Nieuws

Intercity Berlijn op 17 september 27 minuten sneller naar Innotrans

Berlijn wordt maandagochtend 17 september eenmalig sneller bereikbaar vanaf Amsterdam Centraal. Die dag rijdt er een snellere intercity tussen de beide hoofdsteden. De unieke trein brengt passagiers bijna een half uur sneller dan normaal naar de Duitse hoofdstad. In Berlijn vindt vanaf 18 september Innotrans plaats. Dit is de grootste railbeurs ter wereld. Aan boord van de speciale trein zijn reguliere reizigers én genodigden die samen met NS-CEO Roger van Boxtel naar Innotrans reizen.

Met de trein wil NS symbolisch laten zien dat het echt kan: de trein naar Berlijn versnellen. Hiervoor slaat de trein éénmalig alle reguliere stops in Nederland over. De normale reistijd is 6 uur 20 minuten – de trein is nu 27 minuten sneller. Vanaf Bad Bentheim rijdt de trein de normale route naar Berlijn. De eenmalige trein vertrekt om 09:27 uur vanaf Amsterdam Centraal en stopt om 11:16 uur op Bad Bentheim. Vanaf daar rijdt de trein als reguliere intercity Berlijn verder.

“Nu NS met snelle treinen rijdt naar Londen, Parijs, Brussel en Frankfurt is het tijd te gaan werken aan een betere verbinding naar Berlijn. Het versnellen van de Intercity Berlijn is niet zomaar even geregeld. Een half uur tijdswinst is te behalen door op minder stations te stoppen en de locomotiefwissel op station Bad Bentheim, die veel tijd kost, overbodig te maken. Voor dit laatste wil NS graag twaalf locomotieven bestellen die ook kunnen doorrijden in Duitsland,” zegt het spoorbedrijf.

Eerder dit jaar zei Roger van Boxtel nog dat dit op zijn wensenlijst staat. “Ik ga in september naar Berlijn, daar wil ik ook gaan praten om gewoon een gevoel te krijgen: willen jullie ook sneller? We denken dat er intensief verkeer is van mensen tussen hoofdsteden, om allerlei redenen: werkgelegenheid, economische motieven maar ook culturele of educatieve. Dan vinden mensen zes uur in een trein te lang – en gaan ze vaak vliegen. Maar als je de gemeenschappelijke ambitie ‘zou het binnen vier uur kunnen’ kunt uitspreken – waarom gaan we dat dan niet doen?”.

This post was last modified on 27 augustus 2018 21:40

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug