Foto: (c) Daniël de Ruig (testrit/archief)

Kinderziektes blijven tot nu toe uit bij Sprinter Nieuwe Generatie

Het proefbedrijf met reizigers tussen Haarlem en Den Haag met de nieuwe Sprinters – de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) – verloopt zeer voorspoedig. Op 400 ritten is er nog geen enkele rit uitgevallen.

Warme reserves

Dat vertelt Roel Okhuijsen – directeur nieuw materieel bij NS – vorige week aan Treinreiziger.nl. “Dat is eigenlijk heel raar, want dit is de periode van kinderziektes.” Bij alle ritten die nu met SNG worden gereden, staan zogenoemde ‘warme reserves’ klaar. Dat betekent dat als de trein mocht uitvallen, een reservetrein gereed staat, maar die is tot dusver nog niet nodig geweest. Sinds 12 november rijdt er eens per twee uur een SNG-trein tussen Haarlem en Den Haag. Vanaf 9 december wordt de inzet uitgebreid en is het de bedoeling dat de SNG-treinen alle Sprinterritten tussen beide steden voor hun rekening nemen.

Instructies aangepast

“Toch hebben de testritten wel iets opgeleverd”, vertelt Okhuijsen. “De instructies bleken op een bepaald punt niet te kloppen: een specifieke test moet bijvoorbeeld uitgevoerd worden met gesloten deuren, terwijl dat niet in de instructies stond.” De instructies zijn daarop aangepast, maar van echte kinderziektes is dus geen sprake.

Kinderziektes bij FLIRT

Dat de introductie nu voorspoedig verloopt, is nog geen garantie dat er straks geen kinderziektes naar boven komen. Bij de FLIRT leek de introductie in eerste instantie ook zonder problemen te verlopen, maar toen de inzet werd uitgebreid, bleken er toch problemen te zijn met de uitschuifbare loopplank. Bij diverse stations kwam die knel te zitten, waardoor storingen ontstonden.

Problemen bij SLT

Ook bij de SLT leek de introductie in eerste instantie goed te gaan en langzaam werd de inzet uitgebreid. Daar kwam echter snel een einde aan toen de SLT de volledige treinserie Den Haag – Utrecht overnam. Er bleken onder andere softwareproblemen te zijn waardoor de treinen maandenlang aan de kant stonden. Op dat soort scenario’s wordt bij NS uiteraard niet gehoopt, maar er wordt wel rekening mee gehouden.

Het interview met Okhuijsen vond vorige week plaats.

Video: De SNG per boot naar Nederland

Video: NS als Sinterklaas


Het is pakjesavond, en de SNG komt net als Sinterklaas per boot uit Spanje. Speelt NS, met Roger van Boxtel in de hoofdrol, misschien Sinterklaas?

17 gedachten over “Kinderziektes blijven tot nu toe uit bij Sprinter Nieuwe Generatie”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Herinner me de eerste reacties van sommigen op internet. CAF is een Spaanse concern. Krijg we weer een tweede variant van Fyra? Vroeger kwamen de NS treinen altijd uit Duitsland. Die zijn meestal beter.

    Maar de Civity platform is een betrouwbaar platform. Ook over Civity geleverd in Italië hoor je geen klachten. Heb deze trein al een aantal keer zien testrijden. Hoop dat het binnenkort al in de dienstregeling wordt ingezet op meerdere verbindingen.

    1. Bert schreef:

      Let wel: het is een interview met de directeur nieuw materieel. Ja, de ritten Haarlem-Den Haag verlopen boven verwachting goed, maar er zijn wel degelijk vele problemen naar boven gekomen bij het testrijden. De meeste daarvan zijn gelukkig verholpen, maar dat de trein zeer onvoorspelbaar remt bij glad weer is niet zomaar te verhelpen en kan wel voor vertraging zorgen.

    2. Poezenbeest schreef:

      Nog vroeger kwamen de treinen uit Nederland (Werkspoor, onder andere Mat’54 en de 1200-serie)), amderen uit Frankrijk (Talbot, onder andere de 1600-serie, die erg betrouwbaar is gebleken). Land van herkomst zegt weinig.

      Overigens kwam de Fyra niet uit Spanje, maar uit Italië.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Weet dat de Fyra uit Italië kwam. Maar sommigen hadden al direct een vooroordeel over een trein uit Spanje. En vergeleek ten onrechte de Civity met de Fyra.

        Maar Civity is een bewezen en betrouwbare platform. Al zegt dat niet alles. SLT is ook ontworpen op basis van een betrouwbare Duitse stoptrein. Toch kwam later een aantal klachten over deze SLT.

      2. mvdh schreef:

        Kleine correctie, de 1600 serie is gebouwd door Alstom dat inderdaad een Frans bedrijf is, Talbot was gevestigd in Aken.

    3. Paul Lamote schreef:

      Helaas heeft de Duitse spoorwegindustrie de laatste jaren een zeer bedenkelijke reputatie opgebouwd. Denk aan de S-Bahn stellen in Berlijn, IC2, ICE4, Twindexx, SLT, enz. Allemaal drama’s en vaak jaren te laat.

  2. Monique schreef:

    “Nog geen enkele rit uitgevallen”? Maandagochtend de 3e reed de SNG niet maar werd op een aantal ritten DDZ ingezet.
    Dinsdagochtend reed er geen 6308 en 6327, en geen vervangend materieel.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Er hoort vervangend materieel te zijn. Zoals weergegeven zijn de uitspraken Okhuijsen vorige week gedaan, dus het kan inderdaad zijn dat de laatste twee dagen er wel iets aan de hand is.

      1. Monique schreef:

        Dan blijft nog wel rit 6338 van 22 november over die tussen De Vink en Leiden bijna een kwartier stil heeft gestaan waarbij er een melding van defecte trein was om die tijd.
        https://treinposities.nl/ritinfo/20181122/6338
        Ook op de 28e is er in de avond iets uitgevallen (6383 en 6368, reden niet bekend).

        Ik reis er nu al een aantal weken ongeveer iedere dag mee en ben er tevreden over.
        Maar zo’n opmerking dat er nog geen enkele rit is uitgevallen is wel heel gewaagd.

    2. Paul Lamote schreef:

      Ik had begrepen dat dat was omdat de treinstellen toen een software update kregen.

  3. DDietzen schreef:

    Achterhaald door de realiteit! Gisteren (4 december) ben ik op Leiden C de SNG’tjes richting Den Haag uitgejaagd omdat de trein plat lag en niet meer aan de praat te krijgen was. Door gebrek aan elektriciteit gingen ook de passagiersdeuren niet open, dus we zaten enige tijd opgesloten totdat we via de machinistencabine mochten uitstappen; nog een geluk dat ik goed ter been ben en niet in rolstoel oid, anders zat ik daar nu nog.
    Bleek dat de stroomafnemer van één van de stellen (2315+2711) niet meer omhoog wilde. Vanuit Leiden zijn de ritten 6351, 29701 (zonder stop naar Den Haag) en 4661, waar de SNG’tjes voor gepland stonden, allemaal opgeheven. De stellen hebben zeker twee uur buiten dienst gestaan op spoor 4a.
    Een haperende stroomafnemer en opgesloten reizigers noem ik niet “geen kinderziektes”, en drie uitgevallen ritten ook niet “nog geen enkele rit uitgevallen”…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Zoals onderaan stond aangegeven is dit interview vorige week afgenomen, dus kan inderdaad dat er inmiddels een andere ontwikkeling is. Om misverstanden te voorkomen heb ik nu ook eerder in het artikel opgenomen dat het interview vorige week heeft plaats gevonden. Dat was in Polen. Ik ben nog steeds op reis met de trein in Europa. Vandaar dat dit niet direct gepubliceerd is. Er staat echter ook in dat er alsnog kinderziektes kunnen ontstaan.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Laten we niet te snel oordelen. Je kunt pas na een aantal maanden beoordelen of een trein goed/slecht is.

      Kijk maar naar de treinen van Keolis die in het begin ook niet functioneerde. Maar tegenwoordig hoor je er niets meer over.

      1. dries molenaar schreef:

        Dat is toch een aantal jaren waarbij allerlei weertypes voorbijkomen. Kwakkelwinter en 1963-achtige toestanden.

  4. dries molenaar schreef:

    Dat bootfilmpje is toch een beetje raar. Hoe kan het nu dat een gecompliceerd tripje als getoond goedkoper zou zijn dan de dingen gewoon over de rails te transporteren? Of komt dit door het afwijkende spoor in Spanje en ligt de fabriek te ver van de grens met beschaafd-spoor?

    1. Vincent schreef:

      Simmpelweg gezien maakt het de Fransen weinig uit hoe belangrijk deze treinen zijn voor NS. Als ze ergens achter komen te zitten door vertragingen worden ze niet voor gelaten. Komen ze te laat aan in Nederland, halen ze hier de testperiode niet en gaan ze later in dienst. Dus een klein deel gaat per spoor, de rest via de boot.

    2. Ricardo schreef:

      Benodigd personeel met de juiste kwalificaties, beveiligings- en andere systemen die mogelijk extra ingebouwd moeten worden en eventuele toelatingen om de rit naar Nederland af te kunnen leggen.

      Dan is het al snel simpeler om een of ander “gecompliceerd tripje” te regelen, want voor veel vrachtvervoerders is dat al meer standaard omdat treinen niet het enige speciale transport zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.