Nieuwe Sprinter (SNG) maakt eerste kilometers in reizigersdienst
12 nov 2018 20:37
De nieuwe Sprinters van het type SNG worden sinds vandaag op beperkte schaal in de reizigersdienst ingezet. De gloednieuwe treinen zijn te bewonderen in de treindienst Den Haag – Leiden – Haarlem.
Elke twee uur
Het eerste treinstel arriveerde vorig jaar september. Het afgelopen jaar hebben de eerste treinen al heel wat kilometers gemaakt, zij het zonder reizigers. Vanaf vandaag is daar verandering in gekomen. Dat is iets eerder dan verwacht. NS had namelijk aangekondigd de gloednieuwe treinen per 9 december te zullen inzetten, op het moment dat de dienstregeling 2019 in gaat. Voorlopig worden er twee treinstellen in de reizigersdienst ingezet, één driedelig treinstel (2315), gecombineerd met een vierdelig treinstel (2711). Volgens treinspotters vertrok de eerste trein om 5:51 uur uit Den Haag Centraal, en vervolgens om 6:55 uur uit Haarlem. Elke twee uur zijn de gloednieuwe treinen te zien op dit traject.
Tijd om een nieuwe trein te testen, de SNG van @NS_online. Vanaf vandaag in dienst in de Sprinter tussen Haarlem en Den Haag. pic.twitter.com/0axyNhJH8T
— Maurits Wever (@mauritswever) 12 november 2018
Comfort
NS heeft in totaal 118 treinstellen van het type SNG besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. SNG staat voor Sprinter Nieuwe Generatie. Het gaat om 68 driedelige treinstellen en 50 vierdelige treinstellen. Op het gebied van comfort scoren de nieuwe treinen goed. “De eerste generatie Sprinters (SGMm) en de tweede generatie Sprinters (SLT) hebben beide een vrij harde stoel en weinig beenruimte”, legt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl uit. De NS-FLIRT was op dat gebied een aangename verrassing. Voor het eerst een Sprinter met een comfortabele stoel en voldoende beenruimte. “Ook de SNG-stoelen bieden voldoende beenruimte. Het comfort is in mijn beleving hoger dan bij SGMm/SLT-Sprinters, maar iets minder in vergelijking met de FLIRT”, zegt Van Kuijeren.
Door de reiziger gekozen
Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel bij NS, vertelde eerder aan Treinreiziger.nl dat de de stoelen in de trein door reizigers zijn gekozen. “In 2015 hebben treinreizigers op Rotterdam Centraal verschillende stoelen kunnen testen. De best scorende stoel hebben we gekozen”, legde hij eerder uit. In vergelijking met intercitytreinen is het comfort van Sprinters beduidend lager. Okhuijsen: “Sprinters worden gebruikt voor kortere reizen, daar is het niveau op afgestemd”. Zo is er bewust gekozen voor een klein tafeltje waar net een kopje koffie op kan, terwijl de nieuwe intercity’s (ICNG) juist een grote tafel krijgen.
De SNG-Sprinters zijn verder uitgerust met wifi, stopcontacten en USB-poorten. Ook hebben de treinen een toilet en is er plek voor de fiets. Zoals vaker in Sprinter-treinen is de meerwaarde van de 1e klas beperkt. “Het grootste verschil is de kleur van de bekleding en de drukte in de 1e klas. Maar op het gebied van beenruimte en comfort biedt de 1e klas in Sprinters nauwelijks iets extra’s”, stelt Van Kuijeren. De bagageruimte is vrij beperkt. “Bij ICNG zien we dat er bewust is gekozen voor ruime bagagevakken boven de zitplaats. Bij deze nieuwe Sprinter zijn de bagagerekken juist een stuk kleiner”.
Hier gaan de nieuwe Sprinters rijden
Goed geïnformeerde bronnen geven aan wat de inzetplannen zijn voor de Sprinter SNG. Opgemerkt moet worden dat deze niet definitief zijn en aangepast kunnen worden. Met de huidige inzichten wordt de SNG op de volgende trajecten verwacht:
- Vanaf december 2018 volledig tussen Den Haag Centraal – Haarlem (serie 6300)
- Vanaf 4 februari 2019 Leiden – Hoorn Kersenboogerd (serie 3300)
- Vanaf 8 april 2019: Groningen – Assen / Zwolle (serie 6200 / 8100), Meppel – Leeuwarden (serie 9000)
- Vanaf 4 juni 2019: Zwolle – Utrecht (treinserie 5600)
- Vanaf september 2019 Zwolle – Amsterdam – Den Haag (serie 4600)
- Vanaf februari 2020 Rotterdam C – Gouda Goverwelle en Den Haag C – Dordrecht (5000 / 5100)
Zoals aangegeven kunnen de plannen nog wijzigen. Aanvankelijk was het ook het plan om de SNG Sprinters in te zetten naar Zandvoort aan Zee en via Beverwijk naar Hoorn. Dat gaat niet door. In plaats daarvan is Den Haag – Dordrecht en Rotterdam – Gouda Goverwelle toegevoegd aan de inzet. Onderstaande kaart deelde NS in het najaar van 2017 en is dus niet meer volledig actueel. Op de kaart wordt de route van de Sprinter Den Haag – Zwolle niet goed weergegeven en ontbreekt Zuid-Nederland, omdat de treinstellen niet in Zuid-Nederland gaan rijden. (Daar rijden de nieuwe FLIRT treinstellen).
“Hier gaan de nieuwe Sprinters rijden” – erg duidelijk wordt het er niet van: heel Zuid-Nederland is niet zichtbaar.
Bedoel je Limburg? Daar rijden bijna alleen Arriva stoptreinen.
Foutje! Had de kaart niet gezien. Excuses GJ de Groot
Daar gaan ze ook niet rijden.
NS heeft duidelijk geleerd van het Fyra verleden. Betrekt reizigers bij het ontwerpen van de stoelen van de trein. Hoewel die proefpersonen niet helemaal representatief zullen zijn voor de talloze reizigers die elks hun smaak hebben. Maar iedereen naar de zin maken lukt niet.
Tevens is deze trein op basis van een beproefde Civity trein ontwikkeld. Zoals de SLT is afgeleid van een Duitse Sprinter. En de ICNG wordt ontwikkeld op basis van de Coradia platform.
Hoop dat deze SNG vanaf 2020 wordt ingezet tussen Zwolle – Utrecht.
Reizigersinspraak is vooral voor de Bühne. Dit was ook al niet goed bij de Fyra? Die arme Italianen toch. Of bedoelt u de Traxx met kolenwagens waar iedereen zo blij mee was maar waar iedereen nu boos over is? Ga er maar vanuit dat met alle nieuwe treinen ook van alles mis zal blijken.
Ze rijden al maanden in reizigersdienst. Zelf als reiziger in deze trein gereisd op het traject Dordrecht – Arnhem afgelopen zomer.
Vind de stoelen goed waardeloos, veel te lage zit. Je benen krijgen ruzie met de benen van de reiziger die tegenover je zit.
Dat zijn als het goed is de FLIRT treinstellen. De SNG lijkt erop, maar is niet dezelfde. Qua comofrt vind ik ze juist beter dan de oude Sprinters, maar goed, over smaak valt niet te twisten.
OK. Bij het zien van de fotoserie zou ik beweren dat het dezelfde treinstellen zijn. Ben geen specialist die alle details meteen herkent.
Sprinters zijn voor de korte afstand? Nou, het zijn best lange trajecten waarop ze rijden. Vanuit Utrecht via Hilversum, Weesp, Schiphol en Leiden naar Den Haag noem ik geen kort traject. Dan neem ik liever de sprinter die via Woerden, Gouda en Zoetermeer naar Den Haag rijdt. Maar de IC is vlotter op dit laatste traject (als er tenminste geen trage sprinter voor ‘m rijdt) die maakt alleen een tussenstop in Gouda.
Sprinters rijden soms op lange trajecten, maar zoals u aangeeft zijn er dan vaak snellere alternatieven, en zijn er vrijwel geen reizigers die van Utrecht naar Den Haag via Weesp volledig met de Sprinter afleggen. De Sprinter Rotterdam – Amsterdam – Breukelen wordt soms wel gebruikt voor relatief lange afstanden.
Als je in een Sprinter tegenover zit moet je niet teveel verwachten. Geldt niet alleen voor NS Sprinters. Ook buitenlandse Sprinters. Ze zijn gebouwd voor relatief korte afstanden. Het is natuurlijk geen ICE.
Te Den Haag gezien met hele zijde onder de grafiti reeds nu al!!
Een groot project waarbij de uiteindelijke datum niet uitloopt maar zelfs vervroegd word. M’n complimenten voor NS.
Goede zaak dat de SNG de DD-AR gaat vervangen tussen Zwolle – Utrecht vanaf juni 2019. Zelf een aantal keren in die Spartaanse DD-AR gezeten. Die trein is niet meer van deze tijd.
Tussen Groningen/Leeuwarden – Meppel – Zwolle kan door de instroom van de SNG een aantal ICM-M/V-IRM(-M) vrijgemaakt worden. Kunnen die ICM-M/V-IRM-M op andere verbindingen worden ingezet.
Zien of de SNG met behulp van ERTMS 160 km p/u gaat rijden op de Hanzelijn vanaf september 2019:
http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJQ5sQaupbf2gAL3Y0AopQ;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg–/RV=2/RE=1542118032/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.treinennieuws.nl%2falstom-smartlock-signaleringssysteem-op-hanzelijn/RK=2/RS=uweOOBY12tiFDUaOCg_xUmAeUoo-
De SNG beschikt standaard over ERTMS. Weet niet of de ERTMS op de Hanzelijn is ingeschakeld vanwege de NS treinen met alleen ATB.
Waar blijven de SLT treinen treinen rijden.
de omroep is zo enorm slecht. Kunnen ze daar niks aan veranderen.
Ik noem de 5600 serie Stoptrein Utrecht Zwolle v.v. niet een kort traject. Met een toilet in de CAF treinstellen geen probleem.
Hopelijk rijden ze ook in het weekend tussen Leiden en Haarlem. Dan zijn ze voor de treinspotters makkelijker te bewonderen.
Gisteravond in Leiden een grote verrassing: staat ineens treinstel 2315 voor mijn neus, en daarmee ‘moest’ ik naar Hillegom. Bepaald geen straf, fijne trein om mee te reizen. Het licht is wat zachter, stoelen wat beter, de sfeer is wat huiselijker vergeleken met de oudere types. Compliment voor NS.
Moet zeggen, een prachtige nieuwe trein met flink wat verbeteringen.
Alleen bij de Wc een grote loze ruimte die als staanplaats gebruikt zullen worden op drukke trajecten. WIFI en stopcontacten, wel leuk maar niet zo nuttig op een 12 minuten traject 😉
Gisteren toevallig mee gereden van Leiden naar Den Haag. Rijcomfort prima, zitcomfort niet kunnen testen (trein was overvol). Wat me wel opviel was dat de airco wel erg veel herrie maakte.
Op de lijn Apeldoorn Enschede rijden stoptreinen die meer hebben van uitgewoonde veewagens. Welk materieel wordt daar ingezet bij de nieuwe dienstregeling
Wat een rommel is het! Lichte troep, geen sfeer, geen comfort, niet ontspannend, chaotisch.