Inzet nieuwe locomotieven voor IC Berlijn onzeker

Het is onzeker of de trein naar Berlijn nieuwe locomotieven krijgt. NS kondigde vorig jaar aan de tijdrovende locwissel bij de grens per te willen schrappen door de inzet van nieuwe locomotieven. Al per eind 2019 of begin 2020 zouden de nieuwe locomotieven op het spoor komen. Inmiddels is duidelijk dat die planning in elk geval niet gehaald gaat worden, bevestigt het spoorbedrijf tegenover Treinreiziger.nl.

Talgo-treinen

De doorlooptijd van lease en de toelating en opleiding zullen meer tijd nodig hebben dan NS vorig jaar had ingeschat. Maar het is überhaupt onzeker of het plan om nieuwe locomotieven in te zetten doorgaat. Wat vorig jaar nog niet bekend was, is dat DB per 2023 Talgo-treinen in wil zetten. “We zijn dat nu allemaal met DB op een rijtje aan het zetten om tot een afgewogen oordeel te komen”, laat-NS woordvoerder Hessel Koster weten.

Belang van lease

NS kondigde vorig jaar aan dat het 12 snelle locomotieven wilde leasen van het type Vectron (een locomotief van Siemens). NS-topman Roger van Boxtel sprak toen van een belangrijke eerste stap. “Het belang van deze eerste stap is niet te onderschatten. Het versnellen van de Intercity naar Berlijn is een kwestie van de lange adem. Met deze locs vullen wij een belangrijke voorwaarde in en laten wij zien dat het wat ons betreft serieus is”, liet hij toen weten.

Tijdrovende locwissel

Waar NS vorig jaar nog sprak over een tijdrovende locwissel bij de grens, meldt het spoorbedrijf nu dat de tijdwinst met een andere locomotief beperkt is. Dat lijkt in tegenspraak met elkaar, maar ook vorig jaar meldde NS al dat de reiziger in eerste instantie weinig zou merken als de nieuwe locomotieven zouden gaan rijden. Het spoorbedrijf maakte toen al een kleine kanttekeningen bij de plannen: NS moest toen nog met DB in gesprek over de daadwerkelijke inzet van de nieuwe locomotieven.

Energievoorziening geen probleem

Volgens Railhobby zou de lease van de Vectron niet doorgaan omdat de nieuwe locomotieven maximaal 6 rijtuigen van energie zou kunnen voorzien terwijl de trein naar Berlijn er 9 heeft. Tegenover Treinreiziger.nl verwijst NS die lezing naar het rijk der fabelen. “Dat klopt niet, daar is geen sprake van”, laat Koster weten.

Binnenkort definitief besluit

De komende maanden verwacht NS dat er een definitief besluit wordt genomen over wel of niet leasen van de 12 Vectron locomotieven. Daarbij wordt ook het scenario meegewogen als de inzet van de Talgo niet per 2023 lukt.

Zie ook: Dit wordt de nieuwe intercity naar Berlijn.


In beeld: De Talgo treinen

Vanaf 2023 zullen de Talgo treinen naar verwachting ingezet gaan worden bij de Trein Amsterdam – Berlijn.

This post was last modified on 16 april 2021 11:24

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug