fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Kinderen reizen gratis met treinen en bussen van Arriva in Limburg

Kinderen tot en met elf jaar oud kunnen later dit jaar gratis met het openbaar vervoer van Arriva in Limburg. De provincie voert daarvoor vanaf de tweede helft van 2024 een speciaal abonnement in. Ook komt er een abonnement voor jongeren die daarmee korting krijgen op reizen met Arriva.

De korting geldt voor zowel bussen als treinen van Arriva. In Limburg rijden ook nog intercity’s van NS, maar daar geldt de korting niet.

Nooit meer dan 50 euro voor jongeren

De jongerenkorting is zodanig ingericht dat het nooit meer dan 50 euro per maand kost voor jongeren tussen twaalf en achttien jaar oud om onbeperkt te reizen met Arriva in Limburg. Dit abonnement en het kinderabonnement zijn gratis aan te vragen.

Drie abonnementen

Arriva Limburg voert bovendien nog drie andere abonnementen in. Het Dal Kortingabonnement kost 10 euro per maand. Met dit abonnement kunnen reizigers na 09.00 uur met 40 procent korting reizen met Arriva. Verder is er een speciaal voordeelabonnement voor mensen die geregeld met de trein of bus reizen in Limburg. Dat abonnement is gratis en kan reizigers korting opleveren. Het laatste nieuwe reisproduct is een maximumdagtarief voor reizen in de daluren. Dat komt neer op 15 euro per dag en is bedoeld voor mensen die af en toe met het ov gaan.

Eerder dit jaar besloot de provincie Limburg dat mensen met een minimuminkomen gratis in de daluren mogen reizen in treinen en bussen van Arriva.

4 1 stem
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
4 maanden geleden

De korting geldt voor zowel bussen als treinen van Arriva. In Limburg rijden ook nog intercity’s van NS, maar daar geldt de korting niet.

Dus dit geldt ook in de Arrivatreinen tussen Maastricht en Eijsden?

Anna
4 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Waarschijnlijk niet, want daar geld het NS tarief , er staan geen Arriva paaltjes om in te checken in Eijsden

Michiel
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anna

Op recente beelden is te zien dat er tegenwoordig dus wel twee paaltjes naast elkaar staan in Eijsden. Of beide al werken weet ik niet, maar dat tweede paaltje zal niet voor niets neergezet zijn lijkt mij.

Johan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Dat moet dan het eerste station zijn dat meer verschillende incheckpaaltjes heeft dan treinseries die dat station bedienen.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Er zitten Belgische conducteurs op de treinen tussen Eijsden en Maastricht. Weten dit die allemaal?

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Toen de nmbs er nog reed, verstopten conducteurs zich altijd tot na Eijsden, om niet met ns kaartjes te hoeven werken.
Grote kans dat of arriva ze alle nieuwe regels bijbrengt, of ze zich blijven verstoppen.

Passepartout
4 maanden geleden

Top dit! Ik vind het altijd heel lastig dat ik met gezin van vijf ongeveer 5x zoveel kwijt ben aan een ritje met OV dan aan een ritje met de auto. Nou is Kids Vrij voor de trein wel een oplossing maar bijvoorbeeld van Utrecht naar Den Haag is soms het buskaartje heen en terug vanaf het station in Den Haag naar familie duurder dan het hele stuk in de auto. Dan moet je wel heeeeeel graag met het OV willen…

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Passepartout

Een autorit in een kleine middenklasser kost 44 eurocent per kilometer, aldus de ANWB

Passepartout
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Gemiddeld kost een auto wel 44 cent per km, maar een km extra kost veel minder. Vooral brandstof, wat extra slijtage aan de banden en een beetje afschrijving omdat een auto met meer km minder waard is. Maar de garage gaat 1x per jaar, zoveel rijden we niet, de verzekering en wegenbelasting en het grootste deel van de afschrijving zijn ook niet per km. Ik zou graag van die vaste kosten verlost zijn en wat meer per km betalen en dan zou inderdaad de trein voor gezinnen ook wat aantrekkelijker worden.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Passepartout

Rekeningrijden in plaats van motorrijtuigenbelasting

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Passepartout

Er zijn groepskaartjes bij de ns, die p.p ongeveer 40% van een kortingskaartje kosten

Passepartout
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Groepskaartjes is wel een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Overigens hebben we een abo voor de trein en kids gratis, maar is het stukje met de bus in Den Haag heen en weer dus duurder dan de auto voor het hele stuk.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Passepartout

De trein is qua prijs nu eenmaal niet zo’n geschikt vervoermiddel als je met meerdere personen reist. Het is meer iets voor wie alleen reist.

Passepartout
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ja, maar dat is voor alle partijen slechter toch? In Italië bij trenord hadden ze overigens een goede oplossing: je kon vrij eenvoudig een familiepas aanvragen en dan reizen de kinderen voor niks mee als je samen reist. Precies goed om dd concurrentie met de auto aan te kunnen en geen ‘lek’ naar scholieren die massaal en onbetaald reizen.
Trenord blij met klanten die anders gevijven nooit de trein zouden kiezen en gezinnen blij die geen auto hoeven te gebruiken.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Passepartout

Meereizenden gratis of bijna gratis meenemen is voor de vervoerders natuurlijk een probleem want die meereizigers nemen wel een zitplaats in.

treingraag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Passepartout

Kinderbijslag, zeker met 5 kinderen, is hiervoor nu weer inkomstenverlies van een OV pionier die zijn werknemers ook voldoende moet kunnen betalen.

Paul Lamote
4 maanden geleden

Dat zal NS niet leuk vinden omdat jongeren dan straks de Arriva trein zullen nemen in plaats van de intercity.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Prima toch, geen hangjongeren meer op de beugels van de deuren en op de trappen.

Sander
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dit snap ik niet, de NS rijdt toch niet op dezelfde trajecten als Arriva treinen?

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Sander

Jawel, op de lijnen bezuiden Roermond rijdt NS de intercity’s en Arriva de stoptreinen .

Ben Udo
4 maanden geleden
  • Bij de ns heb je een kids vrij abonnement. Kinderen reizen gratis bij de ns. Het abonnement is ook geldig bij andere treinvervoerders. dit is alleen extra van de bus.
Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ben Udo

Kids is vrij is slechts tot 12 jaar. Middelbare scholieren die naar school gaan en tieners die uitgaan hebben daar weinig aan.

Johan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ben Udo

Bij Kids Vrij moet er iemand meereizen van 12 jaar of ouder.

Erika
4 maanden geleden

Kinderen tot 12 jaar kunnen heel 2024 gratis met de bus en tram in de provincie Utrecht. Vervoerders QBuzz en Syntus Utrecht hebben hiertoe besloten. Voorwaarde is wel dat een (betalende) volwassene meereist.