Rover: NS moet prijzen bevriezen

De NS-reiziger gaat in 2023 fors meer betalen voor fors minder aanbod. Gezien de slechte dienstverlening bij NS momenteel past echter maar één ding: de prijzen bevriezen. Dat schrijft Rover samen met de consumentenorganisaties in het Locov in een negatief advies aan NS. NS neemt het advies niet over.

Duurder

NS wil per 1 januari de treinkaartjes voor de 2e klas 5,5% duurder maken. ¨Om hiermee niet de afspraken met het Rijk te overtreden, verlaagt NS de prijs van de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij iets om het gemiddelde te drukken¨ concludeert Rover. Andere abonnementen zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij worden maar liefst 9 tot 11% duurder. Hiermee gaan NS-reizigers fors meer betalen voor een fors minder aanbod: in 2023 rijden er zo’n 13% minder treinen vanwege personeelsgebrek.

Oproep: stel prijsverhoging uit

Rover en de andere consumentenorganisaties vinden de plannen van NS bevreemdend. Met minder treinen, langere reistijd, vollere treinen en extra overstappen is de forse prijsverhoging volgens de organisaties op geen enkele manier gerechtvaardigd. De consumentenorganisaties pleiten daarom voor het helemaal afzien van prijsverhogingen. Het is tot nu toe alleen in 2002 voorgekomen dat NS de tarieven niet verhoogde, destijds wegens slechte prestaties. “U kunt moeilijk volhouden dat u in 2023, met minimaal een structurele uitval via afschaling van 13 procent van de treinen, goede prestaties levert” beargumenteren de consumentenorganisaties in een brief aan NS.

“NS vraagt nu echt te veel van de reiziger”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Het zou het bedrijf sieren de problemen van de treinreiziger serieus te nemen en gezien de slechte kwaliteit van dienstverlening af te zien van iedere prijsverhoging. Wij zien het als maatschappelijke plicht van NS om reizigers niet de trein uit te jagen. Ook zonder exorbitante prijsverhoging zal NS hiervoor in 2023 alle zeilen moeten bijzetten.”

NS: geen koppeling met frequentie

NS heeft het het advies van consumentenorganisaties naast zich neergelegd. Het spoorbedrijf zegt verbaasd te zijn over de koppeling die de organisaties leggen tussen de tarieven en frequenties. ¨In de afgelopen tien jaar heeft NS zeer veel frequentieverhogingen doorgevoerd die ook niet gekoppeld waren aan een prijsverhoging van het kaartje¨ reageert NS op de kritiek.

NS benadrukt verder dat de inflatie in 2022 veel hoger is uitgevallen dan verwacht, waardoor per saldo de prijs van het treinkaartje minder hard stijgt dan de inflatie. ¨Dat verschil kost ons naar verwachting meer dan € 100 miljoen en dat brengt NS zelf op¨.

This post was last modified on 3 november 2022 17:45

Share

Recent Posts

Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

50 minuten terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

3 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

21 uur terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

22 uur terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

1 dag terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

1 dag terug