De NS-reiziger gaat in 2023 fors meer betalen voor fors minder aanbod. Gezien de slechte dienstverlening bij NS momenteel past echter maar één ding: de prijzen bevriezen. Dat schrijft Rover samen met de consumentenorganisaties in het Locov in een negatief advies aan NS. NS neemt het advies niet over.
NS wil per 1 januari de treinkaartjes voor de 2e klas 5,5% duurder maken. ¨Om hiermee niet de afspraken met het Rijk te overtreden, verlaagt NS de prijs van de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij iets om het gemiddelde te drukken¨ concludeert Rover. Andere abonnementen zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij worden maar liefst 9 tot 11% duurder. Hiermee gaan NS-reizigers fors meer betalen voor een fors minder aanbod: in 2023 rijden er zo’n 13% minder treinen vanwege personeelsgebrek.
Rover en de andere consumentenorganisaties vinden de plannen van NS bevreemdend. Met minder treinen, langere reistijd, vollere treinen en extra overstappen is de forse prijsverhoging volgens de organisaties op geen enkele manier gerechtvaardigd. De consumentenorganisaties pleiten daarom voor het helemaal afzien van prijsverhogingen. Het is tot nu toe alleen in 2002 voorgekomen dat NS de tarieven niet verhoogde, destijds wegens slechte prestaties. “U kunt moeilijk volhouden dat u in 2023, met minimaal een structurele uitval via afschaling van 13 procent van de treinen, goede prestaties levert” beargumenteren de consumentenorganisaties in een brief aan NS.
“NS vraagt nu echt te veel van de reiziger”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Het zou het bedrijf sieren de problemen van de treinreiziger serieus te nemen en gezien de slechte kwaliteit van dienstverlening af te zien van iedere prijsverhoging. Wij zien het als maatschappelijke plicht van NS om reizigers niet de trein uit te jagen. Ook zonder exorbitante prijsverhoging zal NS hiervoor in 2023 alle zeilen moeten bijzetten.”
NS heeft het het advies van consumentenorganisaties naast zich neergelegd. Het spoorbedrijf zegt verbaasd te zijn over de koppeling die de organisaties leggen tussen de tarieven en frequenties. ¨In de afgelopen tien jaar heeft NS zeer veel frequentieverhogingen doorgevoerd die ook niet gekoppeld waren aan een prijsverhoging van het kaartje¨ reageert NS op de kritiek.
NS benadrukt verder dat de inflatie in 2022 veel hoger is uitgevallen dan verwacht, waardoor per saldo de prijs van het treinkaartje minder hard stijgt dan de inflatie. ¨Dat verschil kost ons naar verwachting meer dan € 100 miljoen en dat brengt NS zelf op¨.
This post was last modified on 3 november 2022 17:45
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…