Kabinet investeert miljarden in infrastructuur, waaronder spoor

De 7,5 miljard euro die het kabinet vrijmaakt voor investeringen in infrastructuur gaan vooral naar openbaar vervoer (4 miljard euro) en de auto (2,7 miljard euro). Het grootste gedeelte van dit geld komt terecht in de Randstad en Noord-Brabant. Dat blijkt uit plannen die bewindslieden van Infrastructuur Mark Harbers en Vivianne Heijnen en woonminister Hugo de Jonge naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

Zuid-Holland

Veel geld is bedoeld voor de infrastructuur van nieuw aan te leggen woonwijken. Het kabinet wil ruim 900.000 nieuwe woningen hebben gebouwd in 2030, waarvan de meeste in de Randstad komen.

In Zuid-Holland gaat ruim 1,5 miljard euro naar de verbetering van stations en spoorwegen tussen Leiden en Dordrecht. Dat geld wordt gebruikt om het spoor tussen Delft Zuid en Schiedam Centrum te verdubbelen. NS heeft hier de ambitie om uiteindelijk elke vijf minuten een Sprinter te laten rijden. Dit jaar werd er een eerste stap gezet naar elke tien minuten een Sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam, maar door personeelstekort is die wijziging alweer teruggedraaid. Langs de route Leiden – Dordrecht worden tot 2040 ongeveer 77.000 woningen gebouwd.

Voor Rotterdam wordt 625 miljoen euro uitgetrokken voor oeververbindingen, zoals bruggen. De stad heeft recent bekend gemaakt dat er een nieuwe brug komt tussen de wijk Kralingen en Feijenoord. De brug moet ook geschikt worden voor de tram.

Noord-Holland

In Noord-Holland investeert het Rijk in onder meer het Zuidasdok van station Amsterdam Zuid, de A10 en het sluiten van de metroring in Amsterdam. Daarmee wordt gedoeld op de verbinding Amsterdam Sloterdijk – Amsterdam Centraal.

Ook wordt zoals vorig jaar al was aangekondigd de Amsterdamse Noord/Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. Hier reageren Schiphol en KLM verheugd op. Door het doortrekken van de Noord/Zuidlijn moet er meer capaciteit ontstaan voor binnenlandse en internationale treinen.

Buiten de Randstad

In Noord-Brabant gaat ruim 800 miljoen euro naar de regio Brainport Eindhoven. Daar moet een zogeheten “multimodale knoop” komen met “genoeg ruimte voor het groeiende aantal reizigers met bus, fiets en trein”. Er zouden vanuit Eindhoven internationale treinen moeten komen naar Brussel, Aken en Düsseldorf.

Verder buiten de Randstad wordt ook geïnvesteerd: voor een betere spoorverbinding tussen Enschede en Münster wordt 30 miljoen euro uitgetrokken en naar de RegioExpres in Gelderland gaat 150 miljoen euro. Daardoor wordt de reistijd tussen Winterswijk en Arnhem met dertien minuten verkort. Voor overstappers naar de Randstad kan de reistijdwinst oplopen tot 26 minuten.

Ook trekt het kabinet meer geld uit voor fietsinfrastructuur. Met in totaal 780 miljoen euro wil de regering doorfietsroutes en fietsenstallingen aanleggen. Ook komen er nieuwe tunnels en bruggen voor fietsers en voetgangers.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 14 november 2022 21:13

Share

Recent Posts

NMBS, SBB en MÁV-START bedienen fietsers ‘t best – fietser in Europa laatste jaren iets beter uit in trein

Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…

8 uur terug

European Sleeper begint als eerste vroeg met verkoop kerstperiode

European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…

12 uur terug

Vijf redenen om niet te staken en toch te winnen

Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere…

18 uur terug

Staking op vrijdag: geen NS-treinen in noorden en zuiden – NS rijdt wel in rest van het land

NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat…

1 dag terug

Kwart van NS-treinen staat donderdag aan de kant in Noord-Holland en het oosten

In de provincie Noord-Holland en grote delen van Overijssel en Gelderland rijdt donderdag een kwart…

1 dag terug

Huidig spoor kan veel meer internationale treinen aan – experts bespreken drempels voor vervoer over grens

Het huidige spoor in Nederland kan twee tot drie keer zoveel internationaal treinverkeer aan. Dat…

2 dagen terug