Internationale vergelijking: Wifi in de trein
08 okt 2014 9:24
In de trein kun je rustig ontspannen of je reistijd gebruiken als werktijd. Wifi helpt daarbij. Het overgrote deel van de Nederlandse intercity´s heeft wifi. In andere landen hebben ze vaak in mindere mate wifi of tegen betaling. Zweden is een aangename uitzondering, waarbij reizigers zelfs gratis snel internet via 4G krijgen aangeboden. Dat blijkt uit een vergelijking van Treinreiziger.nl, die de komende tijd telkens een aspect van het Nederlandse spoor met het buitenland vergelijkt. Vandaag deel 2.
In Duitsland (DB) begint de wifi-uitrol eindelijk een beetje snelheid te krijgen. Steeds meer ICE´s hebben wifi, maar nog steeds niet allemaal. En de gewone Intercity’s en Eurocity’s hebben nog helemaal geen wifi. Anders dan in Nederland moet de Duitse treinreiziger betalen voor wifi in de trein. Een dagpas kost 4,95 euro. Dat leidt soms tot klachten, vooral als iemand een dagpas heeft gekocht, maar op de terugreis een trein treft zonder wifi. Treinreiziger.nl testte op een aantal trajecten de wifi-verbinding. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren is de kwaliteit redelijk om te surfen, maar vaak onvoldoende om filmpjes te bekijken.
België
Alhoewel Duitsland nog veel lange afstandstreinen moet voorzien van wifi, zijn ze verder dan de Belgen, die nog geen enkele trein van wifi heeft voorzien. De spoorbaas van de Belgische spoorwegen NMBS heeft wel plannen om de treinen te voorzien van wifi. Ook de treinen in Spanje hebben nog geen wifi. In Zwitserland is er beperkt internet, alleen in de 1e klas en op een beperkt aantal trajecten.
Thalys en Eurostar
De Thalys is de enige trein die België doorkruist die al wel wifi heeft. In het begin was die dienst alleen voor eersteklasreizigers gratis, waardoor er niet heel veel gebruik van werd gemaakt. Tegenwoordig mag ook iedereen in de 2e klas, uitgezonderd reizigers met een goedkoop No-flex ticket, gratis wifi gebruiken. Daardoor is de populariteit toegenomen. De verbinding valt echter zo nu en dan wel weg, bijvoorbeeld bij tunnels of bij de grens. De Eurostar naar Londen heeft nog geen wifi, maar wordt momenteel gerenoveerd en krijgt dan ook wifi.
Zweden
Als het om wifi in de trein gaat, is Zweden een voorloper. Al in 2007 hadden de hogesnelheidstreinen (X2) wifi, toen nog tegen betaling. Anno 2014 hebben de Zweedse spoorwegen internet geüpgraded naar een gratis 4G-verbinding. Die service is beschikbaar in dubbeldekkertreinen en in alle hogesnelheidstreinen. Na gebruik van 100 Mb wordt de snelheid teruggeschakeld.
NS
NS is met een moeizame aanloop in 2010 voortvarend begonnen met de uitrol van wifi. Sindsdien is het gebruik explosief gestegen. Er zijn nu zoveel reizigers die wifi gebruiken, dat de verbinding regelmatig onwerkbaar traag is. Om dat probleem op te lossen wil NS de bandbreedte eerlijker onder de reizigers verdelen. Om dat te realiseren mag een reiziger nu maximaal 100 kb per seconde verbruiken.
Regionale vervoerders
Sprinters van NS hebben nog geen wifi, net als Intercity Direct en enkele Intercity´s die worden gereden met zogenoemde ICR rijtuigen. Regionale vervoerder Arriva heeft als eerste in Nederland al haar treinen uitgerust met wifi. Veolia, Connexxion (Valleilijn) en Syntus zijn inmiddels gevolgd. Volgens een aantal lezers van onze site is de snelheid bij DB-dochter Arriva beter dan bij NS, terwijl wifi bij Veolia juist tegen valt.
Stopcontact
Desondanks doet NS in vergelijking met andere landen het redelijk op het gebied van wifi. Waar de Duitse Spoorwegen DB met wifi achterloopt, doen ze het goed met elektriciteitsvoorzieningen in de trein. In ICE´s en Intercity´s is er vaak één stopcontact per twee zitplaatsen. Ook handig voor als je in de trein wilt werken. In Nederland is er alleen in sommige 1e klas intercitycoupés een stopcontact aanwezig. De Tweede Kamer wil op initiatief van D66 dat NS ook in de 2e klas stopcontacten maakt. Of dat gaat gebeuren is nog maar de vraag. Voor wie daar niet op kan wachten kan gebruik maken van een powerbank van Treinreiziger.nl.
Internet in de trein per land / maatschappij
Maatschappij | Gratis of betaald wifi? | In welke treinen? |
---|---|---|
NS (Nederland) | Gratis voor iedereen | Vrijwel alle intercity´s |
Arriva, Veolia, etc (NL) | Gratis voor iedereen | Alle treinen |
DB (Duitsland) | Vanaf € 4,95 | Groot deel ICE´s |
Thalys | Gratis, uitgezonderd No-flex treintickets | Alle treinen |
SBB (Zwitserland) | Geen wifi | Geen, wel op stations |
NMBS (België) | Geen wifi | Geen |
SJ (Zweden) | Gratis 100 mb via 4G | X2 en dubbeldekkers |
RENFE (Spanje) | Geen wifi | Geen |
SNCF (Frankrijk) | € 4,99 per uur / € 9,99 per reis | TGV´s richting Stuttgart |
NSB (Noorwegen) | Gratis | Diverse trajecten |
Italo (Italië) | Gratis | Alle treinen |