.
Mogelijke invullingen van het initiatief zijn een gemakkelijke manier om berichten achter te laten voor andere reizigers of ontmoetingen in de trein of stationshuiskamer. Rover organiseerde de wedstrijd Reizigerscadeau in samenwerking met NS om iets te doen voor de treinreiziger nadat die in 2022 te maken kreeg met minder treinen wegens personeelsgebrek. Treinreizigers werden met de wedstrijd uitgedaagd om na te denken over wat zij reizigers cadeau zouden doen als zij 1,5 miljoen euro mochten besteden. Dat bedrag was oorspronkelijk een boete voor de nationale spoorvervoerder, maar demissionair staatssecretaris Heijnen besloot de 1,5 miljoen euro niet te innen als NS er wat mee zou doen voor de reiziger.
Het winnende idee RailConnect moet reizigers helpen om contacten te leggen, ‘reisvrienden’ te maken, mee te doen aan events of informatie te krijgen over de reis. Bedenker Jouke won hiermee een rondreis door Zwitserland, mede mogelijk gemaakt door Treinrondreis.nl. Voor de tweede en derde prijs waren Interrail-passen beschikbaar. Deze gingen naar Renée Tilli die een telefoonhouder bedacht voor op de OV-fiets, en Marleen Hofstede die een ‘Wrapped’ bedacht waarmee treinreizigers onder meer terug zouden kunnen zien hoeveel kilometers zij hebben gereisd, hoeveel CO2 ze daarmee hebben bespaard en welke stations zij hebben bezocht.
Chatten en daten
Van de ruim 6000 inzendingen hadden er opvallend veel te maken met sociale interactie: van speciale Reismaatjes-apps tot mogelijkheden met medereizigers te chatten. Sommige reizigers vroegen zelfs om dating-coupés. Wouter Koolmees, directeur NS: “Mijn hartelijke felicitaties aan Jouke voor zijn winnende idee! En ook felicitaties naar vele anderen, want opvallend veel mensen stuurden een idee in dat te maken heeft met contact tussen reizigers. Dat stemt me hoopvol, want verharding is een serieus maatschappelijk probleem. Met een paar liefdevolle initiatieven kunnen we hopelijk een bescheiden begin maken om dat tij wat te keren.”
Rover-directeur Freek Bos is blij dat zoveel reizigers een idee hebben ingezonden: “Als Rover willen wij altijd graag weten wat er bij de reiziger speelt. Deze wedstrijd heeft ons een uniek inkijkje gegeven in wensen die de treinreiziger nog heeft. Wij hebben alle ideeën met veel interesse gelezen en zien in meerdere inzendingen een goede kans om ze verder uit te werken. We zullen ons ervoor blijven inzetten om dit soort verbeteringen voor de reiziger te laten realiseren.”
De achternaam van Jouke is op verzoek verwijderd.
Ik reis dagelijks graag met de trein, CO2 minimaal, praat graag met medereizigers, ontmoet mensen uit alle windrichtingen, lagen van de bevolking en pleit voor het klimaatticket.
En draag bij aan een ….
Dat klimaatticket gaat er gewoon niet komen. Er is geen geld en veel te weinig personeel in het OV om dit op een fatsoenlijke manier te realiseren. En ieder jaar weer de discussie in de politiek hoe we het uit de hand lopen van de OV prijzen in de hand gehouden kan worden waarbij er weer honderden miljoenen worden gevraagd. Verder denk ik dat het klimaatticket in Duitsland ook over een aantal jaar gaat verdwijnen. En Duitsland heeft en had voor die tijd al de beschikking over aantrekkelijke QDL en deelstaat tickets.
Baardstaart je hebt het volkomen mis.
Luxemburg gaat ons voor.
Duitsland ook.
België gezien de abbonnementen-opties ook.
Meerdere andere EU- landen.
Nederland zal ook volgen in de strijd tegen de klimaatcatastrofe. (En om de treinen een bezettingsgraad van 85% plus te geven)
Gewoon per Nederland 0,75 E per dag en je hebt 5,4 milj. E voor railinfrastruktuur en OV materieel en mensen die er werken zijn van de straat.
En extra door 4 milj. E uit de CO2 subsidie-pot en nog 5 milj E CO2 accijnsheffing op de vervoersbrandstoffen.
En mensen werken niet meer 1 dag in de week voor het hebben van een auto.
Minder schade aan mens, natuur en klimaat.
Wie is er nou daar tegen?
Geen idee hoe je het allemaal verzint, maar het momentum van de klimaatbeweging is wel een beetje over het hoogtepunt heen. Zo werkt dat altijd: des te sterker de actie, des te sterker de tegenreactie.
Wat ik er op tegen heb… Niets, maar het probleem is dat ik dit soort praatjes niet meer geloof. Dat is wat anders.
Verder zijn de treinen in NL vaak al behoorlijk vol en dat met de huidige beslist niet goedkope tarieven. De NS lukt het niet om voldoende treinen, personeel etc. te regelen om een dienstregeling a-la 2019 (het jaar voor de Corona) op een betrouwbare manier te kunnen doen.
OV heeft ook elders in Europa hele stevige problemen en die los je niet op door een redelijk vol OV netwerk nog meer reizigers in te proppen.
En volgens mij wil werkend Nederland in eerste instantie betrouwbaar OV dan OV tegen dumpprijzen. En ook als je een dagje uit ben wil je ook ‘s-avonds ook niet tot de conclusie komen dat door een uit de hand gelopen storing heel de avond geen trein meer van je station vertrekt, zoals de grote stroomuitval in Utrecht ergens begin dit jaar.
Verder wil de reiziger ook niet ieder jaar geconfronteerd worden met prijsstijgingen van 10% en wil de overheid ook niet ieder jaar honderden miljoenen aan het OV geven om het te redden. Het OV heeft nu een stevig probleem en dat zien op te lossen lijkt me meer prioriteit hebben dan al die luchtkastelen als nieuwe spoorlijnen, klimaattickets etc.
Ik blijf erbij dat men eerst moet zorgen dat het OV betrouwbaar en min of meer betaalbaar blijft eer men gaat denken aan nieuwe lijnen en/of klimaattickets.
Daarom reis ik altijd in de Stiltecoupé.
Haha, ja, zo werkt dat bij mij ook: Stiltecoupe of earbuds in. Absoluut geen behoefte aan contacten van lage kwaliteit.
Denigrerend
Ten opzichte van wie?
De hoeveelste Irre Tante?
Ik heb best wel eens goede gesprekken in de trein gehad en geen inhoudsloos gewouwel. Dus zo negatief ben ik niet over dit soort initiatieven.
Los van normale beleefdheden, is volgens mij 99% van wat er gezegd wordt in een trein totaal overbodig. Allemaal gewauwel van mensen die gewoonweg hun kaken niet op elkaar kunnen houden en die praten om het praten. En wat ze vertellen is vaak zo tenenkrommend dom, dat ik me er liever voor afsluit.
Persoonlijk heb ik het allebei gehad, maar in de regel zijn leuke gesprekken, maar enkele keer mis je de uitknop. Nu is de ene persoon ook toleranter dan de andere. Annemiek heeft voldoende contacten hier. 😉 (Misschien flauw grapje, sorry 😃)
@Hildebrand. Ik kijk er als volgt tegenaan: een normaal mens is in staat relaties op te bouwen en erin te investeren. Een sociaal netwerk met vrienden en kennissen, maar ook met mensen van bijvoorbeeld een sportvereniging of met een hobby die je deelt. Daarnaast hebben de meeste mensen nog professionele netwerken. Als je in dat alles een beetje investeert, heb je meer dan voldoende om op terug te vallen als het een keertje slecht gaat en wordt er aan je gedacht.
Ik begrijp ook wel dat er veel eenzame mensen zijn die buiten de boot vallen en nooit worden uitgenodigd voor feestjes, uitjes, borrels of etentjes. Vluchtige inhoudsloze contacten als gesprekjes met vreemden in een trein of met de caissière in de supermarkt zijn echter geen fatsoenlijk substituut voor een sociaal leven. Het gaat bij veel mensen al veel eerder fout, waardoor ze eenzaam raken en hunkeren naar contacten van lage kwaliteit. Terwijl er veel meer voor ze in het vat zit, als ze gewoon eens bij een (sport-)vereniging in de buurt naar binnen stappen of een andere actie ondernemen waardoor er contacten ontstaan.
Als ik in de trein zit, heb ik altijd een reisdoel. Daarvoor zit ik in de trein. Niet om sociaal werker te spelen. Het spijt me zeer, maar ik heb geen behoefte aan gesprekken in een trein. Het is ook een van de dingen die me het meest tegenstaat als ik denk aan reizen met de nachttrein; niet de antieke wagons, maar de mensen die geforceerd uit zijn op het maken van vrienden voor het leven.
@Annemiek, waarschijnlijk doe je daar je medereizigers alleen maar een plezier mee.
Och, daar hebben we janneke weer. Die heeft geen sociale contacten meer sinds Hyves verdwenen is.
Annemiek, waarom zet je je zo tegen mensen af als je ‘als normaal mens’ goede netwerken hebt met ‘contacten van hoge kwaliteit’?
Het lijkt me dat je dan juist stabieler en rijker in het leven staat, ofwel met minder ergernis en afwijzing naar anderen.
Wellicht dat er een wereld is die je niet ziet (of misinterpreteert), wellicht uit onbewuste veiligheid/afweer, of omdat je gewend bent alleen maar inhoudelijk te communiceren.
Je ergernis – met pijnlijk hatelijke opmerkingen op de persoon, zonder enig schaamtebesef – doet afbreuk aan je inhoudelijk scherpe bijdragen.
Dat vind ik jammer omdat je inhoudelijke OV-ideeen/aanbevelingen aantoonbaar veel en veel beter zijn voor de samen-leving dan het idee wat de prijs gewonnen heeft.
Annemiek, deze opmerking zegt meer over jou dan over mij.
@janneke. Wie kaatst, kan de bal verwachten.
Deze reactie had ik inderdaad wel verwacht, maar ik ben meer benieuwd naar een reactie op wat Johan II hierboven zegt.
Daar reis ik ook veelvuldig.
En kom toch gewoon in gesprek.
Mensen zijn sociale dieren.
De asocialen ook.
Laatstgenoemden sluiten zich af van de wereld want ze hebben iets tegen de ” wereld”. Tja, dat is een armoedig bestaan.
Is wel een teken aan de wand dat zoveel reisideeen over sociale contacten en sociale interactie tussen reizigers gaan. In elk geval goed dat dan zo een idee de prijs wint en dit voegt echt wat toe.
Beter dan al die smartphone fratsen, zoals een smartphone houder op de OV fiets. Daar hebben we al genoeg van en die smartphone kan rustig een keer in je zak blijven.
Mee eens.
Een houder op de fiets wordt vooral gebruikt voor navigatie. Ik neem altijd mijn eigen houder mee. Helaas hebben ov-fietsen een dun stuur en moet ik de klem van de houder weer opvullen met rubber. Dus als fat makkelijker kan.
Dit zijn allemaal mensen die het online roepen maar wanneer ze de trein nemen kijken ze de andere kant op… Of leggen ze hun tas op de stoel naast hun.
1% van de reizigers of minder hebben dit ingevuld dus het zegt helemaal niets
Elk idee is pas goed, zolang het niks mag kosten. Klimaticket werkt uitstekend in Oostenrijk, maar is een doorn in het oog van de NS.
Wie zijn de Nederlandse Spoorwegen? Van wie?
De Nederlanders. Het parlement gaat daarover.
Het mag iedere burger 1 E/dag kosten.
Mensen die vervuilend onderweg zijn, CO2-brandstoffen, betalen 0,50 E CO2-vervuilings accijns. Dan kiezen autorijders voor korte en/of lange ritten voor het OV, fiets, lopen.
En komen tot de conclusie dat ze niet zo’n dure auto voor de deur hebben hoeven te staan. En indien ze de sommen maken dat ze zonder auto met OV 1 dag/ week minder hoeven te werken.
En een kwaliteitsimpuls aan hun leven geven welk niet ten koste gaat van mens, natuur, klimaat.
Mee eens.
Leuk gesprek, met Anoniem, Anoniem, Anoniem.
Voor de gelegenheid heet ik nu ook anoniem.
Groet, Hildebrand
Las zojuist dat pendelaars in spanje gratis OV hebben.
Moete het parlement hier ook doen.
Die mogelijkheid is er in Nederland ook. Alleen betaalt de werkgever dan de rekening. En voor studenten kennen we daarvoor ook een nette oplossing.
Met dank aan Annemiek.
Gratis OV voor iedereen.
Het geld is er.
Het hoeft/moet alleen rondgepompt worden.
Niet met dank aan mij. Maar met dank aan de onbelaste reiskostenvergoeding die sinds mensenheugenis bestaat.
@Annemiek.
Wordt het geen tijd voor Vroegpensioen.
Je kan het vroeger aanvragen.
Met welk doel?
Doel: ga leven.
Krijg oog (in jou geval) voor mens, milieu, klimaat, ga niet meer voor geld.
Je begint zelf over gratis. Dan gaat het toch over geld? Je kansloze gezever over klimaattickets gaat toch ook over geld? En je hebt het over het parlement, terwijl het parlement juist niet de plek is waar dit soort initiatieven vandaan komen. Wel erg slordig voor iemand die aan het lobbyen zegt te zijn en die stelt dingen te agenderen…
Uh, ik denk dat NS wel urgentere problemen heeft dan de sociale interactie tussen de reizigers.
@Opa Iets
Hier ligt een taak voor het parlement, nederlandse volk/ bevolking.
Verbondenheid daar hoor je de politici toch over.
Kapitaal en arbeid.
Nederlanders en arbeidsmigranten, de eersten hebben de tweede hard nodig.
Dankzij Bolkesteijn en Wilders komen/moeten naast de 800.000 arbeidsmigranten er nog 400.000 arbeidsmigranten erbij. De interactie dient sociaal te zijn.
Ik reis internationaal en ben dagelijks onderweg om urgente problemen ( ontbreken gratis OV in Nederland aan de kaak te stellen, CO2-brandstofaacijnsheffing ingang te doen vinden, schade aan mens, natuur en klimaat te geperken) te agenderen.
Het hebben van een visie om een samenleving te organiseren waar iedereen een vrij leven heeft met respect voor iedereen.
Ben jij vrij
Dan leef je blij.
Waar agendeer je die zaken dan precies?
Brussel, Luxemburg, Amsterdam, Berlijn, Frankfurt.
Treinreiziger je weet wel.
Als je je ideeën agendeert, dan zullen mensen met enig niveau qua besluitvorming er over moeten spreken. Anders zijn je acties immers zinloos. Wat denk jij persoonlijk in bijvoorbeeld Luxemburg te bereiken door dingen te agenderen? Of is dit weer net zulke kansloze flauwekul als toen je vertelde dat je was wezen lobbyen in Brussel, op een dag waarop de plenaire vergadering in Straatsburg was.
Je kunt wel doen alsof je met iets belangrijks bezig bent, maar het maakt totaal geen indruk.
Ik weet en ben tevreden met de resultaten die ik (mede-)agendeer.
En ik doe het geheel belangeloos.
Ik doe gewoon wat ik en hoe ik het vind tbv zo min mogelijk schade aan mens, milieu, klimaat toe te brengen teneinde het kwade van domrechts te bestrijden.
@ Anoniem
Begrijp ik nu goed dat u de hele dag kostbare kilowatturen zit te ‘verstoken’ terwijl ik iedereen in mijn omgeving vraag zuinig met energie te zijn?
Het zijn toch juist niet de resultaten die je moet agenderen? Zou het niet beter zijn om bijvoorbeeld je visie te agenderen?
Als ik het goed begrijp, zit je dus iedere dag in de trein, omdat je geen andere dagbesteding hebt. En daar heb je een heel verhaal omheen verzonnen over dat je aan het lobbyen bent en je bent trots op de ‘resultaten’ die je ‘agendeert’, maar desondanks mogen wij die resultaten niet weten. Ik vind het meelijwekkend.
Ik leef, beleef en geef die impulsen.
Kleine moeite voor mij.
Ik doe het belangeloos.
Het leven is een feest als je je niet afsluit.
Er zouden meer mensen/ individuen als mij er moeten zijn.
Dan was de wereld er een stuk beter, gezelliger, vreedzamer etc eruit zien.
En zouden de zuurpruimen hun irritante, denigrerende opmerkingen, uit onvrede met hun meelijwekkend, armoedig leven niet hoeven te uiten.
Dus je wilt graag nog even toevoegen dat je een narcist bent?
Antwoord 19:24.
Bevestiging van inbreng 12:54.
En zouden de z.. …