Intercity Direct: fors meer reizigers ondanks hoge uitval
01 okt 2015 16:54
De Intercity Direct, de snelle trein tussen Amsterdam en Breda via Rotterdam, vervoert steeds meer reizigers. In vergelijking met het eerste half jaar van 2014 vervoert de trein in de eerste zes maanden van 2015 ruim 20 procent meer treinreizigers. Dat blijkt uit de 37e voortgangsrapportage van de HSL-Zuid.
Totaal namen 1,9 miljoen reizigers de snelle trein. Vorig jaar bleef dezelfde periode dat aantal nog steken op 1,6 miljoen reizigers. De aantallen zijn gebasseerd op het aantal reizigers dat een toeslag koopt. Alleen tussen Schiphol – Rotterdam v.v. is een toeslag verlicht.
Wachten op inspectie
Met name in de spits zijn de Intercity Direct treinen nu erg druk. Het is de bedoeling dat nog dit jaar de frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam omhoog gaat naar 3x per uur. Wanneer de extra trein precies komt, durft een woordvoerder van het spoorbedrijf niet te zeggen. Dit is afhankelijk van het moment waarop de inspectie (ILT) daarvoor toelating geeft. Uiterlijk volgend jaar december moet de frequentie tussen die steden omhoog naar 4x per uur.
Hoge uitval
De treinreizigers moesten nog wel regelmatig rekening houden met vertraging en uitval van treinen. Zo viel nog steeds 7% van de Intercity Direct treinen uit. Van de rijdende treinen had ruim 9% van de treinen een vertraging van 3 minuten of meer. Daarmee blijft de Intercity Direct velen malen slechter scoren dan de reguliere toeslagvrije trein.NS hoopt de prestaties van de trein te verbeteren door alle treinen te voorzien van een extra locomotief.
Stroomstoringen
Volgens de voortgangsrapportage was de uitval vooral erg hoog door de weersomstandigheden en stroomstoringen. "Voor een groot deel werd dit veroorzaakt door externe factoren. In de eerste helft van 2015 is de HSL-infrastructuur op 10 dagen gedurende meerdere uren gesloten geweest door storm, winterse omstandigheden en stroomstoringen. De totale bijdrage aan de uitval gedurende deze 10 dagen is in de eerste helft van 2015 ca. 2,3 procentpunt" aldus de rapportage.
Extra trein zal vaak uitvallen
Toch zullen de prestaties voorlopig nog tegen vallen. De derde trein die er uurlijks tussen Amsterdam en Rotterdam bijkomt zal in het begin waarschijnlijk nog slechter scoren dan de huidige twee treinen naar Breda. "NS heeft mij gemeld dat de punctualiteit en uitval van deze dienst in de eerste maanden mogelijk slechter zal scoren dan de bestaande Intercity Direct. Dit vanwege inleereffecten die horen bij een nieuwe treinsamenstelling – met een locomotief vóór en achter de trein – die op termijn juist moet leiden tot een verbetering van de prestaties" schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.
Toch niet beter
Vorig jaar rond deze tijd verwachtte Mansveld nog dat de uitval van de Intercity Direct binnen een half jaar zou gaan afnemen. Maar dat is dus nog niet gelukt.
.