In 2011 kan OCCR ook verkeersleidingspost overnemen
22 nov 2010 16:25
Vanaf volgend jaar kan ProRail bij een calamiteit de verkeersleidingspost overnemen vanuit het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). Dat meldt spoorwegbeheerder ProRail maandag.
Op dit moment is er nog geen uitwijkvoorziening voor een verkeersleidingspost. "Maar ook dan kunnen we bij brand niet de seinen en wissels bedienen als we de stroom moeten uitschakelen" zegt een woordvoerdster van ProRail.
Sneller opstarten
Toch zou een uitwijkvoorziening wel geholpen kunnen hebben in een situatie als afgelopen vrijdag. Want op verzoek van de brandweer werd weliswaar de stroom uitgeschakeld, maar dat duurde niet tot zaterdagmiddag 15:00 uur. Vrijdagavond laat mocht ProRail de treindienstleidingspost weer betreden en in de daarop volgende nacht werd de stroom weer terug geschakeld. Als er een uitwijkvoorziening was geweest had het treinverkeer wellicht zaterdagmorgen al deels op gang kunnen komen.
Bommelding
Een uitwijkvoorziening kan ook handig zijn bij bijvoorbeeld een bommelding. Nu zal een verkeersleidingspost ontruimd moeten worden en kan het treinverkeer niet meer in goede banen worden geleid. Als er een uitwijkvoorziening is, kan het OCCR de bediening van de seinen en wissels overnemen.
Luchtverkeersleiding
Dat het uitvallen van een railverkeersleidingspost tot grote problemen kan leiden, zal inmiddels voor iedereen duidelijk zijn. Maar hoe zit dat bij de luchtverkeersleiding? "Als onze verkeerstoren op Schiphol ontruimd moet worden, kunnen we overschakelen naar onze oude verkeerstoren. Alles is daar operationeel, we hebben dan alleen minder capaciteit" legt een woordvoerdster uit. "Maar vanaf de verkeerstoren regelen wij alleen het lokale deel. Als men op grote hoogte vliegt wordt dit gevolgd op een andere locatie voor heel Nederland gevolgd via radars. Het is nog nooit voorgekomen dat we dit moesten ontruimen, maar als dit gebeurd zullen we kijken wie wat overneemt. Want we hebben ook nog Eurocontrol in Maastricht of de militaire verkeersleiding."
Geen vergelijking
Een vergelijking tussen de luchtverkeersleiding en de railverkeersleiding is volgens de woordvoerdster nadrukkelijk niet te maken. Wel legt ze uit hoe de procedures werken als er brand uit zou breken bij de luchtverkeersleiding. "Alle materialen zijn bij ons zeer brandwerend en erop gericht een brand snel te onderkennen en te vertragen. Want als er brand uitbreekt kan niet direct het gebouw worden verlaten, maar moet eerst gezorgd worden dat de vliegtuigen in veiligheid zijn."
Kritiek
De verkeersleiding van ProRail kreeg de afgelopen dagen veel kritiek. Rover richtte zijn peilen op het OCCR. Volgens Rover heeft het OCCR "totaal niets opgeleverd". Dat is echter wel heel kort door de bocht. ProRail refereert terecht aan de computerstoring van april 2005. Toen reden er enkele uren geen treinen rond Utrecht en werd er vervolgens teruggegrepen op een fall back module. In deze basismodulen zijn er echter minder functies, waardoor het treinverkeer heel de dag ontregeld bleef. Niet alleen rond Utrecht, maar ook in de rest van het land. Bijvoorbeeld rond Leiden. Diverse treinen strandde toen in Leiden, daardoor ontstonden er logistieke problemen en werd treinverkeer daar onmogelijk. Dat soort problemen hebben zich dankzij het OCCR nu niet voorgedaan.
Een computerstoring als in 2005 is overigens niet meer mogelijk. "Alle computersystemen zijn inmiddels dubbeluitgevoerd, waardoor de onbeschikbaarheid van ICT systemen is afgenomen van 0,04% naar 0,007%."