Home

Intercity Direct vaak vertraagd door softwareproblemen

Softwareproblemen zorgen voor hinder voor treinreizigers op de HSL-Zuid, de lijn van Amsterdam richting België. In oktober waren de problemen zo groot, dat NS zelfs niet kon voldoen aan criteria voor op tijd rijden bij de HSL die door het ministerie zijn voorgeschreven. Dat maakte NS woensdag bekend.

Softwareproblemen

Tussen mei en oktober installeerde NS nieuwe software op de 78 locomotieven die ingezet worden op de hogesnelheidslijn. Ondanks uitgebreid testen zit in de software een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. In sommige gevallen kan de machinist dit herstellen en verder rijden. Maar soms lukt dat niet en staat de trein langdurig stil. Hoewel de Intercity Direct op de HSL door het euvel in oktober te veel vertraging opliep, verwacht een woordvoerder dat over het hele jaar genomen de afspraken qua stiptheid wel worden waargemaakt. De softwareproblemen moeten voor de kerst zijn opgelost.

Prestaties onder druk

Op de HSL accepteert de overheid meer vertraging dan op het kernnet (hoofdrailnet). Zo hoeft op de HSL slechts 82,1% van de reizigers op tijd aan te komen, of met een vertraging van kleiner dan 5 minuten. De eerste negen maanden werden de afspraken gehaald en kwam 83,6% van de reizigers op tijd aan. In oktober komt dit percentage uit op 81,3%. Uiteindelijk wordt NS afgerekend op het gemiddelde over het gehele jaar.

Zure boodschap reiziger

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat liet in een reactie weten niet blij te zijn met de situatie. “Ontzettend vervelend dat reizigers op de hogesnelheidslijn de komende weken last kunnen hebben van softwareproblemen bij NS. Ik ga hier nu met NS over in gesprek. Want dit is wel een heel zure boodschap voor de reiziger.”

Frequentie Intercity Direct

Eerder maakte NS al bekend dat er vanaf december een vijfde Intercity Direct gaat rijden via de hogesnelheidslijn. Vanaf begin volgend jaar krijgen deze treinen ook een extra rijtuig. Door de maatregelen zijn voor reizigers elk uur 850 extra stoelen beschikbaar, een uitbreiding van de capaciteit van bijna 20 procent. Dat is ook nodig, want op de lijn groeit het aantal reizigers fors. In 2017 groeide het aantal reizigers met 25 procent en de verwachting is dat die groei dit jaar doorzet.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 1 november 2018 15:32

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug