Kamer: weg met bezuinigingen op ov – NS Jongerendagkaart moet terugkomen
01 jul 2025 17:55
De Tweede Kamer vraagt de regering af te zien van de bezuinigingen op het openbaar vervoer. Een motie van Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Bart van Kent (SP) kreeg dinsdag steun van een meerderheid. Ook een motie voor terugkeer van de dinsdag afgeschafte NS Jongerendagkaart haalde het.
De Kamer wil dat de regering afziet van de bezuiniging van 110 miljoen euro per jaar op het ov in en om de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en de korting op de Ov-studentenkaart die tot een jaarlijkse bezuiniging leidt van 225 miljoen euro op het regionale ov. De regering moet, volgens de motie, zelf in de begroting een weg vinden om de bezuinigingen ongedaan te maken. Coalitiepartijen NSC en BBB stemden tegen omdat de motie niet zelf met een dekking kwam.
‘Desastreuze gevolgen’
Vervoerbedrijven, regionale overheden en reizigersvereniging Rover protesteren al lange tijd tegen de voorgenomen bezuinigingen. De gevolgen van de kortingen op het ov zouden leiden tot nog hogere prijzen van kaartjes en een verslechtering van het aanbod. Zelfs voormalig staatssecretaris Chris Jansen (PVV), onder wiens bewind de bezuinigingen tot stand kwamen, waarschuwde voor ’desastreuze’ gevolgen.
De nieuwe demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) van openbaar vervoer zei afgelopen donderdag in een debat met de Tweede Kamer dat hij geen mogelijkheden ziet om de bezuinigingen ongedaan te maken. “Het baart me zorgen en het is heel ingewikkeld om dit op te lossen. Op dit moment zijn er geen middelen om wat te doe”, aldus Aartsen donderdag.
Jongerendagkaart moet terugkomen
De Kamer droeg de nieuwe staatssecretaris unaniem op met de NS te gaan praten over een terugkeer van de NS Jongerendagkaart. De NS besloot vorig week om met ingang van dinsdag de Jongerendagkaart af te schaffen. Volgens de aangenomen motie, van Tweede Kamerleden Olger van Dijk (NSC), Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) en Cor Pierik (BBB), is dat niet gewenst.
De Tweede Kamer draagt Aartsen ook op om het herinvoeren van de Jongerendagkaart te betrekken bij de plannen voor de Onderwegpas. Deze pas wordt waarschijnlijk een pas voor gratis reizen in de daluren voor mensen met een minimuminkomen. De pas moet betaald worden met een bijdrage uit het Europese Sociaal Klimaatfonds. De aanvragen hiervoor moesten uiterlijk afgelopen maandag ingediend zijn in Brussel.
Petitie 60.000 keer ondertekend
Tegen het afschaffen van de Jongerendagkaart kwam veel protest. Een petitie tegen dit besluit van de NS is 60.000 keer ondertekend. De Brabantse scholier Luka Maas, die de petitie startte, overhandigde de petitie dinsdagmiddag voor de stemming aan Kamerlid Olger van Dijk.
De komende maanden blijft de Jongerendagkaart tegen een iets hogere prijs nog wel beschikbaar via Treinreiziger.nl.
(c) Treinreiziger.nl
Op de SP na vinden beide andere partijen dat grote steun aan de Oekraïne, en aan Zuid- en Oost Europa financiële prioriteit heeft, op Polen en Hongarije na natuurlijk.
Logisch dat de motie ook niet met een dekking komt: dat is bijkans onmogelijk.
Redelijke kans dat de meeste partijen behalve de PVV hier tijdens de komende verkiezingen omheen gaan draaien, inclusief de pers. En nee, ik stem zelf geen PVV 😉
Veel van die moties zijn compleet voor de bühne, ze worden dan wel aangenomen, maar stel dat één van die partijen vervolgens in het kabinet komt, wordt het ook weer net zo gemakkelijk van de tafel geschoven. Ik zie zeker met de jongerendagkaart voorlopig echt niets gebeuren, alleen als de 2e kamer met veel geld op tafel komt zal NS misschien buigen. Maar NS heeft natuurlijk ook al het probleem van de hogere lonen waar ook nog dekking voor gevonden moet worden.
NS heeft ook een probleem met politici die zich continue met de bedrijfsvoering bemoeien. Maak dan van iedere NS-er een ambtenaar, dan kun je er iedere 4 jaar iets anders van maken en het bedrijf als een trekharmonica beurtelings laten groeien en krimpen.
Wie wil zo’n bedrijf nog leiden?
Ik denk dat we voor de jongerendagkaart een middenweg moeten zoeken. De reden dat de NS ervan af wil is omdat ze te veel kosten en te weinig opbrengen. Versober de dagkaarten naar een dag traject en verhoog de prijs met een aantal euro. Op deze manier trek je toch een bepaalde groep de trein in en levert het meer op.
Je vraagt je bijna af waarom NS dit zelf niet heeft bedacht. Dit lijkt zo’n makkelijke oplossing. Desnoods op een OVC ipv E-ticket. Of is er vanuit NS-perspectief toch iets anders aan de hand.
Het probleem zit hem vooral in dat hij niet geldig is in de spitsuren op werkdagen. De NS had kennelijk obv de ervaring met de kruidvatkaartjes ed het idee dat jongeren net als die doelgroep zich daar vrij netjes aan zouden houden. Helaas doen ze dat niet. Integendeel.
Daarnaast heeft de NS een compleet verkeerde inschatting gemaakt van de afstanden die jongeren zouden gaan afleggen. Jongeren blijken de kaartjes te gebruiken om zeer grote afstanden af te leggen. Ineens kun je voor bijna niets voor een concert naar Groningen of vanuit Limburg naar Rotterdam of Amsterdam. En dat doen ze volop.
De vraag die de politiek zou moeten stellen is of het zinvol is om met een dumpprijs een grote vraag naar openbaar vervoer te creëeren die er anders niet zou zijn. Zeker als de kosten de opbrengst ver overstijgen en de extra reizen grotendeels nooit gemaakt zouden zijn zonder die dumpprijs.
Daar is niets milieuvriendelijks aan. Het is gewoon geld verbranden waar je ook iets nuttigs mee zou kunnen doen.
Ik zelf heb er tot mijn 19de veel gebruik van gemaakt, juist omdat het betaalbaar was om eindelijk het ov te kunnen gebruiken. Familie kon ik eindelijk zelf bezoeken, als ik een ander stuk van Nederland wou zien kon dat ook in één keer. Ik ben echt van mening dat lange afstanden afleggen een slecht argument is om af te schaffen. Maar dan misschien een trap systeem voor prijzen, voor de 12 jarige dus minder geld van voor een 17 jarige. Regels werken, als je het handhaaft, ik zie vaak genoeg conducteurs en V&S medewerkers zeggen: ”de volgende keer niet meer doen hé” en dan door gaan tot de orde van de dag. Al deze jongeren gaan de trein minder namen, dit zijn ook toekomstige klanten en die vallen dan weg en dat is zonde.
Dit is ook mijn gedachte. Heb vroeger ook vaak gebruik gemaakt van de Kruidvat kaarten. Heb hierdoor ook vaker gereisd met de trein dan dat ik nu doe.
Ook ben ik het met Ruud eens dat er grenzen zijn aan wat je moet doen om mensen in het ov te krijgen en zulke kaarten niet tegen dumpprijzen moeten aanbieden.
Daarnaast blijf ik erbij dat er een middenweg is. Een deel van de jongeren zijn de toekomstige klanten van de NS. Die zijn nu nog kneedbaar. Hoeft niet tegen de dumpprijzen maar bedenk een alternatief.
Dat alternatief is aangeboden en helemaal niet verkeerd: De 40% kortingkaart. Daar zou je met een extra bijdrage van de overheid bijv nog een 50 of 60% kortingkaart van kunnen maken maar daarmee los je het ongewenst reizen in de spits niet op. En heb je meteen een nieuw probleem, onze overheid is volledig blut. Erger nog ze zijn op zoek naar vele miljarden voor een ander cadeautje aan de burger: de gratis kinderopvang waardoor opnieuw overal incl het OV geld weggehaald zal moeten worden.
En dan kom je weer bij hetzelfde uit: Een overheid die sinterklaas speelt en elk verzoek om dingen gratis of ver beneden de kostprijs in de markt te zetten overneemt onherroepelijk volledig vast. Zaken incl het OV gratis of stopgoedkoop aanbieden in elke gewenste hoelveelheid is onmogelijk. De rekening moet altijd voldaan worden ook al kies je ervoor degene die er vrijwel onbeperkt gebruik van mag maken niet te laten betalen.
Dat heet markteconomie. Bij alles wat spotgoedkoop is verdwijnt bij 90% van de mensen de rem om er economisch verantwoord mee om te gaan. Dat is de mens eigen. Met spullen die je bij de action koopt ga je anders om dan met wat je bij de bijenkorf koopt.
Dat hangt helemaal van je inkomen af. Dus is zeer relatief. Een grote groep kan niet bij de bijenkorf kopen. Om die kinderen gelijke kansen te geven is zo’n betaalbare treinkaart onmisbaar. Het helpt mee aan zelfstandigheid. Omgaan met vrijheid en zo ook zich aan regels houden
Treinkaartjes staan op naam, bij misbruik zou er eenvoudig een sanctie aan gekoppeld kunnen worden zoals bv tijdelijk niet beschikbaar voor betreffende persoon.
Goed idee,1 onbeperkt traject voor 10 of 12 euro ipv dagkaart voor 8,50. Deels betaald uit klimaatpotje. Eventueel ook een max aantal per maand of jaar . Ze staan op naam dus dat is ook eenvoudig. Er moet best n beter betaalbaar alternatief zijn.
Goed dat de kamer deze OV bezuinigingswaanzin heeft teruggefloten.
Als de onderwegpas uit EU klimaatfondsen betaalt wordt, waarom kan het redden van het Nederlandse OV door deze weer betrouwbaar en betaalbaar te maken niet uit onze klimaatgelden komen? Lijkt me beter dan al die op zijn minst twijfelachtige klimaatmaatregelen. (Geloof zelf niet in windmolens, zonnepanelen en al helemaal niet in electrische auto’s) Laten we er nu voor zorgen dat de Corona automobilisten de weg weer terug vinden naar het OV.
Klimaatdestructie ervaar je deze dagen in West- Europa.
Het is geen geloof.
Het is reeds in de 70-tiger jaren vorige eeuw door wetenschappers gesteld/ voorspeld.
De temperatuur van het koelwater voor de industrie en ook kernenergie-centrales wordt te hoog.
En het koelwater wordt krapper.
Tja, luister maar niet in wetenschappelijk advies, waarschuwingen, oplossingen.
Steek je hoofd maar in het zand je bent verloren.
Het is al te laat. De aarde gaat er aan.
Ik denk dat de aarde de mensheid wel overleeft.
Leer eerst Nederlands en schrijf dan: : …..betaald wordt….
Lachwekkend dit en schokkend, 2 dagen boven de 30 graden en nu om 20:55 uur , alleen maar seinstoringen overal en defecte treinen, ga je schamen NS en Pro rail, ga eens mensen compenseren AUB
Seinstoringen en defecte treinen treden bij alle temperaturen op, dat is gewoon gebrek aan onderhoud. Wacht maar is tot het sneeuwt, dan zul je wat beleven… zoals bevroren wissels, etc.
Ik wist het.
De voorlopers van het NL- Ticket worden behouden.
Het NL-ticket zal gefinancierd worden uit EU-klimaatgelden en de 5% defensie- norm.
Trouwens ik pleit ervoor dat CO2-uitstoters voor alle schade aan mens, natuur en klimaat schadeplichtig gemaakt worden.
Een Consumers/burgers claim-actie dient er te komen.
En de verantwoordelijke politieke partijen dienen door de slachtoffers van de klimaatdestructie 98% van de bevolking bij de verkiezingen afgestraft te worden.
Zend ze de woestijn in, de schroeienende hei op.
Deze gratis-bier-motie betekent niet veel meer dan dat de Kamer zegt dat ze iets wil. Juist het ontbreken van de financiële onderbouwing, geeft aan dat ze het niet heel graag willen.
Wie zijn ze?
De rechtse partijen.
De veroorzakers van de klimaatdestructie.
Hier in Zürich momenteel 29 C, 10.15 u
‘Ze’ is de Kamer.
Het interesseert me amper hoe warm of koud het hier is, laat staan in Zürich.
Nu weer in Zürich… Als u zelf voortdurend iedereen de les leest over de klimaatcatastrofe is het misschien een goed idee om zelf wat minder te reizen. Anders is het niet erg geloofwaardig.
Past u wel op, een zonnesteek heb je zo te pakken.
Naar Zürich-Kloten gevloegen?
Als de Jongerendagkaart terug komt moet deze geldig zijn bij alle binnenlandse treinvervoerders. Bij Arriva (traject Emmen – Zwolle) zijn de conducteurs juist blij dat de kaart is afgeschaft. Dit omdat het eindeloze discussies oplevert omdat die kaart alleen geldig was bij NS en jongeren dachten dachten dat je elke trein kan nemen (dus ook bij bijvoorbeeld Arriva)
Jongeren dachten dat helemaal niet, maar namen gewoon bewust die Arriva treinen in de hoop dat er geen controle zou zijn. Op het kaartje zelf staat al duidelijk aangegeven dat het alleen geldig is bij NS en ook bij de aanschaf wordt het duidelijk vermeld.
Eind oktober. Verkiezingen. Lees de partijprogramma’s door en maak de juiste keuze.
Beter nog, kijk wat ze de afgelopen jaren hebben gepresteerd.
Dat is lastig goed te beoordelen. Je kunt het een partij niet per se verwijten als er geen meerderheid te vinden was voor hun standpunten. En al helemaal problematisch vind ik het als je coalitiepartijen gaat verwijten dat ze relatief vaak tegen hun partijstandpunt in hebben gestemd vanwege compromissen in een regeerakkoord. Want als iedereen altijd bij zijn eigen partijstandpunt blijft krijgt er vrijwel nooit iets een meerderheid (afgezien van gratis-biermoties) en is het land onbestuurbaar.
Zelf probeer ik de gevolgen van politiek handelen te volgen maar dat is inderdaad niet gemakkelijk. Handig is misschien ‘De politieke index’, die geeft een aardig beeld.
https://politiekeindex.nl/
De kamerleden die zich met het ov bezighouden vind je in de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat.
https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/commissies/iw
Dus verdere belasting stijging of want het geld niet ergens vandaan komen… Als ze die buitenlandse geldkraan nu eens dichtdraaien en dat in eigen land zouden steken wat dan.
Buitenlandse geldkraan. Interessant.
Maar het Europees Sociaal Klimaatfonds komt er helemaal niet meer! Volgens de gelekte meerjarengebegroting van de EU (die op 16 juli definitief wordt vastgesteld) is het hele ESF verdwenen uit de plannen. Typisch Nederland, altijd maar rekenen op potjes die er niet zijn of komen en dan verongelijkt gaan toekijken
Allemaal leuk en aardig maar voor goed werkend OV moet er een hele berg geld bij van de overheid.
Wil je als overheid geen verantwoordelijkheid nemen en zo’n schijnconstructie omhoog houden die winstgevend moer zijn kan je een bedrijf nier dwingen een verliesgevend product aan te bieden in vorm van een JDK of x aantal uren een trein richting Kutkrabbeveen.
Neem blauwnet dan ook mee in dit verhaal. Jongeren uit b.v Emmen moeten eerst voor het volle pond naar Zwolle en dan kunnen ze pas de jongeren kaart gebruiken. De jongeren kaart is de enige kortingskaart van de ns die niet gebruikt kan worden in de blauwnet treinen.
SCHANDALIG!!! WEG MET DE JONGERENDAGKAART ÈN DE STUDENTEN-OV!!! LAAT HEN STUDEREN IN DE BUURT VAN HUN VERBLIJFPLAATS EN STAPPEN DOEN ZE MAAR OP EIGEN KOSTEN!
DOOR HEN HEBBEN WIJ GEEN ZITPLAATS IN DE TREIN!
Ik juichde pleidooien toe maar heeft dat wel resultaat ? Ik ben bang van niet