Nieuwe FLIRT-treinen kampen met kinderziektes

klok 22 mrt 2017 6:00

De inzet van nieuwe FLIRT-Sprinters verloopt bij de Nederlandse Spoorwegen nog niet vlekkeloos. De nieuwe treinen hebben een automatische loopplank, zodat de trein ook goed toegankelijk is voor minder validen. Zo’n 5 tot 10 keer per dag zijn er problemen met die loopplank, waardoor er vertragingen ontstaan. Dat meldt het Algemeen Dagblad woensdag.

De Nederlandse Spoorwegen zetten de nieuwe treinen sinds begin december in. Aanvankelijk werden er slechts vier nieuwe FLIRT-treinen ingezet. Dat deed het spoorbedrijf om te testen of de nieuwe treinen geen kinderziektes hadden. “Die waren er uiteindelijk nauwelijks,” verklaarde het spoorbedrijf aanvankelijk. Daarna is de inzet fors uitgebreid. Nu blijkt dat de treinen toch nog last hebben van kinderziektes.

Bij de stations Nijmegen, Nijmegen Dukenburg, Helmond en Wijchen komt de loopplank regelmatig knel te zitten. “Bij bewegingen op de trede zakt deze iets in. Dit is normaal. Maar in de uiterste stand kan de trede dan een storing geven, waardoor deze niet meer in kan schuiven,” geeft NS-woordvoerder Ingeborg de Boer in het AD als oorzaak. “De trein kan vanzelfsprekend niet vertrekken als de trede niet inschuift.”

De gevolgen van de storing verschillen volgens NS. “De ene keer heeft de trein nauwelijks tot een paar minuten vertraging, de andere keer loopt deze op.” Reizigers noemen tegenover het Algemeen Dagblad voorbeelden van langdurige vertragingen. Volgens de NS wordt deze week nog een software-update doorgevoerd, die de storing moet verhelpen. Verder benadrukt NS dat de nieuwe sprinters het “gemiddeld goed” doen. “Bij de introductie van een nieuwe trein houd je rekening met kinderziektes en is een gemiddelde punctualiteit van 80 procent normaal. De sprinter zit hier met 87 procent ruim boven.”

  • De nieuwe FLIRT trein van NS
    De nieuwe FLIRT trein van NS
  • Cabine van de machinist
    Cabine van de machinist
  • 2e klas
    2e klas
  • Stopcontact bij de stoel
    Stopcontact bij de stoel
  • 2e klas
    2e klas
  • 1e klas
    1e klas
  • Afval gescheiden
    Afval gescheiden
  • Toilet, ook geschikt voor minder validen
    Toilet, ook geschikt voor minder validen
  • Ook de fiets kan mee
    Ook de fiets kan mee
  • FLIRT treinstel in RNET huisstijl
    FLIRT treinstel in RNET huisstijl
    Foto: Daniël de Ruig
  • FLIRT treinstel bij Arriva
    FLIRT treinstel bij Arriva
    Foto: Daniël de Ruig
  • FLIRT treinstel bij Arriva
    FLIRT treinstel bij Arriva
    Foto: Daniël de Ruig
  • 1e klas FLIRT bij Arriva
    1e klas FLIRT bij Arriva
    Foto: Daniël de Ruig
  • 2e klas FLIRT bij Arriva
    2e klas FLIRT bij Arriva
    Foto: Daniël de Ruig

Gratis nieuwsbrief OV-Nieuws ontvangen?

[wysija_form id=”5″]

3 gedachten over “Nieuwe FLIRT-treinen kampen met kinderziektes”

  1. Costnix schreef:

    De USB aansluiting laadt alleen telefoons op, het amperage is onvoldoende voor een tablet.

    1. Ing ACF Sierts schreef:

      probeer het es met een goeie powerbank ertussen: de powerbank laadt dan je tablet op met hoog amperage, terwijl de powerbank ondertuusen in een trager tempo weer bijgeladen wordt. De powerbank loop dan natuurlijk wel deels leeg, maar veel minder snel dan zonder bijlading vanuit de trein 🙂

  2. Henri Bunnik schreef:

    De nieuwe Flirt/Sprinter treinen
    Geachte heer/mevrouw, ik heb namens vele Nederlanders een klacht/zaak tegen de NS, het gaat over de nieuwe z.g. Flirt treinen die nu sinds een klein jaar in Nederland rijden, deze treinen maken een enorm piepgeluid bij stoppen en weer aanrijden, en sommige kraken zodat je denkt dat er elk moment onderdelen van afvallen. wij hebben daar al bij de NS over geklaagd maar zij nemen geen enkele actie om het probleem op te lossen, de enige reactie van NS is dat het bekend is maar geen gevaar oplevert, een reactie waar niemand iets aan heeft natuurlijk. Zou u zo vriendelijk willen zijn om hier in uw programma aandacht aan te besteden en zo de NS misschien in beweging te krijgen !? Alvast heel hartelijk dank namens de bewoners van de Parallelweg in Geldrop en vele andere die hier last van hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.