fbpx

Inchecken met mobiel start binnenkort kleinschalig

klok 01 feb 2017 14:50

In- en uitchecken met de smartphone: een wens van veel reizigers. Op korte termijn wordt het mogelijk. Toch zullen voorlopig maar weinig reizigers ervan profiteren. Dat is het gevolg van een reeks specifieke eisen. De ov-bedrijven wijzen erop dat Nederland voorop loopt om de nieuwe betaalmogelijkheden in het ov te introduceren.

"Niet alle smartphones zijn geschikt voor deze nieuwe manier van betalen" legt Nicy Jansen namens de vervoersbedrijven uit. "En als een telefoon wel geschikt is, dan moet daar ook de juiste versie van Android op staan én moeten reizigers een abonnement hebben bij Vodafone of KPN" vervolgt Jansen. Daarnaast zal in- en uitchecken binnenkort alleen beschikbaar worden voor reizen op saldo tegen het volle tarief. 

Reizigersvereniging Rover verwacht dat behalve de specifieke eisen mogelijk ook de kosten een rol kunnen spelen. "Daarom betwijfelen we of reizen met de smartphone op dit moment een hoge vlucht zal nemen" zegt beleidsmedewerker Tim Boric. De vervoersbedrijven willen nog geen details geven, maar erkennen dat er mogelijk kosten in rekening gebracht zal worden aan reizigers die met hun mobieltje willen gaan afrekenen.

Overigens staat Rover niet per definitie afwijzend als vervoersbedrijven geld willen vragen voor de nieuwe dienst. "Vooralsnog zien wij OV-chip Mobiel als een optie met wat extra gemakken die reizigers wel kunnen, maar niet hoeven te kiezen. Wij hebben er begrip voor als er voor extra diensten een bijdrage wordt gevraagd" legt Boric uit.

Wel benadrukt de vereniging dat zodra reizen op de smartphone de nieuwe standaard wordt, er wat hen betreft geen extra kosten in rekening gebracht mogen worden. "De hoge kosten van de ov-chipkaart zijn ons al jaren een doorn in het oog."

De vervoerders zien net als Rover de nieuwe betaalmogelijkheden als een extra toevoeging. Op termijn wordt verwacht dat meer mensen van de nieuwe diensten kunnen profiteren. "We hebben een ingewikkeld tariefsysteem, met veel partijen en opdrachtgevers. In deze context lopen we echt voorop met OV-chip mobiel" aldus de vervoerders.

Aanvankelijk gingen de partijen er vanuit dat het vorig jaar al beschikbaar zou komen. Het duurt toch iets langer, omdat de afstemming met alle partijen toch meer tijd vergde. De vervoerders willen momenteel geen exact moment aangeven, maar beloven wel dat het op korte termijn alsnog komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.